Постанова
від 01.07.2011 по справі 2а-4720/11/0170/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Севастопольська, 4 3, м. Сімферополь, Автономна Ре спубліка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

01 липня 2011 р. (11:06) Справа №2а-4720/11/0170/15

Окружний адміністрат ивний суд Автономної Республ іки Крим у складі головуючог о судді Тоскіної Г.Л., при секр етарі судового засідання Рул ьовій О.О.., за участю:

від позивачів- ОСОБА_1 ., ОСОБА_2.;

від відповідача - Відділу державного комітету України із земельних ресурсів у м. Євп аторія АР Крим - не з' явивс я;

від відповідача - Республік анського комітету по земельн их ресурсах АРК Доляновськ а А.М.;

від відповідача - Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою Євпаторійської міської ради - не з' явився

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом Ві дкритого акціонерного товар иства "Кримсоюздрук", Відкри того акціонерного товариств о "Кримхліб", Фізичної особи-п ідприємця ОСОБА_3, Фізичн ої особи-підприємця ОСОБА_4 , Фізичної особи-підприємц я ОСОБА_5, Фізичної особи- підприємця ОСОБА_6, Фізич ної особи-підприємця ОСОБА _7, Фізичної особи-підприєм ця ОСОБА_8, Товариства з о бмеженою відповідальністю "М ир квартир +", Товариства з обм еженою відповідальністю "Тав ітас", Товариства з обмежено ю відповідальністю "ЮВЕС"

до Відділу державного комі тету України із земельних ре сурсів у м. Євпаторія АР Крим, Республіканського комітету по земельних ресурсах АРК, Ко місії з розгляду питань, пов'я заних з погодженням документ ації із землеустрою Євпаторі йської міської ради

про визнання протиправним и та скасування висновків, сп онукання до виконання певних дій

Суть спору: Відкрите акціон ерне товариство "Кримсоюздру к", Відкрите акціонерне това риство "Кримхліб", Фізична ос оба-підприємець ОСОБА_3, Ф ізична особа-підприємець О СОБА_4, Фізична особа-підпр иємець ОСОБА_5, Фізична ос оба-підприємець ОСОБА_6, Ф ізична особа-підприємець О СОБА_7, Фізична особа-підпр иємець ОСОБА_8, Товариств о з обмеженою відповідальніс тю "Мир квартир +", Товариство з обмеженою відповідальніст ю "Тавітас", Товариство з обме женою відповідальністю "ЮВЕС " звернулися до Окружного адм іністративного суду АР Крим з адміністративним позовом д о Відділу державного комітет у України із земельних ресур сів у м. Євпаторія АР Крим, Рес публіканського комітету по з емельних ресурсах АР Крим (да лі відповідач) про визнання п ротиправним та скасування ви сновку Відділу Державного ко мітету по земельних ресурсах у м. Євпаторія АР Крим від 17.12.2010 р оку за №10-06/11 щодо відмови в пого дженні проекту землеустрою п о відведенню земельної ділян ки 0,0383 га, розташованої за адре сою: АДРЕСА_1 - в оренду на 10 р оків під будівництво та обсл уговування торгівельної гал ереї (12 тор павільйонів) Товар иству з обмеженою відповідал ьністю «МИР КВАРТИР +», Відкри тому акціонерному товариств у «КРИМХЛІБ», фізичній особі - підприємцю ОСОБА_3, фізич ній особі - підприємцю ОСОБ А_4, фізичній особі - підприєм цю ОСОБА_5, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_6, фізич ній особі - підприємцю ОСОБ А_7, фізичній особі - підприєм цю ОСОБА_8; зобов'язання Ві дділ Державного комітету по земельних ресурсах у м.Євпат орія АР Крим погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду Т овариству з обмеженою відпов ідальністю «МИР КВАРТИР +», То вариству з обмеженою відпові дальністю «ТИВІТАС», Товарис тву з обмеженою відповідальн істю «ЮВЄС», Відкритому акці онерному товариству «КРИМСО ЮЗДРУК», Відкритому акціонер ному товариству «КРИМХЛІБ», фізичній особі - підприємцю ОСОБА_3, фізичній особі - під приємцю ОСОБА_4, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_6, фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_7, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_8 - під будівництво та обслугов ування торгівельної галереї (12 торгівельних павільйонів)н а земельній ділянці площею 0,03 83 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 кадастровий номе р 0110900000:01:004:0073 із земель Євпаторійс ької міської ради; визнання п ротиправним та скасування ви сновку Республіканського ко мітету по земельних ресурсах АР Крим від 08.12.2010 року за № 7059 пк/18 щ одо відмови в погодженні про екту землеустрою по відведен ню земельної ділянки площею 0,0383 га, розташованої за адресою : АДРЕСА_1 - в оренду строком на 10 років під будівництво та обслуговування торгівельно ї галереї (12 торгівельних паві льйонів) Товариству з обмеже ною відповідальністю «МИР КВ АРТИР +», Товариству з обмежен ою відповідальністю «ТИВІТА С», Товариству з обмеженою ві дповідальністю «ЮВЄС», Відкр итому акціонерному товарист ву «КРИМСОЮЗДРУК», Відкритом у акціонерному товаривству « КРИМХЛІБ», фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_3, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5, фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_6, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_7 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_8; зобов' язання Рес публіканський комітет по зем ельних ресурсах АР Крим пого дити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянк и в оренду на 10 років для буді вництва та обслуговування торгівельної галереї (12 торгі вельних павільйонів) на земе льній ділянці площею 0,0383 га, р озташованої за адресою: АДР ЕСА_1 кадастровий номер 01109000 00:01:004:0073' із земель Євпаторійсько ї міської ради Товариству з о бмеженою відповідальністю « МИР КВАРТИР +», Товариству з об меженою відповідальністю «Т ИВІТАС», Товариству з обмеже ною відповідальністю «ЮВЄС» , Відкритому акціонерному то вариству «КРИМСОЮЗДРУК», Від критому акціонерному товари вству «КРИМХЛІБ», фізичній о собі - підприємцю ОСОБА_3, ф ізичній особі - підприємцю ОСОБА_4, фізичній особі - підп риємцю ОСОБА_5, фізичній о собі - підприємцю ОСОБА_6, ф ізичній особі - підприємцю ОСОБА_7, фізичній особі - підп риємцю ОСОБА_8.

Ухвалами Окружного адміні стративного суду Автономної Республіки Крим від 22.04.2011 року відкрито провадження по спр аві, закінчено підготовче пр овадження та справу призначе но до судового розгляду.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 21.06.2011 року до участі у справі залучений ві дповідач - Комісія з розгляду питань, пов'язаних з узгоджен ням документації із землеуст рою Євпаторійської міської р ади

У судовому засідання предс тавник позивачів надав заяву про уточнення адміністратив ного позову, відповідно до як ої просив визнати протиправн им та скасувати висновок Від ділу Державного комітету по земельних ресурсах у м. Євпат орія АР Крим від 17.12.2010 року за №10- 06/11 щодо відмови в погодженні п роекту землеустрою по відвед енню земельної ділянки 0,0383 га, розташованої за адресою: АД РЕСА_1 - в оренду на 10 років під будівництво та обслуговуван ня торгівельної галереї (12 тор павільйонів) Товариству з об меженою відповідальністю «М ИР КВАРТИР +», Відкритому акці онерному товариству «КРИМХЛ ІБ», фізичній особі - підприєм цю ОСОБА_3, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4, фізич ній особі - підприємцю ОСОБ А_5, фізичній особі - підприєм цю ОСОБА_6, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_7, фізич ній особі - підприємцю ОСОБ А_8; зобов'язати Комісію з роз гляду питань, пов'язаних з пог одженням документації із зем леустрою Євпаторійської міс ької ради погодити проект зе млеустрою щодо відведення зе мельної ділянки в оренду Тов ариству з обмеженою відповід альністю «МИР КВАРТИР +», Това риству з обмеженою відповіда льністю «ТИВІТАС», Товариств у з обмеженою відповідальніс тю «ЮВЄС», Відкритому акціон ерному товариству «КРИМСОЮЗ ДРУК», Відкритому акціонерно му товариству «КРИМХЛІБ», фі зичній особі - підприємцю О СОБА_3, фізичній особі - підпр иємцю ОСОБА_4, фізичній ос обі - підприємцю ОСОБА_5, фі зичній особі - підприємцю О СОБА_6, фізичній особі - підпр иємцю ОСОБА_7, фізичній ос обі - підприємцю ОСОБА_8 - пі д будівництво та обслуговува ння торгівельної галереї (12 то ргівельних павільйонів)на зе мельній ділянці площею 0,0383 га, розташованої за адресою: АД РЕСА_1 кадастровий номер 01109000 00:01:004:0073 із земель Євпаторійсько ї міської ради;

За клопотанням представни ка позивача ухвалою Окружног о адміністративного суду АР Крим від 01.07.2011 року адміністрат ивний позов в частині позивн их вимог до Республіканськог о комітету по земельних ресу рсах АР Крим про визнання про типравним та скасування висн овку Республіканського комі тету по земельних ресурсах А Р Крим від 08.12.2010 року за № 7059 пк/18 що до відмови в погодженні прое кту землеустрою по відведенн ю земельної ділянки площею 0,03 83 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 - в оренду строком на 10 років під будівництво та обслуговування торгівельно ї галереї (12 торгівельних паві льйонів) Товариству з обмеже ною відповідальністю «МИР КВ АРТИР +», Товариству з обмежен ою відповідальністю «ТИВІТА С», Товариству з обмеженою ві дповідальністю «ЮВЄС», Відкр итому акціонерному товарист ву «КРИМСОЮЗДРУК», Відкритом у акціонерному товаривству « КРИМХЛІБ», фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_3, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5, фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_6, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_7 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_8; зобов' язання Рес публіканського комітету по з емельних ресурсах АР Крим по годити проект землеустрою що до відведення земельної діля нки в оренду на 10 років для буд івництва та обслуговування т оргівельної галереї (12 торгів ельних павільйонів) на земел ьній ділянці площею 0,0383 га, ро зташованої за адресою: АДРЕ СА_1 кадастровий номер 0110900000:0 1:004:0073' із земель Євпаторійської міської ради Товариству з об меженою відповідальністю «М ИР КВАРТИР +», Товариству з обм еженою відповідальністю «ТИ ВІТАС», Товариству з обмежен ою відповідальністю «ЮВЄС», Відкритому акціонерному тов ариству «КРИМСОЮЗДРУК», Відк ритому акціонерному товарив ству «КРИМХЛІБ», фізичній ос обі - підприємцю ОСОБА_3, фі зичній особі - підприємцю О СОБА_4, фізичній особі - підпр иємцю ОСОБА_5, фізичній ос обі - підприємцю ОСОБА_6, фі зичній особі - підприємцю О СОБА_7, фізичній особі - підпр иємцю ОСОБА_8 залишений бе з розгляду.

Представники позивача нап олягали на задоволенні уточн ених позовних вимог з підста в, зазначених в позовній заяв і, надали пояснення по суті сп ору.

Відповідачі - Відділ держа вного комітету України із зе мельних ресурсів у м. Євпатор ія АР Крим, Комісія з розгляду питань, пов'язаних з погоджен ням документації із землеуст рою Євпаторійської міської р ади, у судове засідання явку п редставників не забезпечили , про день, час, місце судового засідання сповіщені належни м чином.

Від Комісія з розгляду пита нь, пов'язаних з погодженням д окументації із землеустрою Є впаторійської міської ради, надійшла заява про розгляд с прави за відсутністю предста вника Комісії.

Відділ державного комітет у України із земельних ресур сів у м. Євпаторія АР Крим на а дресу суду надіслав заперече ння на адміністративний позо в, в яких просив відмовити в за доволенні адміністративног о позову, зазначивши, що позив ачами не надані документи, пі дтверджуючі право власності на об' єкти, які розташовані на земельній ділянки, що відв одиться в оренду.

Вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, як і є у справі за своїм внутрішн ім переконанням, що ґрунтуєт ься на їх безпосередньому, вс ебічному, повному та об'єктив ному дослідженні, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України з авданням адміністративного судочинства є захист прав, св обод та інтересів фізичних о сіб, прав та інтересів юридич них осіб у сфері публічно-пра вових відносин від порушень з боку органів державної вла ди, органів місцевого самовр ядування, їхніх посадових і с лужбових осіб, інших суб' єк тів при здійсненні ними влад них управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС Укр аїни до адміністративних суд ів можуть бути оскаржені буд ь-які рішення, дії чи бездіяль ність суб' єктів владних пов новажень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи безд іяльності Конституцією або з аконами України встановлено інший порядок судового пров адження.

Згідно зі ст. 3 КАСУ справою а дміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адм іністративного суду публічн о-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган вико навчої влади, який здійснює в ладні управлінські функції н а основі законодавства, суб' єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова особа чи службо ва особа, інший суб' єкт при з дійсненні ними владних упра влінських функцій на основі законодавства, у тому числі н а виконання делегованих повн оважень.

Виходячи з суб' єктного ск ладу сторін, предмету адміні стративного позову, публічно -правового характеру правові дносин, які виникли між сторо нами, зазначена справа є спра вою адміністративної юрисди кції та підлягає розгляду в п орядку адміністративного су дочинства.

Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: 1) на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; 2) з ви користанням повноваження з м етою, з якою це повноваження н адано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, щ о мають значення для прийнят тя рішення (вчинення дії); 4) без сторонньо (неупереджено); 5)доб росовісно; 6) розсудливо; 7) з дот риманням принципу рівності п еред законом, запобігаючи не справедливій дискримінації ; 8) пропорційно, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія); 9) з урахуван ням права особи на участь у пр оцесі прийняття рішення; 10) св оєчасно, тобто протягом розу много строку.

Суд з' ясовує, чи використа не повноваження, надане суб' єкту владних повноважень, з н алежною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотиво вані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупереджено сті до особи, стосовно якої вч иняється дія; добросовісно, т обто щиро, правдиво, чесно; роз судливо, тобто доцільно з точ ки зору законів логіки і зага льноприйнятих моральних ста ндартів; з дотриманням принц ипу рівності перед законом, з апобігаючи несправедливій д искримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорці йно та адекватно; досягнення розумного балансу між публі чними інтересами та інтереса ми конкретної особи.

Судом встановлено, що 09.10.2009 ро ку Євпаторійською міською ра дою прийнято рішення №545 про н адання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю «МИР КВАРТИР +», Товариству з обмеженою відповідальністю «ТИВІТАС», Товариству з обме женою відповідальністю «ЮВЄ С», Відкритому акціонерному товариству «КРИМСОЮЗДРУК», В ідкритому акціонерному това ривству «КРИМХЛІБ», фізичній особі - підприємцю ОСОБА_3 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4, фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_5, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_6 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_7, фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_8 на переоб ладнання та капітальний ремо нт фасадів і приміщень торгі вельної галереї на перетині вул. Фрунзе - вул. Горького в м. Євпаторії.

Рішенням Євпаторійської м іської ради №5-63/171 від 27.08.2010 року н аданій дозвіл Товариству з о бмеженою відповідальністю « МИР КВАРТИР +», Товариству з об меженою відповідальністю «Т ИВІТАС», Товариству з обмеже ною відповідальністю «ЮВЄС» , Відкритому акціонерному то вариству «КРИМСОЮЗДРУК», Від критому акціонерному товари вству «КРИМХЛІБ», фізичній о собі - підприємцю ОСОБА_3, ф ізичній особі - підприємцю ОСОБА_4, фізичній особі - підп риємцю ОСОБА_5, фізичній о собі - підприємцю ОСОБА_6, ф ізичній особі - підприємцю ОСОБА_7, фізичній особі - підп риємцю ОСОБА_8 на розробку проекту землеустрою щодо ві дводу земельної ділянки , роз ташованої за адресою: АДРЕС А_1 для будівництва та обслу говування торгівельної гале реї, з наступною передачею в о ренду.

На підставі зазначеного рі шення проектною організаціє ю підготовлений проект земле устрою щодо відводу земельно ї ділянки в оренду, який спрям ований на розгляд Комісії з р озгляду питань, пов'язаних з п огодженням документації із з емлеустрою Євпаторійської м іської ради.

Судом встановлено, що 08.12.2010 Ре спубліканським комітетом по земельних ресурсах АР Крим з а вих. №7059пк/18 надані висновки, в ідповідно до яких проект зем леустрою підлягає доопрацюв анню.

Відповідно до протоколу за сідання Комісії з розгляду п итань, пов' язаних з погодже нням документації із землеус трою Євпаторійської міської ради від 09.12.2010 року питання щод о розгляду проекту землеустр ою позивачів було винесено н а засідання комісії та за рез ультатом розгляду прийнято р ішення відправити проект на доопрацювання.

За вих. № 10-06/1017 від 17.12.2010 року Відд ілом Державного комітету по земельних ресурсах в м. Євпат орії наданий висновок про ві дмову в погодженні документа ції із землеустрою щодо відв едення земельної ділянки в д овгострокову оренду, строком на 10 років Товариству з обмеж еною відповідальністю «МИР К ВАРТИР +», Товариству з обмеже ною відповідальністю «ТИВІТ АС», Товариству з обмеженою в ідповідальністю «ЮВЄС», Відк ритому акціонерному товарис тву «КРИМСОЮЗДРУК», Відкрито му акціонерному товаривству «КРИМХЛІБ», фізичній особі - п ідприємцю ОСОБА_3, фізичні й особі - підприємцю ОСОБА_4 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5, фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_6, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_7 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_8 для будівництва і о бслуговування торгівельної галереї за адресою: АДРЕСА _1 на території Євпаторійсь кої міської ради, оскільки ві дповідно до ч. 2 ст. 124 Земельног о кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здій снюється за результатами про ведення земельних торгів.

Перевіряючи законність та обґрунтованість позивних ви мог, надаючи оцінку спірним п равовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 186-1 ЗК Украї ни для розгляду питань, пов'яз аних з погодженням документа ції із землеустрою, в районах та містах обласного значенн я, містах Києві та Севастопол і функціонують постійно діюч і комісії.

До повноважень Комісії нал ежить забезпечення погоджен ня документації із землеустр ою відповідними органами вик онавчої влади та органами мі сцевого самоврядування (ч. 2 ст . 186-1 ЗК України).

До складу Комісії входять у повноважені представники ра йонного (міського) органу зем ельних ресурсів, містобудува ння та архітектури, природоо хоронного та санітарно-епіде міологічного органу, органу охорони культурної спадщини . У разі погодження проектів з емлеустрою, що розробляються з метою вилучення, надання, зм іни цільового призначення зе мель лісогосподарського при значення, водного фонду, земе льних ділянок для цілей, пов'я заних із розробкою корисних копалин, до складу Комісії за лучається відповідно предст авник територіальних органі в лісового господарства, вод ного господарства, державног о гірничого нагляду (ч. 3 ст. 186-1 З К України).

Комісія здійснює свою діял ьність у формі засідань, що пр оводяться не рідше одного ра зу на тиждень. Результати роб оти Комісії оформлюються вис новком, який підписується вс іма її членами та скріплюєть ся печатками органів, предст авники яких входять до її скл аду. У разі незгоди члена Комі сії з погодженням документац ії із землеустрою він підпис ує висновок з поміткою "із зау важеннями" та додає до виснов ку Комісії свій висновок із в икладом цих зауважень (ч. 6 ст. 18 6-1 ЗК України).

Відповідно до ч.4 ст.123 ЗК Укра їни Комісія з розгляду питан ь, пов'язаних з погодженням до кументації із землеустрою, в изначена законодавством єди ним органом, що уповноважени й розглядати розроблений про ект землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки. Саме К омісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту нада є відповідному органу викона вчої влади чи органу місцево го самоврядування свій висно вок щодо погодження проекту або відмови у його погодженн і.

Із системного аналізу зазн ачених норм законодавства, с уд дійшов висновку, що саме до функцій Комісії відносяться повноваження щодо розгляду проектів землеустрою щодо ві дведення земельних ділянок, в тому числі в оренду, на предм ет відповідності їх положенн ям законів та прийнятих відп овідно до них нормативно-пра вових актів, та прийняття за р озглядом розгляду проектів в ідповідних рішень. Суд зазна чає, що саме позитивні виснов ки Комісії є підставою для по дальшого прийняття уповнова женим органом виконавчої вла ди або місцевого самоврядува ння рішення щодо передачі зе мельних ділянок у власність або користування фізичним та юридичним особам. Та, навпаки , висновки комісії про відмов у у погодженні документації із землеустрою, та висновок, о ргану, який підписав висново к комісії «з зауваженнями», є рішеннями суб' єктів владни х повноважень, які породжуют ь певні правові наслідки для зацікавлених осіб, та можуть бути предметом розгляду орг анів адміністративної юстиц ії, в тому числі органів судов ої влади.

Таким чином, виходячи з наве дених норм законодавства, Ко місія з розгляду питань, пов' язаних з погодженням докуме нтації із землеустрою Євпато рійської міської ради має по вноваження прийняти рішення в двох формах: або висновок ко місії про погодження проекту землеустрою або про відмову в погодженні проекту землеу строю, іншій форми рішення ко місії нормами діючого законо давства не передбачено.

Відповідно до ст. 19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни.

Разом з тим, з матеріалів сп рави вбачається, що Комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою Євпаторійськ ої міської ради, було вирішен о повернути проект землеустр ою позивачів на доопрацюванн я, що не передбачено нормами з аконодавства, які регулюють спірні правовідносини, а від так суд зазначає, що дії Коміс ії з розгляду питань, пов'язан их з погодженням документаці ї із землеустрою Євпаторійсь кої міської ради щодо поверн ення матеріалів на доопрацюв ання є протиправними.

Суд звертає увагу учасникі в процесу, що відповідно до ви мог Типового положення про к омісію з розгляду питань, пов 'язаних з погодженням докуме нтації із землеустрою, затве рдженого Постановою Кабінет у Міністрів України від 23 груд ня 2009 р. N 1420, Комісія не позбавлен а права відмовити в погоджен ні проекту землеустрою при н аявності недоліків в проекті землеустрою, так же саме заці кавлена особа не позбавлена права після усунення всіх за уважень направити проект зем леустрою для розгляду та при йняття відповідного рішення м. Разом з тим, незважаючи на ц е, Комісія повинна прийняти в ідповідне рішення у формі, як а передбачена нормами діючог о законодавства.

З тих же міркувань суд вважа є протиправним висновок Відд ілу державного комітету по з емельних ресурсах в м. Євпато рії АР Крим від 17.12.2010 року, оскіл ьки повноваження щодо склада ння зазначеного висновку згі дно наведених норм законодав ства Відділ державного коміт ету по земельних ресурсах в м . Євпаторії АР Крим має тільки в тому разі, якщо є відповідни й висновок про відмову у пого дженні проекту землеустрою К омісії з розгляду питань, пов 'язаних з погодженням докуме нтації із землеустрою Євпато рійської міської ради.

Враховуючи, що Комісія з роз гляду питань, пов'язаних з пог одженням документації із зем леустрою Євпаторійської міс ької ради, висновок щодо відм ови у погодженні проекту зем леустрою щодо відведення зем ельної ділянки позивачам не приймала, у Відділу державно го комітету по земельних рес урсах в м. Євпаторії АР Крим бу ли відсутні підстави для над ання висновку про відмову в п огодженні проекту землеустр ою. А відтак позовні вимоги в ч астині визнання протиправни м та скасування висновку Від ділу Державного комітету по земельних ресурсах у м. Євпат орія АР Крим від 17.12.2010 року за №10- 06/11 щодо відмови в погодженні п роекту землеустрою по відвед енню земельної ділянки 0,0383 га, розташованої за адресою: АД РЕСА_1 - в оренду на 10 років під будівництво та обслуговуван ня торгівельної галереї (12 тор павільйонів) Товариству з об меженою відповідальністю «М ИР КВАРТИР +», Відкритому акці онерному товариству «КРИМХЛ ІБ», фізичній особі - підприєм цю ОСОБА_3, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4, фізич ній особі - підприємцю ОСОБ А_5, фізичній особі - підприєм цю ОСОБА_6, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_7, фізич ній особі - підприємцю ОСОБ А_8 є обґрунтованими та підл ягають задоволенню.

Суд вважає за необхідним за значити, що висновок Відділу державного комітету по земе льних ресурсах в м. Євпаторії АР Крим від 17.12.2010 року щодо відм ови в погодженні проекту зем леустрою у зв' язку з поруше нням ч. 2 ст. 124 Земельного кодек су України, є протиправним та кож з наступних підстав.

Згідно до положень ч. 1,2 ст. 6 За кону України “Про оренду зем лі”орендарі набувають право оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передб ачених Земельним кодексом Ук раїни, Цивільним кодексом Ук раїни, цим та іншими законами України і договором оренди з емлі.

У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкур ентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.

Право оренди земельної діл янки - це застосоване на дог оворі строкове платне володі ння і користування земельною ділянкою, необхідною оренда реві для провадження підприє мницької та іншої діяльності (ст.93 ЗК України).

Відповідно до ч.1 ст. 123 Земель ного Кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється н а підставі рішень органів ви конавчої влади або органів м ісцевого самоврядування.

Згідно з ч.2 ст.123 ЗК України ос оба, зацікавлена в одержанні у користування земельної ді лянки із земель державної аб о комунальної власності за п роектом землеустрою щодо її відведення, звертається з кл опотанням про надання дозвол у на його розробку до відпові дної сільської, селищної, міс ької, районної, обласної ради , Кабінету Міністрів України , Ради міністрів Автономної Р еспубліки Крим, місцевої дер жавної адміністрації.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельно ї ділянки та її цільове призн ачення. До клопотання додают ься графічні матеріали, на як их зазначено бажане місце ро зташування та розмір земельн ої ділянки, письмова згода зе млекористувача, засвідчена н отаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідно до ч.3 ст.123 ЗК Укра їни відповідний орган викона вчої влади або орган місцево го самоврядування в межах їх повноважень у місячний стро к розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проек ту землеустрою щодо відведен ня земельної ділянки або над ає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність м ісця розташування земельної ділянки вимогам законів, при йнятих відповідно до них нор мативно-правових актів, а так ож генеральних планів населе них пунктів, іншої містобуді вної документації, схем земл еустрою і техніко-економічни х обґрунтувань використання та охорони земель адміністр ативно-територіальних утвор ень, проектів землеустрою що до впорядкування території н аселених пунктів, затверджен их у встановленому законом п орядку.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок визначаються договором, укл аденим замовником з виконавц ем цих робіт відповідно до ти пового договору. Типовий дог овір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджу ється Кабінетом Міністрів Ук раїни.

Відповідно до ч.4 ст.123 ЗК Укра їни розроблений проект земле устрою щодо відведення земел ьної ділянки подається Коміс ії з розгляду питань, пов'язан их з погодженням документаці ї із землеустрою. Комісія про тягом трьох тижнів з дня одер жання проекту надає відповід ному органу виконавчої влади чи органу місцевого самовря дування свій висновок щодо п огодження проекту або відмов и у його погодженні. У разі від мови у погодженні проекту ві н повертається заявнику у за значений у цій частині строк .

У разі якщо проект землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки підлягає обов'язко вій державній експертизі зем левпорядної документації, по годжений проект подається Ко місією до відповідного орган у земельних ресурсів для зді йснення такої експертизи від повідно до закону.

Згідно з ч.6 ст.123 ЗК України ві дповідний орган виконавчої в лади або орган місцевого сам оврядування у двотижневий ст рок з дня отримання проекту з емлеустрою щодо відведення з емельної ділянки, а в разі нео бхідності здійснення обов'яз кової державної експертизи з емлевпорядної документації згідно із законом - після отри мання позитивного висновку т акої експертизи приймає ріше ння про надання земельної ді лянки у користування.

Відповідно до ч.9 ст.123 ЗК Укра їни рішенням про надання зем ельної ділянки у користуванн я за проектом землеустрою що до її відведення здійснюютьс я:

затвердження проекту земл еустрою щодо відведення земе льної ділянки;

вилучення земельних ділян ок у землекористувачів із за твердженням умов вилучення з емельних ділянок (у разі необ хідності);

надання земельної ділянки особі у користування з визна ченням умов її використання і затвердженням умов надання , у тому числі (у разі необхідн ості) вимог щодо відшкодуван ня втрат сільськогосподарсь кого та лісогосподарського в иробництва.

Відповідно до ст. 124 Земельно го Кодексу України передача в оренду земельних ділянок, щ о перебувають у державній аб о комунальній власності, зді йснюється на підставі рішенн я відповідного органу викона вчої влади або органу місцев ого самоврядування чи догово ру купівлі-продажу права оре нди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди з емельної ділянки.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється за резул ьтатами проведення земельни х торгів, крім випадків, встан овлених частинами другою, тр етьою статті 134 цього Кодексу.

Право оренди земельної діл янки виникає з моменту держа вної реєстрації цих прав (ст.12 5 ЗК України). Ст. 126 ЗК України пе редбачає, що право оренди зем ельної ділянки посвідчуєтьс я договором оренди землі, зар еєстрованим відповідно до за кону.

Статтями 135,136 ЗК України вста новлені положення щодо земел ьних торгів та підготовки ло тів для продажу на земельних торгах.

Відповідно до положень ч. 1,2 с т. 136 ЗК України, органи державн ої влади або органи місцевог о самоврядування, уповноваже ні приймати рішення про відч уження земельних ділянок дер жавної чи комунальної власно сті, у тому числі разом з розта шованими на них об'єктами нер ухомого майна (будівлями, спо рудами) державної або комуна льної власності, або прав на н их (оренди, суперфіцію, емфіте взису), визначають перелік та ких земельних ділянок для пр одажу на земельних торгах ок ремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного пере ліку призначені під забудову земельні ділянки без урахув ання у випадках, передбачени х законом, результатів грома дського обговорення містобу дівного обґрунтування розмі щення об'єкта.

Добір земельних ділянок де ржавної або комунальної влас ності для формування перелік у, зазначеного в частині перш ій цієї статті, здійснюється на підставі затверджених мі стобудівної документації та документації із землеустрою , регіональних або місцевих п равил забудови. При доборі зе мельних ділянок враховуютьс я маркетингові дослідження, інвестиційна привабливість , звернення громадян та юриди чних осіб щодо намірів забуд ови.

Як було вже зазначено, відпо відно до положень ч. 2 ст. 6 Закон у України “Про оренду землі” , у разі набуття права оренди з емельної ділянки на конкурен тних засадах підставою для у кладення договору оренди є р езультати аукціону.

З аналізу вказаних норм вба чається, що вирішення питанн я про надання в оренду земель ної ділянки законодавець пов ' язує з прийняттям уповнова женим органом відповідного р ішення про надання земельної ділянки в оренду конкретній особі та укладенні на його пі дставі договору оренди.

Як вбачається з положень ч.2 ст. 124 ЗК України таке рішення м ає прийматися уповноваженим органом за результатом пров едення земельних торгів.

При цьому, з положень Земель ного кодексу України, якими в становлений порядок проведе ння земельних торгів вбачаєт ься, що таки торги проводятьс я, у тому числі, на підставі до кументації із землеустрою.

Земельний кодекс України н е містить положень щодо необ хідності проведення земельн их торгів при вирішенні повн оважним органом питання про погодження проекту землеуст рою, погодженню місця розташ ування земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту відведення земельно ї ділянки.

Погодження повноважним ор ганом проекту землеустрою не надає особі права на оренду т акої ділянки, а є лише етапом виготовлення документації, н а підставі якої орган прийма тиме рішення про надання зем ельної ділянки в оренду.

Таким чином, прийняття упов новаженим органом рішення пр о надання особі, яка зацікавл ена в отриманні в оренду земе льної ділянки, дозволу на роз робку проекту відводу земель ної ділянки, погодження місц я розташування земельної діл янки, погодження проекту зем леустрою, неможна розуміти я к прийняття органом рішення про надання такої ділянки в о ренду.

Вивчивши документи справи , суд дійшов висновку, що позив ачами відповідно до зазначен их вище вимог Земельного код ексу України був замовлений та розроблений проект земле устрою щодо відведення земел ьної ділянки без врахування необхідності проведення зем ельних торгів саме на стадії виготовлення проекту землеу строю, що є підготовчою стаді єю оформлення права землекор истування перед поданням для подальшого затвердження та передачі земельних ділянок в оренду.

Та на думку суду, всі ці захо ди передують вирішенню питан ня щодо надання земельної ді лянки в оренду.

За таких обставин, приймаюч и до уваги те, що відповідно д о ст. 124 ЗК України тільки пере дача в оренду земельної діля нки за рішенням відповідного уповноваженого органу потре бує проведення земельних тор гів, суд вважає, що відсутні пр авові підстави для посилання відповідачів на можливість надання земельної ділянки ті льки за умови проведення зем ельних торгів (аукціону).

Приймає до уваги, що судом в становлено протиправний хар актер дій Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погоджен ням документації із землеуст рою Євпаторійської міської р ади, щодо повернення проекту землеустрою позивачів на до опрацювання без прийняття ві дповідного висновку, як це пе редбачено ст. 186-1, ч. 4 ст. 123 Земель ного кодексу України, суд кер уючий ст. 11 КАС України вважає за необхідним для повного за хисту прав позивачів вийти з а межи позивних вимог та визн ати протиправними дії Комісі ї з розгляду питань, пов'язани х з погодженням документації із землеустрою Євпаторійськ ої міської ради, щодо поверне ння проекту землеустрою пози вачів на доопрацювання.

У той же час у суду відсутні підстави для задоволення по зовних вимог шляхом зобов'яз ання Комісію з розгляду пита нь, пов'язаних з погодженням д окументації із землеустрою Є впаторійської міської ради, погодити проект землеустрою щодо відведення земельної д ілянки в оренду позивачам, ос кільки прийняття такого ріше ння є компетенцією Комісії з розгляду питань, пов' язани х з погодженням документів і з землеустрою, яка за результ атами розгляду документації із землеустрою протягом трь ох тижнів з дня її надходженн я надає висновки про її погод ження або відмову у погоджен ні.

Крім того, суд зазначає, що К омісія є колегіальним органо м, та члени комісії мають само стійні повноваження щодо вир ішення питання про погодженн я проекту землеустрою чи над ання зауважень.

Слід зазначити, що здійснен ня судового захисту особи, чи є право порушено органами де ржавної влади чи місцевого с амоврядування внаслідок пор ушення ними положень Констит уції та законів України у спо сіб, що відповідає визначени м у законодавстві способам з ахисту порушеного права, є зд ійснення судом його повноваж ень органу судової влади у ме жах Конституції та законів У країни.

Разом з тим, з урахуванням т ого, що судом було встановлен о протиправність дій Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою Євпаторійськ ої міської ради, щодо поверне ння проекту землеустрою пози вачів на доопрацювання, та пр отиправність висновку Відді лу державного комітету по зе мельних ресурсах в м. Євпатор ії АР Крим від 17.12.2010 року суд вва жає за необхідне, відповідно до ст. 162 КАС України зобов' яз ати Комісію з розгляду питан ь, пов' язаних з узгодженням документів по землеустрою Є впаторійської міської ради, відповідно до ст. 186-1 Земельног о кодексу України та норм Тип ового положення про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, затвердженог о Постановою КМУ від 23.12.09р. №1420, п овторно розглянути проект зе млеустрою щодо відведення зе мельної ділянки в оренду Тов ариству з обмеженою відповід альністю «МИР КВАРТИР +», Това риству з обмеженою відповіда льністю «ТИВІТАС», Товариств у з обмеженою відповідальніс тю «ЮВЄС», Відкритому акціон ерному товариству «КРИМСОЮЗ ДРУК», Відкритому акціонерно му товариству «КРИМХЛІБ», фі зичній особі - підприємцю О СОБА_3, фізичній особі - підпр иємцю ОСОБА_4, фізичній ос обі - підприємцю ОСОБА_5, фі зичній особі - підприємцю О СОБА_6, фізичній особі - підпр иємцю ОСОБА_7, фізичній ос обі - підприємцю ОСОБА_8 - пі д будівництво та обслуговува ння торгівельної галереї (12 то ргівельних павільйонів)на зе мельній ділянці площею 0,0383 га, розташованої за адресою: АД РЕСА_1 кадастровий номер 01109000 00:01:004:0073 із земель Євпаторійсько ї міської ради та прийняти рі шення відповідно до ст. 186-1 Земе льного кодексу України та но рм Типового положення про ко місію з розгляду питань, пов'я заних з погодженням документ ації із землеустрою, затверд женого Постановою КМУ від 23.12.09 р. №1420.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.

Вступну та резолютивну час тину постанови проголошено у судовому засіданні 0 1.07.2011р.

У повному обсязі постанову складено та підписано 06.07.2011р.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинс тва України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Уточнений адміністр ативний позов задовольнити ч астково.

2. Визнати протиправни м та скасувати висновок Відд ілу Державного комітету по з емельних ресурсах у м. Євпато рія АР Крим від 17.12.2010 року за №10-06/1 1 щодо відмови в погодженні пр оекту землеустрою по відведе нню земельної ділянки площею 0,0383 га, розташованої за адресо ю: АДРЕСА_1 - в оренду на 10 рок ів під будівництво та обслуг овування торгівельної галер еї (12 тор павільйонів) Товарис тву з обмеженою відповідальн істю «МИР КВАРТИР +», Відкрито му акціонерному товариству « КРИМХЛІБ», фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_3, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5, фізичній особі - пі дприємцю ОСОБА_6, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_7 , фізичній особі - підприємцю ОСОБА_8.

3. Визнати протиправни ми дії Комісії з розгляду пит ань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою Євпаторійської міської ради , щодо повернення проекту зем леустрою по відведенню земел ьної ділянки в оренду Товари ству з обмеженою відповідаль ністю «МИР КВАРТИР +», Товарис тву з обмеженою відповідальн істю «ТИВІТАС», Товариству з обмеженою відповідальністю «ЮВЄС», Відкритому акціонер ному товариству «КРИМСОЮЗДР УК», Відкритому акціонерному товариству «КРИМХЛІБ», фізи чній особі - підприємцю ОСО БА_3, фізичній особі - підприє мцю ОСОБА_4, фізичній особ і - підприємцю ОСОБА_5, фізи чній особі - підприємцю ОСО БА_6, фізичній особі - підприє мцю ОСОБА_7, фізичній особ і - підприємцю ОСОБА_8 - під будівництво та обслуговуван ня торгівельної галереї (12 тор гівельних павільйонів) на зе мельній ділянці площею 0,0383 га, розташованої за адресою: АД РЕСА_1 кадастровий номер 01109000 00:01:004:0073 із земель Євпаторійсько ї міської ради, на доопрацюва ння.

4. Зобов'язати Комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою Євпаторійської міської ради, повторно розгл янути проект землеустрою щод о відведення земельної ділян ки в оренду Товариству з обме женою відповідальністю «МИР КВАРТИР +», Товариству з обмеж еною відповідальністю «ТИВІ ТАС», Товариству з обмеженою відповідальністю «ЮВЄС», Ві дкритому акціонерному товар иству «КРИМСОЮЗДРУК», Відкри тому акціонерному товариств у «КРИМХЛІБ», фізичній особі - підприємцю ОСОБА_3, фізич ній особі - підприємцю ОСОБ А_4, фізичній особі - підприєм цю ОСОБА_5, фізичній особі - підприємцю ОСОБА_6, фізич ній особі - підприємцю ОСОБ А_7, фізичній особі - підприєм цю ОСОБА_8 - під будівництв о та обслуговування торгівел ьної галереї (12 торгівельних п авільйонів) на земельній діл янці площею 0,0383 га, розташовано ї за адресою: АДРЕСА_1 када стровий номер 0110900000:01:004:0073 із земел ь Євпаторійської міської рад и та прийняти рішення відпов ідно до ст. 186-1 Земельного кодек су України та норм Типового п оложення про комісію з розгл яду питань, пов'язаних з погод женням документації із земле устрою, затвердженого Постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 23.12.09р. №1420.

Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження . Апеляційна скарга подаєтьс я до Севастопольського апеля ційного адміністративного с уду через Окружний адміністр ативний суд Автономної Респу бліки Крим протягом 10 днів з д ня проголошення. У разі прого лошення вступної та резолюти вної частини постанови або р озгляду справи у порядку пис ьмового провадження, апеляц ійна скарга подається протяг ом 10 днів з дня отримання. Копі я апеляційної скарги одночас но надсилається особою, яка ї ї подає, до Севастопольськог о апеляційного адміністрати вного суду.

Суддя Тоскіна Г.Л.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення01.07.2011
Оприлюднено03.03.2012
Номер документу21672807
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4720/11/0170/15

Постанова від 01.07.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні