Постанова
від 04.09.2008 по справі 32/267
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

32/267

      КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД       

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8                                                            т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 04.09.2008                                                                                           № 32/267

 Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

 головуючого:          Іваненко  Я.Л.

 суддів:            Гарник Л.Л.

          Пантелієнка  В.О.

 при секретарі:           Семеник Т.В.

 За участю представників:

 від позивача - Ткачова М.С., дов. б/н від 01.09.2008 року

 від відповідача -Яроцька Е.М., дов. № 06-3/36109 від 02.11.2007 рокувід відповідача 2 - не з'явився  

 розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)

 на рішення Господарського суду м.Києва від 11.06.2008

 у справі № 32/267 (Хрипун О.О.)

 за позовом                               Товариство з обмеженою відповідальністю "Аллерія 555"

 до                                                   Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)

                                                  Київська міська рада

 третя особа відповідача            

 третя особа позивача                      

 про                                                  визнання права на земельну ділянку

 

ВСТАНОВИВ:

 Рішенням Господарського суду міста Києва від 11.06.2008 року у справі№ 32/267  позов Товариства з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” (далі-позивач) до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (далі-відповідач 1) та Київської міської ради (далі-відповідач 2) про визнання права на земельну ділянку задоволено повністю.

Визнано   укладеним,   договір   оренди   земельної  ділянки   для     будівництва торгово-офісного   комплексу   з   розміщенням   пункту   громадського      харчування      та прилеглою    автостоянкою    на  Русанівській набережній, 6 “а” в Дніпровському районі м. Києва між Товариством з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” та Київською міською радою, який підписаний Товариством з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” та відповідає вимогам Закону України “Про оренду землі” та Типового договору оренди землі, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004         № 220 та переданою дану земельну ділянку на умовах, викладених у нижчезазначеному договорі, з моменту набрання чинності судового рішення:

ДОГОВІР

оренди земельної ділянки

Київська міська рада (м. Київ, вул. Хрещатик, 36) - далі у тексті - „Орендодавець", в особі Київського міського голови Черновецького Леоніда Михайловича, який діє на підставі ст. 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” - з однієї сторони, та ТОВ “Аллерія 555” (м.Київ, вул.Рейтарська, 37, зареєстроване Шевченківською районною у місті Києві державною адміністрацією 10.08.2004 року) - далі у тексті - “Орендар”, в особі директора Шакотька К.В., що діє на підставі Статуту, - з другої сторони, уклали договір оренди земельної ділянки (далі у тексті - Договір) про нижченаведене:

1. Предмет Договору

1.1. Орендодавець передає, а Орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку (далі - об'єкт оренди або земельна ділянка), визначену цим Договором.

2. Об'єкт оренди

2.1. Об'єктом оренди відповідно до цього Договору є Земельна ділянка з наступними характеристиками:

- місце розташування - Русанівська набережна, 6 “а” у Дніпровському районі м. Києва;

-  розмір-2 800 кв.м.;

- цільове призначення - для будівництва торгово-офісного комплексу з розміщенням пункту громадського харчування та прилеглою автостоянкою;

-  кадастровий номер - 8 000 000 000:63:083:0046

2.2.  Нормативна   грошова  оцінка  земельної  ділянки   -   згідно   з   витягом   з  технічної документації про нормативну грошову оцінку Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації).

2.3.  Земельна   ділянка,   яка   передається   в   оренду,   не   мас   недоліків,   що   можуть перешкоджати її ефективному використанню.

3. Строк дії Договору

3.1. Договір укладено на 10 (десять) років.

4. Орендна плата

4.1.  Визначена цим Договором орендна плата за Земельну ділянку становить платіж, який Орендар самостійно розраховує та вносить Орендодавцеві за користування Земельною ділянкою у грошовій формі.

4.2.   Річна орендна плата за Земельну ділянку, відповідно до рішення Київради від 21 грудня 2000 року № 118/1095 “Про орендну плату за землю в м. Києві" встановлюється у розмірі 3 (три)  відсотки від її нормативної грошової оцінки.

4.3.  Розмір  орендної плати  може  змінюватись  за  згодою  сторін  шляхом  прийняття відповідного рішення Київською міською радою та внесення змін до цього Договору.

4.4. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього Договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.

4.5. Орендна плата вноситься Орендарем за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює   календарному   місяцю,   щомісячно   протягом   тридцяти   календарних   днів, наступних  за  останнім   календарним  днем  звітного  (податкового)  місяця  на рахунок 33211812700005, КЕКД 13050200 у ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019. Отримувач: УДК в Дніпровському р-ні м. Києва, ідентифікаційний код 26077906. Питання сплати податку на додану вартість та інших податкових платежів, що пов'язані з виконанням Договору, вирішуються Орендарем в установленому законодавством України порядку.

4.6. Зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися Орендодавцем   в   односторонньому   порядку   і   не   потребує   внесення   змін   до   цього Договору. Орендар зобов'язується уточнювати банківські реквізити і назву отримувача орендної плати.

4.7. Розмір орендної плати може переглядатись у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та у випадках, передбачених законом, за згодою сторін, але не частіше ніж один раз у рік.

4.8. За  несвоєчасне  внесення  орендної  плати   справляється   пеня   в   розмірі   120  (ста двадцяти) відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого боргу або на день його (його частини) погашення, при цьому для розрахунку використовується більша із зазначених ставок. Розрахунок пені здійснюється на дату погашення суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу, включаючи день такого погашення.

4.9. Контроль за правильністю обчислення і справляння орендної плати, нарахування пені за несвоєчасну сплату орендної плати та її стягнення здійснює районний податковий орган за місцем розташування земельної ділянки.

5. Умови використання та обмеження (обтяження) щодо

використання земельної ділянки

5.1. Умови збереження стану об'єкта оренди:

-  на Земельній ділянці не дозволяється діяльність, не пов'язана з цільовим призначенням Земельної ділянки. Зміна цільового призначення Земельної ділянки можлива лише в разі прийняття  Київською  міською  радою  рішення  про  затвердження  проекту відведення Земельної ділянки  у  зв'язку  зі  зміною  цільового  призначення  Земельної ділянки та внесення відповідних змін до Договору. Роботи по розробці проекту відведення сплачує Орендар;

5.2. Обмеження та сервітути щодо Земельної ділянки на день підписання цього Договору відсутні.

6. Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду

6.1. Земельна ділянка є переданою з моменту державної реєстрації цього Договору;

6.2.  Право  на  оренду  Земельної ділянки  виникає  після  державної реєстрації цього Договору.

7. Умови повернення земельної ділянки

7.1. Після припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду. Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов'язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.

8. Права та обов'язки Сторін

8.1. Орендодавець має право вимагати від Орендаря:

- використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з цим Договором;

- дотримання місцевих правил забудови;

- своєчасного внесення орендної плати;

- дострокового розірвання цього Договору;

-  відшкодування понесених збитків, в тому числі не отриманих доходів, відповідно до чинного законодавства у разі розірвання цього Договору.

8.2. Орендодавець зобов'язаний:

- повідомити в письмовій формі Орендаря про намір продати земельну ділянку третій особі із зазначенням її ціни та інших умов, на яких вона продається;

- не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендарю користуватися земельною ділянкою;

-  передати   в   користування  земельну  ділянку  у   стані,   що   відповідає   умовам цього Договору.

8.3.  Орендар має право:

- самостійно   господарювати   на  землі  з  дотриманням   вимог  чинного  законодавства України та умов цього Договору;

- за письмовою згодою Орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди;

-  у  разі   розірвання  цього  Договору,   за  погодженням   сторін,   має   право   вимагати відшкодування нанесених збитків відповідно до чинного законодавства;

-  після закінчення строку, на який було укладено цей Договір, при умові належного виконання обов'язків відповідно до умов цього Договору, Орендар має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору;

- переважне право на купівлю Земельної ділянки у разі її продажу.

8.4.  Орендар зобов'язаний:

-  приступати до використання земельної ділянки в строк, встановлений цим Договором, та після підписання цього Договору та державної реєстрації Договору;

- використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення;

- своєчасно вносити орендну плату;

- забезпечити вільний доступ до земельної ділянки представнику контролюючих органів;

- повернути   Земельну   ділянку   Орендодавцю   у   стані,   придатному  для  її  подальшого використання після припинення дії цього Договору;

- у строки, встановлені чинним законодавством, звітувати перед податковими органами району за місцем розташування Земельної ділянки про сплату орендної плати;

- забезпечити вільний доступ для прокладання нових, ремонту та експлуатації існуючих інженерних мереж і споруд, розміщених у межах земельної ділянки;

- питання відшкодування відновлюючої вартості зелених насаджень (акт попереднього обстеження  зелених  насаджень  від  05.11.2004)  та  інші     питання  майнових  відносин вирішувати в установленому порядку;

-  питання  пайової  участі   вирішити   до  початку   будівництва  відповідно до   рішення Київради від 27.02.2003 №271/431 “Про пайову участь (внески) інвесторів (забудовників) у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва”;

- виконати вимоги, викладені в листах Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 04.11.2004 №19-10332, Київської    міської санепідемстанції від 11.11.2004 № 9063, Державного управління екології та природних ресурсів  в  м.   Києві  від  03.12.2004  №  08-8-20/7854,  Головного  управління     охорони культурної спадщини від 26.11.2004 № 001-09/6777, Головного управління земельних ресурсів   Київської   міської  державної   адміністрації,   Київського   міського   Головного управління земельних ресурсів від 06.12.2004 № 02-09-3/1098.

- у п'ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки надати копію цього Договору до районного податкового органу за місцем розташування земельної ділянки.

8.5. Сторони також мають інші права і несуть інші обов'язки, визначені законодавством України.

9. Ризик випадкового знищення або пошкодження

об'єкта оренди чи його частини

Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе орендар.

10. Страхування об'єкта оренди

Сторони домовилися про те, що Орендар має право застрахувати об'єкт оренди.

11. Зміна умов договору та припинення і поновлення Договору

11.1. Всі зміни та/або доповнення до цього Договору вносяться за згодою сторін. Згодою або запереченням Орендодавця на зміни та/або доповнення до цього Договору, є його рішення, прийняте в установленому законодавством порядку.

11.2. Витрати, пов'язані з внесенням зміни та/або доповнення до цього Договору, сплачує Орендар.

11.3.Договір оренди припиняється в разі:

- закінчення строку, на який його було укладено;

- викупу Земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження Земельної ділянки  з  мотивів  суспільної необхідності  в  порядку,  встановленому  законодавством України;

-  поєднання в одній особі власника Земельної ділянки та орендаря;

- ліквідації юридичної особи -  орендаря.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

11.4. Припинення Договору шляхом розірвання.

Договір може бути розірваний:

- за взаємною згодою сторін;

- за рішенням суду, в порядку, встановленому законом;

- в односторонньому порядку за ініціативою Орендодавця, із звільненням Орендодавця від відповідальності,   згідно   з   Господарським   кодексом   України,   в   разі   коли   Орендар використовує земельну ділянку способами, які суперечать екологічним вимогам, не за цільовим призначенням,  систематично  не сплачує орендну плату  (протягом півроку), здійснення   без   згоди   Орендодавця   передачі   або   відчуження   права   користування земельною ділянкою третім особам;

11.5. Договір може бути достроково розірваний у разі  невиконання або неналежного виконання Орендарем обов'язків, визначених у пунктах 8.4 та 5.1 цього Договору.

11.6. Розірвання   цього  Договору  не  потребує  укладення  додаткової  угоди.  Договір вважається розірваним з моменту прийняття Орендодавцем відповідного рішення, якщо інше не встановлено рішенням.

11.7. Поновлення Договору:

- після  закінчення  строку,  на який  було  укладено  цей Договір,  Орендар,  за умови належного виконання своїх обов'язків, має за інших рівних умов переважне право на поновлення Договору. У цьому разі Орендар повинен не пізніше, ніж за 3 (три) місяці до закінчення строку дії Договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

- у разі поновлення Договору на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін.

11.8. У разі припинення або розірвання цього Договору Орендар зобов'язаний повернути Орендодавцеві   земельну   ділянку,   на   умовах,   визначених   цим   Договором.   У   разі невиконання   Орендарем   обов'язку   щодо   умов   повернення   Орендодавцеві   земельної ділянки Орендар зобов'язаний відшкодувати Орендодавцеві завдані збитки.

11.9.Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до третьої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

12. Відповідальність сторін за невиконання або неналежне

виконання договору та вирішення спорів

12.1. У   разі   невиконання   своїх   зобов'язань   за   цим   Договором   Сторони   несуть відповідальність, визначену цим Договором та законодавством.

12.2. У разі невиконання орендарем умов цього Договору та обов'язків, передбачених законодавством України, Договір може бути достроково розірваний.

12.3. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.

12.4. Усі спори, що пов'язані із виконанням умов цього Договору,   вирішуються судами України,   при   неможливості   досудового   врегулювання   спорів,   що   виникають   при виконанні умов цього Договору.

13. Суборенда земельної ділянки

13.1. Орендар має право передати земельну ділянку або її частину у суборенду виключно за письмовою згодою Орендодавця.

13.2. Орендодавець надає свою згоду чи заперечення щодо передачі земельної ділянки або її частини у суборенду шляхом прийняття в установленому законодавством порядку відповідного рішення.

13.3.Умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами даного Договору і не суперечити йому.

14. Прикінцеві положення

14.1. Цей Договір складений у двох примірниках. Один примірник - для зберігання у Орендаря, один - для Орендодавця (знаходиться на зберіганні у Головному управлінні земельних    ресурсів    виконавчого   органу   Київради   (Київської   міської   державної адміністрації).

14.2. Невід'ємною частиною цього Договору є:

- план земельної ділянки;

- кадастровий план земельної ділянки;

- акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)

- акт приймання-передачі земельної ділянки;

Орендодавець - Київська міська рада

Орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555”

Зобов'язано   Головне   управління   земельних   ресурсів   виконавчого   органу Київради (Київської міської державної адміністрації) (м. Київ, вул. Хрещатик, 32-а, код 261990097) зареєструвати договір оренди земельної ділянки з усіма додатками, що є його невід'ємними  частинами, між Орендодавцем   - Київською міською радою (м. Київ, вул.   Хрещатик,   36,   код   22883141)   та   орендарем   -   Товариством   з   обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” (01034, м, Київ, вул. Рейтарська, 37, код 33104957) у встановленому порядку.

Стягнуто з Київської міської ради (м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код 22883141) на користь Товариства з  обмеженою  відповідальністю  “Аллерія  555” (01034,  м.  Київ, вул. Рейтарська, 37, код 33104957) 85,00 грн. витрат по сплаті державного мита та 59 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Стягнуто  з Головного  управління  земельних  ресурсів  виконавчого  органу Київради (Київської міської державної адміністрації) (м. Київ, вул. Хрещатик, 32-а, код 261990097) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” (01034, м. Київ, вул. Рейтарська, 37, код 33104957) 85,00 грн. витрат по сплаті державного мита та 59 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Не погоджуючись з рішенням Господарського суду міста Києва від 11.06.2008 року у справі № 32/267, відповідач 1 звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просив суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 11.06.2008 року та прийняти нове, яким в позові відмовити. Вважає, що рішення є таким, що прийнято з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права, невідповідністю висновків, викладених в рішенні, фактичним обставинам справи. В обґрунтування своїх вимог зазначає, що набуття права оренди земельних ділянок, крім винятків, передбачених ст. 124 Земельного кодексу України та ст. 6 ЗУ “Про оренду землі” здійснюється виключно на аукціонах, а підставою для укладення договору оренди земельної ділянки є результати аукціону.

Крім того зазначає, що Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) не відмовляло позивачеві в державній реєстрації договору оренди земельної ділянки, оскільки останній не звертався та не подавав на реєстрацію відповідачу 1 укладений у встановленому чинним законодавством порядку договір оренди.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 15.07.2008 року вказану апеляційну скаргу було прийнято до провадження та призначено до розгляду в судовому засіданні на 04.09.2008 року.

В судовому засіданні 04.09.2008 року представник відповідача 1 повідомив про те, що відповідач 2 клопоче про слухання справи у відсутності його представника, на підтвердження чого було подано відзив на апеляційну скаргу відповідача 2 (№ 29/246-1113) від 03.09.2008 року з відповідним клопотанням. Як вбачається із зазначеного відзиву відповідач 2 підтримує апеляційну скаргу та просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 11.06.2008 року у справі № 32/267 та постановити нове, яким відмовити в позові повністю, зазначаючи при цьому, що підстави для укладання договору оренди земельної ділянки з позивачем відсутні, оскільки Київською міською радою, як орендодавцем спірної земельної ділянки, не приймалось рішення про передачу позивачеві земельної ділянки в оренду, як того вимагає ст. 124 Земельного кодексу України.

Представник позивача в судовому засіданні надав відзив на апеляційну скаргу та просив залишити рішення Господарського суду міста Києва від 11.06.2008 року у справі № 32/267 без змін, а апеляційну скаргу -  без задоволення.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, Київський апеляційний господарський суд вважає, що скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав:

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до частини 1 статті 60 ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні” територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Згідно ч. 5 ст. 16 ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні” від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Порядок надання земельних ділянок у користування в м. Києві затверджений рішенням Київради від 15 липня 2004 року № 457/1867.

На виконання зазначених вимог законодавства та рішення Київради від 15 липня 2004 року № 457/1867, позивач звернувся до Київської міської ради з клопотанням від 27 серпня 2004 року про виділення в оренду земельної ділянки для будівництва торгово-офісного комплексу з розміщенням пункту громадського харчування та прилеглою автостоянкою на Русанівській набережній, 6 “а” в Дніпровському районі м. Києва.

Київським міським головою, відповідно до рішення Київради від 15 липня 2004 року № 457/1867 було надано згоду від 27 жовтня 2004 року на розроблення проекту відведення земельної ділянки для будівництва торгово-офісного комплексу з розміщенням пункту громадського харчування та прилеглою автостоянкою на Русанівській набережній, 6 “а” в Дніпровському районі м. Києва.

Як встановлено судом, на підставі зазначеної згоди позивач забезпечив розробку відповідного проекту відведення, відповідно до технічних умов від 17.11.2004, що були видані Головним управлінням земельних ресурсів.

Відповідно до ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.

Проект відведення земельної ділянки був погоджений позивачем із відповідним органами, про що свідчать позитивні висновки, що знаходяться в матеріалах справи.

Також даний проект відведення відповідно до вимог Земельного кодексу України та Закону України “Про державну експертизу землевпорядної документації” пройшов державну землевпорядну експертизу, про що свідчить позитивний висновок державної землевпорядної експертизи від 06.12.2004 № 04-42.

Відповідно до статті 6 Закону України “Про оренду землі” орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Стаття 123 Земельного кодексу України встановлює, що державна адміністрація або сільська, селищна, міська ради у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.

Землевпорядною організацією (ТОВ “Геометікс-Плюс”), яку було залучено позивачем, було забезпечено передачу проекту відведення зазначеної земельної ділянки в установленому порядку до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) (ст. 20 Регламенту розгляду питань щодо набуття та реалізації права користування землею в м. Києві рішення Київської міської ради від 15 липня 2004 року №457/1867).

Відповідно до ст. 24 Регламенту розгляду питань щодо набуття та реалізації права користування землею в м. Києві, що затверджене рішенням від 15 липня 2004 року № 457/1867 “Про врегулювання процедури передачі в користування земельних ділянок в м. Києві” встановлено, що проект рішення Київради після ухвалення постійною комісією Київради з питань містобудування та землекористування висновку з цього питання відповідно до Регламенту Київради подасться до президії Київради для внесення на розгляд на найближчому пленарному засіданні Київради.

Разом з цим, не зважаючи на те, що проект відведення був переданий до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА), за результатами підготовки проекту відведення земельної ділянки Головним управлінням земельних ресурсів сформована кадастрова справа № Д-0682, Київська міська рада протягом одного місяця не прийняла відповідного рішення, з чого вбачається бездіяльність Київської міської ради, що призвела до порушення прав Позивача на оформлення землі.

20.02.2008 Товариство з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” звернулось до Київської міської ради листом № 45 з проханням укласти з ним договір оренди земельної ділянки на Русанівській набережній, 6 “а”, в Дніпровському районі м. Києва для будівництва торгово-офісного комплексу з розміщенням пункту громадського харчування та прилеглою автостоянкою.

На зазначене звернення позивач отримав відповідь Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) (лист від 19.03.2008 № 05-358/9955) про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” не має прав на оформлення земельної ділянки в оренду, оскільки відповідно до статті 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України “Про оренду землі” набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб.

Частиною 9 статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в судовому порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання прав. Відповідно до статті 1 Закону України “Про оренду землі” оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Частиною третьою статті 73 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” передбачено, що підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Відмова Головного управління земельних ресурсів, яка здійснена за дорученням Київради від 25.02.2008 № 7278, листом від 19.03.2008 № 05-358/9955 не відповідає законодавству України, оскільки правовідносини між позивачем та відповідачами виникли на підставі клопотання позивача від 27 серпня 2004 року, поданого до Київської міської ради про виділення в оренду земельної ділянки для будівництва торгово-офісного комплексу з розміщенням пункту громадського харчування та прилеглою автостоянкою на Русанівській набережній, 6 “а” в Дніпровському районі м. Києва і не закінчились, тривають до цього часу. Вказана відмова Головного управління земельних ресурсів базується на положеннях статті 16 Закону України “Про оренду землі” із змінами, внесеними Законом України “Про Державний бюджет України” на 2008 рік та “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28.12.2007 № 107-УІ.

Відповідно до ст. 58 Конституції України та ст. 5 Цивільного кодексу України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності, акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом'якшує або скасовує цивільну відповідальність особи, а також, з огляду на те, що до цивільних відносин, що виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов'язків, що виникли з моменту набрання ним чинності, до правовідносин між сторонами щодо оформлення права оренди земельної ділянки повинно застосовуватись законодавство, яке діяло на час їх виникнення, тобто на час подання клопотання позивачем про виділення в оренду земельної ділянки.

Крім того, згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 зміни, внесені підпунктом 3 пункту 8 розділу II Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28.12.2007 № 107-VІ, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, визнано неконституційними наступні зміни: “набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі. Порядок проведення аукціону та набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах визначається законодавством”.

Статтею 181 Господарського кодексу України визначений загальний порядок укладання господарських договорів, відповідно до якого господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.

За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.

Частиною третьою статті 181 Господарського кодексу України передбачено, що сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні.

20.02.2008 року позивач звернувся до Київради з клопотанням № 45 про укладення договору оренди спірної земельної ділянки, додавши до клопотання підписані з боку ТОВ “Аллерія 555” два примірники договору оренди земельної ділянки на вул. Русанівська набережна, 6 “а”, в Дніпровському районі міста Києва.

Примірник договору Київською міською радою позивачеві повернуто не було, як і не було надано жодних зауважень до договору оренди землі.

Приймаючи до уваги вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що договір оренди земельної ділянки між Товариством з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” та Київською міською радою є укладеним, однак йому не надано письмової форми, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” не отримало свого примірника договору оренди землі.

Із вищезазначених норм вбачається, що Київська міська рада прийняла рішення про передачу земельної ділянки, в межах повноважень, визначених законом та відповідно до вимог чинного законодавства, тому у міського голови немає законних підстав ухилятись від підписання договору оренди земельної ділянки на Русанівській набережній, 6 «а», в Дніпровському районі м. Києва для будівництва торгово-офісного комплексу з розміщенням пункту громадського харчування та прилеглою автостоянкою.

Апеляційний суд також погоджується з судом першої інстанції, що заперечення Київської міської ради про те, що сторонами не було узгоджено усі істотні умови договору оренди земельної ділянки для будівництва торгово-офісного комплексу з розміщенням пункту громадського харчування та прилеглою автостоянкою на Русанівській набережній, 6 «а», в Дніпровському районі м. Києва не приймаються, оскільки процедура узгодження умов договору має відбуватись шляхом направлення протоколу розбіжностей до договору. Ні протоколу розбіжностей до договору оренди земельної ділянки, ні заперечень щодо редакції угоди, яка була надана позивачем до суду Київською міською радою надано не було.

Також, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно задоволено  позовні вимоги до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) про зобов'язання зареєструвати договір оренди земельної ділянки між Орендодавцем - Київською міською радою та Орендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать реєстрація суб'єктів права власності на землю; реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею.

Згідно зі статтею 20 Закону України “Про оренду землі” укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації.

Відповідно до Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 № 182/342, дане управління організовує видачу державних актів на право власності на землю і право користування землею, оформлення та видачу договорів оренди земельних ділянок та здійснює їх реєстрацію.

Згідно зі ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За таких обставин, апеляційний суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю “Аллерія 555” є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Отже, апеляційний суд приходить до висновку, що доводи відповідача 1, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують висновків господарського суду першої інстанції, а тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги, скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.

Враховуючи викладене вище, колегія суддів вважає, що господарський суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні в матеріалах справи докази, дав їм належну оцінку, прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права, а тому, рішення необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

З огляду на викладене вище та керуючись ст. ст. 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

 1.Рішення Господарського суду міста Києва від 11.06.2008 року у справі № 32/267 залишити без змін, а апеляційну скаргу Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради - без задоволення.

2.Матеріали справи № 32/267 повернути до Господарського суду міста Києва.

 Головуючий суддя                                                                      Іваненко  Я.Л.

 Судді                                                                                          Гарник Л.Л.

                                                                                          Пантелієнко  В.О.

 09.09.08 (відправлено)

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.09.2008
Оприлюднено31.10.2008
Номер документу2204045
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —32/267

Рішення від 14.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Постанова від 19.04.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 05.04.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 25.03.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Постанова від 07.02.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Головко Володимир Григорович

Ухвала від 25.11.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 15.11.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 05.10.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Судовий наказ від 02.11.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Судовий наказ від 02.11.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні