Постанова
від 09.02.2012 по справі 16742/11/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний ад міністративний суд

61004 м. Харків вул. Мар'їнс ька, 18-Б-3

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Харків

09 лютого 2012 р. спр ава № 2-а- 16742/11/2070

Харківський окружни й адміністративний суд у скл аді

головуючого судді Старосє льцевої О.В.

за участю

секретаря судового засіда ння - Чубукіної М.В.

представників

позивача - Моїсеєнко К.О.,

відповідача - не прибув,

розглянувши у відкри тому судовому засіданні у пр иміщенні суду справу за адмі ністративним позовом Т овариства з обмеженою відпов ідальністю "ГП ГОРН" до Держ авної податкової інспекції в Орджонікідзевському районі міста Харкова про визнання дій неправомірними, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Товарист во з обмеженою відповідальні стю «ГП «ГОРН», звернувся до Х арківського окружного адмін істративного суду з позовом, в якому просив суд визнати не правомірними дії відповідач а, Державної податкової інсп екції у Орджонікідзевському районі м. Харкова по проведе нню зустрічної звірки ТОВ «Г П ГОРН»(код ЄДРПОУ 37190945) результ ати якої оформлені актами ДП І у Орджонікідзевському райо ні м. Харкова № 2345/2330/37190945 від 28.11. 2011 р. «Про неможливість проведен ня зустрічної звірки ТОВ «ГП ГОРН»(код ЄДРПОУ 37190945) щодо підт вердження господарських від носин із платником податків ТОВ «Промспец консалтинг»(ко д ЄДРПОУ 37190945) за період лютий, к вітень, червень, липень 2011 року »та № 2290/23-30/37190945 від 21.11. 2011 р. «Про нем ожливість проведення зустрі чної звірки ТОВ «ГП ГОРН»(код ЄДРПОУ 37190945) щодо підтвердженн я господарських відносин із платником податків ПАТ «Дніп ровагонмаш»(код ЄДРПОУ 05669819) за період серпень 2011 року.

В обґрунтування заяв лених вимог позивач зазначив , що спірні звірки були провед ені за відсутності визначени х законом підстав, в ході звір ок податковий орган не вивча в відомостей первинних докум ентів платника податків, суд ження про недійсність даних документів обов' язкової по даткової звітності, про відс утність об' єктів оподаткув ання, про відсутність можлив ості здійснювати господарсь ку діяльність, про нікчемніс ть угод згідно з ст.ст. 203, 215, 216, 228 Ци вільного кодексу України зро блені з перевищенням повнова жень, якими законодавець над ілив органи державної податк ової служби України. У судово му засіданні представник поз ивача підтримав доводи і вим оги поданого позову, просив с уд ухвалити рішення про задо волення позову.

Відповідач, Державна податкова інспекція у Орджо нікідзевському районі міста Харкова, з поданим позовом не погодився.

В обґрунтування запе речень проти позову відповід ач зазначив, що дії по проведе нню спірних звірок відповіда ють вимогам закону, звірка мо же бути проведена і за відсут ності в розпорядженні податк ового органу первинних докум ентів платника податків, вик ладені в актах висновки пода ткового органу є правомірним и та обґрунтованими, так як ці лком узгоджуються з положенн ями ст.228 Цивільного кодексу У країни. У судовому засіданні представник відповідача під тримав доводи і вимоги запер ечень проти адміністративно го позову, просив суд ухвалит и рішення про відмову в задов оленні позову.

Суд, вивчивши доводи позов у і заперечень проти позову, з аслухавши пояснення предста вників сторін, дослідивши зі брані докази в їх сукупності , проаналізувавши норми мате ріального права, котрі врегу льовують спірні правовіднос ини, виходить з таких підстав та мотивів.

За матеріалами спра ви судом встановлено, що відп овідачем, ДПІ у Орджонікідзе вському районі міста Харкова були фактично проведені зус трічні звірки ТОВ «ГП «ГОРН» , результати яких оформлені в ідповідно актом ДПІ у Орджон ікідзевському районі м. Харк ова № 2345/2330/37190945 від 28.11.2011р. «Про немо жливість проведення зустріч ної звірки ТОВ «ГП ГОРН»(код Є ДРПОУ 37190945) щодо підтвердження господарських відносин із п латником податків ТОВ «Промс пец консалтинг»(код ЄДРПОУ 3719 0945) за період лютий, квітень, че рвень, липень 2011 року»та актом № 2290/23-30/37190945 від 21.11. 2011 р. «Про неможл ивість проведення зустрічно ї звірки ТОВ «ГП ГОРН»(код ЄДР ПОУ 37190945) щодо підтвердження го сподарських відносин із плат ником податків ПАТ «Дніпрова гонмаш»(код ЄДРПОУ 05669819) за пері од серпень 2011 року.

Суд зауважує, що обран е суб' єктом владних повнова жень найменування перелічен их актів (про неможливість пр оведення звірки) не відповід ає ані змісту самих актів, в як их викладені висновки податк ового органу по суті проведе них платником податків госпо дарських операцій, ані діям к онтролюючого органу, котрі б ули здійснені у спірних прав овідносинах і полягали у вст ановленні правильності спра вляння ТОВ податку на додану вартість.

За таких обставин, суд доходить висновку про факти чне проведення суб' єктом вл адних повноважень у спірних правовідносинах зустрічних звірок.

Перевіряючи відповід ність дій суб' єкта владних повноважень по проведенню сп ірних зустрічних звірок вимо гам ч. 3 ст. 2 КАС України, суд вст ановив наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Спосіб дій органів де ржавної податкової служби Ук раїни при реалізації владної управлінської функції - конт ролю за правильністю та повн отою справляння податкових з обов' язань (станом на момен т виникнення спірних правові дносин) був визначений Подат ковим кодексом України.

Так, відповідно до п.п. 73.5 ст.73 Податкового кодексу Укр аїни з метою отримання подат кової інформації органи держ авної податкової служби мают ь право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів госпо дарювання щодо платника пода тків. Зустрічною звіркою вва жається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта го сподарювання, що здійснюєтьс я органами державної податко вої служби з метою документа льного підтвердження господ арських відносин з платником податків та зборів, а також пі дтвердження відносин, виду, о бсягу і якості операцій та ро зрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реа льності та повноти відображе ння в обліку платника податк ів.

Правовідносини з при воду проведення податковими органами зустрічних звірок платників податків деталізо вані нормами Порядку проведе ння органами державної подат кової служби зустрічних звір ок (затверджено постановою К МУ від 27.12.2010р. №1232; далі за текстом - Порядок №1232), пунктом 3 якого пе редбачено, що з метою проведе ння зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу д ержавної податкової служби ( виконавцю), на обліку в якому п еребуває суб'єкт господарюва ння, запит про проведення зус трічної звірки для підтвердж ення отриманих від платника податків та зборів даних. Зус трічна звірка може бути пров едена органом державної пода ткової служби (ініціатором) с амостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі держав ної податкової служби, в яком у перебуває платник податків , або в межах одного населеног о пункту.

За приписами п.4 Порядк у №1232 орган державної податко вої служби (виконавець), який п роводить зустрічну звірку, с кладає довідку за наявності інформації, для отримання як ої надіслано запит органом д ержавної податкової служби ( ініціатором), та її документа льного підтвердження. У разі відсутност і запитуваної органом держав ної податкової служби (ініці атором) інформації орган дер жавної податкової служби (ви конавець) надсилає завірений печаткою запит про подання і нформації та її документальн ого підтвердження суб'єкту г осподарювання за його адресо ю (місцезнаходженням, податк овою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про в ручення чи особисто вручає с уб'єкту господарювання або й ого законному чи уповноважен ому представникові під розпи ску.

Вимоги до оформлення запиту визначені п.73.3 ст.73 Пода ткового кодексу України, від повідно до якого органи держ авної податкової служби мают ь право звернутися до платни ків податків та інших суб'єкт ів інформаційних відносин із письмовим запитом про подан ня інформації (вичерпний пер елік та підстави надання яко ї встановлено законом), необх ідної для виконання покладен их на органи державної подат кової служби функцій, завдан ь, та її документального підт вердження. Такий запит підпи сується керівником (заступни ком керівника) органу держав ної податкової служби і пови нен містити перелік інформац ії, яка запитується, та докуме нтів, що її підтверджують, а та кож підстави для надіслання запиту. Письмовий запит про п одання інформації надсилаєт ься платнику податків або ін шим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за ре зультатами аналізу податков ої інформації, отриманої в ус тановленому законом порядку , виявлено факти, які свідчать про порушення платником под атків податкового, валютного законодавства, законодавств а у сфері запобігання та прот идії легалізації (відмиванню ) доходів, одержаних злочинни м шляхом, або фінансуванню те роризму та іншого законодавс тва, контроль за дотриманням якого покладено на органи де ржавної податкової служби; 2) д ля визначення рівня звичайни х цін на товари (роботи, послуг и) під час проведення перевір ок; 3) виявлено недостовірніст ь даних, що містяться у податк ових деклараціях, поданих пл атником податків; 4) щодо платн ика податків подано скаргу п ро ненадання таким платником податків податкової накладн ої покупцю або про порушення правил заповнення податково ї накладної; 5) у разі проведен ня зустрічної звірки; 6) в інши х випадках, визначених цим Ко дексом.

У ході розгляду справ и судом встановлено, що подат ковим органом були складені запити №7686/10/23-306 від 07.10.11р. "Про нада ння пояснень та документальн ого підтвердження стосовно ф ормування податкового креди ту та правильності формуванн я валових витрат по взаємові дносинам з підприємством ТОВ «Промспец консалтинг»за пер іод лютий, квітень, червень, ли пень 2011 року" та запит від 13.10.2011р. № 7828/10/15-223 "Про надання пояснень та документального підтвердже ння, копій первинних, бухгалт ерських та інших документів, що підтверджують фінансово- господарські відносини, вид, обсяг і якість операцій та ро зрахунків, що здійснювалися, для з' ясування реальності та повнотиві дображення у по даткових деклараціях резуль татів операцій по господарсь ких відносинах із ПАТ «Дніпр овагонмаш», ТОВ «СТАЛЕР», ДП « Підприємтсво Хогодногірськ ої Виправної Колонії Управлі ння Державного Департамент у України з питань виконання покарань», Харківська торго во-промислова палата , ПП «Мат еріально Техничного забезпе чення Компанія Богис», ТОВ «В елтон.Телеком», ТОВ «Технока рта», ТОВ «НВП «ГОРН», ТОВ «Про мспецконсалтинг», ПАТ «Систе ма»за період з 01.08.2011 р. по 31.08.2011р.".

Як з' ясовано судом, ю ридичною підставою для склад ання запиту № 7686/10/23-306 від 07.10.11р. суб 'єктом владних повноважень з азначено ст. 20 п. 20.1, п.п. 20.1.6 та п.п. 78.1 .1. п. 78.1 ст 78 Податкового кодексу України та вказано, що в ході виконання покладених обов' язків виявлено недостовірні сть даних, що містяться в пода ткових деклараціях з ПДВ под аних за листопад 2009р.

При цьому, суд відміча є, що посилаючись на недостов ірність даних декларації з П ДВ за листопад 2009 р., ДПІ вимага ла надання документального п ідтвердження стосовно форму вання податкового кредиту та правильності формування вал ових витрат по взаємовідноси нам з підприємством ТОВ «Про мспец консалтинг»за період л ютий-липень 2011.

Судом в ході розгляду справи з'ясовано, що юридично ю підставою для складання за питу від 13.10.2011р. № 7828/10/15-223 суб'єктом владних повноважень зазначе но ст. 20 ст. 73 та ст. 78 Податкового кодексу України, а фактичних підстав (тобто відомостей пр о виявлені факти порушення з акону) суб' єктом владних по вноважень в тексті перелічен ого запиту не викладено.

З цього приводу, суд за значає, що відсутність у текс ті запиту жодної з підстав, пе редбачених п.73.3 ст.73 Податковог о кодексу України, суперечит ь закону.

Розглядаючи спір по с уті, суд вважає за необхідне к еруватись приписами п.73.5 ст.73 П одаткового кодексу України, де зазначено, що з метою отрим ання податкової інформації о ргани державної податкової с лужби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'є ктів господарювання щодо пла тника податків. Зустрічною з віркою вважається співставл ення даних первинних бухгалт ерських та інших документів суб'єкта господарювання, що з дійснюється органами держав ної податкової служби з мето ю документального підтвердж ення господарських відносин з платником податків та збор ів, а також підтвердження від носин, виду, обсягу і якості оп ерацій та розрахунків, що зді йснювалися між ними, для з'ясу вання їх реальності та повно ти відображення в обліку пла тника податків. Зустрічні зв ірки не є перевірками і прово дяться в порядку, визначеном у Кабінетом Міністрів Україн и. За результатами зустрічни х звірок складається довідка , яка надається суб'єкту госпо дарювання у десятиденний тер мін.

Відповідно до п.п.6, 7 Пор ядку проведення органами дер жавної податкової служби зус трічних звірок (затверджено постановою КМУ від 27.12.2010р. №1232) у р азі отримання від суб'єкта го сподарювання інформації, виз наченої у запиті, та її докуме нтального підтвердження (про тягом одного місяця з дня, що н астає за днем надходження су б'єкту господарювання запиту ) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку. За результатами пров еденої зустрічної звірки скл адається довідка, яка підпис ується суб'єктом господарюва ння (законним чи уповноважен им представником) і посадови ми особами органу державної податкової служби та особист о вручається суб'єкту господ арювання або його законному чи уповноваженому представн икові під розписку або надси лається суб'єкту господарюва ння за його адресою (місцезна ходженням, податковою адресо ю) рекомендованим листом із п овідомленням про вручення.

Як достовірно встано влено судом в ході розгляду с прави та визнано представник ом ДПІ в судовому засіданні, п одатковим органом до проведе ння спірних звірок не було от римано від платника податків ані витребуваної інформації , ані документального підтве рдження витребуваної інформ ації, в розпорядженні податк ового органу первинних докум ентів платника податків не б уло. З актів про неможливість проведення зустрічної звірк и вбачається, що відповідаче м під час складення вказаних актів не здійснювалося спів ставлення бухгалтерських та інших документів суб'єкта го сподарювання, оскільки такі документи у відповідача були відсутні.

Разом з тим, системно а налізуючи положення п.73.5 ст.73 П одаткового кодексу, п.п.1, 6, 7 Пор ядку №1232, суд доходить до висно вку, що зустрічна звірка може бути проведена податковим о рганом лише в разі наявності у розпорядженні податкового органу первинних документів або надання таких документі в платником податків на обов ' язковий письмовий запит по даткового органу, позаяк за с воєю правовою суттю зустрічн а звірка полягає у зіставлен ні даних первинних бухгалтер ських та інших документів су б'єкта господарювання, що зді йснюється органами державно ї податкової служби, з метою д окументального підтверджен ня господарських відносин з платником податків та зборів , а також підтвердження відно син, виду, обсягу і якості опер ацій і розрахунків, що здійсн ювалися між ними, для з'ясуван ня їх реальності та повноти в ідображення в обліку платник а податків.

Отже, відсутність в розпор ядженні податкового органу п ервинних документів однозна чно унеможливлює проведення зустрічної звірки.

За таких обставин, податков ий орган не мав визначених за коном підстав для вчинення д ій по проведенню спірних зус трічних звірок, але незважаю чи на ці обставини все ж таки п рийняв рішення про проведенн я звірок і фактично здійснив спірні звірки, оформивши їх р езультати актами.

Додатково суд зазначає, що з системного аналізу положень Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок (затвердж ено постановою КМУ від 27.12.2010р. № 1232; далі за текстом - Порядок № 1232), а також Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотриман ня податкового, валютного та іншого законодавства (затве рджено наказом ДПА України в ід 22.12.2010р. №984, зареєстровано в Мі ністерстві юстиції України 1 2.01.2011р. за №34/18772; далі за текстом - Порядок №984), випливає, що судже ння податкового органу відно сно правильності справляння платником податків сум пода тків та зборів за відображен ими в податковій звітності п оказниками господарських оп ерацій можуть бути викладені виключно в акті перевірки аб о довідці зустрічної звірки. Чинним законодавством не пе редбачено відображення таки х суджень в акті про неможлив ість проведення перевірки аб о акті про неможливість пров едення зустрічної звірки, де мають зазначатись лише обст авини, котрі спричинили таку неможливість.

З огляду на викладене, суд з азначає, що у спірних правові дносинах відповідачем було п орушено законодавчо встанов лений порядок та спосіб пров едення зустрічної звірки, пе редбачений п.73.5 ст.73 Податковог о кодексу України та Порядко м від 27.12.2010р. №1232.

Вказані дії суб' єк та владних повноважень супер ечать матеріальному інтерес у, котрий має платник податкі в у податкових правовідносин ах, і який полягає у належній ф іксації податковим органом о бставин господарської діяль ності платника податків, неу хильному дотриманні органом управління визначених закон ом процедур реалізації владн их управлінських функцій, зд ійснення таких процедур лише в разі наявності визначених законом підстав тощо.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 К АС України в адміністративни х справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважен ь обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення , дії чи бездіяльності поклад ається на відповідача, якщо в ін заперечує проти адміністр ативного позову.

Проте, в ході розгляду справи відповідач не подав д о суду належних та допустими х в розумінні ст.70 КАС України доказів на підтвердження пр авомірності вчинених дій, не навів доводів стосовно вивч ення та врахування при прове денні спірних звірок первинн их документів та підкріпив т акі доводи відповідними дока зами, що зумовлює необхідніс ть задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 8, 19 Кон ституції України, ст.ст.7-11, 158-163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Адміністративни й позов Товариства з обмежен ою відповідальністю "ГП ГОРН " до Державної податкової ін спекції в Орджонікідзевсько му районі міста Харкова про в изнання дій неправомірними - задовольнити в повному обся зі.

2. Визнати дії Державно ї податкової інспекції у Орд жонікідзевському районі м. Х аркова по проведенню зустріч них звірок ТОВ “ГП ГОРН”, резу льтати яких оформлені актами Державної податкової інспек ції у Орджонікідзевському ра йоні м. Харкова №2345/2330/37190945 від 28.11.2011р ., № 2290/23-30/37190945 від 21.11.2011р. - неправомірн ими.

3. Апеляційна скарга по дається до адміністративног о суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, я кий ухвалив оскаржуване судо ве рішення протягом десяти д нів з дня її проголошення, у ра зі застосування судом частин и третьої статті 160 цього Коде ксу, а також прийняття постан ови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня от римання копії постанови.

4. У разі подання апеля ційної скарги судове рішення , якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го проваджені або набрання з аконної сили рішенням за нас лідками апеляційного провад ження.

Повний текст постано ви виготовлений 14.02.2012 року.

Суддя Старосєльцева О .В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2012
Оприлюднено12.03.2012
Номер документу21784267
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —16742/11/2070

Ухвала від 15.12.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 14.12.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Постанова від 09.02.2012

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні