Постанова
від 15.03.2012 по справі 5002-15/5218-2011
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦ ІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 березня 2012 року Справа № 5002-15/5218-2011

Севастопольсь кий апеляційний господарськ ий суд у складі колегії судді в:

головуючого судді Масло вої З.Д.,

суддів Латин іна О.А.,

Гра дової О.Г.,

за участю представників сторін:

позивача: Феодосійська міська рада - не з' явився,

відповідача: Федерація велосипедного спорту Україн и - ОСОБА_1, дов. б/н від 01.08.2011 р .

відповідача: відділ Дер жкомзему України в м. Феодосі ї АР Крим - не з' явився,

розглянувши апеляційну скаргу Феодосійської міс ької ради на рішення господа рського суду Автономної Респ убліки Крим (суддя Іщенко І.А.) від 17 січня 2012 року у справі № 5002 -15/5218-2011

за позовом Феодос ійської міської ради (вул. Зем ська, 4, Феодосія, 98100, код ЄДРПОУ 34740709)

до Федерації велосипед ного спорту України (вул. Еспл анадна, 42, Київ 1, 01001, код ЄДРПОУ 16485 577)

відділу Держкомзему Украї ни в м. Феодосії АР Крим (вул. Га лерейна, 7а, Феодосія, 98100, код ЄДР ПОУ 22294829)

про розірвання договору ор енди землі та спонукання до в иконання певних дій

ВСТАНОВИВ:

02 грудня 2011 року Феодосійс ька міська рада на підставі с т. 651 ЦК України, ст. 143 Земельного кодексу України, ст.ст. 13, 15 ЗУ „П ро оренду землі” звернулась до господарського суду АРК з позовною заявою до Федераці ї велосипедного спорту Украї ни, відділу Держкомзему Укра їни в м. Феодосії АР Крим про р озірвання договору оренди ві д 01.09.2004 р. реєстраційний номер 0004 01900787 земельної ділянки площею 1,0998 га (кадастровий номер - 0111600 000000120133) по вул. Насипній в районі стадіону „Кристал” у м. Феодосії, зона „Промисло ва-Складська”, оціночний рай он № 78, укладений між Феодосій ською міською радою та Федер ацією велосипедного спорту У країни, зобов'язати Федераці ю велосипедного спорту Украї ни повернути Феодосійській м іській раді вказану вище зем ельну ділянку, скасувати зап ис про державну реєстрацію д оговору оренди земельної діл янки та внести зміни до Позем ельної книги.

Позовні вимоги мотивовані тим, що проведеною 15.04.2011 р. відді лом Держкомзему в м Феодосії АРК перевіркою встановлено, що Федерація велосипедного спорту України не веде будів ництво на спірній земельній ділянці, тобто, використовує земельну ділянку не за цільо вим призначенням (т.1 а.с. 4-6).

Рішенням господарського с уду АР Крим від 17 січня 2012 року у справі № 5002-15/5218-2011 у задоволені п озовних вимог Феодосійській міській раді відмовлено.

Рішення суду мотивовано ти м, що у позивача наявний проек т велотреку та інфраструктур и стадіону «ВМХ»в м. Феодосія по вул. Насипній, який розроб лено ЗАТ „Аеробуд”, а не здійс нення відповідачем самого бу дівництва не є підставою для розірвання договору оренди землі, так як не передбачено з аконодавством України. Крім того, позивач не довів, що не з дійснення відповідачем буді вництва стадіону «ВМХ»істот но порушує права позивача, а с аме те, що внаслідок бездіяль ності відповідача завдана шк ода позивачу та він значною м ірою позбавляється того, на щ о він розраховував при уклад енні договору, укладеного на підставі прийнятого на черг овій сесії селищної ради ріш ення про укладення договору. Рішення селищної ради про ро зірвання договору оренди чер ез істотне порушення орендар ем умов договору позивач не н адав (т.2 а.с. 40-44).

В апеляційній скарзі Феод осійська міська рада просить рішення суду скасувати, позо вні вимоги задовольнити.

Доводи апеляційної скарги мотивовані тим, що Федерація велосипедного спорту Україн и не веде будівництво на спір ній земельній ділянці протяг ом 3-ох років, що є підставою дл я розірвання договору оренди землі (т.2 а.с. 50-51).

У судовому засіданні пред ставник Федерації велосипед ного спорту України проти до водів апеляційної скарги зап еречував, вважаючи їх безпід ставними.

Інші представники сторін не з' явилися, про час і місце судового засідання повідомл ені своєчасно та належним чи ном ухвалою суду від 17.02.2012 р., про причини неявки суд не сповіс тили, клопотань про відкладе ння справи не заявили.

Оскільки явка в судове зас ідання згідно статті 22 Господ арського процесуального код ексу України це право, а не обо в' язок сторін, справа може р озглядатися без їх участі, як що нез' явлення цих представ ників не перешкоджає вирішен ню спору.

Враховуючи те, що матеріали справи в достатній мірі хара ктеризують взаємовідносини сторін, а явку представників обов' язковою визнано не бу ло, колегія вважає за можливе переглянути рішення суду пе ршої інстанції за відсутност і не з' явившихся представни ків сторін.

Розглянувши справу повто рно в порядку статті 101 Господ арського процесуального код ексу України, обговоривши до води апеляційної скарги, пер евіривши правильність засто сування судом першої інстанц ії норм матеріального та про цесуального права, відповідн ість висновків суду обставин ам справи, судова колегія вва жає апеляційну скаргу не під лягаючою задоволенню з насту пних.

Встановлено, що рішенням 28 с есії 24 скликання Феодосійськ ої міської ради № 1544 від 18.06.2004 р. „П ро надання земельної ділянки Федерації велосипедного спо рту України” затверджено про ект землеустрою по відведенн ю земельної ділянки Федераці ї велосипедного спорту Украї ни для будівництва стадіону «ВМХ», код цільового признач ення - 1.12.7 та передано в оренду на строк до 18.06.2053 р. земельну діл янку в м. Феодосія по вул. Наси пній (кадастровий номер 0111600000000120 133) площею 1,0998 га, за рахунок земе ль не переданих у власність а бо постійне користування, як і входять до категорії земел ь жилої та громадської забуд ови в межах м. Феодосії, у тому числі по угіддям: відкриті зе млі без рослинного покрову а бо з незначним рослинним пок ровом 1,0998 га, у тому числі інші 1,0998 га (т. 1 а.с.12).

На підставі вищевказаного рішення 29.07.2004 р. між Феодосійсь кою міською радою (Орендодав ець) та Федерацією велосипед ного спорту України (Орендар ) був укладений договір оренд и землі, який зареєстрований Феодосійським міським відді лом КРФ ДП «ЦДЗК при Держкомз емі України»за №000401900787 від 01.09.2004 р. (т.1 а.с.13-15).

Згідно пункту 2 Договору, в о ренду передається земельна д ілянка загальною площею 1,0998 га , по угіддям: відкриті землі бе з рослинного покриву або з не значним рослинним покривом 1,0998 га, у тому числі інші 1,0998 га за рахунок земель не переданих у власність чи постійне кори стування, які входять у катег орію земель жилої та суспіль ної забудови в межах м. Феодос ія.

Строки ні початку, ні закінч ення будівництва не встановл ені ні рішенням сесії ради, ні договором оренди землі.

Відповідно до пункту 14 Дого вору, земельна ділянка перед ається в оренду для будівниц тва стадіону „ВМХ”.

З метою виконання умов дого вору оренди землі Федерацією велосипедного спорту Україн и замовлено проект велотреку та інфраструктури стадіону „ВМХ” в м. Феодосія по вул. Нас ипній, який розроблений ЗАТ „ Аеробуд” (т.1 а.с.72-111).

07 квітня 2005 року між Федераці єю велосипедного спорту Укра їни та ЗАТ „Аеробуд” підписа ний контракт № 7/04-05п на розробк у проектної документації на будівництво стадіону «ВМХ» в м. Феодосія, вул. Насипна (райо н стадіону «Кристал») на стад ії «П»та «РД», відповідно до у мов якого Виконавець прийняв на себе зобов'язання розроби ти проектну документацію на будівництво стадіону «ВМХ»в м. Феодосія по вул. Насипна (ра йон стадіону «Кристал») на ст адії «П»та «РД»(т.1 а.с. 63-69).

Згідно додатків до контрак ту № 7/04-05п від 07.04.2005 р. замовником і виконавцем узгоджено догові рну ціну проекту та зведено к ошторис на розробку проектно ї документації.

03.12.2007 р. між сторонами контрак ту укладено додаткову угоду № 1, положення якої внесли змін и до складу, вартості та строк ів виконання проектних робіт , які виконуються в рамках кон тракту.

Пунктом 2 вищезазначеної до даткової угоди встановлено, що п. 1.1 контракту викладаєтьс я в іншій редакції, а саме: «За мовник»доручає, а «Виконавец ь»бере на себе зобов'язання в иконати наступні види робіт:

- передпроектні про позиції;

- проект (Вихідні дані. Пояснювальна записка. Генпла н. Архітектурно-планувальні рішення);

- проектування траси т реку;

- технічний звіт про ін женерно-геологічне вишукува ння;

- дренаж площадки, верт икальне планування, ливневід ведення;

- стадія «РД»;

- бактеріальний і хімі чний аналіз води;

- ТУ на підключення вел отреку та інфраструктури ста діону «ВМХ»до системи водопо стачання і водовідведення м. Феодосія;

- ТУ на газопостачання природним газом на об'єкті: «Б удівництво стадіону «ВМХ»в м . Феодосія, вул. Насипна (район стадіону «Кристал»).

Відповідно до додатків № 1 і № 2 до додаткової угоди № 1 до контракту узгоджено договір ну ціну проекту та зведений к ошторис на розробку проектно ї документації, відповідно д о яких загальна вартість роб іт, що виконуються, складає 100000 ,00 грн. (з урахуванням ПДВ).

Між сторонами на підставі в ищевказаного контракту та до даткової угоди до нього по за кінченню виконання робіт під писано „Звіт про виконання п роектних робіт” по об'єкту: «Б удівництво стадіону «ВМХ»зг ідно якому було зроблено пер едпроектні пропозиції, проек т, початкові дані, пояснюваль ну записку, генеральний план , архітектурно-планувальні р ішення, проектування траси т реку, технічний звіт про інже нерно-геологічне вишукуванн я велотреку, дренаж площадки , вертикальне планування, сто ковідведення: робоча докумен тація, бактеріальний і хіміч ний аналіз води, ТУ на підключ ення велотреку і інфраструкт ури стадіону «ВМХ»до системи водопостачання і водовідвед ення м. Феодосія, ТУ на газопос тачання природним газом на о б'єкті: «Будівництва стадіон у «ВМХ»в м. Феодосія по вул. На сипна (район стадіону „Крист ал”, т.1 а.с. 85-110).

Проект містить у собі почат кові дані, пояснювальну запи ску, генеральний план, архіте ктурно-планувальні рішення, паспорта оздоблення фасадів , опалення та вентиляцію, водо постачання та каналізацію, а втоматичну пожежну сигналіз ацію, оповіщення про пожежу, о хоронну сигналізацію, внутрі шню телефонізацію, внутрішню радіофікацію, телебачення, е лектропостачання, електрооб ладнання, зовнішні інженерні мережі, дахову газову котель ню, оцінку впливу на навколиш нє середовище, проект органі зації будівництва, технічний звіт про інженерно-геологіч не вишукування велотреку та інфраструктуру стадіону «ВМ Х»(т.1 а.с. 72-73).

Крім того, було проведено ін женерно-геологічні вишукува ння для розробки проекту вел отреку та інфраструктури ста діону «ВМХ», що підтверджуєт ься технічним звітом.

Також фахівцями ДПВІМВБ «К римгіппроводгосп»розробле но Робочий проект «Дренаж пл ощадки, вертикальне плануван ня, лівневідведення велотрек у в м. Феодосія». Виконано необ хідний комплекс проектних ро біт, а саме: дренаж майданчику велотреку 1,7 га, вертикальне п ланування майданчика, стоков ідведення велотреку: скидний канал завдовжки 217,5 метрів і во довідвідна споруда.

17 травня 2005 року між Федераці єю велосипедного спорту Укра їни (замовник) і ЗАТ «Аеробуд» (інвестор) було укладено дого вір № 17/05 про дольову участь в б удівництві спортивного комп лексу в м. Феодосії (т.1 а.с. 56-62).

Згідно положень цього дого вору, замовник передає інвес тору земельну ділянку, розта шовану за адресою: АР Крим, м. Ф еодосія, вул. Насипна, для буді вництва стадіону ВМХ, а інвес тор власними та залученими с илами і коштами здійснює фін ансування та будівництво об' єкту.

Крім того, до будівництва ст адіону „ВМХ” був залучений щ е один інвестор - ТОВ „МІГ-95”, з яким Федерація велосип едного спорту України 15.07.2011 р. у клала договір № 25/07 про дольову участь в будівництві спорти вного комплексу в м. Феодосія (т.1 а.с. 49-55).

На даний час ТОВ „МІГ-95” прис тупило до розроблення проект но-кошторисної документацій та планує її виготовлення до кінця 2012 року та перейти до узг одження (т.1 а.с. 112).

Правовою підставою для зве рнення з даним позовом до суд у позивач вважає акт Управлі ння державної інспекції з ко нтролю за використанням та о хороною земель Республіканс ького комітету по земельних ресурсах Автономної Республ іки Крим перевірки дотриманн я земельного законодавства в ід 15.04.2011 р., яким встановлено, що н а момент перевірки будівницт во на ділянці не ведеться, меж ові знаки на земельній ділян ці відсутні, і з моменту уклад ення договору оренди землі д ілянка не використовується з а цільовим призначенням «буд івництво стадіону «ВМХ». Так ож, позивач посилається на пр ипис Управління державної ін спекції з контролю за викори станням та охороною земель Р еспубліканського комітету п о земельних ресурсах Автоном ної Республіки Крим №000196 від 06.05 .2011 р., яким відповідача зобов' язано у 30-ти денний строк усун ути виявлені у вищевказаному акті порушення. Однак, відпов ідач виявлені порушення не у сунув, у зв' язку з чим, позива ч з вернувся з даним позовом д о суду (т.1 а.с.16-17).

Відповідно до ст. 14 Конститу ції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охо роною держави. Право власнос ті на землю гарантується. Це п раво набувається і реалізуєт ься громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Стаття 143 Конституції Украї ни встановлює, що територіал ьні громади селища безпосер едньо або через утворені ним и органи місцевого самовряду вання управляють майном, що є в комунальній власності; вир ішують інші питання місцевог о значення, віднесені законо м до їхньої компетенції. Стат тя 374 Цивільного кодексу Украї ни та стаття 80 Земельного коде ксу України до суб'єктів прав а власності на землю (земельн у ділянку) відносить і терито ріальні громади.

Відповідно до частини 4 стат ті 324 Цивільного кодексу Украї ни власник земельної ділянки має право використовувати ї ї на свій розсуд відповідно д о її цільового призначення. С таття 792 Цивільного кодексу Ук раїни, частина 7 статті 93 Земел ьного кодексу України передб ачають право орендодавця - вл асника земельної ділянки чи уповноваженої орендодавцем особи, передати наймачеві зе мельну ділянку на встановлен ий договором строк у володін ня та користування за плату.

Стаття 4 Закону України "Про оренду землі" (в редакції Зако ну України від 02 жовтня 2003 року № 1211-IV) встановлювала, що орендо давцями земельних ділянок, щ о перебувають у комунальній власності, є сільські, селищн і, міські ради в межах повнова жень, визначених законом (час тина 2), орендодавцями земельн их ділянок, що перебувають у д ержавній власності, є районн і, обласні, Київська і Севасто польська міські державні адм іністрації, Рада міністрів А втономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначен их законом (частина 4).

Відповідно до пунктів "а" та "в" частини 1 статті 12 Земельног о кодексу України до повнова жень селищних рад у галузі зе мельних відносин належить: а ) розпорядження землями тери торіальних громад; в) надання земельних ділянок у користу вання із земель комунальної власності відповідно до цьог о Кодексу.

Стаття 83 Земельного кодексу України встановлює, що землі , які належать на праві власно сті територіальним громадам селищ, є комунальною власніс тю (частина 1), у комунальній власності перебувають усі з емлі в межах населених пункт ів, крім земель приватної та державної вл асності, а також земельн і ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунал ьної власності (частина 2).

Згідно з пунктом 12 розділу X " Перехідні положення" Земельн ого кодексу України до розме жування земель державної і к омунальної власності повн оваження щодо розпорядження землями в межах населених пу нктів, крім земель, передан их у приватну власність, здій снюють відповідні сіль ські, селищні, міські ради, а за межами населени х пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно з ч.1 ст.93 Земельного к одексу України та ст.1 Закону У країни «Про оренду землі»№ 161- ХІV від 06.10.1998 р. право оренди земе льної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування зе мельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої дія льності.

Статтею 123 Земельного кодек су України визначено порядок надання земельної ділянки в оренду.

Виходячи зі змісту статей 12 3, 124, 186 Земельного кодексу Украї ни передача в оренду земельн их ділянок, що перебувають у д ержавній або комунальній вла сності, здійснюється за прое ктами відведення цих ділянок , на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування шляхом укладення д оговору оренди.

Відповідно до ст.2 Закону Ук раїни „Про оренду землі” № 161-Х ІV від 06.10.1998 р. відносини, пов'язан і з орендою землі, регулюютьс я Земельним кодексом України , Цивільним кодексом України , цим Законом, законами Україн и, іншими нормативно-правови ми актами, прийнятими відпов ідно до них, а також договором оренди землі. Відносини, пов'я зані з орендою земельних діл янок, на яких розташовані ціл існі майнові комплекси підпр иємств, установ і організаці й державної або комунальної власності, а також засновани х на майні, що належить Автоно мній Республіці Крим, та їх ст руктурних підрозділів, регул юються цим Законом з урахува нням особливостей, передбаче них Законом України «Про оре нду державного та комунально го майна».

Згідно ст.6 Закону України № 161-ХІV від 06.10.1998 р. орендарі набува ють права оренди земельної д ілянки на підставах і в поряд ку, передбачених Земельним к одексом України, Цивільним к одексом України, Господарськ им кодексом України, цим та ін шими законами України і дого вором оренди землі.

Статтями 24, 25 цього закону об умовлені права та обов' язки орендаря та орендодавця.

Згідно ст.31 Закону України „ Про оренду землі” № 161-ХІV від 06.10 .1998 р. договір оренди землі прип иняється в разі: закінчення с троку, на який його було уклад ено; викупу земельної ділянк и для громадських потреб та п римусового відчуження земел ьної ділянки з мотивів грома дської необхідності в порядк у, встановленому законом; поє днання в одній особі власник а земельної ділянки та оренд аря; смерті фізичної особи - ор ендаря, засудження його до по збавлення волі та відмови ос іб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладе ного договору оренди земельн ої ділянки; ліквідації юриди чної особи - орендаря. Договір оренди землі припиняється т акож в інших випадках, передб ачених законом. Договір орен ди землі може бути розірвани й за згодою сторін. На вимогу о днієї із сторін договір орен ди може бути достроково розі рваний за рішенням суду в пор ядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому поря дку не допускається, якщо інш е не передбачено законом або цим договором.

Відповідно до частини 2 стат ті 651 Цивільного кодексу Украї ни договір може бути розірва но за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істот ного порушення договору друг ою стороною; істотним є таке п орушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при ук ладенні договору.

Стаття 141 Земельного кодекс у України передбачає підстав и припинення права користува ння земельною ділянкою, в том у числі, до таких підстав відн осяться: використання земель ної ділянки не за цільовим пр изначенням (пункт "ґ"); система тична несплата орендної плат и (пункт "д").

Відповідно до ч.1 ст.32 Закону України № 161-ХІV від 06.10.1998 р. на вимо гу однієї із сторін договір о ренди землі може бути достро ково розірваний за рішенням суду в разі невиконання стор онами обов'язків, передбачен их статтями 24 і 25 цього Закону т а умовами договору, в разі вип адкового знищення чи пошкодж ення об'єкта оренди, яке істот но перешкоджає передбаченом у договором використанню зем ельної ділянки, а також на під ставах, визначених Земельним кодексом України та іншими з аконами України.

Оскільки приписи ч.1 ст.32 цьог о Закону передбачають наявні сть підстави для розірвання договору оренди, то у позивач а в силу наведеного є обов' я зок в порядку ст.33 Господарськ ого процесуального кодексу У країни (від 06.11.1991 р. № 1798-XII із змінам и і доповненнями) надати суду документально обґрунтовані докази невиконання відповід ачем обов'язків, передбачени х статтями 24 і 25 цього Закону.

Так, позивач вказує, що акто м Управління державної інспе кції з контролю за використа нням та охороною земель Респ убліканського комітету по зе мельних ресурсах Автономної Республіки Крим перевірки д отримання земельного законо давства від 15.04.2011 р. встановлено , що на момент перевірки будів ництво на ділянці не ведетьс я, межові знаки на земельній д ілянці відсутні, ділянка не в икористовується за цільовим призначенням «будівництво с тадіону «ВМХ»з моменту уклад ення договору оренди землі (т .1 а.с.16).

Також, позивач посилається на припис Управління держав ної інспекції з контролю за в икористанням та охороною зем ель Республіканського коміт ету по земельних ресурсах Ав тономної Республіки Крим №00019 6 від 06.05.2011, яким відповідача зоб ов' язано у 30-ти денний строк усунути виявлені у вищевказа ному акті порушення.

Судова колегія вважає, що не здійснення орендарем будівн ицтва не є нецільовим викори станням орендарем земельної ділянки, виходячи з наступно го.

Відповідно до частини 1 стат ті 20 Земельного кодексу Украї ни землі України за основним цільовим призначенням поділ яються на категорії, в тому чи слі, землі рекреаційного при значення (пункт "ґ").

З договору оренди та земель но-кадастрової інформації (ч астина проекту землеустрою) слідує, що надана відповідач у в оренду земельна ділянка в ідносилася та відноситься до земель рекреаційного призна чення.

Згідно з статтею 20 Земельно го кодексу України зміна ціл ьового призначення земель пр овадиться органами місцевог о самоврядування, які прийма ють рішення про надання цих з емель у користування, (частин а 2), користувач має право само стійно визначати вид викорис тання земельної ділянки, але в межах вимог, встановлених з аконом до використання земел ь цієї категорії, з урахуванн ям містобудівної документац ії та документації із землеу строю (частина 5).

Статтями 50, 51 Земельного коде ксу України передбачено, що до земель рекреаційного при значення належать землі, я кі використовуються для орга нізації відпочинку населенн я, туризму та проведення сп ортивних заходів. До земел ь рекреаційного призначення належать земельні ділянки з елених зон і зелених насадже нь міст та інших населених пу нктів, навчально-туристських та екологічних стежок, марко ваних трас, земельні ділянки , зайняті територіями будинк ів відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, к емпінгів, яхт-клубів, стаціон арних і наметових туристично -оздоровчих таборів, будинкі в рибалок і мисливців, дитячи х туристичних станцій, дитяч их та спортивних таборів, інш их аналогічних об'єктів, а так ож земельні ділянки, надані д ля дачного будівництва і спо рудження інших об'єктів стац іонарної рекреації.

Відповідно до пункту 1.4 нак азу Державного комітету Укра їни із земельних ресурсів №548 від 23 липня 2010 року, зареєстров аного в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306, затверджена Класифікац ія видів цільового призначен ня земель, відповідно до якої визначений поділ земель на о кремі види їх цільового приз начення, які характеризуютьс я власним правовим режимом, е косистемними функціями, видо м господарської діяльності, типами забудови, типами особ ливо цінних об'єктів. Так, до з емель рекреаційного признач ення віднесені земельні діля нки будівництва та обслугову вання об'єктів рекреаційного призначення.

Судова колегія зазначає, що у разі встановлення порушен ь, передбачених статтею 143 Зем ельного кодексу України, зок рема, коли земельна ділянка в икористовується не за цільов им призначенням, визначеним умовами договору, та у спосіб , що суперечить екологічним в имогам, суд має правові підст ави для задоволення вимог пр о розірвання договору оренди на підставі статті 32 Закону У країни «Про оренду землі». Од нак, про невиконання відпові дачем умов договору щодо вик ористання землі за цільовим призначенням може свідчити, зокрема, відсутність проведе ння будь-яких будівельних ро біт на об'єкті, що може підтвер джуватися, наприклад, актом, с кладеним Державною архітект урно-будівельною інспекцією .

Суд звертає увагу, що підста вою для розірвання договору оренди землі є саме факт ви користання землі не за цільо вим призначенням, а не, нап риклад, невикористання земел ьної ділянки для забудови пр отягом трьох років підряд (пу нкт 2.21 Постанови Пленуму Вищо го господарського суду Украї ни № 6 від 17.05.2011 р. «Про деякі пита ння практики розгляду справ у спорах, що виникають із земе льних відносин», лист Вищого господарського суду України «узагальнення судової практ ики розгляду господарськими судами справ по спорах, пов' язаних із земельними правові дносинами»від 01.01.2010 р.

З укладеного договору та пр оектної документації землеу строю у даній справі вбачаєт ься, що земельна ділянка кате горії "землі рекреаційного п ризначення" надана в оренду д ля будівництва об'єкту рекре аційного призначення - вело треку та будівництва стадіон у «ВМХ», тобто з дотриманням в казаних вище норм законодавс тва щодо категорії землі.

Позивачем не доведено, а суд ом не встановлено того, що від повідач здійснює будівництв о іншого (не рекреаційного) об 'єкту, ніж те, що передбачено в имогами законодавства щодо к атегорії орендованої земель ної ділянки, чи з порушенням м істобудівної документації т а документації із землеустро ю. Тобто, відповідач не поруши в вимоги законодавства а ні д о категорії землі, а ні до виду використання земельної діля нки в межах певної категорії .

Позивач не надав належних д оказів перевірки відповідач а та залучення його до відпов ідальності (в тому числі адмі ністративної) за нецільове в икористання орендованої зем ельної ділянки чи порушення у сфері містобудування в меж ах Закону України "Про держав ний контроль за використання м і охороною земель" № 963-IV від 19 ч ервня 2003 року та Закону Україн и "Про відповідальність підп риємств, їх об'єднань, установ і організацій за правопоруш ення у сфері містобудування" № 208/94-ВР від 14.10.1994 р.

Сам факт не здійснення відп овідачем будівництва, не є пі дставою для розірвання догов ору оренди землі тому, що це не передбачено вказаними вище нормами законів України та у кладеним сторонами договоро м.

Аналогічна правова позиці я викладена в постанові Вищо го господарського суду Украї ни від 10.11.2011 р. у справі № 4/187пд (т.1 а .с. 113-115).

З матеріалів справи вбачає ться, що у Федерації велоспор ту України наявний проект ве лотреку та інфраструктури ст адіону «ВМХ»в м. Феодосія по в ул. Насипній розроблений ЗАТ «Аеробуд»(т.1 а.с.72-111).

Крім того, з договору оренди земельної ділянки слідує, що орендодавець для будівництв а та експлуатації стадіону « ВМХ»надав позивачу земельну ділянку на 49 років. Як вказано вище, строку початку та закін чення будівництва цей догові р не передбачає.

Відповідно до листа Вищого господарського суду України "Узагальнення судової практ ики розгляду господарськими судами справ по спорах, пов'яз аних із земельними правовідн осинами" від 01 січня 2010 року суд ами мають досліджуватись які сні характеристики об'єкта б удівництва, об'єм будівництв а, а також реальні строки здач і в експлуатацію об'єкта, що ма є визначатись проектом будів ництва, який, відповідно, підл ягає розгляду судом; дослідж ення даних обставин має істо тне значення для правильного вирішення питання про наявн ість вини господарюючого суб 'єкта у порушенні покладеног о на нього обов'язку щодо своє часного будівництва та здачі в експлуатацію в установлен ий строк об'єкта нерухомості .

З наданих пояснень та письм ових доказів слідує, що на оре ндованій земельній ділянці з аплановане будівництво об' єкту, який потребує тривалог о строку та капітальних вкла день.

Відповідно до статті 188 Госп одарського кодексу України п озивач не довів факту дотрим ання встановленої процедури розірвання договору (надісл ання пропозиції про розірван ня договору, не отримання в 20-т иденний строк повідомлення н а цю пропозицію), а тому не дов ів факту порушення відповіда чем його права на розірвання договору.

З договору оренди земельно ї ділянки слідує, що такий дог овір був укладений на підста ві прийнятого на черговій се сії селищної ради рішення пр о укладення договору. Рішенн я селищної ради про розірван ня договору оренди через іст отне порушення орендарем умо в договору позивач не надав.

Крім того, твердження Феодо сійської міської ради, що на с пірній земельній ділянці від сутні межові знаки, не підтве рджується, так як відповідно з актом відновлення в натурі меж земельної ділянки від 16.12.2 011 р., на спірній земельній діля нці проведено відновлення в натурі меж земельної ділянки та встановлено 6-ть межових зн аків (т.1 а.с. 149-153).

З урахуванням викладеного , рішення суду першої інстанц ії відповідає вимогам діючог о законодавства, прийняте пр и правильному застосуванні н орм матеріального та процесу ального права, підстави для з адоволення апеляційних скар г відсутні.

Керуючись ст. 101 , п. 1 ч. 1 ст. 103, ст. 105 Господарського процесуального кодексу Укра їни, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Феодос ійської міської ради залишит и без задоволення.

2. Рішення господарського су ду Автономної Республіки Кри м від 17 січня 2012 року у справі № 5002-15/5218-2011 залишити без змін.

Головуючий суддя З.Д. Масло ва

Судді О.А.Л атинін

О.Г. Градов а

Розсилка:

1. Феодосійській міській раді (вул. Земська, 4,Феодосі я, 98100)

2. Федерації велосипедного спорту України (вул. Еспла надна, 42, Київ 1, 01001)

3. відділу Держкомзему Укр аїни в м. Феодосії АР Крим (в ул. Галерейна, 7а, Феодосія, 98100)

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення15.03.2012
Оприлюднено27.03.2012
Номер документу22039267
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5002-15/5218-2011

Постанова від 15.03.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Маслова Зінаїда Дмитрівна

Ухвала від 17.02.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Маслова Зінаїда Дмитрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні