Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 лютого 2012 р. справа № 2а/0570/75/2012
Приміщення суду за адре сою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвард ійської дивізії, 17
час прийняття постанови:
Донецький окружний адмін істративний суд в складі:
головуючого судді Зінченк а О.В.
при секретарі Параще віній О.О.
з участю представників:
позивач - Чебаненка Є.О. ,
відповідача - не з' явивс я,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом Дон ецького обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів до Комунального пі дприємства Сніжнянської міс ької ради «Сніжнерембуд» про стягнення адміністративно-г осподарських санкцій за неви конання нормативу робочих мі сць для працевлаштування інв алідів та пені у загальному р озмірі 5 591,55 грн.,
ВСТАНОВИВ:
У січні 2012 року Донецьке обл асне відділення Фонду соціал ьного захисту інвалідів (дал і - позивач) звернулось до До нецького окружного адмініст ративного суду з позовною за явою до Комунального підприє мства Сніжнянської міської р ади «Сніжнерембуд» (далі - в ідповідач) про стягнення адм іністративно-господарських санкцій за невиконання норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів та пе ні у загальному розмірі 5 591,55 гр н.
В обґрунтування позову поз ивач зазначив, що Донецьке об ласне відділення Фонду соціа льного захисту інвалідів є т ериторіальним органом Фонду соціального захисту інвалід ів. Згідно довідки фахівця за 2010 рік, що наданий до Фонду Ком унальним підприємством Сніж нянської міської ради «Сніжн ерембуд» середньооблікова ч исельність штатних працівни ків облікового складу станов ила 8 осіб. З урахуванням зазна чених даних та на вимогу ст. 19 З акону України «Про основи со ціальної захищеності інвалі дів в Україні» норматив робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів становить чотир и відсотки середньообліково ї чисельності штатних праців ників облікового складу за р ік, а якщо працює від 8 до 25 осіб , - у кількості одного робочого місця. Отже, на Комунальному п ідприємстві Сніжнянської мі ської ради «Сніжнерембуд» у 2010 році повинно бути працевла штовано 1 інваліда. Фактично ж за даними звіту у Комунально му підприємствы Сніжнянсько ї міської ради «Сніжнерембуд » жодного інваліда не працюв ало. Таким чином, відповідач н е виконав норматив по створе нню робочих місць для працев лаштування інваліда. За неви конання відповідачем нормат иву робочих місць, призначен их для працевлаштування інва лідів у 2010 році Фондом нарахов ана сума адміністративно-гос подарських санкцій у розмірі 5193,75грн. та пеню у сумі 397,80 грн. Про сив суд стягнути з відповіда ча зазначені суми адміністра тивно-господарських санкцій за невиконання нормативу ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів та пені на кор исть Державного бюджету.
В судовому засіданні предс тавник позивача підтримав за явлені позовні вимоги та про сив суд їх задовольнити.
Відповідач у судове засіда ння двічі не з'явився, про час та місце судового розгляду п овідомлений належним чином. Заяв про відкладення розгляд у справи, або розгляд справи з а його відсутності до суду не надходило.
З огляду на положення ч. 4 ст. 128 КАС України, згідно яких у ра зі повторного неприбуття від повідача, який не є суб'єктом в ладних повноважень, розгляд справи не відкладається і сп рава вирішується на підставі наявних у ній доказів, суд вва жає за можливе розглянути сп раву за відсутності відповід ача на підставі наявних у спр аві доказів.
Перевіривши матеріали спр ави, вирішивши питання чи мал и місце обставини, якими обґр унтовувалися вимоги, та яким и доказами вони підтверджуют ься, чи є інші фактичні дані, я кі мають значення для виріше ння справи, та докази на їх під твердження, яку правову норм у належить застосувати до ци х правовідносин, суд приходи ть до висновку про те, що позов підлягає задоволенню з наст упних підстав.
Фонд соціального захисту і нвалідів відповідно до п. 1 Пол оження про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердже ного постановою Кабінету Мін істрів України № 1434 від 26 верес ня 2002 року (із наступними зміна ми та доповненнями) є урядови м органом державного управлі ння, який діє у складі Мінпрац і та підпорядковується йому.
Згідно п.3 зазначеного Полож ення, одним із завдань Фонду с оціального захисту інваліді в є контроль за виконанням пі дприємствами, установами, ор ганізаціями, у тому числі під приємствами і організаціями громадських організацій інв алідів, фізичними особами, як і використовують найману пра цю (далі - підприємства), норма тиву робочих місць для праце влаштування інвалідів, устан овленого Законом України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні".
Також, відповідно до п.п. 3 п. 4 ц ього ж Положення Фонд соціал ьного захисту інвалідів відп овідно до покладених на ньог о завдань здійснює контроль за виконанням підприємствам и нормативу робочих місць дл я працевлаштування інваліді в та сплатою ними адміністра тивно-господарських санкцій і пені.
Позивач - Донецьке обласне в ідділення Фонду соціального захисту інвалідів відповідн о до п. 9 зазначеного Положення є територіальним органом Фо нду соціального захисту інва лідів.
Відповідач - Комунальне п ідприємство Сніжнянської мі ської ради «Сніжнерембуд» є юридичною особою, код ЄДРПОУ 32541251.
Як вбачається із довідки фа хівця щодо дотримання вимог Закону України «Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні» за 2010 рік, що по даний відповідачем позивачу середньооблікова кількість штатних працівників товарис тва становить 8 осіб; кількіст ь інвалідів - штатних праці вників, які повинні працюват и на робочих місцях, створени х відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інва лідів в України» становить - 1 особа. Фактично жодного інва ліда працевлаштовано не було (арк. справи 7-8).
Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів» від 21 березня 1991 року № 875-ХІІ (далі - Закон № 875-ХІІ) законодавство п ро соціальну захищеність інв алідів в Україні складається з цього Закону та інших актів законодавства, що видаються відповідно до нього.
Так, згідно ст. 17 цього ж Зако ну з метою реалізації творчи х і виробничих здібностей ін валідів та з урахуванням інд ивідуальних програм реабілі тації їм забезпечується прав о працювати на підприємствах , в установах, організаціях, а також займатися підприємниц ькою та іншою трудовою діяль ністю, яка не заборонена зако ном.
Статтею 19 зазначеного Закон у встановлено, що для підприє мств, установ, організацій, у т ому числі підприємств, орган ізацій громадських організа цій інвалідів, фізичних осіб , які використовують найману працю, установлюється норма тив робочих місць для працев лаштування інвалідів у розмі рі чотирьох відсотків середн ьооблікової чисельності шта тних працівників облікового складу за рік, а якщо працює в ід 8 до 25 осіб, - у кількості одно го робочого місця.
У відповідності до ч. 2, 3 вказ аної статті Закону України « Про основи соціальної захище ності інвалідів» та ч. 2 ст. 12 За кону України "Про охорону пра ці" роботодавці, самостійно р озраховують кількість робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів відповідно до но рмативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону, і забезпечують прац евлаштування інвалідів.
Згідно із ч. 3 ст. 18 Закону № 875-ХІ І роботодавці зобов'язані ви діляти та створювати робочі місця для працевлаштування і нвалідів, у тому числі, спеціа льні робочі місця, створюват и для них умови праці з урахув анням індивідуальних програ м реабілітації і забезпечува ти інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинни м законодавством, надавати д ержавній службі зайнятості і нформацію, необхідну для орг анізації працевлаштування і нвалідів, і звітувати Фонду с оціального захисту інваліді в про зайнятість та працевла штування інвалідів у порядку , встановленому Кабінетом Мі ністрів України.
Відповідно до частини 3 стат ті 18-1 цього ж Закону державна с лужба зайнятості здійснює по шук підходящої роботи відпов ідно до рекомендацій МСЕК, на явних у інваліда кваліфікаці ї та знань, з урахуванням його побажань.
Інформація про наявність ч и відсутність на підприємств і відповідача атестованих ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів міститься у з вітах, що надаються підприєм ством за формою 3-ПН, затвердже ної наказом Міністерства пра ці та соціальної політики Ук раїни від 19 грудня 2005 року N 420, яка подається підприємствами що місячно до державної служби зайнятості.
Звіт за формою 3-ПН є актом ін формування органів працевла штування про створені на під приємстві робочі місця для п рацевлаштування інвалідів і , водночас, запитом про направ лення на підприємство інвалі дів із встановленим рівнем н озології для працевлаштуван ня.
Аналізуючи вищенаведені з аконодавчі норми передбачен ий обов'язок створення робоч их місць для інвалідів та пов ідомлення щомісяця підприєм ствами, установами і організ аціями уповноважених органі в про наявність вільних робо чих місць (форма 3-ПН), за наслід ками розгляду яких компетент ні органи направляють на під приємство інвалідів для прац евлаштування.
Судом встановлено, що відпо відачем не виконано норматив у робочих місць для працевла штування інвалідів у 2010 році у кількості одного робочого м ісця, оскільки середньооблік ова кількість штатних праців ників облікового складу відп овідача у 2010 році становить 8 ос іб; норматив - одне робоче мі сце; середньооблікова кількі сть штатних працівників, яки м встановлена інвалідність - жодної особи.
Відповідно до ст. 20 Закону Ук раїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїни» підприємства, установи , організації, у тому числі під приємства, організації грома дських організацій інваліді в, фізичні особи, які використ овують найману працю, де сере дньооблікова чисельність пр ацюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, пер едбаченим статтею 19 цього Зак ону, щороку сплачують відпов ідним відділенням Фонду соці ального захисту інвалідів ад міністративно-господарські санкції, сума яких визначаєт ься в розмірі середньої річн ої заробітної плати на відпо відному підприємстві, устано ві, організації, у тому числі п ідприємстві, організації гро мадських організацій інвалі дів, фізичної особи, яка викор истовує найману працю, за кож не робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте інвалідом.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарсь ких санкцій тягне за собою на рахування пені. Пеня обчислю ється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Наці онального банку України, що д іяла на момент сплати, нарахо ваної на повну суму недоїмки за весь її строк.
Згідно ч. 1 ст. 218 Господарсько го кодексу України підставою господарсько-правової відпо відальності учасника господ арських відносин є вчинене н им правопорушення у сфері го сподарювання.
Частиною 2 ст. 218 Господарсько го кодексу України передбаче но, що учасник господарських відносин відповідає за неви конання або неналежне викона ння господарського зобов'яза ння чи порушення правил здій снення господарської діяльн ості, якщо не доведе, що ним вж ито усіх залежних від нього з аходів для недопущення госпо дарського правопорушення.
Згідно зі ст. 244-2 КАС України, р ішення Верховного Суду Украї ни, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів н еоднакового застосування су дом (судами) касаційної інста нції одних і тих самих норм ма теріального права у подібних правовідносинах, є обов'язко вим для всіх суб'єктів владни х повноважень, які застосову ють у своїй діяльності норма тивно-правовий акт, що містит ь зазначені норми права, та дл я всіх судів України. Суди зоб ов'язані привести свою судов у практику у відповідність з рішенням Верховного Суду Ук раїни.
У постанові судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України від 22 грудня 2009 року у справі № 21-2151во 09 викладено висновок про те, щ о нарахування адміністратив но господарських санкцій за незайняті інвалідами робочі місця є заходом впливу до пра вопорушника у сфері господар ювання у зв' язку із скоєння м правопорушення. Такі санкц ії не можуть застосовуватися у разі відсутності необхідн ої кількості працевлаштован их інвалідів, якщо при цьому с уб' єкт господарювання вжив усіх передбачених Законом № 875-ХІІ заходів для працевлашт ування останніх, тобто, коли у його діях відсутній склад пр авопорушення.
Аналогічні обставини викл адені в Постанові Верховного Суду України від 08 червня 2010 ро ку за винятковими обставинам и за скаргою відкритого акці онерного товариства «Балакл авське рудоуправління ім. О.М . Горького» справу за позовом Севастопольського міськог о відділення Фонду соціально го захисту інвалідів до това риства про стягнення адмініс тративно-господарських санк цій.
Згідно обставин справи, за н ормативом робочих місць для забезпечення працевлаштува ння інвалідів відповідач по винен був у 2010 році створити од не робоче місце для інваліда та повідомляти щомісяця Сні жнянського міський центр зай нятості про наявність вакант ного місця для працевлаштува ння інвалідів.
Як вбачається із листа від 1 3 лютого 2012 року № 01-03/321 Комунальн им підприємством Сніжнянськ ої міської ради «Сніжнерембу д» за період з 01 січня 2010 року по 31 грудня 2010 року до Сніжнянськ ого міського центру зайнятос ті при наданні статистичної форми № 3-ПН «Звіт про наявніст ь вакансій» вакансій для інв алідів не надавало (арк. справ и 34).
Приймаючи до уваги, що відпо відач для працевлаштування і нвалідів не надав центру зай нятості звіти про наявність вільних робочих місць за фор мою 3-ПН, то суд приходить до ви сновку, що відповідачем не ви конані передбачені законом о бов'язки по забезпеченню пра цевлаштування інвалідів шля хом вжиття всіх залежних від нього заходів по забезпечен ню працевлаштування інвалід ів на його підприємстві упро довж 2010 року.
Таким чином, оскільки відпо відачем не виконано норматив у робочих місць для працевла штування інвалідів у 2010 році у кількості одного робочого м ісця, що суперечить ст. 19 Закону України «Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні», відповідач, з гідно вимог ст. 20 цього ж Закон у, має сплатити позивачу адмі ністративно-господарські са нкції, сума яких визначаєтьс я в розмірі середньої річної заробітної плати на підприє мстві за кожне робоче місце, п ризначене для працевлаштува ння інваліда і не зайняте інв алідом.
Згідно Порядку сплати підп риємствами, установами, орга нізаціями та фізичними особа ми, що використовують найман у працю, суми адміністративн о-господарських санкцій та п ені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаш тування інвалідів, затвердже ного постановою Кабінету Мін істрів України від 31 січня 2007 р оку № 70, обчислення суми адмін істративно-господарських са нкцій проводиться роботодав цями самостійно згідно з пор ядком заповнення звіту про з айнятість і працевлаштуванн я інвалідів, затвердженим Мі нпраці за погодженням з Держ комстатом.
Відповідно розрахунку сум и адміністративно-господар ських санкцій за нестворені робочі місця для забезпечен ня працевлаштування інвалі дів у 2010 році відповідачу обчи слена сума адміністративно-г осподарських санкцій у розм ірі 5193,75 грн. (арк. справи 10).
Адміністративно-господарс ькі санкції розраховуються т а сплачуються особами, зазна ченими в ч. 1 цієї статті, самос тійно в строк до 15 квітня року , наступного за роком, в якому відбулося порушення нормати ву, встановленого ч. 1 ст. 19 цьог о Закону.
Як встановлено у судовому з асіданні вказана сума адміні стративно-господарських сан кцій відповідачем у встановл ений ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищенос ті інвалідів в Україні» стро к (до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося по рушення нормативу) не сплаче на, що дає підстави для нараху вання пені відповідно до ст. 20 цього Закону і п. 4 Порядку спл ати підприємствами, установа ми, організаціями та фізични ми особами, що використовуют ь найману працю, суми адмініс тративно-господарських санк цій та пені за невиконання но рмативу робочих місць для пр ацевлаштування інвалідів, за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 31 с ічня 2007 року № 70, що обчислюєтьс я виходячи з 120 відсотків річн их облікової ставки Націонал ьного банку України, що діяла на момент сплати, нараховано ї на повну суму недоїмки за ве сь її строк.
Згідно розрахунку, сума пен і, яку має сплатити відповіда ч за період з 16 квітня 2011 року по 26 грудня 2011 року становить 397,80 гр н. (арк. справи 9).
Оскільки у судовому засіда нні встановлено, що відповід ач не вжив всіх залежних від н ього заходів до працевлаштув ання інвалідів упродовж 2010 ро ку та не працевлаштував інва ліда, враховуючи положення с т.ст. 19, 20 Закону України «Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні» суд при ходить до висновку, що з відпо відача на користь позивача п ідлягає стягненню адміністр ативно-господарські санкції за невиконання нормативу ро бочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у 2010 році у розмірі 5193,75 грн. та пе ня за порушення термінів спл ати адміністративно-господа рських санкцій у розмірі 397,80 гр н.
Зважаючи на встановлені об ставини справи, суд вважає, що заявлені позовні вимоги Дон ецького обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів до Комунального пі дприємства Сніжнянської міс ької ради «Сніжнерембуд» про стягнення адміністративно-г осподарських санкцій за неви конання нормативу робочих мі сць для працевлаштування інв алідів та пені у загальному р озмірі 5 591,55 грн. є обґрунтовани ми та такими, що підлягають за доволенню.
Відповідно до ч. 4 ст. 94 Кодекс у адміністративного судочин ства України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних п овноважень, а відповідачем - ф ізична чи юридична особа, суд ові витрати, здійснені позив ачем, з відповідача не стягую ться.
З огляду на наведене, керуюч ись статтями 2, 7-12, 69-72, 87-98, 122-163, 254 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов До нецького обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів до Комунального п ідприємства Сніжнянської мі ської ради «Сніжнерембуд» пр о стягнення адміністративно -господарських санкцій за не виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та пені у загально му розмірі 5 591,55 грн., - задовольн ити повністю.
Стягнути з Комунального пі дприємства Сніжнянської міс ької ради «Сніжнерембуд» (ЄД РПОУ 32541251) на користь Державног о бюджету України (р/с 31216230700001 в ГУ ДКУ у Донецькій області, ЄДРП ОУ 34686537, МФО 834016, код платежу 50070000) ад міністративно-господарські санкції за невиконання норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів у 2010 р оці 5193 (п' ять тисяч сто дев' я носто три) грн. 75 коп. та пеню за порушення термінів сплати а дміністративно-господарськ их санкцій у розмірі 397 (триста дев' яносто сім) грн. 80 коп.
Постанова прийнята у нарад чій кімнаті та проголошено ї ї вступну та резолютивну час тини 27 лютого 2012 року.
Повний текст постанови скл адений 02 березня 2012 року.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ків подання апеляційної скар ги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі по дання апеляційної скарги пос танова, якщо її не скасовано, н абирає законної сили після з акінчення апеляційного розг ляду справи.
Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до суду апе ляційної інстанції. Апеляцій на скарга на постанову суду п ершої інстанції подається пр отягом десяти днів з дня її пр оголошення. У разі застосува ння судом частини третьої ст атті 160 цього Кодексу, а також п рийняття постанови у письмов ому провадженні апеляційна с карга подається протягом дес яти днів з дня отримання копі ї постанови. Якщо суб'єкта вла дних повноважень у випадках та порядку, передбачених час тиною четвертою статті 167 цьог о Кодексу, було повідомлено п ро можливість отримання копі ї постанови суду безпосередн ьо в суді, то десятиденний стр ок на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закін чення п'ятиденного строку з м оменту отримання суб'єктом в ладних повноважень повідомл ення про можливість отриманн я копії постанови суду.
Суддя Зінченко О.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2012 |
Оприлюднено | 27.03.2012 |
Номер документу | 22089266 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зінченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні