Постанова
від 17.02.2012 по справі 1170/2а-3632/11
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУ ЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

-------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 лютого 2012 року С права № 1170/2а-3632/11

Кіровоградський окружн ий адміністративний суд у ск ладі судді Черниш О.А., при сек ретарі судового засідання Та расенко О.І., розглянувши у від критому судовому засіданні у м. Кіровограді адміні стративну справу за позовом приватного підприємства "Зіт екс" до Кіровоградської об'єд наної державної податкової і нспекції про визнання протип равним та скасування наказу, зобов'язання вчинити певні д ії, -

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство "Зі текс" (надалі - ПП "Зітекс") зверн улося до суду з позовом до Кір овоградської об'єднаної держ авної податкової інспекції ( надалі - Кіровоградська ОДПІ ) про визнання протиправним (н езаконним) та скасування нак азу, зобов'язання вчинити пев ні дії.

Позов мотивовано тим, що Кір овоградською ОДПІ проведено документальну позапланову н евиїзну перевірку позивача з питань дотримання вимог под аткового законодавства, в ча стині правомірності віднесе ння до складу податкових зоб ов'язань та податкового кред иту сум податку на додану вар тість в деклараціях з податк у на додану вартість, а також п равомірності декларування в алових доходів та валових ви трат в деклараціях з податку на прибуток по взаємовіднос инах з ТОВ "Євросвіт" за період з 01.04.11 по 30.04.11, за наслідками якої складено акт №67/23-6/37426723 від 12.07.11. Пос илаючись на незаконність дій відповідача до початку та пі д час проведення перевірки, п озивач стверджує про протипр авність наказу Кіровоградсь кої ОДПІ, на підставі якого во на проведена. Крім того, позив ач не погоджується з висновк ами акту перевірки №67/23-6/37426723 від 12.07.11, якими визнано нікчемними правочини, укладені ПП "Зітек с", та прийнято рішення про зме ншення позивачеві податкови х зобов' язань та податковог о кредиту без винесення пода ткового повідомлення-рішенн я. Натомість листом від 03.08.11 Кір овоградська ОДПІ повідомила позивача про те, що податкові зобов' язання та кредит по П ДВ за квітень 2011 року не будуть враховуватися при розрахунк ах податків, що підлягають сп латі до бюджету, тобто фактич но вони виключені з автомати зованої системи співставлен ня податкових зобов' язань т а податкового кредиту. З цих п ідстав позивач просить суд:

- визнати протиправним (неза конним) та скасувати наказ Кі ровоградської ОДПІ №1868 від 11.07.11 "Про проведення документаль ної позапланової невиїзної п еревірки" в зв'язку з відсутні стю підстав для проведення п еревірки ПП "Зітекс" відповід но до вимог пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Подат кового кодексу України;

- зобов'язати Кіровоградськ у ОДПІ відновити показники п одаткових зобов'язань та под аткового кредиту з податку н а додану вартість, задекларо ваних ПП "Зітекс" за квітень 2011 року в розрізі контрагентів, що були відкориговані в авто матизованій системі "Деталіз ована інформація по платнику ПДВ щодо результатів автома тизованого співставлення по даткових зобов'язань та пода ткового кредиту в розрізі ко нтрагентів на рівні ДПА Укра їни" на підставі акту від 12.07.11 №6 0/23-6/37426697 "Про результати позаплан ової невиїзної перевірки ПП "Зітекс" код за ЄДРПОУ 37426697 з пит ань правильності нарахуванн я податкових зобов'язань та п одаткового кредиту з податку на додану вартість за квітен ь 2011 року в частині взаємовідн осин з ТОВ "Євросвіт" код ЄДРПО У 31703622".

У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав у повному обсяз і, посилаючись на обставини, в икладені у позовній заяві, та надані у справу матеріали і д окументи.

Представник відповідача у письмових запереченнях позо вні вимоги не визнав, посилаю чись на законність дій подат кового органу при проведенні документальної позапланово ї невиїзної перевірки позива ча, та обґрунтованість її вис новків про нікчемність уклад ених позивачем правочинів, н а підставі яких у квітні 2011 рок у ним сформовані дані податк ового обліку. У зв' язку з цим просив суд у позові відмовит и.

У судовому засіданні предс тавник відповідача, заперечу ючи проти позовних вимог, до датково пояснив, що результа ти перевірки позивача, оформ лені актом №67/23-1/37426723 від 12.07.11, внесе ні перевіряючими до АІС "Ауди т", дані якої імпортовані до АІ С "Система автоматизованого співставлення податкових зо бов'язань та податкового кре диту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України". База дан ої системи знаходиться на рі вні Державної податкової адм іністрації України та призна чена для проведення співстав лення податкових зобов' яза нь та податкового кредиту в р озрізі контрагентів на центр альному рівні із забезпеченн ям доступу до результатів сп івставлення підрозділам орг анів державної податкової сл ужби на регіональному та рай онному рівні для відпрацюван ня отриманих результатів та використання їх у контрольно -перевірочній роботі. Безпос ередньо Кіровоградською ОДП І коригування показників под аткового кредиту та податков их зобов' язань з податку на додану вартість ПП "Зітекс" за квітень 2011 року у даній систем і не здійснювалося. Кіровогр адська ОДПІ, як користувач да ної системи, має доступ до інф ормації про результати автом атизованого співставлення н а центральному рівні даних п одаткової звітності з податк у на додану вартість контраг ентів платників ПДВ, що переб увають на обліку в Кіровогра дській ОДПІ, отримуючи з бази екранні форми, зокрема форму "Детальна інформація по плат нику ПДВ щодо результатів ав томатизованого співставлен ня податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрі зі контрагентів на рівні ДПА України". При цьому Кіровогр адська ОДПІ не володіє метод ологією коригування показни ків податкового кредиту та п одаткових зобов' язань з под атку на додану вартість плат ників податків у даній базі, о скільки вона знаходиться на рівні ДПА України.

Вивчивши матеріали справи , заслухавши пояснення предс тавників сторін, дослідивши та оцінивши надані докази, су д встановив такі обставини.

Приватне підприємство "Зіт екс" зареєстроване як юридич на особа 11.11.10 виконавчим коміт етом Кіровоградської місько ї ради (а.с. 54) та перебуває на по датковому обліку в Кіровогра дській ОДПІ.

Начальником Кіровоградськ ої ОДПІ на підставі пп. 75.1.2 п.75 ст . 75, пп. 78.1.1. п.78.1 ст.78, п.79.1 ст. 79 Податков ого Кодексу України видано н аказ №1868 від 11.07.11 "Про проведення документальної позапланово ї невиїзної перевірки", яким в ирішено провести документал ьну позапланову невиїзну пер евірку ПП "Зітекс" з питань дот римання вимог податкового за конодавства, в частині право мірності віднесення до склад у податкових зобов'язань та п одаткового кредиту сум подат ку на додану вартість в декла раціях з податку на додану ва ртість, а також правомірност і декларування валових доход ів та валових витрат в деклар аціях з податку на прибуток п о взаємовідносинах з ТОВ "Євр освіт" за період з 01.04.11 по 30.04.11. (а.с. 40).

На підставі вказаного нака зу посадовою особою Кіровогр адської ОДПІ 12.07.11 проведено до кументальну позапланову нев иїзну перевірку ПП "Зітекс", ре зультати якої оформлено акто м №67/23-1/37426723 від 12.07.11 "Про результати позапланової невиїзної пере вірки ПП "Зітекс" код за ЄДРПОУ 37426723 з питань дотримання вимог податкового законодавства, в частині правомірності відн есення до складу податкових зобов'язань та податкового к редиту сум податку на додану вартість в деклараціях з под атку на додану вартість, та пр авомірності декларування ва лових витрат в деклараціях з податку на прибуток по взаєм овідносинах із ТОВ "Євросвіт " код за ЄДРПОУ 31703622 за період з 01. 04.11 по 30.04.11" (а.с. 11-15).

Відповідно до висновків ак ту перевірки встановлено пор ушення:

- п.3 ст.5, ст.7 Господарського ко дексу України, п.2 ст.3 Закону Ук раїни "Про бухгалтерський об лік та фінансову звітність в Україні", пп. 185.1 ст.185, пп. а) п.87.1 ст.187 , п.188.1 ст.188 Податкового кодексу України;

- п.1 ст.9, п.2 ст.3 Закону України " Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україн і", п.198.2 ст.198, п.198.3 ст.198, п.198.6 ст.198 Подат кового кодексу України;

- ч.1 ст. 203, ст.215, п.1 ст. 216, ст. 228 Цивіл ьного кодексу України в част ині недодержання вимог зазна чених статей в момент вчинен ня правочинів, які не спрямов ані на реальне настання насл ідків, що обумовлені ними по п равочинах, здійснених ПП "Зіт екс", як наслідок, не спричиняю ть реального настання правов их наслідків, в отже мають озн аки нікчемності та є нікчемн ими по ланцюгу до "вигодонабу вача";

- ПП "Зітекс" безпідставно сф ормовано податковий кредит п о контрагенту ТОВ "Євросвіт" у квітні 2011 року у розмірі 457 445 гр н., тому угоди укладені на підс таві нікчемного правочину, в результаті чого підприємств ами - покупцями ПП "Зітекс" бе зпідставно сформовано подат ковий кредит за рахунок сум П ДВ, згідно податкових наклад них, виписаних ПП "Зітекс", на з агальну суму - 460 205 грн.

Враховуючи вищевикладене, ПП "Зітекс" рекомендовано зме ншити суми валових витрат по взаємовідносинах з ТОВ "Євро світ" у податкових деклараці ях з податку на прибуток у від повідному податковому періо ді.

Отримавши вказаний акт пер евірки, позивач звернувся до Кіровоградської ОДПІ з лист ом щодо надання інформації п ро прийняття Кіровоградсько ю ОДПІ податкового повідомле ння-рішення на підставі цьог о акту.

Листом №26864/10/23-1 від 03.08.11 Кіровогр адська ОДПІ повідомила позив ача, що за результатами прове деної документальної позапл анової невиїзної перевірки П П "Зітекс" податкові пов ідомлення-рішення не приймал ись. Воднораз зазначено, що пр авочини, укладені ПП "Зітекс", визнано такими, що не спрямов ані на реальне настання прав ових наслідків, що обумовлен і по правочинах, у зв' язку з ч им Кіровоградською ОДПІ визн ано відсутніми податкові зоб ов' язання за період з 01.04.11 по 30 .04.11 в сумі 460 205 грн., а також визнан о відсутнім податковий креди т за період з 01.04.11 по 30.04.11 в сумі 457 445 грн., вказані суми податкових зобов' язань та податкового кредиту ПП "Зітекс" в подальшо му не враховуватимуться при розрахунках податків, що під лягають сплаті до бюджету. (а. с. 10).

Перевіряючи правомірність оскарженого позивачем наказ у про проведення перевірки, с уд дійшов до таких висновків .

Відносини, що виникають у сф ері справляння податків і зб орів регулюються Податкови м кодексом України (надалі - ПК України), який зокрема, визнач ає компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов 'язки їх посадових осіб під ча с здійснення податкового кон тролю, а також відповідальні сть за порушення податкового законодавства.

Згідно з підпунктом 20.1.4 пунк ту 201. статті 20 ПК України орган и державної податкової служб и мають право проводити пере вірки платників податків (кр ім Національного банку Украї ни) в порядку, встановленому ц им Кодексом.

Пунктом 75.1 статті 75 ПК Україн и передбачено, що органи держ авної податкової служби мают ь право проводити камеральні , документальні (планові або п озапланові; виїзні або невиї зні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документаль ні перевірки проводяться орг анами державної податкової с лужби в межах їх повноважень виключно у випадках та у поря дку, встановлених цим Кодекс ом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотрима нням яких покладено на орган и державної податкової служб и.

Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України д окументальною перевіркою вв ажається перевірка, предмето м якої є своєчасність, достов ірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та збо рів, а також дотримання валют ного та іншого законодавства , контроль за дотриманням яко го покладено на контролюючі органи, дотримання роботодав цем законодавства щодо уклад ення трудового договору, офо рмлення трудових відносин з працівниками (найманими особ ами) та яка проводиться на під ставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, ста тистичної та іншої звітності , регістрів податкового та бу хгалтерського обліку, веденн я яких передбачено законом, п ервинних документів, які вик ористовуються в бухгалтерсь кому та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сп латою податків та зборів, вик онанням вимог іншого законод авства, контроль за дотриман ням якого покладено на орган и державної податкової служб и, а також отриманих в установ леному законодавством поряд ку органом державної податко вої служби документів та под аткової інформації, у тому чи слі за результатами перевіро к інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи органу держав ної податкової служби і пров одиться за наявності хоча б о днієї з обставин, визначених цим Кодексом.

Документальною невиїзною перевіркою вважається перев ірка, яка проводиться в примі щенні органу державної подат кової служби.

Порядок проведення докуме нтальних позапланових перев ірок унормований статтею 78 По даткового кодексу України. О собливості проведення докум ентальної невиїзної перевір ки передбачені статтею 79 ПК Ук раїни.

Так, згідно з пунктом 79.1 стат ті 79 ПК України документальна невиїзна перевірка здійснює ться у разі прийняття керівн иком органу державної податк ової служби рішення про її пр оведення та за наявності обс тавин для проведення докумен тальної перевірки, визначени х статтями 77 та 78 цього Кодексу . Документальна невиїзна пер евірка здійснюється на підст аві зазначених у підпункті 75.1 .2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодек су документів та даних, надан их платником податків у визн ачених цим Кодексом випадках , або отриманих в інший спосіб , передбачений законом.

Відповідно до пункту 79.2 стат ті 79 ПК України документальна позапланова невиїзна переві рка проводиться посадовими о собами органу державної пода ткової служби виключно на пі дставі рішення керівника орг ану державної податкової слу жби, оформленого наказом, та з а умови надіслання платнику податків рекомендованим лис том із повідомленням про вру чення або вручення йому чи йо го уповноваженому представн ику під розписку копії наказ у про проведення документаль ної позапланової невиїзної п еревірки та письмового повід омлення про дату початку та м ісце проведення такої переві рки.

Як вбачається з наказу Кіро воградської ОДПІ №1868 від 11.07.11 "Пр о проведення документальної позапланової невиїзної пере вірки", підставою для проведе ння документальної позаплан ової перевірки позивача орга нами державної податкової сл ужби послугували обставини, визначені підпунктом 78.1.1 пунк ту 78.1 статті 78 ПК України.

Вказаною нормою передбаче но, що документальна позапла нова перевірка здійснюється у разі, якщо за наслідками пе ревірок інших платників пода тків або отримання податково ї інформації виявлено факти, що свідчать про можливі пору шення платником податків под аткового, валютного та іншог о законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податко вої служби, якщо платник пода тків не надасть пояснення та їх документальні підтвердже ння на обов'язковий письмови й запит органу державної под аткової служби протягом 10 роб очих днів з дня отримання зап иту.

Аналіз даної норми свідчит ь, що передумовою для проведе ння документальної позаплан ової перевірки у цьому випад ку є виявлення податковим ор ганом за наслідками перевіро к інших платників податків а бо отримання податкової інфо рмації фактів, що свідчать пр о можливі порушення платнико м податків податкового, валю тного та іншого законодавств а. У цьому разі податковий орг ан надсилає платнику податкі в обов' язковий письмовий з апит про надання відповідних пояснень та їх документальн их підтверджень.

Відповідно, право на провед ення документальної позапла нової перевірки з підстав, пе редбачених пп.78.1.1 п.78.1 ст.78 ПК Укр аїни, виникає у разі, якщо плат ник податків, отримавши запи т податкового органу, на прот язі 10 робочих днів з дня отрим ання цього запиту не надасть податковому органу поясненн я та їх документальні підтве рдження у встановленому поря дку.

Згідно з пунктом 73.3 статті 73 П К України органи державної п одаткової служби мають право звернутися до платників под атків та інших суб'єктів інфо рмаційних відносин із письмо вим запитом про подання інфо рмації (вичерпний перелік та підстави надання якої встан овлено законом), необхідної д ля виконання покладених на о ргани державної податкової с лужби функцій, завдань, та її д окументального підтверджен ня. Такий запит підписується керівником (заступником кер івника) органу державної под аткової служби і повинен міс тити перелік інформації, яка запитується, та документів, щ о її підтверджують, а також пі дстави для надіслання запиту .

Підпунктом 16.1.7 пункту 16.1 стат ті 16 ПК України передбачено об ов' язок платників податків подавати контролюючим орган ам інформацію в порядку, у стр оки та в обсягах, встановлени х податковим законодавством .

Постановою Кабінету Мініс трів України від 27.10.10 №1245 затвер джено Порядок періодичного п одання інформації органам де ржавної податкової служби та отримання інформації зазнач еними органами за письмовим запитом (надалі - Порядок), яки й визначає процедуру періоди чного подання органам держав ної податкової служби суб'єк тами інформаційних відносин або подання за письмовим зап итом таких органів податково ї інформації.

Як передбачено абзацом 2 пун кту 14 Порядку, у разі коли за ре зультатами перевірок інших п латників податків або за рез ультатами аналізу податково ї інформації виявлено факти, що свідчать про можливі пору шення платником податків под аткового, валютного та іншог о законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податко вої служби, платник податків зобов'язаний надати пояснен ня та їх документальне підтв ердження на обов'язковий пис ьмовий запит органу державно ї податкової служби протягом 10 робочих днів з дня надходже ння запиту.

Згідно з пунктом 15 Порядку л ист суб'єкта інформаційних в ідносин, що надсилається на з апит органу державної податк ової служби, повинен містити : номер та дату запиту органу д ержавної податкової служби, на який надається відповідь; інформацію, що запитується о рганом державної податкової служби.

У судовому засіданні встан овлено, що при виконанні відп овідачем розпорядження ДПА У країни від 24.02.11 №48-р "Про відпрац ювання підприємств", у зв'язку з наявністю інформації про д іяльність вигодотранспорту ючого суб'єкта господарюванн я ("транзитера") ТОВ "Євросвіт", в иникла потреба у перевірці в ідомостей щодо правових відн осин позивача з зазначеним т овариством за період з 01.04.11 по 31 .04.11.

Це послугувало приводом дл я направлення Кіровоградськ ою ОДПІ на адресу позивача об ов'язкового письмового запит у №20420/10/23-1 від 17.06.11 про надання відп овідних пояснень та їх докум ентального підтвердження, а саме: копій угод, контрактів щ одо взаємовідносин з ТОВ "Євр освіт" за відповідний період ; копій реєстру отриманих та в иданих податкових накладних за перевіряємий період; копі й виданих (отриманих) податко вих накладних, бухгалтерськи х документів, що стосуються в заємовідносин з ТОВ "Євросві т" за перевіряємий період; коп ій первинних документів на т ранспортування товару та ван тажні роботи (довіреності та товарно-транспортні накладн і на перевезення товару, за чи й рахунок проводилось трансп ортування товару, номера пла тіжних документів); копій дог оворів на зберігання продукц ії; яким чином проведені розр ахунки за отриману (поставле ну) продукцію, в якому періоді або періодах (дата) і як саме (г отівкові кошти, безготівкові розрахунки, зустрічною пост авкою товарів, векселем тощо ) з наданням копій відповідни х документів; який стан розра хунків з цим підприємством н а початок та на кінець переві ряємого періоду та на дату на дання відповіді (розмір дебі торської чи кредиторської за боргованості); назву підприє мств, якому поставлено проду кцію, його індивідуальний по датковий номер платника ПДВ, ідентифікаційний код та міс цезнаходження, копії податко вих та видаткових накладних на поставку продукції. (а.с. 64). В казаний запит отриманий ПП "З ітекс" 20.06.11 (а.с. 64 зв.)

У судовому засіданні предс тавник позивача наполягав на тому, що позивачем своєчасно та у повному обсязі виконано запит податкового органу. Од нак, на пропозицію суду не над ав доказів направлення ПП "Зі текс" на адресу Кіровоградсь кої ОДПІ листа з поясненнями щодо взаємовідносин з ТОВ "Є вросвіт" та їх документально го підтвердження.

Представник відповідача у судовому засідання пояснив, що запит Кіровоградської ОД ПІ №20420/10/23-1 від 17.06.11 виконано позив ачем частково, оскільки ним д о податкового органу надано лише видаткові накладні та п одаткові накладні на отриман ня товарів, робіт та послуг ві д ТОВ "Євросвіт" за квітень 2011 р оку, які згодом були використ ані під час проведення докум ентальної позапланової неви їзної перевірки позивача, пр оведеної на підставі спірног о наказу та оформленої актом №67/23-1/37426723 від 12.07.11.

Як передбачено частиною 1 ст атті 71 КАС України, кожна стор она повинна довести ті обста вини, на яких ґрунтуються її в имоги та заперечення.

У ході розгляду справи пози вачем не доведено, що ним на пр отязі 10 робочих днів від дня о тримання запиту Кіровоградс ької ОДПІ №20420/10/23-1 від 17.06.11 надані п ояснення та їх документальне підтвердження щодо правових відносин з ТОВ "Євросвіт" у по вному обсязі, визначеному за питом відповідача.

Між тим, невиконання у повно му обсязі вказаного запиту д ало відповідачеві підстави, передбачені пп.78.1.1 п.78.1 ст.78 ПК Ук раїни, провести документальн у позапланову перевірку пози вача з цього питання за рішен ням керівника податкового ор гану, оформленого наказом, що відповідає положенням статт і 79 ПК України.

Таким чином, суд дійшов до в исновку, що наказ №1868 від 11.07.11 "Про проведення документа льної позапланової невиїзно ї перевірки" прийнято Кі ровоградською ОДПІ обґрунто вано, на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені нормами чинного законо давства, тому у задоволенні п озову про визнання цього нак азу протиправним (незаконним ) та про його скасування належ ить відмовити.

Вирішуючи спір в частині зо бов'язання відповідача відно вити показники податкових зо бов'язань та податкового кре диту з податку на додану варт ість, задекларованих ПП "Зіте кс" за квітень 2011 року в розрізі контрагентів, що були відкор иговані в автоматизованій си стемі "Деталізована інформац ія по платнику ПДВ щодо резул ьтатів автоматизованого спі вставлення податкових зобов 'язань та податкового кредит у в розрізі контрагентів на р івні ДПА України" на підставі акту від 12.07.11 №60/23-6/37426697, суд дійшов до таких висновків.

Як визначено пунктом 71.1 стат ті 71 ПК України, інформаційно- аналітичне забезпечення дія льності державної податково ї служби - це комплекс заходів із збору, опрацювання та вико ристання інформації, необхід ної для виконання органами д ержавної податкової служби п окладених на них функцій та з авдань.

Згідно зі статтею 74 ПК Украї ни податкова інформація, зіб рана відповідно до цього Код ексу, може зберігатися та опр ацьовуватися в інформаційни х базах органів державної по даткової служби або безпосер едньо посадовими (службовими ) особами органів державної п одаткової служби. Перелік ін формаційних баз, а також форм и і методи опрацювання інфор мації визначаються централь ним органом державної податк ової служби. Зібрана податко ва інформація та результати її опрацювання використовую ться для виконання покладени х на органи державної податк ової служби функцій та завда нь.

Судом встановлено, що орган и державної податкової служб и використовують у своїй дія льності автоматизовану інфо рмаційну систему (АІС) "Систем а автоматизованого співстав лення податкових зобов'язань та податкового кредиту в роз різі контрагентів на рівні Д ПА України". Вказана система с творена як програмний продук т для реалізації Методичних рекомендацій щодо взаємодії органів Державної податково ї служби при проведенні пере вірок податкових декларацій з ПДВ з урахуванням інформац ії розшифровок податкових зо бов'язань та податкового кре диту з податку на додану варт ість у розрізі контрагентів (надалі - Методичні рекоменда ції), які затверджені наказом ДПА України від 18.04.08 №266 "Про орга нізацію взаємодії органів де ржавної податкової служби пр и проведенні перевірок подат кових декларацій з податку н а додану вартість з урахуван ням інформації розшифровок п одаткових зобов'язань та под аткового кредиту з податку н а додану вартість у розрізі к онтрагентів".

Згідно з пунктом 1.1. Методичн их рекомендацій вони запрова джуються в органах державної податкової служби з метою уд осконалення адмініструванн я податку на додану вартість , руйнування схем мінімізаці ї податкових зобов'язань, лік відації віртуального податк ового кредиту з податку на до дану вартість, повноти декла рування податкових зобов'яза нь та забезпечення своєчасно сті відшкодування податку на додану вартість в умовах зап ровадження системи подвійно го контролю перевірки податк ової звітності з податку на д одану вартість та подання пл атниками податку на додану в артість розшифровок податко вого кредиту та податкових з обов'язань у розрізі контраг ентів.

Відповідно до пункту 1.3. Мето дичних рекомендацій для їх р еалізації створені такі прог рамні продукти:

- система формування та пода ння до органу ДПС засобами те лекомунікаційного зв'язку по даткової звітності в електро нному вигляді щодо ведення о бліку розшифрування податко вого кредиту та податкових з обов'язань у розрізі контраг ентів;

- система приймання та комп' ютерної обробки податкової з вітності щодо проведення авт оматизованого контролю пода ткової декларації з податку на додану вартість на районн ому рівні;

- система автоматизованого співставлення податкових зо бов'язань та податкового кре диту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України.

Як передбачено пунктами 2.14, 2 .16 - 2.18, 2.21, 2.24 Методичних рекоменда ції, інформація податкової з вітності з ПДВ, надіслана до ц ентральної бази даних податк ової звітності, підлягає роз поділу відповідно до вимог М етодичних рекомендацій щодо порядку розподілу платників податків за категоріями ува ги та співставленню засобами системи автоматизованого сп івставлення податкових зобо в'язань та податкового креди ту у розрізі контрагентів на рівні ДПА України.

Обробка системою автомати зованого співставлення пода ткових зобов'язань та податк ового кредиту в розрізі конт рагентів на рівні ДПА Україн и проводиться щоденно у міру надходження незвірених дани х.

Працівники підрозділів оп одаткування юридичних, фізич них осіб, податкового контро лю та податкової міліції піс ля проведення автоматизован ого співставлення на централ ьному рівні даних податкової звітності з податку на додан у вартість контрагентів (роз шифровок податкових зобов'яз ань та податкового кредиту к онтрагентів, розрахунків кор игування сум ПДВ контрагенті в) у той же день отримують дост уп (екранні форми) до інформац ії (у розрізі звітних періоді в) про результати такого спів ставлення платників ПДВ, що п еребувають на обліку в орган і ДПС, у вигляді:

- переліків платників ПДВ у розрізі категорій;

- детальної інформації щод о обраного платника ПДВ про р езультати співставлення кож ної операції з контрагентом (записів, що пройшли співстав лення);

- статистичної інформації про результати такого співс тавлення у розрізі органу ДП С.

Отримані результати автом атизованого співставлення н а центральному рівні податко вої звітності з ПДВ підлягаю ть перевірці органами ДПС на місцях.

Підсумки перевірок за резу льтатами автоматизованого с півставлення податкової зві тності з ПДВ на центральному рівні відображаються в дода тку до акта перевірки (камера льної, документальної невиїз ної, планової, позапланової п еревірки) або довідки у розрі зі періодів та операцій з одн им контрагентом та фіксуютьс я в АС "Аудит". По мірі підписан ня актів перевірки та узгодж ення податкових зобов'язань, визначених податковим повід омленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перев ірок, уточнюються результати автоматизованого співставл ення на центральному рівні п одаткової звітності з ПДВ за поданням підрозділу, яким за вершено процедуру такого узг одження та яким прийнято так е повідомлення-рішення.

Підрозділи органу ДПС усіх рівнів (центрального, регіон ального, районного) отримуют ь доступ (екранні форми) до ста тистичної інформації резуль татів автоматизованого спів ставлення на рівні ДПА Украї ни даних податкової звітност і з податку на додану вартіст ь контрагентів (розшифровок податкових зобов'язань та по даткового кредиту контраген тів, розрахунків коригування сум ПДВ контрагентів) у розрі зі звітних періодів. Статист ична інформація щодо кількос ті, суми відхилень ПДВ та резу льтатів їх опрацювання орган ом ДПС формується за підпоря дкованими органами ДПС, кате горіями платників ПДВ (або ка тегоріях записів), звітними п еріодами.

Наведене свідчить, що АІС "С истема автоматизованого спі вставлення податкових зобов 'язань та податкового кредит у в розрізі контрагентів на р івні ДПА України" є програмни м продуктом, створеним для вн утрішнього використання орг анами державної податкової с лужби для обробки зібраної і нформації в автоматичному ре жимі. Форма "Детальна інформа ція по платнику ПДВ щодо резу льтатів автоматизованого сп івставлення податкових зобо в'язань та податкового креди ту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" (а.с. 81-82) є офо рмленням результатів автома тизованого співставлення да них податкової звітності пла тників ПДВ на центральному р івні.

Вирішуючи спір, суд не вдаєт ься в дослідження змісту та в исновку акту перевірки Кіров оградської ОДПІ №67/23-1/37426723 від 12.07.11 та листа Кіровоградської ОД ПІ №26864/10/23-1 від 03.08.11, якими визнано такими, що не спрямовані на ре альне настання правових насл ідків, правочини позивача, у з в' язку з чим Кіровоградсько ю ОДПІ визнано відсутніми по даткові зобов' язання за пер іод з 01.04.11 по 30.04.11 в сумі 460 205 грн., а та кож визнано відсутнім податк овий кредит за період з 01.04.11 по 3 0.04.11 в сумі 457 445 грн., оскільки вказ ані акт перевірки та лист не є рішеннями суб' єкта владних повноважень у розумінні п.1 ч. 2 ст. 17 КАС України, а тому не мож уть бути предметом спору в ад міністративній справі.

Таким рішенням суб' єкта в ладних повноважень - правови м актом індивідуальної дії, щ о породжує виникнення чи при пинення прав та обов' язків платника податків, є податко ве повідомлення-рішення, яке , у разі встановлення за резул ьтатами перевірки порушень в имог податкового, валютного та іншого законодавства, при ймається керівником органу д ержавної податкової служби ( його заступником) за результ атами розгляду акта перевірк и та інших матеріалів.

Як визначено підпунктом 14.1.15 7 пункту 14.1 статті 14 ПК України, п одаткове повідомлення-рішен ня - це письмове повідомлення контролюючого органу (рішен ня) про обов'язок платника под атків сплатити суму грошовог о зобов'язання, визначену кон тролюючим органом у випадках , передбачених цим Кодексом т а іншими законодавчими актам и, контроль за виконанням яки х покладено на контролюючі о ргани, або внести відповідні зміни до податкової звітнос ті.

Згідно з пунктом 86.8 статті 86 П К України податкове повідомл ення-рішення приймається кер івником податкового органу ( його заступником) протягом д есяти робочих днів з дня, наст упного за днем вручення плат нику податків акта перевірки у порядку, передбаченому ста ттею 58 цього Кодексу, для надс илання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наяв ності заперечень посадових о сіб платника податків до акт а перевірки приймається з ур ахуванням висновку про резул ьтати розгляду заперечень до акта перевірки - протягом трь ох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і н адання (надсилання) письмово ї відповіді платнику податкі в.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечувалось представниками сторін під ч ас розгляду справи, жодні под аткові повідомлення-рішення , якими б з наслідками перевір ки, оформленої актом №67/23-1/37426723 ві д 12.07.11, позивача було зобов' яз ано сплатити суму грошового зобов'язання або внести змін и до його податкової звітнос ті, податковим органом не при ймалися.

Інструкцією про порядок ве дення органами державної под аткової служби оперативного обліку платежів до бюджету, к онтроль за справлянням яких здійснюється органами держа вної податкової служби Украї ни, затвердженою наказом ДПА України від 18.07.05 №276, зареєстров аним в Міністерстві юстиції України 02.08.05 за №843/11123 (надалі - Інс трукція), встановлюється пор ядок ведення органами держав ної податкової служби операт ивного обліку податків і збо рів (обов'язкових платежів), на дходження яких контролюєтьс я органами державної податко вої служби і які передбачені бюджетною класифікацією Укр аїни за доходами до Державно го бюджету України, місцевих бюджетів та державних цільо вих фондів, надходжень на пог ашення простроченої заборго ваності за кредитами, залуче ними державою або під держав ні гарантії, та бюджетними по зичками, а також сум штрафних (фінансових) санкцій та пені, що застосовуються до платник ів податків відповідно до чи нного законодавства.

Згідно з пунктами 3.1, 3.6 Інстру кції з метою обліку нарахова них і сплачених сум платежів до бюджету органами державн ої податкової служби на кожн ий поточний рік відкриваютьс я особові рахунки за кожним п латником та кожним видом пла тежу, які повинні сплачувати ся такими платниками. Зворот ний бік картки особового рах унку відображає стан розраху нків платників з бюджетом (су ми нарахованого та сплаченог о платежу, пені, штрафних (фіна нсових) санкцій, плати за кред ит щодо розстрочених (відстр очених) податкових зобов'яза нь, суми податкового боргу, на дміру та/або помилково сплач ені, та суми, заявлені до відшк одування, й інше).

Пунктом 4.1 Інструкції встан овлено, що нарахуванню в особ ових рахунках платників підл ягають: податкові зобов'язан ня, штрафні санкції та пеня, са мостійно визначені платнико м; податкові зобов'язання, штр афні санкції та пеня, нарахов ані органом державної податк ової служби та узгоджені пла тником відповідно до чинного законодавства; пеня за поруш ення встановлених строків по гашення узгодженого податко вого зобов'язання; відсотки з а користування розстрочення м (відстроченням) податкових зобов'язань; непогашені суми векселя, що видається суб'єкт ом господарювання при здійсн енні операцій з давальн ицькою сировиною у зовнішньо економічних відносинах.

Відповідно до підпунктів 4.2 .1, 4.2.2 пункту 4.2 Інструкції подат кові зобов'язання, штрафні са нкції, пеня, самостійно визна чені платником у податковій звітності, уносяться до елек тронної бази даних підрозділ ами обробки та ведення подат кових документів і формуютьс я в електронні та паперові ре єстри. Податкові зобов'язанн я, штрафні санкції та пеня, роз раховані органом державної п одаткової служби, обліковуют ься у картках особових рахун ків за даними електронного р еєстру податкових повідомле нь у частині узгоджених сум.

Дослідженням наданої пред ставником відповідача картк и особового рахунку ПП "Зітек с" з податку на додану вартіст ь встановлено, що Кіровоград ською ОДПІ у ній жодних кориг увань на підставі акту перев ірки №67/23-1/37426723 від 12.07.11 не проведен о і жодних нарахувань податк ових зобов' язань не здійсне но. (а.с. 75 - 80).

Враховуючи викладене, суд д ійшов до висновку, що внесенн я або зміна інформації у база х інформаційних систем, які в икористовуються органами де ржавної податкової служби, з окрема АІС "Система автомати зованого співставлення пода ткових зобов'язань та податк ового кредиту в розрізі конт рагентів на рівні ДПА Україн и", самі по собі не зумовлюють для платника податків будь-я ких юридичних наслідків у фо рмі виникнення або зміни пра в та обов' язків, оскільки вн есення такої інформації не п ризводить до коригування (зб ільшення) податкових зобов' язань платника податків.

Статтею 19 Конституції Украї ни передбачено, що правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.

Суд зазначає, що наказ ДПА У країни від 18.04.08 №266 "Про організа цію взаємодії органів держав ної податкової служби при пр оведенні перевірок податков их декларацій з податку на до дану вартість з урахуванням інформації розшифровок пода ткових зобов'язань та податк ового кредиту з податку на до дану вартість у розрізі конт рагентів", не будучи зареєстр ованими у Міністерстві юстиц ії України, не є нормативно-пр авовим актом, яким регулюють ся відносини у сфері справля ння податків і зборів, а затве рджені ним Методичні рекомен дації (Примірний порядок) щод о взаємодії органів Державно ї податкової служби при пров еденні перевірок податкових декларацій з ПДВ з урахуванн ям інформації розшифровок по даткових зобов'язань та пода ткового кредиту з податку на додану вартість у розрізі ко нтрагентів, на які, як на підст аву своїх позовних вимог пос илається позивач, не носять д ля платників податків обов'я зкового характеру.

За таких обставин та зважаю чи на те, що позивачем не довед ено, що рішення, дії чи бездіял ьність відповідача, як суб'єк та владних повноважень, при п роведенні перевірки, оформле ної актом №67/23-1/37426723 від 12.07.11, призве ли до настання будь-яких юрид ичних наслідків, мали вплив н а реалізацію його (позивача) п рав, свобод, інтересів та приз вели до їх порушення, суд прий шов до висновку, що позов у час тині зобов'язання відповідач а вчинити певні дії задоволе нню також не підлягає,

Оскільки позивачеві відмо влено у задоволенні його поз овних вимог, тому суд відпові дно до ч.1 ст.94 КАС України не вб ачає підстав для присудження йому з державного бюджету зд ійсненних ним судових витрат . Доказів понесення відповід ачем судових витрат у даній с праві, передбачених ч.2 ст.94 КАС України, суду не надано.

Керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158 - 163, 186, 254 К одексу адміністративного су дочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адмініст ративного позову відмовити.

Постанова суду набирає з аконної сили після закінченн я строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не бу ло подано. У разі подання апел яційної скарги постанова суд у, якщо її не скасовано, набира є законної сили після поверн ення апеляційної скарги, від мови у відкритті апеляційног о провадження або набрання з аконної сили рішенням за нас лідками апеляційного провад ження.

Постанова суду може бути ос каржена до Дніпропетровсько го апеляційного адміністрат ивного суду через Кіровоград ський окружний адміністрати вний суд шляхом подачі в 10-ден ний строк з дня отримання її к опії апеляційної скарги, з од ночасним надісланням копії а пеляційної скарги до суду ап еляційної інстанції.

Суддя Кіровоградсько го окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

Повний текст постанови ск ладено 22.02.12.

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2012
Оприлюднено21.03.2012
Номер документу21906442
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1170/2а-3632/11

Постанова від 17.02.2012

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 31.10.2011

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 17.10.2011

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 30.09.2011

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Постанова від 17.02.2012

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні