ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВС ЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківськ а, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.02.12 С права№ 5015/6171/11
Господарський суд Львівс ької області у складі судді М атвіїва Р.І., при секретарі суд ового засідання Боржієвськ ій Л.А., розглянув справу
за позовом: Публічного акціонерного товариства «На фтохімік Прикарпаття», м. Над вірна, Івано-Франківської об ласті
до відповідача 1: Державн ого територіально-галузевог о об' єднання «Львівська зал ізниця», м. Львів
до відповідача 2: Товарис тво з обмеженою відповідальн істю «Торговий дім «Укртатна фта», м. Кременчук, Полтавсько ї області
про стягнення 14 794,50 грн.
В судовому засіданні взял и участь представники:
позивача: ОСОБА_1. - пред ставник на підставі довірено сті № 52 від 29.11.2011 року, ОСОБА_2. - представник на підставі д овіреності № 53-01 від 06.12.2011 року;
відповідача 1: ОСОБА_3 пре дставник на підставі довірен ості № НЮ-31 від 01.01.2012 року;
відповідача 2: не з' явився.
Обставини розгляду справи : Ухвалою господарського с уду від 24.10.2011 року прийнято до р озгляду позовну заяву від 17.10.20 11 року про стягнення 14794 грн. 50 ко п., порушено провадження та пр изначено справу до розгляду на 09.11.2011 року. Ухвалою господарс ького суду від 09.11.2012 року розгля д справи було відкладено з ог ляду на неявку представника відповідача. Ухвалою господа рського суду від 30.11.2011 року судо м залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог н а предмет спору на стороні ві дповідача - Товариство з обм еженою відповідальністю «То рговий дім «Укртатнафта». 19.12. 2011 року розгляд справи відкла дено на 23.12.2011 року з підстав, вик ладених у відповідній ухвалі , з підстав, викладених в відпо відній ухвалі. Ухвалою госпо дарського суду від 23.12.2011 року ро згляд справи відкладено на 16.0 1.2012 року та залучено до участі у справі в процесуальному ст атусі відповідача - 2 Товари ство з обмеженою відповідаль ністю «Торговий дім «Укртатн афта». Ухвалами господарсько го суду від 16.01.2012 року та 01.02.2012 року , розгляд справи відкладався з підстав, викладених у відпо відних ухвалах.
В судовому засіданні 13.02.2012 ро ку позивач позовні вимоги пі дтримав, вимоги ухвал суду ви конав, оригінали долучених д о справи доказів для огляду в судовому засіданні подав.
Відповідач - 1 проти позову з аперечує, з підстав, викладен их у відзиві на позовну заяву № М-159 від 26.01.2011 року та додаткови х поясненнях.
Відповідач - 2 в судове засі дання не з' явився, однак поз овні вимоги щодо нього вважа є безпідставними та необґрун тованими, з підстав, викладен их у відзиві на позовну заяву № 23ю/395 від 05.01.2012 року.
Представникам сторін, що б рали участь в судовому засід анні, роз' яснено зміст ст. ст . 20, 22 Господарського процесуал ьного кодексу України щодо ї х прав та обов' язків, зокрем а про право заявляти відводи судді.
Від фіксації судового проц есу технічними засобами стор они відмовились.
13.02.2012 року судом прого лошено вступну та резолютивн у частину рішення. Повний тек ст рішення складено та підпи сано 16.02.2012 року.
Суть спору: Спір між ст оронами виник у зв' язку із в ідшкодуванням шкоди в розмір і 14794 грн. 50 коп. Публічне акціоне рне товариство «Нафтохімік П рикарпаття»(надалі по тексту рішення - позивач) звернуло сь з позовом до Державного те риторіально-галузевого об' єднання «Львівська залізниц я»(надалі по тексту рішення - в ідповідач) про стягнення бор гу в розмірі 14794 грн. 50 коп. Позив ач, в позовній заяві, вказує, щ о на виконання умов договору № 2570/10 від 01.07.1999 року, відповідно д о залізничної накладної № 43910652 від 12.05.2011 року зі станції відпр авлення Кагамлицька Південн ої залізниці на станцію приз начення Надвірна Львівської залізниці на адресу позивач а було відправлено паливо ди зельне підвищеної якості (Єв ро) марки В виду ІІ. Загальна м аса вантажу становила нетто 105 800 кг. Цистерну було опломбов ано двома пломбами «Варта-Ун іверсал-М» №№ М431259, М463979 вантажов ідправника. Відправником ван тажу відповідно до накладної № 43910652 було ТОВ «Торговий дім «У кртатнафта». Підставою зверн ення позивача до суду із позо вом є нестача вантажу, яка ста лася, згідно позовної зави, з в ини відповідача-1.
Відповідач - 1 проти позов у заперечує повністю з підст ав, викладених у відзиві на по зовну заяву № М-2310 від 09.12.2011 року, з азначаючи, при цьому, що неста ча вантажу покладається на в ідправника, з огляду на що вин а залізниці у втраті та ушкод женні вантажу відсутня. У поя сненні № М-159 від 26.01.2011 року ДГТО « Львівська залізниця»наголо сила на тому, що вантаж надійш ов до позивача у непошкоджен ому вагоні (контейнері) з непо шкодженими пломбами відправ ника, що виключає відповідал ьність перевізника. 13.01.2012 року в ідповідачем - 1 подано додат кове пояснення № М-66 від 13.01.2012 рок у до відзиву, із змісту якого випливає, що причиною збиткі в позивача може бути недокру чена штанга внутрішнього кла пану нижнього зливного прист рою, що є наслідком недотрима ння вантажовідправником ум ов наливу.
23.12.2011 року судом залучено до у часті у справі іншого відпов ідача - Товариство з обмежен ою відповідальністю «Торгов ий дім «Укртатнафта», який зд ійснював відправку вантажу.
Відповідач - 2 проти позову заперечує, посилаючись на те , що відповідальність за техн ічну несправність клапанів з ливних приладів цистерни нес уть працівники ВДЧ (вагонног о депо), підготовку цистерн па рку залізниць під налив пров одить залізниця, а відправни ком лише визначається придат ність вагонів чи контейнерів для перевезення вантажу у ко мерційному плані, що виключа є його вину у понесених позив ачем збитках.
В процесі розгляду справи суд встановив наступне: На виконання умов договору № 2570/10 від 01.07.1999 року, укладеного між З АТ “Торговий дім “Укртатнафт а” та ЗАТ ТФПНК “Укртатнафта ”, предметом якого є надання п ослуг по оформленню, прийман ню, відвантаженню вантажів п о договорам ЗАТ ТФПНК “Укрта тнафта” з третіми особами по території України, ЗАТ “Торг овий дім “Укртатнафта” уклал о від свого імені договір пер евезення нафтопродуктів у ва гоно-цистерні № 79558763 з Південно ю залізницею.
На виконання умов договору відповідно до залізничної н акладної № 43910652 від 12.05.2011 року зі с танції відправлення Кагамли цька Південної залізниці на станцію призначення Надвірн а Львівської залізниці на ад ресу позивача було відправле но паливо дизельне підвищено ї якості (Євро) марки В виду ІІ . Загальна маса вантажу стано вила нетто 105 800 кг. Цистерну бул о опломбовано двома пломбами «Варта-Універсал-М»№№ М431259, М4639 79 вантажовідправника. Відпра вником вантажу відповідно до накладної № 43910652 було ТзВ «Торг овий дім «Укртатнафта».
По прибутті цистерни на ста нцію Коростень Південно-Захі дної залізниці виявлено течі ю вантажу з нижнього зливног о пристрою в кількості від 10 д о 20 капель на хвилину. У зв' яз ку з цим, цистерну було відчеп лено для переважування та зд ано під охорону. Для усунення течії вантажу із заливної го рловини цистерни люка зняте справне ЗПП відправника № М4312 59, течію вантажу усунено шляхо м докручування штанги нижньо го зливного пристрою на повн ий оберт. На верхній завантаж увальний люк накладена контр ольна свинцева пломба ст. Кор остень К009. Цистерна відчеплен а для контрольного переважув ання, здана під охорону, про що складено акт загальної форм и № 570 від 15.05.2011 року.
На підтвердження справнос ті цистерни ст. Коростень скл адено акт про технічний стан вагона (контейнера) № 16 від 15.05.2011 року. Даним актом зафіксован о: «Вагон технічно справний, в иявлено течію вантажу з нижн ього зливного пристрою 10-20 кап ель за хвилину. Витікання вна слідок недокручування штанг и нижнього зливного пристрою через завантажувальний люк. Втрата вантажу можлива, відп равник не повністю закрутив штангу нижнього зливного при строю».
15.05.2011 року на станції Коросте нь Південно-західної залізни ці цистерну № 79558763 було затрима но та складено комерційний а кт АА № 001443/12 про нестачу. Згідно розділу Д вищевказаного ком ерційного акту, на підставі а ктів загальної форми №№ 569, 570, 572, 5 73 від 15.05.2011 року, було проведено к омісійне контрольне зважува ння вагоно-цистерни № 79558763, зава нтаженої вантажовідправник ом, вантаж дизельне паливо, ти п цистерни - 61, висота наливу - 251 см, густина - 0,825, температу ра +260С, маса вантажу складає 102 2 75 кг. По документу значиться в антаж дизельне паливо, тип ци стерни - 61, маса вантажу - 105 800 кг. Тобто маса вантажу менша п роти документа на 3 525 кг. Ванта ж, якого не вистачає, в цистерн і поміститись міг. Цистерна у технічному відношенні справ на.
Комерційний акт від 15.05.2011 рок у, підписаний всіма членами к омісії, які брали участь при з важуванні вагоно-цистерни, м істить штемпель станції Коро стень Південно-Західної залі зниці.
У розділі Є комерційного ак ту АА № 001443/12 «Відмітка станції п ризначення про стан вантажу, який прибув з актом попутної станції»зазначено, що під ча с перевірки вантажу різниці проти даного акта не виявлен о, течі вантажу не було. Вантаж видано з врахуванням нестач і згідно з розділом Д. Даний ро зділ підписано Начальником с танції Надвірна Балабаном Р. М. начальником вантажного ра йону Атаманюком М.Д. та прийом оздавальником станції Надві рна Бойко М.І.
Позивачем на адресу відпов іда-1 була направлена претенз ія № 4707-юр від 26.07.2011 року, яка ним б ула відхилена.
Дослідивши представлені с уду докази, заслухавши поясн ення представників сторін, с уд вважає позовні вимоги під ставними, обґрунтованими та такими що підлягають до задо волення з огляду на наступне :
Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України обставини , що можуть бути підставою для матеріальної відповідально сті залізниці, вантажовідпра вника, вантажоодержувача, па сажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або акта ми загальної форми, які склад ають станції залізниць.
Судом встановлено, що комер ційний акт складений у відпо відності з Правилами складан ня актів.
Відповідно до ст. 31 Статуту з алізниць України придатніст ь рухомого складу для переве зення вантажу в комерційному відношенні визначається від правником, якщо завантаження здійснювалось його засобами .
Згідно з ст. 32 цього Статуту в ідправник зобов`язаний підго тувати вантаж з урахуванням його схоронності під час тра нспортування і здійснити нав антаження з виконанням Техні чних умов.
Згідно з ст. 105 Статуту залізн иць України, вантажовідправн ики, вантажоодержувачі, паса жири, транспортні, експедито рські і посередницькі органі зації та особи, які виступают ь від імені вантажовідправни ка і вантажоодержувача, несу ть матеріальну відповідальн ість за перевезення у межах і розмірах, передбачених цим С татутом та окремими договора ми.
Відповідно до ч. 1 ст. 115 Статут у вартість вантажу визначаєт ься на підставі загальної су ми рахунка або іншого докуме нта відправника, який підтве рджує кількість і вартість в ідправленого вантажу.
Згідно пункту “а” ст. 111 Стату ту залізниць України залізни ця звільняється від відповід альності за втрату, недостач у, псування або пошкодження в антажу у разі, коли вантаж над ійшов у непошкодженому вагон і (контейнері) з непошкоджени ми пломбами відправника чи б ез пломб, коли таке перевезен ня дозволено Правилами, а так ож якщо вантаж прибув у непош кодженому відкритому рухомо му складі, завантаженому зас обами відправника, якщо нема є ознак втрати, псування або п ошкодження вантажу під час п еревезення.
На перевезення вантажів на ливом залізницями України, п оширюються Правила перевезе ння наливних вантажів, затве рджені наказом Міністерства транспорту України від 18.04.2003 р. № 299 та зареєстровано в Мініст ерстві юстиції України 07.07.2003 ро ку за № 558/7879 (далі правила переве зення наливних вантажів) та я кі є обов' язковими для прац івників залізничного трансп орту, відправників і одержув ачів, підприємств, організац ій, громадян, а також для транс портно-експедиційних підпри ємств, які обслуговують відп равників і одержувачів.
Згідно з п. 1.2.5 Правил перевез ення наливних вантажів відпо відальність за правильність оформлення перевізних докум ентів, у тому числі щодо назви вантажу, наявності відповід них знаків небезпеки, а також дотримання умов наливу, злив у і очищення цистерн, бункерн их напіввагонів і контейнері в-цистерн покладається на ві дправника і одержувача.
Вантаж прибув на станцію пр изначення в цистерні № 79558763 з ко мерційним актом станції Коро стень Південно-Західної залі зниці при непорушених пломбу вальних пристроях «Варта-Уні версал-М»№ М431259, М463979, якими дана цистерна була опломбована ва нтажовідправником.
Відповідно до п. 1.5.1 Правил пе ревезення наливних вантажів , налив і злив вантажів, які пе ревозяться в цистернах, бунк ерних напіввагонах і контейн ерах-цистернах, проводиться на місцях незагального корис тування. Тобто, це територія, щ о належить вантажовідправни ку, на якій здійснювався нали в вантажу до цистерни без уча сті залізниці.
Згідно з п. 1.5.21 Правил перевез ення наливних вантажів, зава нтажені цистерни і контейнер и-цистерни пред'являються до перевезення опломбованими в ідправником запірно-пломбув альними пристроями (ЗПП). Цист ерна пред'явлена до перевезе ння за 2 ЗПП "Варта-Універсал-М " №№ М431259, М463979 вантажовідправник а.
Відповідно до п. 1.5.23 Правил п еревезення наливних вантажі в, порядок наливу і зливу цист ерн, бункерних напіввагонів та контейнерів-цистерн устан овлюється інструкціями, що р озроблюються відправниками та одержувачами. Аналогічні положення містяться і в Єдин ому технологічному процесі р оботи ЗАТ «Торговий дім «Укр татнафта»та ст. Кагамлицька Південної залізниці на під' їзних коліях АТ «Укртатнафта ».
Відповідно до довідки № 2651 від 08.12.2011 року, технічного паспо рта цистерни № 79558763, які містять ся в матеріалах справи, модел ь даної Цистерни 495.
Відповідно до інструкції п о експлуатації, «Для зливу пр одуктів з котла встановлюєть ся зливний пристрій із верхн ім управлінням (малюнок 6). Від криття та закриття клапана з дійснюється поворотом ворот ка, з' єднаного із штангою. Пі сля наливу вантажу потрібно закрити клапан зливного прис трою шляхом повороту воротка ». Відкриття та закриття клап ана здійснюється поворотом в оротка, з' єднаного із штанг ою. Після наливу вантажу потр ібно закрити клапан зливного пристрою шляхом поворота во ротка. Вантажовідправником у мов наливу не дотримано, клап ан нижнього зливного пристро ю повністю не закручено.
Згідно з п. 1.2.9 Правил перевез ення наливних вантажів відпо відальність за правильність оформлення перевізних докум ентів, у тому числі щодо назви вантажу, наявності відповід них знаків небезпеки, а також дотримання умов наливу, злив у і очищення цистерн, бункерн их напіввагонів і контейнері в-цистерн покладається на ві дправника і одержувача.
Із наведеного вище та надан их доказів та пояснень предс тавників сторін вбачається в ідповідальність вантажовід правника, який належним чино м не виконав умов наливу та св оїх обов'язків щодо закручен ня штанги нижнього зливного пристрою цистерни, що і викли кало течію вантажу.
Таким чином, вантаж надійшо в у технічно справній цистер ні з непошкодженими пломбами відправника, що є підставою д ля звільнення Залізниці від відповідальності в порядку с т. 111 Статуту залізниць Україн и.
Отже, позовні вимоги до Това риства з обмеженою відповіда льністю «Торговий дім «Укрта тнафта»як вантажовідправни ка недопоставленого вантажу про відшкодування збитків у розмірі 14 794,50 грн. вартості нед опоставленого вантажу є обґр унтованими та підлягають зад оволенню.
Правові підстави для покла дення на Державне територіал ьно-галузеве об' єднання «Ль вівська залізниця»відповід альності у вигляді відшкодув ання збитків у вигляді варто сті недопоставленого ванта жу відсутні.
Відповідно до статті 33 Госп одарського процесуального к одексу України, кожна сторон а повинна довести ті обстави ни, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і зап еречень. Докази подаються ст оронами та іншими учасниками судового процесу. Відповідн о до статті 34 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни, господарський суд прийма є тільки ті докази, які мають з начення для справи. Обставин и справи, які відповідно до за конодавства повинні бути під тверджені певними засобами д оказування, не можуть підтве рджуватись іншими засобами д оказування. Відповідно до ст атті 43 Господарський суд оцін ює докази за своїм внутрішні м переконанням, що ґрунтуєть ся на всебічному, повному і об 'єктивному розгляді в судово му процесі всіх обставин спр ави в їх сукупності, керуючис ь законом. Ніякі докази не маю ть для господарського суду з аздалегідь встановленої сил и. Визнання однією стороною ф актичних даних і обставин, як ими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення , для господарського суду не є обов'язковим.
Відповідно до ст. 49 Господа рського процесуального коде ксу України судові витрати п окласти на відповідача -2, оскі льки спір виник з його вини.
Керуючись ст. 49, п. 1.1 ст. 80, ст. ст. 82-84, 116 Господарського процесуа льного кодексу України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Позов до Товариства з обм еженою відповідальністю «То рговий дім «Укртатнафта»зад оволити.
Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю «То рговий дім «Укртатнафта»(39610, П олтавська область, м. Кременч ук, проїзд Галузевий, 4, код 30244522) н а користь Публічного акціоне рного товариства «Нафтохімі к Прикарпаття»(78405, м. Надвірна, вул. Майданська, 5 код ЄДРПОУ 001 52230) 14 794 (чотирнадцять тисяч сімс от дев' яносто чотири) грн. 50 к оп. збитків, 147 (сто сорок сім) гр н. 95 коп. державного мита 236 (двіс ті тридцять шість) грн. 00 коп. ви трат на інформаційно-технічн е забезпечення судового проц есу.
В задоволенні позовних вим ог до Державного територіаль но-галузевого об' єднання «Л ьвівська залізниця»відмови ти.
Наказ видати після набранн я судовим рішення в законної сили, в порядку ст. 116 Господарс ького процесуального кодекс у України.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст.85 Госпо дарського процесуального ко дексу України, може бути оска ржене до Львівського апеляці йного господарського суду в порядку і строки, передбачен і ст.ст. 91-93 Господарського проц есуального кодексу України.
Суддя Матвіїв Р.І.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2012 |
Оприлюднено | 03.03.2012 |
Номер документу | 21662512 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Матвіїв Р.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні