Харківський окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 лютого 2012 р. справа № 2а-477/12/2070
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Котеньова О.Г.,
при секретарі судового засідання Мартинчук С.М.,
за участі сторін:
прокурора - не прибув,
представника позивача - не прибув,
представника відповідача - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні м. Харкові адміністративну справу за позовом Прокурора Червонозаводського району м. Харкова в інтересах держави (Міністерство палива та енергетики України) Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні" до Старовірівського житлово-комунального підприємства "Затишок" про стягнення суми, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Прокурор Червонозаводського району м. Харкова в інтересах держави (Міністерство палива та енергетики України) - Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Старовірівського житлово-комунального підприємства "Затишок", в якому просить суд стягнути з відповідача штраф у сумі 1020 грн. Посилаючись на факти викладені у позовній заяві, позивач просив позов задовольнити у повному обсязі.
Прокурор Червонозаводського району м. Харкова та представник Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні" через канцелярію суду надали клопотання про розгляд справи за їх відсутності.
Представник відповідача до судового засідання не з'явився, про дату час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, відповідно до ст.35 КАС України. Клопотання про розгляд справи за його відсутності та заперечень до адміністративного позову не надав.
У відповідності до вимог ч.1 ст.41 КАС України - у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
У ході перевірки ВП "Держенергонагляд у Північному регіоні" за дотриманням чинного законодавства встановлено, що 19 вересня 2008 року інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у Харківській області було проведено обстеження з питань технічного стану електричного обладнання Старовірівського житлово-комунального підприємства "Затишок", про що було складено акт обстеження №Х-22-292.
За результатами обстеження відповідачеві було видано обов'язковий до виконання припис №Х-22-292 ПР від 19.09.2008 року про усунення виявлених порушень, які відповідач у встановлений термін не виконав, що підтверджується актом перевірки (протоколом) №07/12-0007/12-0018 від 26.12.2008 року.
Старшим державним інспектором України з енергонагляду у Харківській області було винесено постанову №07/10-0002 від 08.01.2009 року про накладання на суб'єктів господарювання штрафів за порушення законодавства про електроенергетику про усунення раніше виявлених порушень на суму 1020 грн.
До теперішнього часу штраф до держбюджету відповідачем не перераховано.
Відповідно до ст.5 Закону України "Про електроенергетику" однією із засад державної політики в енергетиці є створення умов безпечної експлуатації об'єктів електроенергетики, а також забезпечення відповідальності енергопостачальників та споживачів. Згідно зі ст.9 зазначеного закону та п.1 Положення "Про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної та теплової енергії", затвердженого постановою КМУ від 07.08.1996 року №929 державний нагляд в електроенергетиці здійснює Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії, яка підпорядкована безпосередньо Мінпаливенерго в частині виконання функцій, покладених на Держенергонагляд, та діє у складі державного підприємства, що здійснює централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об'єднаною енергетичною системою України, та його територіальних структурних підрозділів.
Згідно з Указом Президента України "Про зміни в структурі центральних органів виконавчої влади" від 15.12.1999 року №1573/99 Міністерство палива та енергетики України входить до складу органів виконавчої влади України.
Відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики України №422 від 3 листопада 2006 року Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії (Держенергонагляд) безпосередньо підпорядкована Мінпаливенерго щодо виконання функцій, покладених на Держенергонагляд Положенням про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.08.1996 року №929, здійснює допоміжні заходи із забезпечення надійного і сталого функціонування об'єднаної енергетичної системи України та діє у складі державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (НЕК "Укренерго"). Особа в інтересах якої заявлено позов щодо стягнення штрафних санкцій є суб'єктом владних повноважень в розумінні ст.3 КАС України, оскільки здійснює владні управлінські функції на основі законодавства.
Правовідносини сторін є публічними. Стосуються стягнення санкцій за порушення встановленого державою порядку у енергетичних відносинах (адміністративно-господарські санкції).
ДП "НЕК "Укренерго" у спірних правовідносинах виступає не як господарюючий суб'єкт, а як особа, до складу якої входить Держенергонагляд, що здійснює контролюючі функції.
Таким чином, позивач є суб'єктом, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства і є суб'єктом владних повноважень.
Відповідно до п. 3.2 Інструкції "З організації проведення заходів державного енергетичного нагляду за суб'єктами електроенергетики, суб'єктами відносин у сфері теплопостачання і споживачами електричної енергії та оформлення їх результатів", затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 24.12.2004 року №817 (далі Інструкція) - заходи державного енергетичного нагляду поділяються на планові (обстеження) та позапланові (перевірки, огляди, інспектування).
Судом встановлено, що 18.09.2008 року Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Харківській області було проведено обстеження Старовірівського житлово-комунального підприємства "Затишок" з питань технічного стану, організації експлуатації електроустановок та режимів споживання електричної енергії.
За результатами обстеження було складено акт №Х-22-292 від 19.09.2008 року.
У разі виявлення під час заходу з державного енергетичного нагляду порушень вимог чинного законодавства інспектор на підставі Акта протягом п'яти робочих днів з дня завершення заходу складає та видає суб'єкту господарювання Припис (п. 7.1 Інструкції).
19.09.2008 року на підставі акта обстеження №Х-22-292 від 19.09.2008. був складений припис №Х-22-292 від 19.09.2008 року про усунення виявлених порушень.
Відповідно до п. 10.5 Інструкції - вимоги повинні бути виконані в повному обсязі після закінчення встановленого терміну виконання приписів.
Контроль за виконанням приписів є одним з основних обов'язків інспектора Держенергонагляду. Перевірка виконання приписів є позаплановим заходом (п. 10.1 Інструкції).
Відповідно до ст. ст. 9, 26, 27 Закону України "Про електроенергетику" державний нагляд в електроенергетиці здійснюють Державна інспекція з експлуатації електричних станцій і мереж та Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та інші органи, визначені законодавством України. Державні інспектори з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії мають право застосовувати в установленому законодавством України порядку санкції до суб'єктів господарської діяльності за порушення нормативно-правових актів та складати протоколи про адміністративні правопорушення. Правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушеннями в електроенергетиці є крадіжка електричної і теплової енергії, самовільне підключення до об'єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку пошкодження приладів обліку; розкомплектування та пошкодження об'єктів електроенергетики, розкрадання майна цих об'єктів; створення перешкод у здійсненні державного енергетичного нагляду та у виконанні робіт, пов'язаних з обслуговуванням об'єктів електроенергетики, порушення правил охорони електричних мереж; порушення правил користування енергією. Оскарження дій щодо накладення штрафів провадиться у судовому порядку. Суми стягнених штрафів зараховуються до Державного бюджету України. Громадяни та службові особи несуть адміністративну відповідальність за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання приписів Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у вигляді штрафу у розмірі до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян в порядку, встановленому законом.
26.12.2008 року старшим державним інспектором України з енергетичного нагляду в Харківській області, на підставі акта перевірки (протоколу) №07/12-0007 від 26.12.2008, було винесено постанову №07/10-0002 про накладання на суб'єкта господарювання штрафу за порушення законодавства в галузі електроенергетики на суму 1020 грн.).
Відповідно до п. 10 Положення про порядок накладення на суб'єктів господарської діяльності штрафів за порушення законодавства про електроенергетику суб'єкт господарської діяльності повинен сплатити штраф протягом 30 днів з дня винесення постанови про його накладення. У разі несплати штрафу у визначений термін він стягується в судовому порядку.
Відповідно до ст.2 ГК України учасниками у сфері господарювання є суб'єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією.
Згідно з нормами ч. 3 ст. 8 вищезазначеного кодексу господарська компетенція органів державної влади та органів місцевого самоврядування реалізується від імені відповідної державної чи комунальної установи.
Відповідно до вимог ст.27 Закону України "Про електроенергетику" відповідальність за правопорушення в галузі електроенергетики несуть як суб'єкти електроенергетики, так і органи місцевого самоврядування в частині господарської діяльності, яку вони проводять.
Суд не бере до уваги посилання представника відповідача на те, що Постановою КМУ №1349 від 03.12.1997 року затверджено типові штати сільських рад та їх виконавчих органів, якими не передбачено утримання в штаті сільської ради відповідальної особи за електрогосподарство та електротехнічного персоналу, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 5.1.3 Правил "Технічної експлуатації електроустановок споживачів", затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України 25.07.2006 р. № 258 (далі Правила) - для безпосереднього виконання функцій щодо організації експлуатації електроустановок керівник повинен призначити особу, відповідальну за електрогосподарство споживача, та особу, яка буде її заміщувати у разі відсутності.
Особу, відповідальну за електрогосподарство, та особу, яка буде її заміщати, призначають з числа спеціалістів, кваліфікація яких відповідає вимогам Правил та які пройшли навчання з питань технічної експлуатації електроустановок, правил пожежної безпеки та охорони праці.
Споживачі, у яких електрогосподарство включає тільки ввідно - розподільний пристрій, освітлювальні установки, прилади побутового призначення напругою до 220 В, особу, відповідальну за електрогосподарство, можуть не призначати, але в цьому випадку відповідальність за технічно грамотне та безпечне користування електроустановкою за письмовою згодою територіального підрозділу Держенергонагляду покладається на керівника споживача (п. 5.1.4 Правил).
Обслуговування діючих електроустановок, проведення в них оперативних перемикань, організацію та виконання ремонтних, монтажних чи налагоджувальних робіт і випробувань повинні здійснювати спеціально підготовлені та атестовані електротехнічні працівники.
У разі відсутності атестованого обслуговуючого персоналу допускається визначити спеціалізовану організацію, відповідальну за технічну експлуатацію та обслуговування електроустановок споживача. Ця організація згідно з Постановою КМУ від 15.10.03 року № 1631 "Про затвердження Порядку видачі дозволів Державним комітетом з нагляду за охороною праці та його територіальними органами" повинна мати відповідний дозвіл на проведення робіт в електроустановках. У цьому разі відповідальність за технічно грамотну та безпечну експлуатацію електрогосподарства споживача повинна визначатись договором, укладеним між споживачем і цією організацією (п. 5.1.1 Правил).
Судом встановлено, що на відповідача було накладено штраф за порушення законодавства про електроенергетику згідно постанови, яка відповідачем не оскаржувалася, отже є чинною, але штраф згідно даної постанови ним сплачено не було.
До теперішнього часу штраф до бюджету відповідачем не перераховано.
Враховуючи викладене вище, беручи до уваги той факт, що відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона належними і достатніми доказами повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, тому суд вбачає достатньо підстав для задоволення позову.
Відповідно ч.4 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа судові витрати з відповідача не стягуються.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 35, 71, 94, 122, 160-163, 186, 254, кодексу адміністративного судочинства України суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Прокурора Червонозаводського району м. Харкова в інтересах держави (Міністерство палива та енергетики України) Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні" до Старовірівського житлово-комунального підприємства "Затишок" про стягнення суми - задовольнити.
Стягнути з Старовірівського житлово-комунального підприємства "Затишок" (63631, Харківська обл., Шевченківський р-н.,с. Старовірівка, вул. 40 років Перемоги, 101 А, р/р 26007018003001 в ХФ АКБ Надра, МФО 341834, код 31127475) на користь державного бюджету України (р/р 31115106700480 відкритий на відділення УДК у Шевченківському р-н., Харківська обл.,МФО 851011, код ЄДРПОУ 24134484, код платежу 21081100) штраф у розмірі 1020 грн. (одна тисяча двадцять гривень).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Котеньов О.Г.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2012 |
Оприлюднено | 06.03.2012 |
Номер документу | 21736236 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Котеньов О.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні