Постанова
від 26.03.2012 по справі 617-1720/12
ОВРУЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Овруцький районний суд Житомирської області

Спра ва № 617-1720/12

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 березня 2012 року

Суддя Овруцького районн ого суду Невмержицький С. С. , р озглянувши у скороченому про вадженні в місті Овруч справ у за позовом ОСОБА_1 до упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Овруцькому районі про стягнення коштів відповідн о до Закону України “Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи” , - , -

В С Т А Н О В И В:

Позивач просить стягн ути управління Пенсійного ф онду України в Овруцькому ра йоні кошти що передбачені за ст.39 Закону України “Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи” (далі - Закон) за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 ро ку, з 22 травня 2008 року по 31.01.2010 року в сумі - 33618,87 грн., та за ст. 51 З акону за період з 1 травня 2007 р оку по 31 січня 2010 року в сумі - 2 688,37 грн., мотивуючи тим, що вона є пенсіонером і проживає в м . Овруч Житомирської області . Їй виплачувались компенса ція та доплати, що встановлен і в Законі, не в кратному в ідношенні до мінімальної зар обітної плати та мінімальної пенсії за віком, що призвело д о порушення її прав.

Ухвалою від 07.02.2012 визнано при чину пропуску строку звернен ня до суду поважною.

Відповідач у встановлений строк не надіслав заперечен ня.

Суд вважає, що позов підляга є задоволенню частково з нас тупних підстав.

Згідно довідки позивач є пе нсіонером і проживає в м. Ов руч Житомирської області, щ о вбачається з копії паспорт у. Також вона є потерпілою ві д Чорнобильської катастрофи 3 категорії.

Переліком населених пункт ів Житомирської і Київської областей, віднесених до зони радіоактивного забруднення внаслідок катастрофи, затве рдженого постановою КМ Украї ни № 106 від 23.07.1991 року та розпоряд женням КМ України № 17 від 12.01.1993 ро ку, м. Овруч Житомирської обл асті віднесено до зони гаран тованого добровільного відс елення.

Відповідно до ч.2 ст.19 Констит уції України органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією України.

Відповідно до Закону Ук раїни “Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи” передбачен і слідуючи виплати :

- ст.39 Закону - пенсії не працюючим пенсіонерам, які п роживають на територіях раді оактивного забруднення, підв ищуються у розмірі: в зоні гар антованого добровільного ві дселення - 2 мінімальні заро бітні плати ; в зоні посиленог о радіоекологічного контрол ю - одна мінімальна заробіт на плата,

- ст.51 Закону - особам, від несеним до категорії 3, додатк ова пенсія за шкоду, заподіян у здоров'ю, призначається у розмірі 25 процентів мінім альної пенсії за віком.

Відповідно до Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2007 рік" дія ст.ст. 39, 51 З акону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи”, в частині, що стосується випла т в залежності від розміру мі німальної заробітної плати, була зупинена.

Також, ст.63 Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік" було визначено, що розміри державних соціальн их гарантій на 2007 рік, що ви значаються залежно від про житкового мінімуму, встанов люються відповідними закона ми, цим Законом та нормат ивно-правовими актами Кабіне ту Міністрів України.

9.07.07 Рішенням Конституційног о Суду України № 6-рп (справа пр о соціальні гарантії громадя н) п.30 ст.71 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік" визнано таким, що не ві дповідає Конституції Україн и.

Відповідно до ст.73 Закону України "Про Конституційни й Суд України" та п.3 резолютив ної частини даного Рішення С уду вищевказаний п.30 ст.71 Зак ону, що стосується неможлив ості застосування мінімальн ої заробітної плати, оголоше ний не чинним і втратив чинні сть від дня прийняття Консти туційним Судом України рішен ня про її неконституційність .

Пунктом 28 Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік" було внесено зміни до ст.39 Закону України “Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи”, які викладені в нові й редакції :

Ст.39 Закону - громадяна м, які працюють на територіях радіоактивного забруднення , провадиться доплата в поряд ку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України .

Ст.51 Закону - особам, відн есеним до категорії 3, признач ається щомісячна додаткова п енсія за шкоду, заподіяну здо ров' ю, у розмірі 10 процентів прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть.»

Рішенням Конституційного Суду України №10-рп від 22.05.2008 року визнано такими, що не відпов ідають Конституції України (є неконституційними), полож ення статті 67 розділу І, пунк тів 2- 4, 6- 8, 10- 18, підпункту 7 пу нкту 19, пунктів 20- 22, 24- 34 підпу нктів 1- 6, 8- 12 пункту 35, пункт ів 36- 100 розділу ІІ „Внесення змін до деяких законодавчих актів України“ та пункту 3 роз ділу ІІІ „Прикінцеві положен ня“ Закону України „Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України“.

Положення Закону Укра їни „Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України“, визнані не конституційними, втрачають ч инність з дня ухвалення Кон ституційним Судом України ць ого Рішення.

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикці ї при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами , які виникли внаслідок дії положень Закону України „Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України“, визнаних неко нституційними.

Постановами КМУ № 836 від 26.07.1996 р оку та № 530 від 28.05.2008 року усупере ч Закону, встановлено кон кретні розміри таких компенс ацій і, зокрема :

- для підвищення до пенсії н епрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях рад іоактивного забруднення, у з оні гарантованого добровіль ного відселення - 1050 тис.крб. ( 10,5 грн. за гр.реф.) ; узоні посилен ого радіоекологічного контр олю - 5020 тис. крб. ( 5.20 грн. за гр.ре ф.),

- для додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров' ю, о собам, віднесеним до категор ії 3 - 10% від прожиткового мін імуму, встановленого законом для осіб, які втратили працез датність.

Відповідно до ст.8 КАС Украї ни суд при вирішенні справи к ерується принципом верховен ства права, відповідно до яко го зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищим и цінностями та визначають з міст і спрямованість діяльно сті держави.

Розмір мінімальної заробі тної плати в Україні станови в: з 1 липня 2007 року - 440 грн., з жов тня 2007 року - 460 грн., з 1 січня 2008 р оку - 515 грн., з 1 квітня 2008 року - 525 грн., з 1 жовтня 2008 року - 545 грн. , з 1 грудня 2008 року - 605 грн., з 1 кві тня 2009 року - 625 грн., з 1 липня 2009 р оку - 630 грн., з жовтня 2009 року - 650 грн., з 1 листопада 2009 року - 744 г рн., з 1 січня 2010 року - 869 грн., з 1 к вітня 2010 року - 884 грн., з 1 липня 2010 р оку - 888 грн.

Розмір мінімальної пе нсії за віком в Україні стано вив: з 1 січня 2007 року - 380 грн., з 1 к вітня 2007 року - 406 грн., з 1 жовтня 2007 року - 411 грн., з 1 січня 2008 року - 470 грн., з 1 квітня 2008 року - 481 г рн., з 1 липня 2008 року - 482 грн., з 1 ж овтня 2008 року - 498 грн., з 1 листо пад 2009 року - 573 грн., з 1 січня 2010 р оку - 695 грн., з 1 квітня 2010 року - 706 грн., з 1 липня 2010 року - 709 грн..

Останніми також встановле но, що розміри державних соці альних гарантій, що визна чаються залежно від прожитк ового мінімуму, встановлюют ься відповідними законами т а нормативно-правовими акт ами Кабінету Міністрів Укр аїни.

Рішенням Конституційного Суду України від 25.01.2012 року № 3-рп /2012 визначено, що в аспекті конс титуційного подання положен ня частини другої статті 96, пу нктів 2, 3, 6 статті 116 Конституції України треба розуміти так, щ о повноваження Кабінету Міні стрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпече ння виконання відповідного з акону пов' язані з його функ ціями, в тому числі щодо реалі зації політики у сфері соціа льного захисту та в інших сфе рах. Кабінет Міністрів Украї ни регулює порядок та розмір и соціальних виплат та допом оги, які фінансуються за раху нок коштів Державного бюджет у України, відповідно до Конс титуції та законів України.

В аспекті конституційного подання положення частини д ругої статті 95, частини другої статті 124, частини першої стат ті 129 Конституції України, пун кту 5 частини першої статті 4 Б юджетного кодексу України та пункту 2 частини першої статт і 9 Кодексу адміністративног о судочинства України в сист емному зв' язку з положенням и статті 6, частини другої стат ті 19, частини першої статті 117 К онституції України треба роз уміти так, що суди під час вирі шення справ про соціальний з ахист громадян керуються, зо крема, принципом законності. Цей принцип передбачає заст осування судами законів Укра їни, а також нормативно-право вих актів відповідних органі в державної влади, виданих на підставі, у межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни, в тому числі нормативно-п равових актів Кабінету Мініс трів України, виданих у межах його компетенції‚ на основі і на виконання Бюджетного ко дексу України, закону про Дер жавний бюджет України на від повідний рік та інших законі в України.

Із змісту п.3 та п.4 мотивуваль ної частини рішення вбачаєть ся, що право Кабінету Міністр ів України встановлювати у в ипадках, передбачених законо м, порядок та розміри соціаль них виплат та допомоги, які фі нансуються за рахунок коштів Державного бюджету України може бути надано Верховною Р адою України. Отже, Кабінет Мі ністрів України видає нормат ивно правові акти у сфері соц іального захисту, керуючись, зокрема, Законами України, як ими він на це уповноважуєтьс я.

Відповідно до ст.58 Конститу ції України закони та ніші но рмативно-правові акти не маю ть зворотної дії в часі, крім в ипадків, коли вони пом' якшу ють або скасовують відповіда льність особи.

Оскільки в 2007, 2009 та 2010 бюджетни х роках Кабінетом Міністрів України не приймалося постан ов про визначення розмірів с пірних коштів виходячи з мож ливостей бюджету на відповід ний рік, а в 2008 році рішенням Ко нституційного Суду України д елеговане Кабінету Міністрі в України таке повноваження визнано неконституційним, то суд вважає неможливим засто сування постанов Кабінету Мі ністрів України, що прийняті до 2007 року та прийнятих в 2008 роц і.

Законом України “Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи” визначено вказані виплат и в кратному розмірі від міні мальної заробітної плати в У країні. Даним Законом (ста тті 62 та 67) Кабінету Міністрів н адано право проводити лише р оз' яснення порядку застосу вання цього Закону, якими є постанови КМ № 987 від 20.06.2000 року , № 936 від 20.09.2005 року, та підвищуват и розміри доплат, пенсій і ком пенсацій, передбачених цим Законом, відповідно до змі ни індексу вартості життя і з ростання мінімальної заробі тної плати, але не зменшення ї х та встановлення їх у тверді й сумі, яка не відповідає За кону.

Частиною 4 ст.9 КАС України ви значено, що у разі невідповід ності нормативно-правового а кта Конституції України, зак ону України, міжнародному до говору, згода на обов' язков ість якого надана Верховною Радою України, або іншому пра вовому акту суд застосовує п равовий акт, який має вищу юри дичну силу.

За таких обставин, коли підз аконний нормативний акт супе речить Закону, обмежуючи права громадян визначені ос таннім, застосування зазначе ної постанови неможливе.

Статтею 62 даного Закону визначено, що роз' яснення п орядку застосування цього Закону провадиться у поряд ку, визначеному Кабінетом Мі ністрів України, рішення яко го є обов' язковими для вико нання міністерствами та інши ми центральними органами дер жавної виконавчої влади Укра їни, місцевими органами держ авної виконавчої влади, всім а суб' єктами господарюванн я незалежно від їх відомчої п ідпорядкованості та форм вла сності.

Відповідно до п. 2, 4 Порядку в икористання коштів державно го бюджету для виконання про грам, пов' язаних із соціаль ним захистом громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи, затвердж еного постановою КМ України № 936 від 20.09.2005 року, розпорядникам и коштів за ст.37 Закону є уп равління праці та соціальног о захисту населення, а тому на рахування за вказаною статте ю проводить УПСЗН Овруцької РДА.

Відповідно до п.п. 2, 4 Порядку …, затвердженого постановою КМ України № 936 від 20.09.2005 року, упр авління праці та соціального захисту населення не визнач ені розпорядниками коштів, щ о стосуються надбавки до пен сії.

В абз.2 п.2 Постанови КМ Україн и № 936 від 20.09.2005 року вказано, що вт рачають чинність пункти 20-22, 25-28, 30, 32-35 Порядку використання кош тів Фонду для здійснення зах одів щодо ліквідації наслідк ів Чорнобильської катастроф и та соціального захисту нас елення, затвердженого постан овою КМ України від 20.06.2000 року № 987, тобто п.24 Порядку, який стосу ється виплат пенсіонерам, є ч инним.

Відповідно до п.24 Порядку ви користання коштів Фонду для здійснення заходів щодо лікв ідації наслідків Чорнобильс ької катастрофи та соціально го захисту населення, затвер дженого постановою КМ Україн и від 20.06.2000 року № 987, видатки, пов' язані з наданням пільг щодо п енсійного забезпечення згід но із Законом України “Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи” (пенсій на пільгових умовах за віком і стажем робо ти, пенсій по інвалідності та у зв' язку з втратою годувал ьника, додаткові пенсії, щомі сячні компенсації за втрату годувальника, підвищені пен сії і допомога), провадяться о рганами, які виплачують пенс ію.

Вказана норма узгоджуєтьс я зі ст.72 Закону України « Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування », яка відносить до джерел фор мування коштів Пенсійного фо нду кошти державного бюджету та цільових фондів, що перера ховуються до Пенсійного фонд у у випадках, передбачених ци м Законом. Зазначені кошт и становлять бюджет Пенсійно го фонду (ст.71 цього Закону ).

Крім того, згідно з Положенн ям про управління Пенсійного фонду України в районах, міст ах і районах у містах, затверд женим постановою правління П енсійного фонду України від 30.04.2002 року № 8-2, управління Пенсій ного фонду в районах, містах, р айонах у містах забезпечує с воєчасне і в повному обсязі ф інансування та виплату пенсі й, безпосередньо призначає (з дійснює перерахунок) і випла чує пенсії та інші виплати ві дповідно до чинного законода вства.

Відповідно до п 2.1. Положення основними завданнями Управл іння є:

забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансува ння та виплати пенсій, допомо ги на поховання та інших випл ат, які згідно із законодавст вом здійснюються за рахунок коштів Фонду та інших джерел , визначених законодавством, отже, є відповідачем у справа х щодо виплати пенсій, доплат до них.

Обмежень щодо застосуванн я ст.51 Закону в 2007 році не бу ло.

На підставі викладеного ви моги позивача підлягають зад оволенню за виключенням пері оду часу за ст.ст.39, 51 за період з 1 січня 2008 року по 21 травня 2008 ро ку.

Відповідно до ч.2 ст.5 КАС Укра їни провадження в адміністра тивних справах здійснюється відповідно до закону, чинног о на час вчинення окремої про цесуальної дії, розгляду і ви рішення справи.

На час розгляду справи змінилася норма ст.105 КАС Укра їни, яка встановлює вимоги до позову, відповідно до яких мо же бути проведено стягнення лише шкоди, а тому позов підля гає задоволенню шляхом зобов ' язання відповідачів вчини ти певні дії, а саме провести н арахування та виплату коштів .

Суд також враховує, що розмі р доплат і компенсацій згідн о Порядку та Положення повин ен розраховуватися відповід ачами, а не судом, а тому точну суму не донараховних коштів суд не визначає і вимога в цій частині задоволенню не підл ягає.

Від сплати судового збору с торони звільнені : позивач зг ідно п.18 ст.4, відповідач - п.34 с т.4 Декрету Кабінету Міністрі в України “Про державне мито ”.

Керуючись ст.ст. 8-11, 18, 71, 160, 161, 162, 183-2 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Позов задовольнити ч астково.

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Ов руцькому районі провести до нарахування та виплату ОС ОБА_1 за період з 09 липня 2007 ро ку по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 січня 2010 року підвищ ення до пенсії непрацюючим п енсіонерам, які проживають н а територіях радіоактивного забруднення, в розмірі, визна ченому ст.39 Закону Україн и “Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи”, що дорівнює дво м мінімальним заробітним пла там, встановленим Законами У країни „Про Державний бюджет України на 2007 рік», Законо м України „Про Державний бю джет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зак онодавчих актів України“, "Пр о Державний бюджет України н а 2009 рік", "Про Державний бюджет України на 2010 рік", щомісячно.

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Ов руцькому районі провести до нарахування та виплату ОС ОБА_1 за період з 01 травня 2007 р оку по 31 грудня 2007 року, з 22 травн я 2008 року по 31 січня 2010 року додат кової пенсії за шкоду, заподі яну здоров' ю, в розмірі, визн аченому ст.51 Закону Украї ни “Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи”, що дорівнює 25 % м інімальної пенсії за віком, я ка визначається на рівні про житкового мінімуму для непра цездатних осіб, встановленим Законами України „Про Держа вний бюджет України на 2007 рі к», „Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодав чих актів України“, "Про Держа вний бюджет України на 2009 рік", "Про Державний бюджет Україн и на 2010 рік", щомісячно.

В задоволенні решти вимог в ідмовити за безпідставністю .

Апеляційна скарга на поста нову може бути подана через О вруцький районний суд в Жито мирський апеляційний адміні стративний суд протягом 10 дні в з дня отримання копії цієї п останови.

Постанова суду набирає зак онної сили після закінчення строку для подання апеляційн ої скарги, якщо апеляційну ск аргу не було подано. У разі под ання апеляційної скарги пос танова, якщо його не скасован о, набирає законної сили післ я розгляду справи апеляційни м судом.

Суддя: С. С. Невмержицький

СудОвруцький районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення26.03.2012
Оприлюднено28.03.2012
Номер документу22105787
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —617-1720/12

Ухвала від 07.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 03.08.2023

Адміністративне

Овруцький районний суд Житомирської області

Вачко В. І.

Ухвала від 07.07.2023

Адміністративне

Овруцький районний суд Житомирської області

Вачко В. І.

Ухвала від 30.06.2023

Адміністративне

Овруцький районний суд Житомирської області

Білоусенко І. В.

Постанова від 26.03.2012

Адміністративне

Овруцький районний суд Житомирської області

Невмержицький С. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні