Постанова
від 11.01.2012 по справі 15838/11/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний ад міністративний суд

61004 м. Харків вул. Мар'їнс ька, 18-Б-3

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

11 січня 2012 р. № 2-а- 15838/11/2070

Харківський окружний адм іністративний суд у складі:

головуючого судді - Єгупен ко В.В.

за участю секретаря - Вождає вої М.О.

за участю представників ст орін:

представника позивача - Т ихоненко М.Л.

представника позивача - М ірошниченко Л.Я.

представника відповідача - Казимир Ю.М.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміще нні суду в м. Харкові адмініст ративну справу за позовом

Приватного акціонерного товариства "Харківметропро ект"

до Державної податкової інс пекції у Ленінському районі міста Харкова

про скасування податкового п овідомлення-рішення ,

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Приватне акц іонерне товариство "Харківм етропроект", звернувся до Хар ківського окружного адмініс тративного суду з зазначени м позовом та просить суд скас увати в повному обсязі подат кове повідомлення - рішення № 0001352330 від 08.07.2011 року ДПІ у Ленінськ ому районі м. Харкова.

В обґрунтування позову поз ивач зазначив, що податкове п овідомлення рішення №0001352330 від 08.07.2011, прийняте Державною подат ковою інспекцією у Ленінсько му районі м. Харкова в порушен ня норм діючого законодавств а та підлягає скасуванню.

В судовому засіданні предс тавник позивача позов підтри мав, просив задовольнити у по вному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти по зову заперечував, просив суд відмовити у задоволенні поз ову у повному обсязі.

Суд, вислухавши представни ків сторін, дослідивши матер іали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, дійшо в висновку, що позов підлягає задоволенню виходячи з наст упного.

Судом встановлено, що Держ авною податковою інспекцією у Ленінському районі м. Харко ва проведено планову невиїзн у перевірку Приватного акціо нерного товариства «Харківм етропроект» код ЄДРПОУ 01388466. з п итань дотримання вимог подат кового валютного та іншого з аконодавства за період з 01.07.2009 р оку по 31.12.2010 року, за результата ми якої складено акт №1154/23-304/01388466 в ід 22.06.2011 року, за висновками яко го встановлено порушення ПРА Т «Харківметропроект» п. 7.8 ст . 7 Закону України «Про оподатк ування прибутку підприємств » від 28.12.1994 р., №334/94-ВР (із змінами та доповненнями) з урахуванням вимог ст.. 30 Закону України «Пр о акціонерні товариства» від 17.09.2008 р.. №514-VI (редакції законів «П ро державний бюджет України на 2010 рік» від 27.04.2010 р.. № 2154-VI «Про де які питання організації бюдж етного процесу у 2010 році» від 03 .12.2010 р., №2774-VI), в частині несплати а вансового внеску з податку н а прибуток з суми дивідендів за 2009 рік в термін до 01.07.2010 року в сумі 1302328 грн., ст.. 15 Декрету Кабін ету міністрів України «Про м ісцеві податки і збори» від 20. 05.1993 року №56-93 (зі змінами та допов неннями), занижено комунальн ий податків на загальну суму 647,7 грн., в тому числі за 4 кварта л 2010 року на суму 647,7 грн.

На підставі вищевказаного рішення Державною податково ю інспекцією у Ленінському р айоні м. Харкова прийнято под аткове повідомлення - рішен ня №0001352330 від 08.07.2011 року.

Позивач скористався право м адміністративного шляхом п одання 22.07.2011р. до Державної пода ткової адміністрації у Харкі вській області скарги №30163/318-13.

За результатами первинної скарги Державною податковою адміністрацією У Харківські й області 15.08.2011р. винесено рішен ня №3646/10/25-103, яким в задоволені ви мог, викладених в скарзі, відм овлено.

В подальшому позивачем до Д ержавної податкової служби У країни подано повторну скарг у №30163/505-13 від 31.08.2011р., за результата ми розгляду повторної скарги Державною податковою службо ю України винесено рішення № 4438/6/10-2115 від 27.10.11р., яким скарга зали шена без задоволення, а оскар жене податкове повідомлення рішення без змін.

З дослідженого акту переві рки вбачається, що фактичною підставою для визначення по рушень п. 7.8 ст. 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», слугував, викл адений контролюючим органом висновок про те, що нарахуван ня та внесення до бюджету ава нсового внеску з податку на п рибуток нарахованого на суму дивідендів, призначених для виплати в розмірі не менше 30 в ідсотків нерозподіленого пр ибутку, за рахунок чого неспл ата авансового внеску з пода тку на прибуток з суми дивіде ндів за 2009 рік в термін до 01.07.2010 ро ку становить 1302327,94 грн.

Виходячи із норм ст. 30 Закону України «Про акціонерні тов ариства» від 17.09.2008р. № 514-УІ (зі змі нами та доповненнями) та п.п. 7.8. ст.7 Закону України від 28.12.1994р. №3 34/94-ВР «Про оподаткування приб утку підприємств» (зі змінам и та доповненнями) підприємс тво повинно було в строк до 01.07. 2010 року нарахувати і виплатит и дивіденди грошовими коштам и у розмірі не менше 30% чистого прибутку, отриманого у 2009 році , та/або нерозподіленого приб утку та внести до бюджету ава нсовий внесок з податку на пр ибуток з суми дивідендів. Кон тролюючий орган зазначив, що підприємство повинно було д о 01.07.2010 року нарахувати і виплат ити дивіденди грошовими кошт ами у розмірі не менше 5209311,74 грн ., проте нарахування і виплата дивідендів не проводилась. К рім того, перевіркою встанов лено, що підприємство не підп адає під дію п.п. 7.8.5 п. 7.8 ст. 7 Закон у країни «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12 .1994р. №334/94-ВР (зі змінами та доповн еннями), тобто підприємство п овинно було вносити до бюдже ту авансовий внесок з податк у на прибуток у розмірі ставк и, встановленої пунктом 10.1 ст. 1 0 Закону України «Про оподатк ування прибутку підприємств », яким передбачено, що прибут ок платників податку, включа ючи підприємства, засновані на власності окремої фізично ї особи, оподатковуються за с тавкою 25 відсотків до об'єкта оподаткування. На підставі ц их даних податковий орган пр ийшов до висновку, що позивач повинен був в термін до 01.07.2010 ро ку внести до бюджету авансов ий внесок з податку на прибут ок з суми дивідендів у сумі 130232 7,94 грн.

Згідно з п.п. 7.8.1 п. 7.8 ст. 7 Закону України «Про оподаткування п рибутку підприємств» передб ачено, що у разі прийняття ріш ення щодо виплати дивідендів емітент корпоративних прав, на які нараховуються дивіде нди, провадить зазначені вип лати власнику таких корпорат ивних прав пропорційно частц і його в статутному капіталі підприємства-емітента таких корпоративних прав незалежн о від того, чи була діяльність такого підприємства-емітент а прибутковою протягом звітн ого періоду при наявності ін ших власних джерел для випла т дивідендів, а також від того , чи є наявним прибуток, розрах ований за правилами податков ого обліку, чи ні.

Відповідно до п. п. 7.8.2 п. 7.8 ст. 7 З акону України «Про оподаткув ання прибутку підприємств» е мітент корпоративних прав, я кий приймає рішення про випл ату дивідендів своїм акціоне рам (власникам), нараховує та в носить до бюджету авансовий внесок з податку на прибуток у розмірі ставки, встановлен ої п. 10.1 ст. 10 цього Закону, нарах ованої на суму дивідендів, пр изначених для виплати, без зм еншення суми такої виплати н а суму такого податку. Зазнач ений авансовий внесок вносит ься до бюджету до/або одночас но із виплатою дивідендів.

З аналізу зазначених полож ень Закону України «Про опод аткування прибутку підприєм ств» вбачається, що передумо вою для здійснення нарахуван ня та сплати до бюджету аванс ового внеску з податку на при буток є прийняття платником податку рішення про виплату дивідендів акціонерам (власн икам).

Згідно ч. 1 ст. З Закону Україн и «Про цінні папери та фондов ий ринок» цінні папери - це док ументи встановленої форми з відповідними реквізитами, що посвідчують грошові або інш і майнові права, визначають в заємовідносини особи, яка їх розмістила (видала), і власник а, та передбачають виконання зобов'язань згідно з умовами їх розміщення, а також можлив ість передачі прав, що виплив ають із цих документів, іншим особам.

Відповідно до ч. 5 ст. З Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» пайовими ці нними паперами є цінні папер и, які посвідчують участь їх в ласника у статутному капітал і (крім інвестиційних сертиф ікатів та сертифікатів ФОН), н адають власнику право на уча сть в управлінні емітентом (к рім сертифікатів ФОН) і отрим ання частини прибутку, зокре ма у вигляді дивідендів, та ча стини майна у разі ліквідаці ї емітента (крім сертифікаті в ФОН).

Судом встановлено, підтвер джується наявними в матеріал ах справи доказами, що в перев іряємому періоді, а саме з 01.07.2009 р. по 31.12.2010р., позивач діяв у формі відкритого акціонерного тов ариства.

Відповідно до частин першо ї та другої Прикінцевих та пе рехідних положень Закону Укр аїни "Про акціонерні товарис тва" цей Закон набирає чиннос ті через шість місяців з дня й ого опублікування, крім друг ого речення частини другої с татті 20, яке набирає чинності через два роки після опублік ування цього Закону. Норми ст . 1-49 Закону України "Про господа рські товариства" втрачають чинність через два роки з дня набрання чинності Законом У країни "Про акціонерні товар иства".

За вимогами частини п'ятої П рикінцевих та перехідних пол ожень Закону України "Про акц іонерні товариства" статути та інші внутрішні документи акціонерних товариств, створ ених до набрання чинності За коном України "Про акціонерн і товариства", підлягають при веденню у відповідність з но рмами цього Закону не пізніш е, ніж протягом двох років з дн я набрання чинності цим Зако ном.

Дія статей 1-49 Закону України "Про господарські товариств а" протягом двох років відпов ідно до Прикінцевих та перех ідних положень Закону Україн и "Про акціонерні товариства " надає цим нормам статусу скл адової положень Закону Украї ни "Про акціонерні товариств а".

Таким чином, до акціонерних товариств, створених до набр ання чинності Законом Україн и "Про акціонерні товариства ", застосовуються положення с татей 1-49 Закону України "Про го сподарські товариства" до вт рати ними чинності або до мом енту приведення статутів акц іонерних товариств у відпові дність до Закону України "Про акціонерні товариства.

З урахуванням наведеного, с уд приходить до висновку, що н а позивача розповсюджувалис ь вимоги Закону України "Про г осподарські товариства", в то му числі, і щодо порядку та спо собу розподілу прибутку (нар ахування та виплати дивіденд ів на користь акціонерів -вла сників акцій акціонерного то вариства).

Отже, за визначеннями закон одавця у період з 01.07.2009р. по 31.12.2010 р . одночасно діяли два нормати вні акти, яки регулювали діял ьність акціонерних товарист в: Закон України "Про господар ські товариства", який регулю вав діяльність відкритих та закритих акціонерних товари ств, що не привели свою діяльн ість у відповідність до вимо г Закону України «Про акціон ерні товариства»; Закон Укра їни «Про акціонерні товарист ва», який регулював діяльніс ть публічних та приватних ак ціонерних товариств, що прив ели свою діяльність у відпов ідність до вимог цього закон у.

Датою приведення діяльнос ті акціонерних товариств, ст ворених до набрання чинності Законом України «Про акціон ерні товариств», у відповідн ості із вимогами цього Закон у є дата державної реєстраці ї змін до статуту, які в тому ч ислі передбачають зміну найм енування акціонерного товар иства з відкритого акціонерн ого товариства на публічне а бо приватне акціонерне товар иство або закритого акціонер ного товариства на публічне або приватне акціонерне това риство (Роз'яснення Державно ї комісії з цінних паперів та фондового ринку України від 20.05.2011р. №7 «Що порядку застосува ння окремих положень Закону України Про акціонерні товар иства» у зв'язку із втратою чи нності статей 1-49 Закону Украї ни «Про господарські товарис тва» у частині, що стосуються акціонерних товариств»).

При цьому суд зауважуємо, що загальні збори акціонерів В АТ "Харківметропроект" на мом ент набуття чинності Закону України «Про державний бюдже т України на 2010 рік» від 27.04.2010р. № 2 154-УІ ( 30.04.2010р. ) вже були проведені і питання розподілу прибутку було вирішене. Загальні збор и були проведені в порядку, вс тановленому діючим на момент їх проведення законодавство м.

Таким, чином, виходячи із ви щевикладеного, позивач саме набув статусу публічного акц іонерного товариства та на н ього розповсюджуються вимог и Закону України Про акціоне рні товариства». До цього час у у своїй діяльності позивач правомірно керувався припис ами Закону України «Про госп одарські товариства», що пря мо передбачено п. п. 2, 4, 5 розділу XVII «Заключні та перехідні пол оження» Закону України «Про акціонерні товариства».

Так, за приписами ст. 15 Закону України "Про господарські то вариства" прибуток товариств а утворюється з надходжень в ід господарської діяльності після покриття матеріальних та прирівняних до них витрат і витрат на оплату праці. З ба лансового прибутку товарист ва сплачуються проценти по к редитах банків та по облігац іях, а також вносяться передб ачені законодавством Україн и податки та інші платежі до б юджету. Чистий прибуток, одер жаний після зазначених розра хунків, залишається у повном у розпорядженні товариства, яке відповідно до установчих документів визначає напрямк и його використання.

Згідно зі ст. 41 Закону Україн и "Про господарські товарист ва" до виключеної компетенці ї загальних зборів належить затвердження річних результ атів діяльності акціонерног о товариства, включаючи його дочірні підприємства, затве рдження звітів і висновків р евізійної комісії, порядку р озподілу прибутку, строк та п орядок виплати частки прибут ку (дивідендів), визначення по рядку покриття збитків.

Згідно приписів «Положенн я про порядок отримання інве сторами доходів від володінн я корпоративними правами в а кціонерних товариствах», зат вердженого Рішенням Державн ої комісії з цінних паперів т а фондового ринку від 25.12.2001р. №386, акціонер реалізує право на о тримання доходів від володін ня корпоративними правами шл яхом отримання частини прибу тку акціонерного товариства у вигляді дивідендів. Право н а отримання частки прибутку (дивідендів) акціонерного то вариства пропорційно частці кожного з учасників мають ак ціонери, які є учасниками тов ариства на початок строку ви плати дивідендів. Розподіл т а використання прибутку акці онерного товариства здійсню ється у порядку, передбачено му законодавством, що регулю є діяльність акціонерних тов ариств, та статутом товарист ва. Пропозиції щодо розподіл у прибутку готуються уповнов аженим органом управління то вариства та підлягають затве рдженню вищим органом акціон ерного товариства. Затвердже ння порядку розподілу прибут ку, строку і порядку виплати ч астини прибутку (дивідендів) , питання про затвердження ро зміру дивідендів належить до виключної компетенції вищог о органу акціонерного товари ства. Виплата нарахованих ди відендів відповідно до прийн ятого рішення є обов'язком ви конавчого органу акціонерно го товариства перед його акц іонерами. Рішення про виплат у дивідендів може прийматися лише у випадках, якщо вищим ор ганом акціонерного товарист ва прийнято рішення про затв ердження річних результатів діяльності акціонерного тов ариства.

Рішення про виплату дивіде ндів оформляється протоколо м, який може містити дані про: розмір дивідендів, що припад ає на одну акцію; дату початку та закінчення виплати дивід ендів (у разі виплати дивіден дів грошима) або термін почат ку та закінчення приймання з аяв від акціонерів у разі їх з годи на направлення нарахова ної кожному з них суми дивіде ндів на збільшення розміру с татутного фонду (у разі випла ти дивідендів акціями); спосі б виплати дивідендів; порядо к виплати дивідендів.

Отже, за звітний 2009 рік, з пита ння щодо порядку та процедур и нарахування та виплати див ідендів позивачем на користь акціонерів слід керуватися положеннями Статуту, Законом України «Про господарські т овариства», «Положенням про порядок отримання інвестора ми доходів від володіння кор поративними правами в акціон ерних товариствах».

Виходячи з наведеного слід зазначити, що рішення щодо ви плати дивідендів повинно мат и низку обов'язкових умов, при яких воно є належним та тягне відповідні правові наслідки , зокрема відповідний обов'яз ок виконавчого органу акціон ерного товариства перед його акціонерами.

Саме із такого рішення, прий нятого вищим органом акціоне рного товариства, випливають , в тому числі, і податкові зоб ов'язання, які визначив контр олюючий орган.

Нормами Закону України «Пр о господарські товариства» т а Статуту позивача яка була ч инною на час прийняття рішен ня про затвердження результа тів діяльності платника пода тків за 2009 рік (23.04.2010р.), не передба чено, що розмір дивідендів ма є становити не менше 30% від чис того прибутку.

27.04.2010р. до Закону України «Про акціонерні товариства» була внесена норма, яка визначала , що розмір дивідендів повине н становити не менше 30% від час того або нерозподіленого при бутку (п.2 ст. 20 зазначеного Зако ну), яка втратила чинність 30.11.2010 р. (визнана неконституційною ).

Відповідно до положень ст. 5 8 Конституції України закони та інші нормативно - правові а кти не мають зворотної дії в ч асі, крім випадків, коли вони п ом'якшують або скасовують ві дповідальність особи.

Отже, з наданих позивачем до казів вбачається, що загальн і збори акціонерів ВАТ "Харкі вметропроект", згідно проток олу річного зібрання акціоне рів №11 від 23.04.2010 року було прийня то рішення не виплачувати ди віденди за 2009 рік, тобто до набр ання чинності цих положень З акону «Про акціонерні товари ства», а тому не могли керуват ися ними при прийнятті відпо відного рішення. Більш того, я к зазначено вище, позивач не м іг взагалі керуватися положе ннями Закону України «Про ак ціонерні товариства», бо цей закон регулює діяльність пу блічних та приватних акціоне рних товариств, яким станом н а 27.04.2010р. позивач не був, отже пра вомірно керувався положення ми Закону України «Про госпо дарські товариства», який не визначав певного обов'язков ого розміру дивідендів.

Закони України «Про господ арські товариства», «Про акц іонерні товариства», «Про де ржавний бюджет України на 2010 р ік», «Про деякі питання бюдже тного процесу у 2010 році» також не визначали, що з метою нарах ування та виплати дивідендів у розмірі не менше ЗО відсотк ів чистого прибутку у звітно му році ті або нерозподілено го прибутку, акціонерні това риства, що вже прийняли рішен ня про затвердження результа тів діяльності та розподілу прибутку за результатами дія льності у 2009 році, повинні с цьо го питання провести повторні або додаткові загальні збор и акціонерів.

Як вбачається із матеріалі в справи та не заперечується сторонами, позивач не здійсн ював нарахування та виплату дивідендів на користь акціон ерів за результатами діяльно сті Товариства у 2009 році, оскіл ьки за рішенням вищого орган у Товариства у фонд виплати д ивідендів було направлено 0,00 грн.

Відповідно до п. 1.9 ст. 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» дивід ендом є платіж, який здійснює ться юридичною особою - еміте нтом корпоративних прав чи і нвестиційних сертифікатів на користь власника так их корпоративних прав (інв естиційних сертифікатів) у з в'язку з розподілом частини п рибутку такого емітента, роз рахованого за правилами бухг алтерського обліку. Оподатку вання дивідендів врегульова но п. 7.8 ст. 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підп риємств». Відповідно до п.п. 7.8.1 п. 7.8 ст. 7 Закону України «Про оп одаткування прибутку підпри ємств» у разі прийняття ріше ння щодо виплати дивідендів емітент корпоративних прав, на які нараховуються дивіден ди, провадить зазначені випл ати власнику таких корпорати вних прав пропорційно частці його в статутному капіталі п ідприємства - емітента таких корпоративних прав незалежн о від того, чи була діяльність такого підприємства-емітент а прибутковою протягом звітн ого періоду при наявності ін ших власних джерел для випла ти дивідендів, а також від тог о, чи є наявним прибуток, розра хований за правилами податко вого обліку, чині.

Щодо наявності у даних бухг алтерського обліку платника податків, то зазначені помил ки у веденні бухгалтерського обліку не є підставою для виз начення податкового зобов'яз ання з податку на прибуток, пр о що зазначає відповідач, оск ільки первинними в даному ви падку є рішення вищого орган у акціонерного товариства, я кі повинні бути відображені у бухгалтерському обліку, а н е навпаки.

Відповідно до положень ч.2 с т. 71 КАС України особливістю п ровадження в адміністративн их справах про протиправніст ь рішень, дій чи бездіяльност і суб'єкта владних повноваже нь є те, що обов'язок щодо дока зування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльност і покладається на відповідач а, якщо він заперечує проти ад міністративного позову. Відп овідач приписів ч. 2 ст. 71 КАС Ук раїни не виконав і не довів на лежним чином правомірність в ласних висновків, правильніс ть та законність прийнятого податкового повідомленя -ріш ення в частині, що оскаржуєть ся позивачем. Висновки акту п еревірки про заниження позив ачем сум податкових зобов'яз ань з податку на прибуток під приємств є необгрунтованими та безпідставними.

Враховуючи викладене, суд в ідзначає, податкове повідомл ення - рішення №0001352330 від 08.07.2011, при йняте Державною податковою і нспекцією у Ленінському райо ні м. Харкова в порушення норм діючого законодавства та пі длягає скасуванню.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 11, 12, 51, 71, ст. 158, ст. 15 9, ст. 160, ст. 161ст. 162, ст. 163, ст. 167 КАС Укр аїни, суд

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний поз ов Приватного акціонерного т овариства "Харківметропрое кт" до Державної податкової і нспекції у Ленінському райо ні міста Харкова про скасува ння податкового повідомленн я-рішення - задовольнити.

Скасувати податкове повід омлення - рішення №0001352330 від 08.07.2011 р оку складене Державною подат ковою інспекцією у Ленінсько му районі м. Харкова.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Прива тного акціонерного товарист ва "Харківметропроект" (код Є ДРПОУ 01388466) сплачене державне м ито у розмірі 28.23 грн. (двадцять вісім грн. 23 коп.).

Постанова може бути оскарж ена в Харківський апеляційни й адміністративний суд через Харківський окружний адміні стративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десяти денний строк з дня її проголо шення, копія апеляційної ска рги одночасно надсилається о собою, яка її подає, до суду ап еляційної інстанції. У разі з астосування судом частини тр етьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні ап еляційна скарга подається пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після закінчення апеляці йного розгляду справи.

Повний текст постанови виг отовлено 16 січня 2012 року.

Суддя Єгупенко В.В.

Дата ухвалення рішення11.01.2012
Оприлюднено06.03.2012
Номер документу21736128
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —15838/11/2070

Ухвала від 30.11.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 30.11.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Постанова від 11.01.2012

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні