10/154-06
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м.Полтава, вул.Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
01.06.2006 Справа № 10/154-06
За позовом Державного підприємства матеріально-технічного забезпечення залізничного транспорту України "Укрзалізничпостач", м.Київ
до відповідача Закритого акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта", м.Кременчук
третя особа Придніпровська залізниця, м.Дніпропетровськ
про стягнення 1735,37 грн.
Суддя Плеханова Л.Б..
Представники:
Від позивача не з"явився
Від відповідача Калашник О.В., дов. №14/03-30 від 27.12.05р.
від третьої особи не з"явився
Справа прийнята до розгляду суддею Плехановою Л.Б. згідно ухвали заступника голови господарського суду Полтавської області від 30.05.2006р. про зміну складу суду.
СУТЬ СПОРУ : Розглядається позовна заява Державного підприємства матеріально-технічного забезпечення залізничного транспорту України "Укрзалізничпостач", м.Київ до Закритого акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта", м.Кременчук; третя особа Придніпровська залізниця Україна, м.Дніпропетровськ про стягнення 1735,37 грн.
Відповідач у відзиві проти позову заперечує, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву (в матеріалах справи).
Третя особа не скористалась наданими їй правами (ст.22 ГПК України) для захисту своїх інтересів, а саме: його представник в судове засідання не з"явився, хоча був повідомлений належним чином про час та місце судового засідання, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення, відзив на позов не надав, тому справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до ст.75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив:
31.05.2005р. між Закритим акціонерним товариством транснаціональною фінансово-промисловою нафтовою компанією "Укртатнафта" та Державним підприємством матеріально-технічного забезпечення залізничного транспорту України "Укрзалізничпостач" було укладено Договір поставки нафтопродуктів за №ЦХП-14-02705-01.
Відповідно до п.1.1 розділу 1 Договору, Постачальник зобов"язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити нафтопродукти, названі у подальшому "Товар", найменування, марка й кількість яких вказується в додатках, які є невід"ємною частиною Договору, на умовах, що викладені у цьому Договорі.
09.06.2005р на Придніпровську залізницю (кінцевий одержувач) згідно з накладною №43574018 в цистерні №73724528 було відвантажено дизельне паливо марки Л-0,20-62 за ДСТУ 3868-99. Даний вантаж було відправлено ЗАТ "Торговий дім "Укртатанафта" зі ст.Кагамлицька ст.Кагамлицька Південної залізниці на адресу бази палива ст.П"ятихатки Придніпровської залізниці (у відповідності із Наказом №939 від 08.06.05р. цистерна №73724528 була переадресована на ст. Мелітополь Придніпровської залізниці). Цистерна на адресу одержувача надійшла в справному технічному стані з непошкодженими пломбами відправника.
Єдиний порядок приймання нафтопродуктів встановлений Інструкцією "Про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і в організаціях України", затвердженою наказом Держнафтогазпрому, Мінекономіки, Міністерства транспорту. Держстандарту, Держкомстату України від 02.04.1999р. №81/38/101/235/122, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 07.10.1999р. за 685/3978.
Так, у відповідності до Інструкції під час приймання вантажу на паливному складі Придніпровської залізниці виявлено розбіжність між показниками за відвантажувальними документами та фактичною наявністю продукції. Так, за відвантажувальними документами маса нетто складає 56700 кг, проте фактична наявність 55684 кг, отже, має місце зафіксований факт нестачі дизельного палива у кількості 1016 кг (з урахуванням природної втрати вантажу та похибки визначення маси), що складає 1735,37 грн.
У відповідності до п.4.1.3.21 Інструкції, одержувачем була надіслана телеграма вантажовідправнику дизпалива про виклик представника для участі у прийманні продукції і складанні двостороннього акту.
Про зазначену нестачу дизельного палива в цистерні №73724528 кінцевим одержувачем продукції - Придніпровською залізницею було складено Акт приймання нафтопродуктів за кількістю від 10.06.2005р. №130, технічний стан цистерни №73724528 зафіксований в Акті 6 як справний.
Так, ст. 111 Статуту залізниць України, передбаченого Постановою КМУ України від 06.04.1998р. №457 передбачено, що залізниця звільняється від відповідальності за втрату, нестачу вантажу у разі, коли вантаж прибув у непошкодженому рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо немає ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час перевезення. В зазначеному випадку вантаж надійшов до кінцевого споживача за непорушними ЗПУ, без ознак втрати чи розкрадання.
Підпунктом 4.5 Договору передбачено, що у випадку, коли виявлено нестачу товару, яка перевищує норми природних втрат та границі відносної похибки вимірювань, покупець надає постачальнику претензію.
З метою досудового врегулювання спору, додержання якого згідно п.4.5 р.4 Договору є обов"язковим, Позивач звернувся до Відповідача з претензією від 21.07.2005р. №ЦХП-1574, якою на підставі ст.ст. 7,8 Господарського процесуального кодексу , просив розглянути претензію у встановлений законодавством строк, а у випадку незадоволення претензії або часткового її задоволення, повідомити вмотивовані причини такого рішення.
Станом на 10.04.2006р. відповіді від Закритого акціонерного товариства транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта" щодо вирішення питання пов"язаного з неналежним виконанням зобов"язання за Договором поставки, позивачем не отримано.
Всі дії, які передбачені пунктом 4.5 Договору, ДП "Укрзалізничпостач" були виконані.
У відповідності до ст.509 Цивільного кодексу України, зобов"язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов"язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов"язку. Підставами виникнення цивільних прав та обов"язків, зокрема, є договори та інші правочини (ст.11 ЦК України). Сторонами у зобов"язанні є боржник і кредитор (ст.510 ЦК України). В даному випадку сторонами в Договорі від 31.05.2005р. за №ЦХП-14-02705-01 є Закрите акціонерне товариство транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта" та ДП "Укрзалізничпостач", а тому зобов"язання повинно виконуватися належною стороною по договору (ст.527 ЦК України).
Отже, виходячи з вищезазначеного, так як між ЗАТ "Укртатнафта" та дП "Укрзалізничпостач" укладеного договір на поставку нафтопродуктів, за договором існують взаємні права та обов"язки, відповідальність обумовлена договором та діючим законодавством України, вважаємо покладення відповідальності за нестачу дизельного палива на Відповідача, є правомірним.
Відповідно до ст.ст. 11,526 ЦК України угода (договір) є підставою виникнення цивільних прав і обов"язків (зобов"язань), які повинні виконуватися належним чином і у встановлений строк відповідно до вказівок закону, умов договору, одностороння відмова від виконання зобов"язання не допускається.
У відповідності до ч.2 ст.712 Цивільного кодексу України, до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Так, згідно ст.670 Цивільного кодексу України, якщо продавець передав Покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором, Покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.
Окрім того, частиною 3 ст.612 ЦК України передбачено, що якщо внаслідок прострочення боржника виконання зобов"язання втратило інтерес для кредитора, він може відмовитися від прийняття і вимагати відшкодування збитків.
Проаналізувавши матеріали справи, оцінивши надані докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволення, виходячи з наступного:
27.12.2004р. між Відповідачем та Позивачем був укладений Договір №ЦХП-14-00205-01, за яким Позивач купує у Відповідача нафтопродукти.
Відповідач зобов"язався передати нафтопродукти, а Позивач - оплатити та прийняти нафтопродукти (п.1. 1. Договору).
П.3.1 Договору передбачає, що поставка нафтопродуктів здійснюється АТ "Укртатнафта" залізничним транспортом загального користування на умовах ІНКОТЕРМС 2000 FСА (Франко-перевізник).
Датою поставки (відповідно до п.3.6. Договору) нафтопродуктів вважається дата відправлення цього Товару, що підтверджується штампом станції відправлення на залізничній накладній, на адресу одержувача, яка вказується в рознарядці Покупця.
Офіційні правила тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати ІНКОТЕРМС (редакція 2000 року) передбачають обов"язки продавця та покупця щодо продажу та приймання товарів при поставці на умовах FСА.
Згідно з цими умовами, Відповідач зобов"язаний надати товар перевізникові або іншій особі, призначеній покупцем або обраний продавцем у відповідності зі ст. А 3"а", у названому місці у день чи межах періоду, що узгоджені сторонами для здійснення поставки.
Поставка вважається здійсненою (ст.А4):
А) якщо названим місцем поставки є площі продавця: коли товар завантажений на транспортний засіб, наданий перевізником, що призначений покупцем, чи іншою особою, що діє від імені останнього;
Ст.Б.5 передбачає, що покупець (в даному випадку - ВАТ "Торговий Дім "Облагропостач") несе всі ризики втрати чи пошкодження товару з моменту, коли товар є поставленим у відповідності зі ст.А.4.
Відповідач вважається таким, що виконав свої зобов"язання по відвантаженню з моменту передачі товару вантажовідправнику. АТ "Укртатнафта" не несе відповідальності за недостачу товару, виниклу після передачі товару транспортній організації (перевізнику).
Вантажовідправником по цьому договору, є ЗАТ "Торговий Дім "Укртатнафта" (п.3.3 Договору).
FСА ІНКОТЕРМС 2000 та п.3.6 Договору передбачають, що датою поставки нафтопродуктів вважається дата відправлення нафтопродуктів. Відправлення нафтопродуктів вважається передачею товару у розпорядження перевізника.
Проаналізувавши положення Договору та положення ІНКОТЕРМС 2000 щодо порядку здійснення поставки на умовах FСА можна дійти висновку, що умови поставки нафтопродуктів за Договором відповідають умовам поставки FСА за ІНКОТЕРМС 2000.
27.01.2005р. виконання умов Договору Позивачу було відвантажено дизельне паливо в вагоно-цистерні №79504767, що підтверджується квитанцією про приймання вантажу №43187329 від 27.01.2005р.
Ст.37 Статуту залізниць України визначає, що під час здавання вантажів для перевезення відправником повинна бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Таким чином відправник повинен нести відповідальність за невірне внесення даних до накладної.
Претензії по кількості поставленого товару не підлягають задоволенню, якщо при прийманні товару Вантажоодержувачем в пункті призначення має місце невідповідність кількості товару, зазначених в перевізних документах і кількістю, визначену у встановленому порядку Покупцем в межах вимог, встановлених Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску і обліку нафти і нафтопродуктів. Правила заявлення та розгляду претензій визначають вичерпний перелік осіб, до яких або які можуть заявити претензії з приводу перевезень.
До цих осіб відносяться залізниці (перевізник), вантажовідправник, вантажоодержувач або уповноважені на це особи. Відповідач, АТ "Укртатнафта" не є ні перевізником, ні вантажовідправником, ні вантажоодержувачем.
З вищенаведеного можна зробити висновок, що АТ "Укртатнафта" є неналежний Відповідач.
Оформлення рахунків на оплату відвантажених нафтопродуктів відбувається по факту відвантаження, такі дані формуються після зважування вагоно-цистерн та оформлення перевізних документів, де зазначається вага нетто відвантаженого нафтопродукту, що виключає можливість порушення договірних зобов"язань з боку Відповідача.
Право власності (право оперативного управління) у набувача майна з договором виникає з моменту передачі речі, якщо інше не передбачено законом або договором, відповідно до ст. 334 ЦК України. Передачею визначається вручення речей набувачеві, а також само здача транспортній організації для відправки набувачеві, у даному випадку - залізниці.
Ст.526 ЦК України передбачає, що зобов"язання повинні виконуватися належним чином і у встановлений строк відповідно до вимог, що звичайно ставляться.
Ст. 525 ЦК України вказує, що одностороння відмова від виконання зобов"язання і одностороння зміна умов договору не допускається, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно із ст.614 ЦК України особа, яка не виконала зобов"язання або виконала його неналежним чином, несе майнову відповідальність лише при наявності вини (умислу або необережності), крім випадків, передбачених законом або договором.
З огляду наведеного вище, оскільки в діях відповідача вина відсутня , то немає підстав стягнути з відповідача на користь Позивача збитки та судові витрати по справі.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 525, 526, 614 ЦК України, ст.ст. 43, 82-84 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суддя Плеханова Л.Б.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2006 |
Оприлюднено | 28.08.2007 |
Номер документу | 22118 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Шкурдова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні