8/172-08(10/106-08)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
16.10.08р.
Справа № 8/172-08(10/106-08)
За позовом Курилівської селищної ради (с. Курилівка Петриківського району Дніпропетровської області)
до Колективного сільськогосподарського риболовецького підприємства "Придніпровець" (с.Курилівка Петриківського району Дніпропетровської області)
Третя особа-1: Обласне комунальне підприємство "Дніпродзержинське бюро технічної інвентаризації" (м. Дніпродзержинськ)
Третя особа-2: Сільськогосподарське риболовецьке закрите акціонерне товариство "Дніпровець" (с.Курилівка Петриківського району Дніпропетровської області)
про припинення права користування землею та зобов'язання вчинити певні дії
Суддя Дубінін І.Ю.
Представники:
Від позивача: Можна Л.І. - представник (дов. б/№ від 06.02.08р.)
від відповідача: Біленький О.Г. - голова правління (паспорт)
від відповідача: Строгий А.Б. - представник (дов. б/№ від 23.09.08р.)
від відповідача: Кулаков А.В. - представник (дов. б/№ від 01.09.08р.)
від третьої особи-1: Кохан О.О. - представник (дов. № 163 від 23.06.08р.)
від третьої особи-2: Гришин М.А. - керуючий санацією (ухвала суду № Б15/40/77/05 від 06.11.07р, паспорт)
СУТЬ СПОРУ:
Позивач звернувся до відповідача з позовом про припинення Колективному сільськогосподарському підприємству «Придніпровець» права користування землею загальною площею 15,9 га, на якій розташовувались господарські будівлі відповідача, та зобов'язання останнього здати державний акт на право колективної власності на землю серія ДП від 20 липня 1998 року для внесення до нього відповідних змін.
Позов мотивовано наступним:
На території Курилівської селищної ради зареєстроване Колективне сільськогосподарське риболовецьке підприємство "Придніпровець"(код 21898169), основним з видів статутної діяльності якого є товарне сільськогосподарське виробництво.
Відповідно до рішення Петриківської районної ради від 09 червня 1998 р. № 11-2/ХХШ "Про надання земель", відповідачу було видано державний акт на право колективної власності на землю загальною площею 3794,7 га (серія ДП від 20 липня 1998 року).
У зв'язку з реструктуризацією господарства, Курилівською селищною радою було припинене право колективної власності та право постійного користування на землі загальною площею 664,8255 га (рішення № 55-8/ХХІІІ від 29 квітня 2000 року).
Проте землевпорядна справа та державний акт до цього часу не здані відповідачем до районного відділу земельних ресурсів, а ряд земель за цільовим призначенням не використовується, плата за землю до селищного бюджету не надходить.
За позовом Царичанської МДПІ, через неподання податкових декларацій та документів бухгалтерської звітності, рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 12 травня 2005 року по справі № 2/1800 було припинено юридичну особу Колективного сільськогосподарського риболовецького підприємства «Придніпровець».
З метою опрацювання та комплексного вирішення питань у сфері раціонального використання земель депутатами селищної ради було проведено перевірку земель, що не використовувались для сільськогосподарського товарного виробництва на території селищної ради.
Комісією було встановлено, що по вул. Жовтневій, 58 (8,3 га), по вул. Гагаріна, 6 (5,2 га) та по вул. Польовій (2,4 га) були розташовані комплекси господарських будівель КСРП «Придніпровець»загальною площею 15,9 га. Нерухоме майно, що розташовувалось на землях по вул. Жовтневій, 58 та по вул. Польовій демонтоване і земельні ділянки вільні від забудов. Комісія дійшла висновку щодо подальшого використання цих земель з урахуванням комплексного розвитку території для містобудівних цілей.
3 метою раціонального використання земель селищної ради, відповідно до статтей 27, 141 ЗК України, статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», селищна рада прийняла відповідне рішення від 15 листопада 2007 р. за № 141-11/У щодо здійснення ряду заходів, направлених на припинення КСРП «Придніпровець»права користування землею, зокрема-загальною площею 15,9 га, на якій розташовувались господарські будівлі.
У зв'язку з використанням КСРП «Придніпровець»земельної ділянки не за призначенням, систематичною несплатою земельного податку та припиненням підприємства як юридичної особи, ліквідаційній комісії відповідача було запропоновано до 20 грудня 2007 року вирішити питання щодо передачі земельної ділянки загальною площею 15,9 га, на яких розташовувались господарські будівлі, до земель запасу селищної ради. Вказане рішення було направлено до ліквідаційної комісії КСРП «Придніпровець», але до цього часу питання передачі земель, які не використовуються за призначенням, відповідачем не вирішене.
Ухвалою господарського суду від 14.07.08 р. справу було прийнято до розгляду суддею Дубініним І.Ю.
Відповідач надіслав суду клопотання про припинення провадження у справі у зв'язку з тим, що даний спір не підсудний господарським судам і повинен розглядатись за правилами КАС України, окружним адміністративним судом.
Ухвалою голови господарського суду від 02.09.08 р. строк вирішення спору по справі був продовжений по 16.10.08 р. включно.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В:
Відповідно до п.п. 1, 7 ч. 1 ст. 3 КАС України, справа адміністративної юрисдикції – це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Суб'єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 17 КАС України, компетенція адміністративних судів поширюється зокрема на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.
Відповідно до ст 25, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради зокрема вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Стаття 12 ЗК України передбачає, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Як вбачається з матеріалів справи і поданого позову, на території Курилівської селищної ради зареєстроване Колективне сільськогосподарське риболовецьке підприємство "Придніпровець"(код 21898169), основним з видів статутної діяльності якого є товарне сільськогосподарське виробництво.
Відповідно до рішення Петриківської районної ради від 09 червня 1998 р. № 11-2/ХХШ "Про надання земель", відповідачу було видано державний акт на право колективної власності на землю загальною площею 3794,7 га (серія ДП від 20 липня 1998 року).
У зв'язку з реструктуризацією господарства відповідача, Курилівською селищною радою було припинене право колективної власності та право постійного користування на землі загальною площею 664,8255 га, зобов'язано відповідача повернути державні акти на право колективної власності і право постійного користування земельними ділянками, а також землевпорядну справу до районного відділу земельних ресурсів.
Викладене підтверджується рішенням позивача № 55-8/ХХІІІ від 29 квітня 2000 року.
Вказане рішення позивача відповідачем виконане не було, землевпорядна справа та державний акт до районного відділу земельних ресурсів відповідачем здані не були.
3 метою раціонального використання земель селищної ради, відповідно до ст.ст. 27, 141 ЗК України, ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», селищна рада прийняла відповідне рішення від 15 листопада 2007 р. за № 141-11/У щодо здійснення ряду заходів, направлених на припинення КСРП «Придніпровець» права користування землею, зокрема-загальною площею 15,9 га, на якій розташовувались господарські будівлі.
У зв'язку з використанням КСРП «Придніпровець»земельної ділянки не за призначенням, систематичною несплатою земельного податку та припиненням підприємства як юридичної особи, ліквідаційній комісії відповідача було запропоновано до 20 грудня 2007 року вирішити питання щодо передачі земельної ділянки загальною площею 15,9 га, на яких розташовувались господарські будівлі, до земель запасу селищної ради.
Вказане рішення було направлено до ліквідаційної комісії КСРП «Придніпровець», але до цього часу питання передачі земель, які не використовуються за призначенням, відповідачем не вирішене.
Таким чином, позивачем, на виконання владних повноважень, наданих йому ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»та ст. 12 ЗК України, було прийнято відповідні рішення про припинення права колективної власності на землю у відповідача і повернення вказаних земель до земель запасу селищної ради.
Вищевказані рішення позивача у встановленому законом порядку не оскаржені та не скасовані, відповідних доказів сторонами суду не надано.
Стаття 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що акти ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Орган місцевого самоврядування є органом у здійсненні владних управлінських функцій, згідно земельного законодавства, зокрема - в частині припинення права власності або права користування земельними ділянками, і після розгляду таких питань та прийняття відповідних рішень виникають певні зобов'язання та визнання прав, здійснення певних дій щодо виконання прийнятих рішень.
Підставами виникнення спірних правовідносин стало невиконання відповідачем вказаних рішень позивача, як суб'єкта владних повноважень.
Згідно ст. 158 ЗК України, земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів спір вирішується судом.
Враховуючи наведене, позивач, як суб'єкт владних повноважень, скористався наданим йому Законом правом на звернення до суду для спонукання відповідача виконати прийняті позивачем рішення, що підпадає під визначення, встановлені п.п. 1, 7 ч. 1 ст. 3 КАС України, та правила п. 4 ч. 1 ст. 17 КАС України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 12 ГПК України, господарським судам не підсудні спори, що виникають із публічно-правових відносин та віднесені до компетенції Конституційного Суду України та адміністративних судів.
Оскільки нормами КАС України (без зазначення будь-яких виключень, в тому числі і щодо земельних правовідносин) передбачено, що спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом, розглядаються за правилами адміністративного судочинства, цей спір не може бути розглянутий за правилами ГПК України.
Згідно п. 1 ст. 80 ГПК України, господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.
При викладених обставинах господарський суд вважає за необхідне припинити провадження у справі і роз'яснити позивачу, що він може звернутись з відповідним позовом до окружного адміністративного суду.
Керуючись ст.ст. 3, 17 КАС України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», ЗК України, ст.ст. 12, 44, 49, 80, 86 ГПК України, господарський суд, -
У Х В А Л И В:
Припинити провадження у справі.
Повернути Курилівській селищній раді Петриківського району Дніпропетровської області (код 04339681) з державного бюджету 85,00 грн. державного мита, помилково сплаченого за розгляд позову, який не підлягає розгляду в господарських судах, за квитанцією від 29.12.07 р. № 5375.
Видати довідку.
Суддя
І.Ю. Дубінін
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2008 |
Оприлюднено | 31.10.2008 |
Номер документу | 2203968 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Дубінін І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні