Постанова
від 01.03.2012 по справі 2а/0270/640/12
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ  

01 березня 2012 р.                    Справа № 2а/0270/640/12

                                                                                                      м.Вінниця

Вінницький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді  Загороднюка Андрія Григоровича, розглянувши в  порядку скороченого провадження матеріали справи

за позовом: державної податкової інспекції у м. Вінниці   

до:   товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпрес"  

про: припинення (скасування) юридичної особи, -

ВСТАНОВИВ :

13.01.2012 р. державна податкова інспекція у м. Вінниці звернулась до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпрес" про припинення  юридичної особи.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач відсутній за вказаним в Єдиному  державному реєстрі  місцезнаходженням, що  у відповідності із нормами абзацу  пункту 2 статті  38 Закону України  "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" є підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, яке не пов'язано з банкрутством  юридичної особи. Окрім того, відповідач більше одного року не виконує вимог чинного законодавства щодо подання до органів державної податкової служби документів фінансової звітності, що у відповідності до статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" є підставою для постановлення судового рішення про припинення юридичної особи.

Справа розглядається в порядку скороченого провадження, оскільки в силу пункту 3 частини 1 статті 183-2 КАС України в  адміністративних справах щодо припинення за зверненням суб'єкта владних повноважень юридичних осіб чи фізичних осіб-підприємців у випадках, передбачених законом, застосовується скорочене провадження.

Відповідач у строк, передбачений частиною третьою статті 183-2  КАС України заперечень суду не направив, хоча  ухвала  про відкриття скороченого провадження у адміністративній справі  від 13.01.2012 р. була направлена відповідачеві, на адресу, вказану в ЄДРЮОФОП, однак конверт із ухвалою повернувся на адресу суду із відміткою "за зазначеною адресою не проживає".

В силу ч. 8 ст. 35 КАС України вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до відповідного державного реєстру.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних  осіб - підприємців" якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Таким чином, судом вжито достатніх заходів для повідомлення відповідача про строк подання заперечення проти позову, порядок його подання, а також наслідки неподання такого заперечення.

Розглянувши та оцінивши матеріали справи в порядку скороченого провадження, відповідно до вимог статті 183-2 КАС України - без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі –суд дійшов висновку про наявність  підстав  щодо прийняття   рішення про задоволення позову в порядку скороченого провадження,  з огляду на наступне.

Як  вбачається з Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи  ТОВ "Вінпрес" зареєстроване реєстраційної палатою Вінницької міської ради як юридична особа від 10.10.2000 р., ідентифікаційний код - 31189845, за адресою вул.Гонти, буд.24, м.Вінниця, Вінницька область.

ТОВ "Вінпрес" з 27.10.2000 р. перебуває на обліку в   за №5/2882, що підтверджується довідкою ДПІ у м.Вінниці  від 15.08.2011 р. №949/29.

Відповідач не має заборгованості із сплати податків і зборів, по яких проводиться нарахування в картках особових рахунків та 11.04.2011 р. внесено запис до ЄДР №11741430003000261 про відсутність юридичної особи за місцем знаходження, що підтверджується довідкою ДПІ у м.Вінниці  від 17.08.2011 р. №44718/10/29.

Відповідно до довідки про встановлення фактичного місцезнаходження платника податків №1408 від 19.08.2011 р. місцезнаходження ТОВ "Вінпрес" не встановлено.

Судом встановлено, що ТОВ "Вінпрес" останню податкову звітність подавало за 9 місяців 2009 року по податку на прибуток, тобто,  більше одного року не подає податкову звітність до відповідних органів ДПІ, що підтверджується довідкою ДПІ у м.Вінниці №5304 від 01.02.2012 р.

Судом встановлено, що в даному випадку спірні правовідносини регулюються наступним.

Згідно із нормами Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ", Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - це автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

В абзаці 6 частини 1 статті 1 названого Закону надано визначення місцезнаходження юридичної особи - це адреса органу або особи, які  відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.

Згідно ч. 1 ст. 4  Закону України  "Про державну  реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - є засвідченням факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Частина 3 статті 9 Закону України  "Про державну  реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців"  передбачає, що у бланку свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи зазначаються: найменування юридичної особи; ідентифікаційний код Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України; місцезнаходження юридичної особи; місце проведення державної реєстрації; дата проведення державної реєстрації та номер запису в Єдиному державному реєстрі; прізвище та ініціали державного реєстратора; підстава, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі про  заміну свідоцтва про державну реєстрацію.

Відповідно до абз.7 ч. 2  ст. 17 Закону України "Про державну  реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" в Єдиному державному реєстрі містяться відомості  про місцезнаходження юридичної особи.

Частина 1 статті 18  Закону України "Про державну  реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" передбачає, що якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Відповідно до ч. 1 ст. 19  Закону  України "Про державну  реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" у  разі,  якщо  зміна  відомостей про юридичну особу,  які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами до установчих документів юридичної особи або не підлягає державній реєстрації, виконавчий орган юридичної особи або уповноважена ним особа зобов'язаний подати (надіслати рекомендованим листом) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі. В разі, якщо подається (надсилається) реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про місцезнаходження юридичної особи, до неї додається свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи.

З аналізу вищенаведених норм закону вбачається, що відомості про місцезнаходження юридичної особи, є обов'язковою інформацією, що  має міститися  в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, і обов'язок внесення відомостей щодо зміни місцезнаходження юридичної особи  покладений  безпосередньо на  цю юридичну особу.

Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.   

Згідно з ч. 1 ст. 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Відповідно до статті 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Частиною 1 ст. 238 ГК України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Згідно з ч. 1 ст. 247 ГК України у разі здійснення суб'єктом господарювання діяльності, що суперечить закону чи установчим документам, до нього може бути застосовано адміністративно-господарську санкцію у вигляді скасування державної реєстрації цього суб'єкта та його ліквідації.

Водночас,  із системного аналізу  норм законодавства України  вбачається, що скасування  державної реєстрації та припинення юридичної особи мають  одне і те ж  правове  значення, оскільки утворюють один правовий інститут - скасування держаної реєстрації суб'єкта  господарювання, який знайшов своє  правове втілення у формі припинення  юридичної особи  в Законі України  "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".

Відповідно до ч.2 ст. 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.

Крім того, відповідно до п. 8 ст. 19 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання, відокремлені підрозділи юридичних осіб, виділенні на окремий баланс, зобов'язанні вести первинний (оперативний) облік результатів своєї роботи, складати та подавати відповідно до вимог закону статистичну інформацію та інші дані, визначені  законом, а також вести (крім громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які проводять господарську діяльність і зареєстровані відповідно до закону як підприємці) бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно із законодавством.

У відповідності до підпункту 16.1.3. пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов'язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до пункту 4.14. статті 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (чинного на момент виникнення спірних правовідносин), починаючи з 01.04.2001 р., податкові декларації подавалися за базовий податковий (звітний ) період, що дорівнює:

а) календарному місяцю (у тому числі при сплаті місячних авансових  внесків) ,- протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця;

б) календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі при сплаті квартальних або піврічних авансових внесків) ,- протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя);

в) календарному року, крім випадків, передбачених підпунктом „г" підпункту 4.14. цього пункту, - протягом 60 календарних днів за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

В силу статті 34 Податкового кодексу України податковим періодом може бути: календарний рік; календарний квартал; календарний місяць; календарний день.

Відповідно до статті 49, податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює:

календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця;

календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя);

календарному року, крім випадків, передбачених підпунктами 49.18.4 та 49.18.5 цього пункту - протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року;

календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб - до 1 травня року, що настає за звітним;

календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб - підприємців - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року;

календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб - до 1 травня року, що настає за звітним;

календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб - підприємців - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

В порушення наведених вимог законодавства підприємством, звітність за результатами господарської діяльності не подавалася відповідачем більше ніж один рік.

Відповідно до частини 2 статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців", підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи є, зокрема, неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій,  документів фінансової звітності відповідно до закону.

Отже, враховуючи те, що в Єдиному державному реєстрі  юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців наявний запис щодо відсутності  ТОВ "Вінпрес" за вказаним місцезнаходженням (будь-яких подальших записів не внесено), а також, що відповідач більше одного року не подає податкової звітності, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, у зв'язку з чим є всі підстави для припинення юридичної особи.

Окрім наведеного, суд звертає увагу на наступне.

Відповідно до частини першої статті 105 Цивільного кодексу України  (далі - ЦК України) учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно письмово повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію, який вносить до Єдиного державного реєстру відомості про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення. А абзацом другим частини другої цієї статті передбачено, що виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, ліквідатора тощо) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

Згідно з частиною 5 статті 38  Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців" суд призначає в рішенні щодо припинення юридичної особи у зв'язку з її ліквідацією комісію з припинення (ліквідаційну комісію) та встановлює строк її роботи. Державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру запис про призначення комісії з припинення (ліквідаційної комісії) не пізніше наступного робочого дня з дати надходження відповідного рішення.

Приписами частини 7 цієї статті передбачено, що державний реєстратор не пізніше наступного робочого дня з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису, в якому керівник органу управління або засновник (учасник) юридичної особи вказаний як голова комісії з припинення (ліквідаційної комісії) юридичної особи зобов'язаний надіслати такому керівнику органу управління або засновнику (учаснику) юридичної особи, а також суду, який постановив рішення щодо припинення юридичної особи у зв'язку з її ліквідацією, відповідне повідомлення.

Відповідно до частини четвертої статті 105 ЦК України комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи.

Згідно з частиною першою статті 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців", для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії або уповноважена ним особа після закінчення процедури ліквідації, яка передбачена законом, але не раніше двох місяців з дати публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації, повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору документи, передбачені цією частиною та частиною другою цієї статті.

Відповідно до частини 10 статті 38, частини 8 статті 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців", за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, без розгляду державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи.

Згідно з частиною 9 статті 36 цього ж Закону строк державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації не повинен перевищувати три робочих дні з дати надходження документів для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи.

Проаналізувавши законодавство, пов'язане з припиненням підприємницької діяльності юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за рішенням суду, що не пов'язане з банкрутством, можна дійти висновку, що склад комісії з припинення та порядок її роботи в даній категорії справ законодавством прямо не передбачені. Разом з тим, частина 7 статті 9 КАС України передбачає можливість застосування аналогії закону (закону, що регулює подібні правовідносини) та аналогії права (суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права).

Як вбачається із довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України,  ТОВ "Вінпрес" має керівника, який відповідно до ч.7 ст.56 КАС України є законним представником даного підприємства.

В зв'язку із наведеним, суд вважає за необхідне покласти на керівника ТОВ "Вінпрес" функції ліквідатора юридичної особи.

З приписів статей 71, 86 КАС України вбачається, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Зважаючи, що на день судового розгляду відповідач доказів у спростування позовних вимог не надав, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати  стягненню з відповідача не підлягають.

Відповідно до частини 1 статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" суд,  який  постановив  рішення  щодо припинення юридичної особи, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи, у день набрання таким рішенням законної сили направляє його копію державному реєстратору за місцезнаходженням юридичної особи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про судове рішення.  

Керуючись ст.ст.  86, 94, 158, 162, 183-2, 256  КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

адміністративной позов задовольнити повністю.

Припинити юридичну особу - товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпрес".

Покласти на керівника товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпрес" виконання функцій ліквідатора юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпрес".

Після набрання даною постановою законної сили повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію, про те, що товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпрес" перебуває у процесі припинення.

Зобов'язати ліквідатора не пізніше 10 днів з дня набрання даною постановою  законної сили помістити в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпрес", та не пізніше двох місяців з дати публікації зазначеного повідомлення подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору документи, передбачені частинами 1, 2 статті 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".

Встановити строк роботи ліквідатора товариства з обмеженою відповідальністю "Вінпрес"  70 днів з дня набрання даною постановою  законної сили.

Копію даної постанови, після набрання нею законної сили,  направити державному реєстратору для виконання вимог статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".

Постанова підлягає негайному виконанню.

Відповідно до ст.ст. 183-2, 186 КАС України постанова може бути оскаржена протягом 10 днів з моменту отримання копії постанови.

Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.

Постанова набирає законної сили в порядку ст. 254 КАС України

Суддя                                                                Загороднюк Андрій Григорович

Дата ухвалення рішення01.03.2012
Оприлюднено21.03.2012
Номер документу21941895
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0270/640/12

Ухвала від 13.02.2012

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Загороднюк Андрій Григорович

Постанова від 01.03.2012

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Загороднюк Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні