Харківський окружний адміністративний суд
61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
01 березня 2012 р. № 2-а- 995/12/2070
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Волкової Л.М.
розглянув у приміщенні суду в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Приватного підприємства «ХАРМАРТ»до Державної податкової інспекції у Фрунзенському районі міста Харкова про визнання дій незаконноми,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просив суд, урахуванням уточнених позовних вимог, прийнятих судом, визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Фрунзенському районі м. Харкова щодо проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «ХАРМАРТ»(код ЄДРПОУ 34018183), на підставі якої складено Акт від 04.11.2011р. № 1109/23-212/34018183 про неможливість проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «ХАРМАРТ»податковий номер 34018183, щодо документального підтвердження господарських відносин, із платниками податків та зборів ТОВ «Адванта»податковий номер 36035504, їх реальності та повноти відображення в обліку за серпень 2011 року; визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Фрунзенському районі м. Харкова щодо проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «ХАРМАРТ»(код ЄДРПОУ 34018183), на підставі якої складено Акт від 30.11.2011р. № 3615/23-212/34018183 про неможливість проведення зустрічної звірки приватного підприємства «ХАРМАРТ»податковий номер 34018183, щодо документального підтвердження господарських відносин, із платниками податків та зборів, їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01.05.2011р. по 31.10.2011р.
В обґрунтування уточнених позовних вимог позивачем в позові зазначено наступне. Державною податковою інспекцією у Фрунзенському районі м. Харкова було складено Акт про неможливість проведення зустрічної звірки ПП «ХАРМАРТ». Відповідно до висновків Акту встановлено, що позивачем не підтверджено господарські відносини з контрагентами, в тому числі відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснюються між ними. Проведення перевірки ДПІ у Фрунзенському районі м. Харкова є незаконним, вчиненим поза межами встановленої компетенції та з перевищенням закріплених законодавством службових повноважень податкового органу.
В судове засідання, призначене на 27.02.2012 року, не прибув, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, до суду надав заяву з проханням слухати справу за його відсутності (а.с. 73).
Представник відповідача в судове засідання, призначене на 27.02.2012 року, не прибув, про дату, часта місце судового засідання був повідомлений належним чином.
Відповідно до ч. 4 ст. 128 КАС України у разі неприбуття відповідача - суб'єкта владних повноважень, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин або без повідомлення ним про причини неприбуття розгляд справи не відкладається і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. Ці ж наслідки застосовуються у разі повторного неприбуття за таких самих умов відповідача, який не є суб'єктом владних повноважень.
Суд вважає, що сторони є належним чином повідомленими про дату, час та місце судового засідання, потреба заслухати свідка чи експерта відсутня, перешкод для розгляду справи у судовому засіданні немає, а тому суд вважає що справу слід розглянути за наявними в ній матеріалами в порядку письмового провадження з огляду на ч. 6 ст. 128 КАС України.
Суд, дослідивши матеріали справи та докази у їх сукупності, приходить до висновку задоволення позову, виходячи з наступного.
Приватне підприємство «ХАРМАРТ»є юридичною особою, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи (а.с. 12) та перебуває на податковому обліку в ДПІ у Фрунзенському районі м. Харкова.
ДПІ у Фрунзенському районі м. Харкова була проведена документальна невиїзна позапланова перевірка Приватного підприємства «ХАРМАРТ»з питань підтвердження господарських відносин, із платниками податків та зборів ТОВ «Адванта»податковий номер 36035504 за результатами якої був складений Акт про неможливість проведення зустрічної звірки перевірки № 1109/23-212/34018183 від 04.11.2011р. (а.с. 66-71), відповідно до висновків якого перевіряючими зазначено про відсутність факту реального вчинення господарських операцій ПП «ХАРМАРТ»за серпень 2011 року (а.с. 71).
Крім того, ДПІ у Фрунзенському районі м. Харкова була проведена документальна невиїзна позапланова перевірка Приватного підприємства «ХАРМАРТ»з питань підтвердження господарських відносин, із платниками податків та зборів, їх реальності та повноти відображення в обліку за період 01.05.2011р. по 31.10.2011р., за результатами якої був складений Акт про неможливість проведення зустрічної звірки № 3615/23-212/340181183 від 30.11.2011 року (а.с. 44-65), відповідно до висновків якого перевіряючими зазначено про відсутність факту реального вчинення господарських операцій ПП «ХАРМАРТ»за період з 01.05.2011 року по 31.10.2011 року з контрагентами переліченими в Акті, зокрема, з ТОВ «Адванта»(а.с. 53-65).
Відповідно до п.п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Правовідносини з приводу проведення податковими органами зустрічних звірок платників податків деталізовані нормами Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок»від 27.12.2010р. № 1232 (далі за текстом –Порядок № 1232).
Пунктом 3 зазначеного Порядку № 1232 передбачено, що з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних.
Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
Згідно приписів п. 4 Порядку № 1232 орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Вимоги до оформлення запиту визначені п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України, відповідно до якого органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту. Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; 2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Також, суд бере до уваги, що правовідносини з приводу направлення податковими органами на адресу платників податків запитів врегульовано також приписами Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом»від 27.12.2010р. № 1245 (далі за текстом –Порядок № 1245).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1245, запит щодо отримання податкової інформації від платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин оформляється на бланку органу державної податкової служби та підписується керівником (заступником керівника) зазначеного органу. У запиті зазначаються: посилання на норми закону, відповідно до яких орган державної податкової служби має право на отримання такої інформації; підстави для надіслання запиту; опис інформації, що запитується, та в разі потреби перелік документів, що її підтверджують.
Згідно з п. 3.2 Наказу ДПА України «Про затвердження методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок»від 22.04.2011р. № 236 передбачено, що з метою спрощення процедури проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання (особливо тих, які віднесені до категорії великих платників податків) за наявності інформації, зазначеної у запиті органу ДПС - ініціатора, та її документального підтвердження, орган ДПС - виконавець протягом трьох робочих днів проводить на їх підставі зустрічну звірку та складає Довідку про результати проведення зустрічної звірки відповідно до підпункту 4.6 пункту 4 Методичних рекомендацій (абз.1). При цьому, інформація на запит та її документальне підтвердження можуть бути наявними в органі ДПС - виконавця у зв'язку із направленням суб'єктом господарювання за місцем реєстрації інформації відповідно до вимог статей 72 та 73 глави 7 розділу II та інших норм Кодексу, за результатами попередньо проведених звірок (перевірок) та отриманих відповідних документів суб'єкта господарювання тощо (абз.2); у разі відсутності в органі ДПС - виконавця запитуваної інформації та її документального підтвердження, такий орган протягом 2-х робочих днів з дня отримання запиту надсилає завірений печаткою Запит про надання інформації та її документального підтвердження (додаток 2) суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному (уповноваженому) представникові під розписку. Такий запит реєструється як вихідна кореспонденція у загальному порядку (абз.3).
З приписів наведеного положення вбачається, що запит про надання документів та пояснень в обов'язковому порядку має засвідчуватись печаткою податкового органу, а зустрічна звірка може бути проведена виключно у разі наявності в розпорядженні податкового органу первинних документів платника податків.
Положення означених Методичних рекомендацій № 236 є обов'язковими для відповідача при організації реалізації владних управлінських функцій з огляду на ст.ст. 3, 4 Закону України “Про державну податкову службу в Україні”.
Аналізуючи положення п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу, п.п. 6, 7 Порядку № 1232, суд приходить висновку, що зустрічна звірка може бути проведена податковим органом лише в разі наявності у розпорядженні податкового органу первинних документів або надання таких документів платником податків на обов'язковий письмовий запит податкового органу, оскільки зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними з метою з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Таким чином, відсутність у розпорядженні податкового органу первинних документів унеможливлює проведення зустрічної звірки.
Судом зі змісту складених ДПІ у Фрунзенському районі міста Харкова актів встановлено, що в ході проведення спірних зустрічних звірок не здійснювалося співставлення бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, оскільки такі документи у суб'єкта владних повноважень були відсутні.
З огляду на викладене, суд вважає, що у спірних правовідносинах відповідачем порушено законодавчо встановлений порядок та спосіб проведення зустрічної звірки, передбачений п. 73.5 ст.73 Податкового кодексу України та Порядком від 27.12.2010р. № 1232.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрать з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
На підставі викладеного, керуючись п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України, ст.ст. 3, 4 Закону України «Про державну податкову службу», Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом»від 27.12.2010р. № 1245, Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок»від 27.12.2010р. № 1232, Наказом ДПА України «Про затвердження методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок»від 22.04.2011р. № 236, , ст.ст. 4, 8, 11, 94, 104, 159, 160-162 КАС України, суд,–
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов Приватного підприємства «ХАРМАРТ»до Державної податкової інспекції у Фрунзенському районі міста Харкова про визнання дій незаконними - задовольнити в повному обсязі.
2. Визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Фрунзенському районі м. Харкова щодо проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «ХАРМАРТ»(код ЄДРПОУ 34018183) на підставі якої був складений Акт від 04.11.2011р. № 1109/23-212/34018183.
3. Визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Фрунзенському районі м. Харкова щодо проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «ХАРМАРТ»(код ЄДРПОУ 34018183), на підставі якої складено Акт від 30.11.2011р. № 3615/23-212/34018183.
4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного підприємства «ХАРМАРТ»(місцезнаходження: просп. Московський, 259, м. Харків, 61044, ідентифікаційний код 34018183) витрати по сплаті судового збору в розмірі 32.19 (тридцять дві грн. 19 коп.) грн.
5. Постанова може бути оскаржена в Харківський апеляційний адміністративний суд через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у десятиденний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України - з дня отримання копії постанови. Якщо постанову було проголошено у відсутності особи, яка бере участь у справі, то строк подання апеляційної скарги обчислюється з дня отримання нею копії постанови.
6. Постанова набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Волкова Л.М.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2012 |
Оприлюднено | 27.03.2012 |
Номер документу | 22108404 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волкова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні