Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 листопада 2011 р. спра ва № 2а/0570/12368/2011
Приміщення суду за адре сою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвард ійської дивізії, 17
час прийняття постанови:
Донецький окружний адмін істративний суд в складі:
головуючого судді Коничен ка О.М.
при секретарі
Колегія суддів Донецького окружного адміністративног о суду у складі головуючого с удді Кониченка О. М., суддів По лякової К.В., Логойди Т.В., при се кретарі судового засідання М ірошниченко А.О., розглянувши у відкритому судовому засід анні адміністративну справу за позовом: Товариства з обме женою відповідальністю “Фін ансова компанія “Управління фінансування соціального бу дівництва” м. Донецьк
до Державної комісії з регу лювання ринків фінансових по слуг України м. Київ
про скасування постанови № 1692/41/05/01 про накладення штрафу за порушення законодавства про фінансові послуги, що складе на відповідачем 25.11.2010 року.
за участю
представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - з а довір.
від відповідача: не з' явив ся
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Товариство з обмеж еною відповідальністю “Фіна нсова компанія “Управління ф інансування соціального буд івництва”м. Донецьк, звернув ся до Донецького окружного а дміністративного суду з позо вом до Державної комісії з ре гулювання ринків фінансових послуг України м. Київ про пон овлення процесуального стро ку для звернення до суду, про с касування постанови №1692/41/05/01 пр о накладення штрафу за поруш ення законодавства про фінан сової послуги, що складена ві дповідачем 25.11.2010 року.
Ухвалою від 21 вересня 2011 року суд поновив процесуальний с трок звернення до суду з позо вною заявою.
В обґрунтування позо ву позивач посилається на те , що посадовою особою відпові дача Державної комісії з рег улювання ринків фінансових п ослуг України (далі Акт), у відношенні позивача було ви несено Постанову № 1692/41/05/01-ФК від 25.11.2010 року про накладення штраф у за порушення законодавства про фінансові послуги в сумі 5100 грн. (далі Постанова). Позива ч вважає зазначену Постанову незаконною та необґрунтован ою та зазначає наступне.
Як вбачається з і змісту Постанови її було ви несено згідно Акт про пор ушення законодавства про фін ансові послуги від 15.11.2010 року №1 692/41/05-ФК. Оскільки позивачу не бу ло вручено (надіслано) акт про порушення законодавства про фінансові послуги від 15.11.2010 рок у №1692/41/05-ФК, то він вважає, що було порушено його право надання на заперечень щодо порушень , які встановлені цим актом вс ебічно з урахуванням обстави н справи. Суть допущених пози вачем порушень полягає в том у, що ним не надано Акт зві тні дані в електронній та пап еровій формі звітності за I кв артал 2010 року, II квартал 2010 року т а III квартал 2010 року, що свідчить про порушення позивачем чин ного законодавства у сфері н адання фінансових послуг. По зивач зазначає у позовній за яві, що в 2010 році у нього не було ліцензії (чинної ліцензії) на провадження діяльності із з алучення коштів установникі в для фінансування об' єктів будівництва та/або здійснен ня операцій з нерухомістю, а т ому, починаючи з 17.11.2009 року пози вач за своїм правовим статус ом не був фінансовою компані єю - управителем в розумінн і Порядку надання звітності та на нього не поширюються йо го вимоги, тому спірна Постан ова є протиправною та підляг ає скасуванню.
Також у спірній постанові зазначене порушен ня законодавства про фінансо ві послуги розділу 2 та п. 6.12 роз ділу 6 Положення, яке полягає у тому, що позивачем не виконан о вимоги Постанови про накла дення штрафу за порушення за конодавства про фінансові по слуги від 05.03.2010 року №1343/40/05/01-ФК, щод о письмового повідомлення Акт у визначений у Постано ві термін з одночасним надан ням у разі сплати штрафу доку ментів, що підтверджують йог о сплату, що на думку відповід ача свідчить про порушення п озивачем вимог чинного закон одавства у сфері надання фін ансових послуг.
Позивач у позовній за яві зауважує, що Акт про п орушення законодавства про ф інансові послуги від 15.11.2010 року № 1692/41/05-ФК, на підставі якого від повідачем було винесено спір ну постанову не було надісла но відповідачем на адресу по зивача. Внаслідок чого позив ач був позбавлений можливост і в повній мірі дізнатися про обставини справи, усвідомит и суть виявлених відповідаче м порушень закону та встанов ити їх взаємний зв'язок з діям и позивача, а тому був позбавл ений можливості належним чин ом обґрунтувати чому він вва жає, що його право порушене та потребує судового захисту і в чому таке порушення поляга є.
Відповідач явку свог о представника до зали судов ого засідання не забезпечив, надав суду заперечення на по зовну заяву в яких просив спр аву розглядати без участі йо го представника та відмовити у задоволенні позову, з огляд у на те, що правових підстав дл я виключення Товариства з об меженою відповідальністю “Ф інансова компанія “Управлін ня фінансування соціального будівництва” м. Донецьк з Дер жавного реєстру фінансових у станов не має. Інформація про позивача з Державного реєст ру фінансових установ не вик лючена та він лишається фіна нсовою установою, а тому пови нен дотримуватись вимог зако нодавства про фінансові пос луги, зокрема, надавати звітн ість відповідно до законів т а нормативно-правових актів Акт та повідомляти у визн ачений у застосованій до неї постанові термін про викона ння або про відмову від добро вільного виконання постанов и.
Розглянувши матеріали спр ави, суд вважає, позовні вимо ги позивача не підлягають за доволенню з наступних підста в.
Позивач - Товариство з обм еженою відповідальністю “Фі нансова компанія “Управлінн я фінансування соціального б удівництва” м. Донецьк, код ЄД РПОУ - 34225812, набув статусу фіна нсової установи шляхом внесе ння до Державного реєстру фі нансових установ, який ведет ься Акт, згідно Свідоцтва від 08.08.2006 № ФК 101, та є суб' єктом н агляду Акт.
Відповідач - Державна ком ісія з регулювання ринків фі нансових послуг України м. Ки їв, відповідно до пункту 1 Поло ження про Державну комісію з регулювання ринків фінансов их послуг України, затвердже ного Постановою Кабінетом Мі ністрів України від 03.02.2010 року № 157, є центральним органом вико навчої влади, діяльність яко го спрямовується і координує ться Кабінетом Міністрів Укр аїни. Акт є спеціально упо вноваженим органом виконавч ої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг у м ежах, визначених законодавст вом.
Відповідно до статті 20 Зако ну України «Про фінансові по слуги та державне регулюванн я ринків фінансових послуг» державне регулювання діяльн ості з надання фінансових по слуг здійснюється шляхом: 1) ве дення державних реєстрів фін ансових установ та ліцензува ння діяльності з надання фін ансових послуг, 2) нормативно -правового регулювання діяль ності фінансових установ; 3) на гляду за діяльністю фінансов их установ; 4) застосування упо вноваженими державними орга нами заходів впливу; 5) проведе ння інших заходів з державно го регулювання ринків фінанс ових послуг.
Відповідно до положень час тини третьої статті 23 Закону У країни «Про фінансові послуг и та державне регулювання ри нків фінансових послуг» Ак т діє на підставі Положення про Державну комісію з регул ювання ринків фінансових пос луг України.
Посадовими особами Акт було складено Акт про по рушення законодавства про фі нансові послуги від 15.11.2010 №1692/41/05-Ф К, в якому зафіксовано поруше ння Товариством з обмеженою відповідальністю “Фінансов а компанія “Управління фінан сування соціального будівни цтва” вимог статті 14 Закону Ук раїни «Про фінансові послуги та державне регулювання рин ків фінансових послуг» щодо обов'язку фінансових установ надавати звітність відповід но до законів та нормативно-п равових актів державних орга нів з питань регулювання дія льності фінансових установ т а регулювання ринків фінансо вих послуг; підпункту «а» пун кту 2.2, підпункту «б» пункту 2.4 р озділу 2 та пункту 3.5.2 розділу 3 П орядку №27 щодо неподання звіт них даних у строки, встановле ні Акт.
Зміст встановленого поруш ення полягав в тому, що Товари ством не надано звітні дані в електронній та паперовій фо рмі за І квартал 2010 року, II кварт ал 2010 року та за III квартал 2010 року . При цьому, факт неподання зві тності не заперечується і са мим позивачем.
Також, у вказаному акт і зафіксовано порушення Пози вачем пункту 2.4 розділу 2 Полож ення про застосування заході в впливу в частинні невикона ння Товариством обов'язку що до письмового повідомлення Акт у визначеній у Постан ові про накладення штрафу за порушення законодавства про фінансові послуги від 05.03.2010 рок у № 1343/41/05/01-ФК термін (до 05.04.2010) про ви конання чи про відмову від до бровільного виконання з одно часним наданням у разі сплат и штрафу документів, що підтв ерджують його сплату.
Порушення полягає не в тому, що позивачем не викона но вимогу щодо сплати штрафн ої санкції, як стверджує пози вач, а в тому, що Товариство з о бмеженою відповідальністю “ Фінансова компанія “Управлі ння фінансування соціальног о будівництва” проігнорувал о вимоги постанови та абзацу 15 пункту 2.4 глави 2 Положення пр о застосування заходів вплив у стосовно повідомлення Ак т про виконання або про від мову від добровільного викон ання постанови.
До повноважень Акт пунк том 2 частини першої статті 28 З акону України «Про фінансові послуги та державне регулюв ання ринків фінансових послу г» віднесено здійснення реєс трації та ведення Державного реєстру фінансових установ.
Положенням про Державну ко місію з регулювання ринків ф інансових послуг України, за твердженим Указом Президент а України від 04.04.2003 №292, а саме під пунктом 4 пункту 4, визначено, щ о Акт відповідно до покла дених на неї завдань та у межа х своєї компетенції, в тому чи слі, здійснює реєстрацію фін ансових установ та веде Держ авний реєстр фінансових уста нов.
Пунктом 1 частини першої ста тті 1 Закону України «Про фіна нсові послуги та державне ре гулювання ринків фінансових послуг» визначено, що фінанс ова установа - це юридична осо ба, яка відповідно до закону н адає одну чи декілька фінанс ових послуг, а також інші посл уги (операції), пов'язані з над анням фінансових послуг, у ви падках, прямо визначених зак оном, та внесена до відповідн ого реєстру в установленому законом порядку.
Статтею 27 Закону України «П ро фінансові послуги та держ авне регулювання ринків фіна нсових послуг» визначено осн овні завдання спеціального у повноваженого органу викона вчої влади у сфері регулюван ня ринків фінансових послуг, серед яких є, зокрема, розробл ення і затвердження обов'язк ових до виконання нормативно -правових актів з питань, що на лежать до його компетенції.
Згідно з пунктом 1 частини п ершої статті 28 Закону України «Про фінансові послуги та де ржавне регулювання ринків фі нансових послуг» Акт, у ме жах своєї компетенції розроб ляє і затверджує нормативно- правові акти, обов'язкові до в иконання центральними та міс цевими органами виконавчої в лади, органами місцевого сам оврядування, учасниками ринк ів фінансових послуг, їх об'єд наннями, контролює їх викона ння, де учасники ринків фінан сових послуг - це юридичні осо би та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності , які відповідно до закону маю ть право здійснювати діяльні сть з надання фінансових пос луг на території України, та с поживачі таких послуг.
Розпорядженням Акт від 28.08.2003 № 41 затверджено Положення про Державний реєстр фінанс ових установ, яке зареєстров ане в Міністерстві юстиції У країни 11.09.2003 за № 797/8118 (далі - Положе ння №41), а Розпорядженням від 05. 12.2003 № 152 затверджено Положення п ро внесення інформації щодо фінансових компаній до Держа вного реєстру фінансових уст анов та встановлення вимог д о облікової та реєструючої с истеми фінансових компаній, яке зареєстровано в Міністер стві юстиції України 29.12.2003 за № 1252/8573 (далі - Положення № 152).
Згідно з пунктом 1.3 розділу 1 Положення № 152 набуття юридичн ою особою статусу фінансової компанії, переоформлення та видача дубліката Свідоцтва про реєстрацію фінансової ус танови (далі - Свідоцтво), унес ення інформації про відокрем лений підрозділ, у тому числі структурних одиниць, до Держ авного реєстру фінансових ус танов (далі - Реєстр), виключен ня з Реєстру та анулювання Св ідоцтва здійснюються відпов ідно до Положення №41 з урахува нням особливостей, установле них цим Положенням.
Відповідно до пункту 6 розді лу І Положення № 41 юридична ос оба набуває статусу фінансов ої установи з дати внесення в ідповідного запису про неї д о Реєстру.
Згідно з пунктом 1 розділу І Положення № 41 унесення інформ ації про фінансову установу до Реєстру - унесення інформа ції про юридичну особу до Реє стру для набуття нею статусу фінансової установи, виключ ення інформації про фінансов у установу з Реєстру, а також у чинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Поло женням, шляхом унесення інфо рмації до Реєстру.
Згідно з вимогою пункту 1.13 ро зділу 1 Положення № 41 та пункту 14 розділу І Положення № 41, якщо відповідно до нормативно-пр авових актів для надання пев ної фінансової послуги необх ідно мати ліцензію та/або доз віл, фінансова установа має п раво на надання такої послуг и лише після отримання відпо відної ліцензії та/або дозво лу. Для отримання ліцензії на право надання певної фінанс ової послуги та/або відповід ного дозволу фінансова устан ова зобов'язана виконати всі вимоги відповідних норматив но-правових актів.
Інформацію про Позивача як про фінансову компанію було внесено до Реєстру відповід но до рішення члена Комісії - д иректора департаменту нагля ду за фінансовими компаніями від 04.08.2006 № 839, яке схвалено розпо рядженням Акт від 08.08.2006 № 6084.
Ліцензію на провадження ді яльності із залучення коштів фізичних осіб - установників управління майном для фінан сування об'єктів будівництва та/або здійснення операцій і з нерухомістю Товариство отр имало відповідно до рішення члена Комісії - директора деп артаменту нагляду за фінансо вими компаніями від 08.11.2006 № 1059-Л, я ке схвалено розпорядженням Акт від 16.11.2006 № 6425.
Правила складання та подан ня звітності фінансовими ком паніями, інформація про які в несена до Державного реєстру фінансових установ (далі - фін ансові компанії) а також поря док їх подання визначені Пор ядком надання звітності фіна нсовими компаніями, довірчим и товариствами, а також юриди чними особами - суб'єктами гос подарювання, які за своїм пра вовим статусом не є фінансов ими установами, але мають виз начену законами та нормативн о-правовими актами Акт мо жливість надавати послуги з фінансового лізингу, затверд женим розпорядженням Акт від 27.01.2004 № 27, зареєстрованим в М іністерстві юстиції України 06.04.2004 за № 431/9030 (далі - Порядок № 27).
Відповідно до пункту 2.1 розд ілу 2 Порядку № 27 фінансові ком панії - управителі подають до Акт такі види звітності з а: а) місяць; б) квартал; в) рік, де фінансова компанія - управит ель - це фінансова компанія, як а від свого імені діє в інтере сах установників управління майном і здійснює управлінн я залученими коштами згідно із законодавством, Правилами фонду та отримала в установл еному порядку ліцензію на пр овадження діяльності із залу чення коштів установників дл я фінансування об'єктів буді вництва та/або здійснення оп ерацій з нерухомістю.
Разом з тим, пунктом 2.2 розділ у 2 Порядку № 27 передбачено, що ф інансові компанії та довірчі товариства подають до Акт такі види звітності за: а) кв артал; б) рік.
Оскільки дія ліцензії, вида ної Товариству, закінчилась 16.11.2009, то Товариство, як фінансо ва компанія, інформація про я ку перебуває в Реєстрі та ста тусу фінансової установи не втрачало, повинно подавати д о Акт звітність за кварта л та за рік.
Положення про застосуванн я Державною комісією з регул ювання ринків фінансових пос луг України заходів впливу, з атверджене розпорядженням Акт від 13.11.20 03 № 125, зареєстроване в Міністер стві юстиції України 03.12.2003 за № 1115/8436 визначає умови, порядок і с троки провадження у справах про порушення законів та інши х нормативно-правових актів, що регулюють діяльність із н адання фінансових послуг, по рядок прийняття рішень про з астосування заходів впливу т а процедуру їх оскарження.
Щодо посилань позива ча, що Акт про порушення з аконодавства про фінансові п ослуги від 15.11.2010 року №1692/41/05 ФК не б уло надіслано на його адресу відповідачем, в своїх запере ченнях Акт зазначає наст упне. Оскільки в Акт було відсутнє належне фінансуван ня її діяльності, акти деякий час направлялись, у тому числ і на адресу позивача, простим и листівками. Тобто, Акт в жила всіх можливих заходів і повідомлення позивача про с кладений акт та про розгляд с прави за цим актом. Таким чино м, Акт з об'єктивних причи н не може дати суду належних д оказів про надсилання позива чу примірника акту, окрім зар еєстрованого відділом ділов одства листа, яким було напра влено зазначений акт. Причин и не отримання позивачем заз наченого акту Акт невідо мі.
За ненадання, несвоєч асне надання або надання зав ідомо недостовірної інформа ції пунктом 2 частини першої с татті 41 Закону України «Про фі нансові послуги та державне регулювання ринків фінансов их послуг» передбачено, що Акт застосовує до суб'єктів підприємницької діяльності штрафні санкції у розмірі до 1000 неоподатковуваних мінімум ів доходів громадян, але не бі льше одного відсотка від роз міру статутного (пайового) ка піталу юридичної особи - суб'є кта підприємницької діяльно сті, що вчинила правопорушен ня.
Керуючись пунктом 2 ча стини першої статті 41 Закону У країни «Про фінансові послу ги та державне регулювання р инків фінансових послуг», а т акож пунктом 1.5 глави 1, пунктам и 2.1, 2.4 глави 2 та пунктом 3.4 глави 3 Положення про застосування заходів впливу членом Коміс ії - директором департаменту пруденційного нагляду засто совано до позивача штрафну с анкцію у розмірі 5100 грн., що скл адає не більше одного відсот ка від розміру статутного (па йового) капіталу Товариства з обмеженою відповідальніст ю “Фінансова компанія “Управ ління фінансування соціальн ого будівництва”.
Разом з тим, позивач скорист ався правом на оскарження за ходу впливу у вигляді постан ови Голови Акт, визначени м пунктом 6.2 глави 6 Положення п ро застосування заходів впли ву. Свої заперечення на поста нову про накладення штрафу в ід 25.11.2010 року № 1692/41/05/01 позивач викл ав у Скарзі за вх. № 6685/ФК від 27.12.2010 року. За результатами розгля ду скарги Головою Акт на о снові аналізу всіх заперечен ь позивача було прийнято ріш ення № 562/44-8 від 18.01.2011 року про зали шення без задоволення скарги та залишення без змін оскарж уваної постанови.
Судова колегія не при ймає до уваги посилання пози вача на те, що Акт про пору шення законодавства про фіна нсові послуги від 15.11.2010 року №1692/ 41/05 - ФК не було надіслано на а дресу позивача відповідачем і через це позивач був позбав лений можливості в повній мі рі дізнатися про обставини с прави, усвідомити суть виявл ених відповідачем порушень з акону та встановити їх взаєм ний зв'язок з діями позивача, а тому був позбавлений можлив ості належним чином обґрунту вати чому він вважає, що його п раво порушене та потребує су дового захисту і в чому таке п орушення полягає.
Судова колегія зазна чає, що хоча відповідачем не н адано доказів належного пові домлення позивача про складе ний акт № 1692/41/05 - ФК, але у зв' яз ку з тим, що позивачем у встано вленому законом порядку було подано скаргу на постанову №1692/41/01-ФК від 25.11.2010 року, у с карзі позивач описує обстави ни справи, обґрунтовує чому в ін вважає, що його право поруш ене та потребує судового зах исту і в чому таке порушення п олягає.
Товариство з обмежен ою відповідальністю “Фінанс ова компанія “Управління фін ансування соціального будів ництва” з Державного реєстру фінансових установ не виклю чене, видане 08.08.2006 року Свідоцтв о № ФК 101 не анульоване. Позивач досі лишається фінансовою у становою, а тому повинно дотр имуватись вимог законодавс тва про фінансові послуги, зо крема, надавати звітність ві дповідно до законів та норма тивно-правових актів Акт та повідомляти у визначений у застосованій до неї постан ові термін про виконання або про відмову від добровільно го виконання постанови.
Отже, приймаючи поста нову №1692/41/01-ФК від 25.11.2010 року про на кладення штрафу за порушення законодавства про фінансові послуги, відповідач діяв у сп осіб, на підставі та в межах по вноважень, встановлених зако нодавством.
Керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59 , 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111,112, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-18 6, 254 Кодексу адміністративног о судочинства України, судов а колегія -
ПОСТАНОВИЛА:
У задоволенні позову Товар иства з обмеженою відповідал ьністю “Фінансова компанія “ Управління фінансування соц іального будівництва” м. Дон ецьк до Державної комісії з р егулювання ринків фінансови х послуг України м. Київ про ск асування постанови №1692/41/05/01 про накладення штрафу за поруше ння законодавства про фінанс ової послуги, що складена від повідачем 25.11.2010 року - відмов ити.
Постанова постановле на у нарадчій кімнаті та прог олошено вступну та резолютив ну частину у судовому засіда нні 15 листопада 2011 року в прису тності представника позивач а.
Повний текст постанови скл адено та підписано 21 листопад а 2011 року.
Постанова може бути оскарж ена до адміністративного суд у апеляційної інстанції чере з суд першої інстанції, який у хвалив оскаржуване судове рі шення. Копія апеляційної ска рги одночасно надсилається о собою, яка її подає, до суду ап еляційної інстанції.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, а також прийняття пос танови у письмовому провадже нні апеляційна скарга подаєт ься протягом десяти днів з дн я отримання копії постанови.
Суддя Кониченко О.М.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2011 |
Оприлюднено | 27.03.2012 |
Номер документу | 22087395 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кониченко О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні