11/53-08-939
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"15" вересня 2008 р.Справа № 11/53-08-939
За позовом: Одеської залізниці;
До відповідача: 1) Державного підприємства "УКРСПЕЦПОСТАЧ";
2) Закритого акціонерного товариства "Одеська Цукрова Компанія"
про стягнення 1761177,6 грн.;
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя - Власова С.Г.
суддя –Рога Н.В.
суддя –Смелянець Г.Є.
Представники:
Від позивача: Ротар І.В.(за довіреністю);
Від відповідача (ДП "Укрспецпостач"): не з"явився;
Від відповідача (ЗАТ "Одеська Цукрова Компанія"): Носов С.А. (за довіреністю);
СУТЬ СПОРУ: 21.03.2008 р. за вх. № 1577 до господарського суду Одеської області звернулась Одеська залізниця з позовною заявою до Державного підприємства "УКРСПЕЦПОСТАЧ" та Закритого акціонерного товариства "Одеська Цукрова Компанія" про стягнення заборгованості у розмірі 1761177,60 грн.
Ухвалою від 25.03.2008 р. суддею Власовою С.Г. було порушено провадження у справі та присвоєно № 11/53-08-939
Ухвалою голови господарського суду Одеської області від 22.04.2008 р., було задоволено клопотання ДП "Укрспецпостач", справу було передано на колегіальний розгляд у складі суддів: Власової С.Г., Атанової Т.О., Панченко О.Л.
У зв'язку з наданням суддям господарського суду Одеської області Панченко О.Л. та Атановій Т.О. відпусток, розпорядженням голови господарського суду за № 215-р від 23.07.2008 р. суддів Панченко О.Л. та Атанову Т.О. у складі колегії при колегіальному розгляді справи №11/53-08-939 було замінено суддями господарського суду Одеської області Рогою Н.В. та Смелянець Г.Є.
Ухвалою від 23.07.2008 р. справу № 11/53-08-939 було прийнято до колегіального розгляду у наступному складі суддів: головуючий суддя - Власова С.Г., судді: Рога Н.В., Смелянець Г.Є.
Позивач на позовних вимогах наполягає, 07.04.2008 р. за вх. № 7028 надав письмові пояснення по суті спору, 15.05.2008 р. за вх. № 9584 заяву про уточнення позовних вимог, 18.07.2008 р. за вх. № 14656 заперечення на відзив, 18.07.2008 р. за вх. № 14657 заяву про збільшення позовних вимог, а 15.08.2008 р. за вх. № 16813 –клопотання в якому відізвав заяву про збільшення позовних вимог та просить суд розглядати попередні вимоги залізниці про стягнення 1761177,60 грн. за період з 17 год. 00 хв. 20.09.2007 р по 17 год. 00 хв. 20.03.2008 р.
Відповідач (ДП "Укрспецпостач") проти позовних вимог заперечує, про що зазначив у відзиві на позов від 31.05.2008 р. за вх. № 11146.
Відповідач (ЗАТ "Одеська Цукрова Компанія") проти позовних вимог заперечує, 16.04.2008 р. за вх. № 7961 надав відзив на позов.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд встановив наступне:
04.08.2005 р. Одеською залізницею та ДП "Укрспецпостач" був укладений договір за №196484 про організацію перевезень і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.
Згідно до п.п.2.1.,2.4. зазначеного договору ДП „Укрспецпостач" зобов'язався пред'являти залізниці заявки на подачу вагонів, здійснювати навантаження (вивантаження) вантажів, що відправляються ним або прибувають на його адресу та зобов'язався здійснювати попередню оплату за перевезення вантажів та додаткові послуги. Залізниця у свою чергу, відповідно до п. 2.2 Договору, зобов'язалася приймати до перевезення вантажі, для чого подавати під навантаження вагони.
14.11.2002 р. між Одеською залізницею та ЗАТ "Одеська цукрова компанія" був укладений договір на експлуатацію залізничної під'їзної колії, що належить ЗАТ "Одеська цукрова компанія" і примикає до станції Одеса-Порт, строк дії якого закінчився 30.11.2007 р.
Згідно до пунктів 6, 9 зазначеного договору Одеська залізниця зобов'язалася здійснювати подачу вагонів на під'їзну колію для ЗАТ "Одеська цукрова компанія" та здійснювати забирання вагонів на підставі письмового повідомлення ЗАТ "Одеська цукрова компанія". ЗАТ "Одеська цукрова компанія", згідно п. 12, п. 16 договору, зобов'язалося здійснювати оплату Одеській залізниці плати за користування вагонами.
Позивач стверджує, що на виконання зобов'язань за договором №196484 від 04.08.2005 р. та за договором від 14.11.2002 р., які були укладені з Відповідачами, на підставі заявки ДП „Укрспецпостач" від 22.02.2006 р. за № 185 за період з 02.03.2006 р. по 09.03.2006 р., Одеською залізницею (станцією Одеса-Порт) було подано під навантаження 24 вагони на під'їзну колію ЗАТ "Одеська цукрова компанія":
- 02.03.2006 у 18 год. 50 хв. подано 11 вагонів, що підтверджується пам'яткою про користування вагонами №13 та відомістю плати за користування вагонами №13.
- 04.03.2006 у 12 год. 00 хв. подано 5 вагонів, що підтверджується пам'яткою про користування вагонами №14 та відомістю плати за користування вагонами №14.
- 06.03.2006 у 13 год. 30 хв. подано 7 вагонів, що підтверджується пам'яткою про користування вагонами №15 та відомістю плати за користування вагонами №15.
- 09.03.2006 у 10 год. 30 хв. поданий 1 вагон, що підтверджується пам'яткою про користування вагонами №16 та відомістю плати за користування вагонами №16.
Позивач вказує, що листом від 11.05.2006 р. за №443 ДП "Укрспецпостач" гарантувало залізниці оплату користування вагонами.
Також Позивач зазначив, що на момент звернення із позовом, Одеській залізниці повернуті лише 3 вагони з 24 поданих під навантаження, а саме: №24476923, №24544470, №24364457 - 16.02.2007 у 15 год. 00 хв, що на його думку підтверджується записами у відомостях плати за користування вагонами №15 та 16. Інші знаходяться на під'їзній колії та завантажені вантажем - цукром.
Посилаючись на ст. 119 Статуту залізниць України Позивач стверджує, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Відповідно до п. 2, п. 4, п. 5 "Правил користування вагонами і контейнерами", за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під'їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату. Частина 5 п.4 Правил передбачає, що час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Плата за користування нараховується за кожний вагон і контейнер після прийняття його залізницею від вантажовласника. У разі неповернення залізниці вантажовласником вагона (контейнера) протягом 15 діб після прийняття їх вантажовласником плата за користування за ці 15 діб, а потім за кожні 5 діб стягується, не очікуючи повернення вагона (контейнера).
Відповідно до п. 2.1, п. 2.7 "Правил обслуговування залізничних під'їзних колій", взаємовідносини залізниці з підприємствами, які виконують вантажні роботи на під'їзних коліях, визначаються договорами про експлуатацію під'їзних колій або договорами про подачу та забирання вагонів (додатки 1 та 2). Для під'їзних колій, які обслуговуються власними локомотивами, порядок обслуговування контрагентів - підприємств, що мають у межах залізничної під'їзної колії іншого підприємства свої склади або колії, які до неї примикають, встановлюється договорами, що укладаються безпосередньо між контрагентом і підприємством, якому належить залізнична під'їзна колія, без участі залізниці. Відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом несе підприємство, якому належить залізнична під'їзна колія.
Крім того Позивач зазначив, що згідно постанови Вищого господарського суду України від 14.03.2007 р. по справі №21/440 ДП "Укрспецпостач" є власником цукру, який знаходиться у вагонах, та має здійснювати подальше розпорядження цукром-піском. Згідно ухвал господарського суду Одеської області від 28.11.2006 р. , від 14.12.2006 р. від 24.01.2007 р. по справі №1/418-06-11206, предметом якої було стягнення плати за користування вагонами за період - з 02.03.2006 по 20.10.2006, вбачається, що під час розгляду справи господарським судом Одеської області був встановлений факт, що належним відповідачем у стягненні плати за користування вагонами є ДП "Укрспецпостач". Провадження по справі було припинене у зв'язку з тим, що сторонами була укладена угода про затвердження графіку погашення заборгованості від 30.11.2007, за якою що ДП «Укрспецпостач»визнав свої зобов'язання щодо сплати плати за користування вагонами за період - з 02.03.2006 по 01.12.2006.
Позивач вказує, що приймаючи до уваги те, що вагони були подані під навантаження Відповідачам, у них виникло зобов'язання щодо повернення вагонів та зобов'язання щодо плати за користування вагонами, яка згідно розрахунку Позивача склала 1761177,6 грн.
В письмових поясненнях, наданих Позивачем 07.04.2008 р. за вх. № 7028, останній зазначив, що позовні вимоги залізниці до ЗАТ "Одеська цукрова компанія" пред'явлені на підставі п.п. 6, 9 Договору від 14.11.2002 р. "на експлуатацію залізничної під'їзної колії, що належить ЗАТ "Одеська цукрова компанія" і примикає до станції Одеса-Порт", п.п. 2.1, 2.7 "Правил обслуговування залізничних під'їзних колій", затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644, відповідно до яких взаємовідносини залізниці з підприємствами, які виконують вантажні роботи на під'їзних коліях, визначаються договорами про експлуатацію під'їзних колій або договорами про подачу та забирання вагонів (додатки 1 та 2). Для під'їзних колій, які обслуговуються власними локомотивами, порядок обслуговування контрагентів - підприємств, що мають у межах залізничнім під'їзної колії іншого підприємства свої склади або колії, які до неї примикають, встановлюється договорами, що укладаються безпосередньо між контрагентом і підприємством, якому належить залізнична під'їзна колія, без участі залізниці. Відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом несе підприємство, якому належить залізнична під'їзна колія. Позовні вимоги залізниці до ДП "Укрспецпостач" у зв'язку з тим, що вагони на під'їзну колію ЗАТ "Одеська цукрова компанія" були подані на підставі п.п. 2.1., 2.4. Договору № 196484 від 04.08.2005 р. про організацію перевезень і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги, згідно заявки ДП "Укрспецпостач" від 22.02.2006 р. за № 185.
Одеська залізниця стверджує, що ЗАТ "Одеська цукрова компанія" повинна нести відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом, як підприємство, якому належить залізнична під'їзна колія, а ДП "Укрспецпостач", як власник вантажу в вагонах, зобов'язалося перед залізницею здійснювати плату за користування вагонами на договірних засадах, що незаборонено законодавством.
Відповідач (ЗАТ "Одеська цукрова компанія") заперечуючи проти позовних вимог у відзиві на позов від 16.04.2008 р. за вх. № 7961 зазначило, що Позивач усвідомлюючи що належним відповідачем за користування вагонами є ДП "Укрспецпостач", що встановлено вищезазначеними ухвалами Господарського суду, подав до суду аналогічну позовну заяву, підміняючи поняття предмет позову, який був і залишається незмінним, незалежно від термінів користування вагонами, предмет позову є незмінним, а саме стягнення плати за користування вагонами. Враховуючи, що в позовній заяві за вих. № НЮ-14/1595 від 25 жовтня 2006 р., предметом позову є стягнення плати за простій вагонів (за період з 02.03.2006 р по 20.10.2006 р. ) по якому винесені вищезазначені ухвали господарського суду Одеської області, а також те, що при подачі Позовної заяви від 21.03.2008 р. за № НЮ-14/480 законодавство України не змінилось, предмет позову залишається незмінним - стягнення плати за простій (тих же самих вагонів) вагонів (за період з 20.09.2007 р. до 20.03.2008 р.), а тому на думку Відповідача (ЗАТ "Одеська цукрова компанія" належним відповідачем є Державне підприємство "Укрспецпостач". Відповідач (ЗАТ "Одеська цукрова компанія") вважає, що провадження у справі відносно нього повинно бути припинено на підставі ч. 2 ст. 80 ГПК України.
14.05.2008 р. за вх. № 9584 Позивач уточнив позовні вимоги та просить суд стягнути з ДП "Укрспецпостач" 1761177,60 грн.
Відповідач (ДП "Укрспецпостач") проти позовних вимог заперечує з підстав викладених у відзиві на позов від 31.05.2008 р. за вх. № 11146 та вважає вимоги Одеської залізниці необґрунтованими з огляду на нижчевикладене.
На його думку, Позивачем необґрунтовано та помилково використано як підставу своїх вимог договір № 196484 від 04.08.2005 р. про організацію перевезень і проведення розрахунків за перевезення, укладеного між Одеською залізницею та ДП "Укрспецпостач". Статтями 179, 180 Господарського кодексу України передбачені загальні та істотні умови укладання договорів, що породжують господарські зобов'язання та встановлена необхідність укладення типових договорів визначених законодавчо. Відповідно до п. 17 Статуту залізниць, форму договору про організацію перевезень вантажів встановлено Правилами. Відповідач зазначає, що типовий договір на перевезення встановлено Правилами розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 таким чином Позивачем не враховано що істотними умовами цього договору є здійснення перевезень і проведення розрахунків за послуги згідно п. 2.3. Договору, лише через станцію Котовськ, а залізниця намагається стягнути з Відповідача плату за користування вагонами, які знаходяться на під'їзних коліях цукрового заводу за адресою м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 66. Відповідач стверджує, що посилання Позивача на договір № 196484 від 04.08.2005 р., як на підставу своїх позовних вимог є безпідставним.
Крім того Відповідач (ДП "Укрспецпостач") зазначив, що згідно із ст. 73 Статуту залізниць, та п. 2,7, Правил обслуговування залізничних під'їзних колій, відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом, збереження вантажів та вагонів несе підприємство, якому належить залізнична під'їзна колія. Також самим Позивачем в позовній заяві зазначено, що частина 5 п. 4 „Правил користування вагонами та контейнерами", затверджених наказом Мінтрансу України від 25.02.1999 № 113, передбачає, що час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника, але як стверджує Відповідач, Позивач не надав доказів того, що ДП "Укрспецпостач" приймав вагони у користування. Посилаючись на лист Кабінету Міністрів України від 02.08.2001 № 21-2533/47 Відповідач зауважує ,що суб'єкти, які взяли на себе функції приймання вагонів від залізниці, подачі їх під навантаження вантажовідправниками та повернення залізниці вагонів, виступають перед залізницею як користувачі вагонів. В інших випадках, користувачами вагонів є вантажовідправники, які забирають вагони від залізниці своїми локомотивами або яким вагони подаються локомотивами залізниці.З викладеного Відповідач робить висновок, що вимоги Одеської залізниці до ДП "Укрспецпостач" щодо стягнення оплати за користування вагонами є безпідставними у зв'язку з тим, що у користування ДП "Укрспецпостач" вагони не надавались. Прохання ДП "Укрспецпостач" подати вагони не є підставою для здійснення оплати послуг залізниці. Згідно до ст. 8 Закону України «Про залізничний транспорт»та ст. 17 Статуту залізниць, перевезення вантажів залізничним транспортом організовується на договірних засадах. Відповідач стверджує, що підставою для виникнення договірних зобов'язань між сторонами є укладання відповідного договору із зазначенням послуг залізниці до відповідної станції. Так як такого договору, укладеного між ДП "Укрспецпостач" та Позивачем не існує, а також у зв'язку з тим, що факт передачі вагонів саме у користування ДП "Укрспецпостач" не встановлено, Відповідач вважає, що у нього не виникло відповідних обов'язків для здійснення оплати послуг залізниці.
Також Відповідач вказує на те, що згідно листів Одеської залізниці від 07.07.2006 р. № 449 та від 12.07.2006 р. № 450, Позивач відмовився здійснити повернення власних порожніх вагонів з території цукрового заводу. При цьому Позивач повідомив, що таке повернення вагонів можливе, лише, при умові повного відшкодування плати за користування вагонами. Відповідач вважає, що Позивачем не враховано вимоги абз. 6 ст. 119 Статуту Залізниць, яким передбачено, що плата нараховується до моменту одержання відмови у випадку відмови вантажовідправника від вагонів.
Позивач на позовних вимогах наполягає, надав заперечення на відзив Відповідача, в якому зазначив, що між ДП "Укрспецпостач" та залізницею був укладений лише один Договір - від 04.08.2005 р. № 196484, п. 2.1. та п. 2.4. якого передбачали можливість ДП "Укрспецпостач" пред'являти залізниці заявки на подачу вагонів, здійснювати навантаження (вивантаження) вантажів, що відправляються ним або прибувають на його адресу та зобов'язання здійснювати попередню оплату за перевезення вантажів та додаткові послуги. Залізниця у свою чергу, відповідно до п. 2.2 Договору, зобов'язалася приймати до перевезення вантажі, для чого подавати під навантаження вагони.
Позивач вказує, що направлення ДП "Укрспецпостач" залізниці заявки від 22.02.2006 р. №185 на подачу вагонів під навантаження станцією Одеса-Порт та фактична подача станцією вагонів на під'їзну колію ЗАТ "Одеська цукрова компанія" свідчать про те, що сторони використали права передбачені законодавством та добровільно вчинили правочини - взяли на себе зобов'язання: залізниця з передачі вагонів, а ДП "Укрспецпостач" з користування вагонами.
«Правила користування вагонами і контейнерами»визначають обов'язки сторін, які виникають у зв'язку передачею вагонів під вантажні операції, у тому числі зобов'язання з оплати користування вагонами.
Позивач вказує, що правовою підставою для виникнення обов'язку ДП "Укрспецпостач" з оплати користування вагонами є договір від 04.08.2005 р. № 196484, ЦК України, «Правила користування вагонами і контейнерами»та дії сторін.
Позивач також зазначив, що із змісту ст.ст. 73,119 Статуту залізниць України зобов'язання з оплати користування вагонами може виникати не тільки у власників під'їзних колій, а і у інших підприємств, організацій та установ. Визначення особи, у якій виникає обов'язок оплати, залежить від того яка особа користується вагонами. Вагони завантажені вантажем - цукром, який належить ДП "Укрспецпостач", тобто вагони використовуються саме ДП "Укрспецпостач" для зберігання вантажу та відповідно обов'язок з оплати користування вагонами виник у ДП "Укрспецпостач". Крім цього, згідно п. 2.1, п. 2.7 «Правил обслуговування залізничних під'їзних колій»для під'їзних колій, які обслуговуються власними локомотивами, порядок обслуговування контрагентів - підприємств, що мають у межах залізничної під'їзної колії іншого підприємства свої склади або колії, які до неї примикають, встановлюється договорами, що укладаються безпосередньо між контрагентом і підприємством, якому належить залізнична під'їзна колія, без участі залізниці Однак ДП "Укрспецпостач" не укладало відповідний договір з власником колії ЗАТ "Одеська цукрова компанія", тому «Правила обслуговування залізничник під'їзних жалій»не можуть бути застосованими до спірних правовідносин.
Позивач також зазначив, що дійсно у листах залізниці від 07.07.2006 №449 та від 12.07.2006 №450, остання відмовилась здійснити повернення порожніх вагонів без повного відшкодування плати за користування вагонами. Однак фактичні обставини свідчать, що залізницею здійснювалося забирання порожніх вагонів без отримання плати за користування вагонами: згідно пам'яток про користування вагонами №15, №16 та відомостей плати за користування вагонами №15, №16 залізницею здійснене забирання порожніх вагонів №№24544470; 24364457 22476923 - 16.02.2007 у 15.00. Згідно абз. 8 п. 4 «Правил користування вагонами і контейнерами»про закінчення вантажних операцій і готовність вагонів до забирання локомотивом залізниці вантажовласник повинен повідомити станцію. У листі від 11.07.2006 р. №844 ДП "Укрспецпостач" зверталося до залізниці з проханням розглянути можливість переміщення вагонів за територію заводу, але не вміщувало повідомлення про закінчення вантажних операцій і готовності певних вагонів до забирання, тобто лист неможливо розглядати як повідомлення у розумінні абз. 8 п.4 «Правил користування вагонами і контейнерами». Крім цього, з листа ЗАТ "Одеська цукрова компанія" від 22.04.2008 р. №08-78 та акту від 06.05.2008 р., складеного представниками залізниці та ЗАТ "Одеська цукрова компанія", вбачається, що вагони знаходяться на території заводу порожніми з 21.04.2008 р., у зв'язку з чим лише 22.04.2008 залізницею отримано повідомлення про готовність вагонів до забирання.
Позивач, Одеська залізниця, вході розгляду справи збільшив позовні вимоги, але клопотанням від 15.08.2008 р. відізвав заяву про збільшення позовних вимог, та просив суд розглядати попередні вимоги щодо стягнення 1761177,60 грн. за період з 17 год. 00 хв. 20.09.2007 р. по 17 год. 00 хв. 20.03.2008 р.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши представників сторін та проаналізувавши норми чинного законодавства в сфері залізничних перевезень, колегія судів дійшла наступних висновків.
З наявних матеріалів справи вбачається, що ДП "Укрспецпостач" надало залізниці (станція Одеса-Порт) заявку від 22.02.2006 р. за № 185 (а.с.22) з проханням подати на під'їзну колію Одеського цукрового заводу 27 критих вагонів, придатних для руху по СНД, із яких 16 вагонів будуть відправлятись на адресу ст. Актау-Порт КЗХ залізниці та 11 вагонів на адресу ст. Тбілісі-Товарна через Іллічівськ-Паром. ст. відправлення - Одеса-Порт.
Згідно до п. 3 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станції відправлення та призначення за "Відомістю плати за користування вагонами (контейнерами)" форми ГУ-46, яка складається на підставі "Пам'яток про користування вагонами (контейнерами)'' форми ГУ-45, "Актів про затримку вагонів" форми ГУ-23а, "Актів загальної форми" ГУ-23.
- 02.03.2006 у 18 год. 50 хв. подано 11 вагонів, що підтверджується пам'яткою про користування вагонами №13 та відомістю плати за користування вагонами №13.
- 04.03.2006 у 12 год. 00 хв. подано 5 вагонів, що підтверджується пам'яткою про користування вагонами №14 та відомістю плати за користування вагонами №14.
- 06.03.2006 у 13 год. 30 хв. подано 7 вагонів, що підтверджується пам'яткою про користування вагонами №15 та відомістю плати за користування вагонами №15.
- 09.03.2006 у 10 год. 30 хв. поданий 1 вагон, що підтверджується пам'яткою про користування вагонами №16 та відомістю плати за користування вагонами №16.
Про передання-прийняття вагонів складено пам'ятки про користування вагонами (контейнерами) №№ 13, 14, 15, 16.
Як вбачається з графи 5 відомостей плати за користування вагонами (контейнерами) №№ 15 та 16, вагони №№24544470, 24364457, 24476923 забрані залізницею 16.02.2007.
За користування рештою вагонів за період з 17 год. 00 хв. 20.09.2007 р. по 17 год. 00 хв. 20.03.2008 р. Позивачем, нараховано плату в розмірі 1761177,60 грн.
З листа ЗАТ "Одеський цукровий завод" від 22.04.2008 р. за № 78 адресованого начальнику станції Одеса –Порт про забирання порожніх вагонів та наданого Позивачем акту обстеження критих вагонів, що знаходяться на території ЗАТ "Одеський Цукровий завод" від 06.05.2008 р. вбачається, що вищезазначені вагони знаходились порожніми з 21.04.2008 р. на території ЗАТ "Одеський цукровий завод" .
Докази того, що спірні вагони були розвантажені до 20.03.2008 р., у матеріалах справи відсутні.
Відповідно до ч. 5 ст. 306 Господарського кодексу України загальні умови перевезення вантажів визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною 2 ст. 908 Цивільного кодексу України також встановлено, що загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Відповідно до ст. 119 Статуту залізниць України за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата.
Згідно до п.2 Правил користування вагонами і контейнерами за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під'їзних колій, організації, фізичні особи суб'єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату.
Як вбачається з матеріалів справи, спірні вагони були подані залізницею під завантаження на підставі заявки-листа ДП "Укрспецпостач" 22.02.2006 р. за № 185, а не передання вантажів залізниці для перевезення мало місце через не вирішення ДП "Укрспецпостач", пов'язаних із оформленням митних документів у зв'язку з чим у листі на адресу станції Одеса-Порт від 11.05.2006 р. за №.443 ДП "Укрспецпостач" гарантував оплату Позивачеві витрат за користування вагонами та інші додаткові збори. Отже відповідальність за сплату Позивачеві плати за користування вагонами повинен нести перший відповідач.
Наявності обставин, встановлених ст. 121 Статуту залізниць України, п. 16 Правил користування вагонами і контейнерами підставами звільнення від плати за користування вагонами, із матеріалів справи не вбачається.
Крім того згідно до ст. 35 Господарського процесуального кодексу України факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори) під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 12.12.2007 у справі № 28/267-07-7244 за позовом Державного підприємства "Укрспецпостач" до Одеської залізниці про визнання недійсною угоди про затвердження графіку погашення заборгованості від 30.11.2006 з дати укладення у задоволенні позову відмовлено, постановою Одеського апеляційного господарського суду від 24.01.2008 зазначене рішення залишено без змін.
У рішенні Господарського суду Одеської області від 12.12.2007 у справі № 28/267-07-7244 встановлено ті факти, що ДП "Укрспецпостач" безпідставно вважає користувачем вагонів ТОВ "Октябрський цукровий комбінат", оскільки подача вагонів здійснювалася на замовлення Державного підприємства "Укрспецпостач" та з гарантією оплати ним, також вагони, які знаходяться на території ЗАТ "Одеська цукрова компанія", завантажені цукром, тобто вагони фактично використовуються власником вантажу - ДП "Укрспецпостач" у якості ємності для зберігання, що свідчить про обов'язок ДП "Укрспецпостач" нести витрати, що пов'язані зі зберіганням майна згідно зі ст. 322 ЦК України.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 24.01.2008 р. у справі № 28/267-07-7244 встановлено той факт, що ДП "Укрспецпостач" безпідставно посилалось на відсутність від залізниці інформації про передачу вагонів на під'їзну колію ЗАТ "Одеська цукрова компанія", інформації щодо користувача вагонів, оскільки подача вагонів здійснювалася за замовленням ДП "Укрспецпостач" та за його гарантією оплати.
Також слід зазначити, що та обставина, що Позивач послався на умови договору № 196484 від 04.08.2005 р., пунктом 2.3 якого передбачено обов'язок залізниці здійснювати розрахунки, вести облік нарахованих і сплачених сум та надавати вантажовласнику відповідні розрахункові документи через станцію Котовськ, не звільняє першого відповідача від обов'язку щодо внесення плати за користування вагонами, поданими станцією Одеса-Порт відповідно до його замовлення від 22.02.2006 р.
Крім того ,не свідчить про можливість звільнення ДП "Укрспецпостач" від відповідальності і лист Кабінету Міністрів України від 02.08.2001 р. № 21-2533/47, оскільки у ньому йдеться про тих власників під'їзних колій, які експлуатують вагони, забезпечують транспортне обслуговування контрагентів (вантажовідправників, вантажоодержувачів), взяли на себе функції приймання вагонів від залізниці, подачі їх під навантаження (розвантаження) вантажовідправникам (вантажоодержувачам) та повернення залізниці навантажених або порожніх вагонів, а із матеріалів справи не вбачається здійснення ЗАТ "Одеська Цукрова Компанія" такої діяльності щодо спірних вагонів.
Враховуючи вищевикладене, уточнені позовні вимоги (вх. № 9584 від 14.05.2008 р.) Одеської залізниці про стягнення з ДП "Укрспецпостач" плати за користування вагонів за період з 17 год. 00 хв. 20.09.2007 р. по 17 год. 00 хв. 20.03.2008 р. у розмірі 1761177,60 грн., підлягають задоволенню у повному обсязі, як обґрунтовані та підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.
Судові витрати по сплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу віднести за рахунок Відповідача, згідно ст.ст. 44, 49 ГПК України.
Керуючись статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Державного підприємства "Укрспецпостач" (03150, м. Київ, вул. Боженка, 84, код 22468235, п/р 269001010030561 в ВАТ "Укрексімбанк" м. Київ, МФО 322313) на користь Одеської залізниці (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонывська, 19, код 01071315, п/р 26003000001 в Одеській філії АБ "експрес-Банк, МФО 328801) –1761177,60 грн., 17611,78 грн. держмита та 118 грн. витрат на ІТЗ Судового процесу.
3. Звільнити від відповідальності Закрите акціонерне товариство "Одеський цукровий завод".
Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення підписано 22.09.2008 р. в порядку ст. 85 ГПК України
Головуючий суддя Власова С.Г.
Суддя Рога Н.В.
Суддя Смелянець Г.Є.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2008 |
Оприлюднено | 25.10.2008 |
Номер документу | 2172755 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Власова С.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні