Справа № 2-а-3738/11
ПОСТАНОВА
Іменем України
20 березня 2012 року м. Білгород-Дністровський
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
У складі головуючого - суд ді Шевчук Ю.В.,
При секретарі Мамончик К.І.,
розглянувши у в ідкритому судовому засіданн і справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Заток івської селищної ради Білгор од-Дністровської міської рад и Одеської області про відмі ну рішення виконавчого коміт ету Затоківської селищної ра ди Білгород-Дністровської мі ської ради Одеської області № 241 від 15 вересня 2011 року, відмін у рішення XV сесії VI скликання № 498 від 30 вересня 2011 року Затокі вської селищної ради Білгоро д-Дністровської міської ради Одеської області,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Затоківськ ої селищної ради Білгород-Дн істровської міської ради Оде ської області про відміну рі шення виконавчого комітету З атоківської селищної ради Бі лгород-Дністровської місько ї ради Одеської області № 241 ві д 15 вересня 2011 року, відміну ріш ення XV сесії VI скликання № 498 ві д 30 вересня 2011 року Затоківсько ї селищної ради Білгород-Дні стровської міської ради Одес ької області, вказуючи, що вва жає вищевказані рішення неза конними та такими, що порушую ть його права та підлягають с касуванню.
У судовому засіданні предс тавник позивача повністю під тримав позовні вимоги та про сив суд задовольнити позов, в казуючи, що оскаржувані ним р ішення відповідача порушуют ь законні права та інтереси п озивача, протирічать діючому законодавству, у зв' язку з чим підлягають скасуванню.
Представник відповідача у судовому засіданні з позово м не погодився, та просив відм овити у його задоволенні, мот ивуючи це тим, що скасовуючи р ішення відповідача позивач о бмежує право територіальної громади в особі Затоківсько ї селищної ради Білгород-Дні стровської міської ради Одес ької області на подання відп овідних пропозицій до суб' є ктів господарювання щодо вир ішення питань місцевого знач ення, а також тим, що на даний ч ас відповідачем - Затоківськ ою селищною радою Білгород-Д ністровської міської ради Од еської області проводиться в несення змін до Генерального плану смт. Затока, у зв' язку з чим всі необхідні зміни вик ликані суспільною необхідні стю у ньому будуть передбаче ні.
Вивчивши матеріали справ и, заслухавши представника п озивача, представника відпов ідача, суд вважає, що позов під лягає задоволенню по наступ них підставах.
У судовому засіданні вста новлено, що позивач - ОСОБ А_1 є власником будівель та споруд рятувальної станції « Затока», які складаються у ці лому з: дерев'яного адміністр ативного корпуса, літ. «А», мет алевих воріт з хвірткою, літ. 1 , металевої огорожі, літ. 2, і роз ташо вані за адресою: АДРЕС А_1, на підставі витягу про р еєстрацію права власності на нерухоме майно комунального підприємства «Білгород - Дні стровське бюро технічної інв ентаризації»№ 24122986 від 13.10.2009 року та технічного паспорту кому наль ного підприємства «Білг ород - Дністровське бюро техн ічної інвентаризації»реєст ровий № 136 від 06.10.2009 року.
Також позивачу - ОСОБА_1 на підставі Державного акту на право власності на земель ну ділянку серії ЯЖ № 307686, видан ого відділом земельних ресур сів у місті Білгород - Дністро вський 27 листопада 2009 року та з ареєстрованого в Книзі запис ів реєстрації державних акті в на право власності на землю та на право постійного корис тування землею, договорів ор енди землі за № 506020280108001, належить земельна ділянка площею 0.1099 га , яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, Центральний райо н, кадастровий номер земельн ої ділянки 5110300000:02:028:0108, цільове при значення (використання) земе льної ділянки - для об слугову вання та експлуатації будіве ль та споруд.
У вересні 2011 року позивач зв ернувся до Затоківської сели щної ради Білгород - Дніст ров ської міської ради Одеської області з заявою про надання дозволу на реконструкцію ря тувальної станції «Затока».
15.09.2011 року відповідачем було винесено оскаржуване позива чем рішення № 241 «Про розгляд з аяви гр.. ОСОБА_1.», в п.1 якого вказано : «Подати на сесію сел ищної ради пропозицію щодо вилучення для суспіль них потреб під розміщення комунальної ря тувальної ст анції, а саме земельної ділян ки та нерухомого майна, яке на ній розміщене, що належить гр . ОСОБА_1», посилаючись на н орми статті 4 Закону України «Про відчуження земельних ді лянок, інших об'єктів нерухом ого майна, що на них роз міщені , які перебувають у приватній власності, для суспільних по треб чи з мотивів суспі льної необхідності».
Стаття 4 Закону України «Про відчуження земельних діляно к, інших об'єктів нерухомого м айна, що на них роз міщені, які перебувають у приватній вла сності, для суспільних потре б чи з мотивів суспі льної нео бхідності»визначає принцип и відчуження об'єктів права п риватної власності для суспі льних потреб чи з мотивів сус пільної необхідності.
Стаття 1 вищевказаного Зако ну дає визначення термінів, я кі використовуються в Законі , а саме дає визначення понятт я «суспільна необхідність»- це обумовлена загальнодержа вними інтересами або інтерес ами територіальної громади в иключна необхідність, для за безпе чення якої допуск ається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'є ктів не рухомого майна, що на н ій розміщені, у встановленом у законом порядку; та поняття «суспільна потреба»- обумов лена загальнодержавними інт ересами або інтересами терит оріальної громади потреба у земельних ділянках, у тому чи слі тих, на яких розміще ні об' єкти нерухомого майна, в икуп яких здійснюється в пор ядку, встановленому за коном ».
Термін «вилучення»у вищев казаному Законі не визначаєт ься та не використовується.
Згідно ст. 149 Земельного ко дексу України «вилучит и»для суспільних потреб за р ішенням органу місцевого сам оврядування можливо тільки з емельну ділянку, яка знаходи ться в державної або ком унальної власності і надана в постійне користу вання.
Вищевказана земельна діля нка належить позивачу на пра ві приватної власності , тобто до категорії державно ї або комунальної власності не відноситься.
Статтею 2 Закону України «Пр о відчуження земельних ділян ок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, як і перебувають у приватній вл асності, для суспільних потр еб чи з мотивів суспільної не обхідності»визначена сфера дії цього Закону, яка поширює ться на суспільні відносини, пов'язані з викупом земельни х ділянок, інших об'єктів неру хомого майна, що на них розміщ ені, які перебувають у власно сті фізичних або юридичних о сіб, для забезпечення суспіл ьних потреб чи пов'язані з при мусовим відчуженням зазначе них об'єктів нерухомого майн а з мотивів сус пільної необх ідності, якщо такі потре би не можуть бути забезпечен і шляхом викорис тання земел ь державної чи комунальної в ласності. Однак, п итання щодо забезпечення сус пільних потреб шляхом викори стання земель комунальної вл асності відповідачем не розг лядалось.
П.2 статті 2 вищевказаного З акону визначає, що дія цього З акону не поширюється на суспільні відносини, що вини кають у разі укладення інших цивільно-правових уго д з інших підстав, ніж визначе ні статтею 7 цього Закону.
В свою чергу стаття 7 Закону надає виключний перелік під став викупу земельних діляно к, інших об'єктів нерухомого м айна, що на них розміщені, для суспільних потреб:
1. Органи виконавчої влади т а органи місцевого самовряду вання відповідно до сво їх по вноважень та в порядку, визна чених цим Законом, мають прав о викупу земельних ділянок, і нших об'єктів нерухомого май на, що на них розміщені, які пе ребувають у влас ності фізич них або юридичних осіб, для таких суспільних потреб : забезпечення націонал ьної безпеки і оборони;
будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обс луговування лінійних об'єкті в та об'єктів транспортної і е нергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто -, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аер опортів, нафтових і газових т ер міналів, електростанцій) т а об'єктів, необхідних для їх е ксплуатації;
розміщення іноземних дипл оматичних представництв та к онсульських установ, пред ст авництв міжнародних організ ацій в Україні згідно з міжна родними договорами Укра їни, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою Укра їни;
розміщення та обслугову вання об'єктів, пов'язаних із в идобуванням корисних копали н; будівництво захисних гідр отехнічних споруд;
будівництво та обслугов ування нафтових і газових св ердловин та виробничих спору д, необхідних для їх експлуат ації, споруд для підземного з берігання нафти, газу та інши х речовин і матеріалів, захор онення шкідливих речовин і в ідходів виробництва;
створення міських парків, б удівництво дошкільних навча льних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кла довищ;
розташування об'єктів прир одно-заповідного фонду.
Таким чином, вказана в оск аржуваному позивачем рішенн і відповідача сус пільн а потреба - під р озміщення комунальної рятув альної станції не підпадає під вичерпаний перелік суспі льних потреб, визначених ста ттею 7 вищевказаного зазна че ного закону і є іншою пі дставою, що, в свою чергу, зако нодавчо виклю чає будь - яку мо жливість викупу, відчуження, примусового відчуження земе льної ділян ки і нерухомого м айна, що на ній розміщено, які перебувають у приватній влас ності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необ хідності.
Згідно ч. 2 статті 7 Закону Ук раїни «Про відчуження земель них діля нок, інших об'єктів не рухомого майна, що на них розм іщені, які перебувають у прив атній власності, для суспіль них потреб чи з мотивів суспі льної необхідності» рі шення про ви куп земельних ді лянок, інших об'єктів нерухом ого майна, що на них розміщені , для суспі льних потреб, визна чених частиною першою цієї с татті, органи виконавчої вла ди чи орга ни місцевого самов рядування приймають на підставі генеральних планів населених пун ктів та іншої м істобудівної документації, м атеріалів погодження місця р озташування та ких об'єктів т а документації із землеустро ю, затверджених в установлен ому законодавст вом порядку.
Місце розташування об'єкта , під розміщення якого здійсн юється викуп земельної ділян ки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, по годжується в порядку, встано вленому статтею 151 Земельного кодексу України. Стаття 151 Зем ельного кодексу України визн ачає порядок погодженн я питань, пов'язаних з ви купом земельних ділянок для суспільних потреб або з моти вів суспільної необхідності , якою передбачається вчи нен ня певних дій органами місце вого самоврядування щодо роз робки, підготовки матері алі в і документації, їх погоджен ня і затвердження в установл еному порядку, відповідно до існуючого законодавства Укр аїни, до прийняття рішен ня органом місцевого самовря ду вання про відчуження земе льної ділянки для суспільних потреб. Однак, ці дії до прийн яття оскаржуваного позиваче м рі шення виконавчим коміте том Затоківської селищної ра ди виконані не були.
Оскаржуваному позивачем р ішення передував тільки прот окол сумісного засідання від 09.09.2011 р. постійної комісії сели щної ради та її про позиції, що не відповідає вимогам вищез азначеного законодавства Ук раїни.
На підставі цього ріщення 30.09.2011 року відповідачем було п рийнято рішення №498 «Про розгл яд пропозиції виконавчого ко мітету селищної ради щодо ви лучення для суспільних потре б власності гр.. ОСОБА_1.», п ри прийнятті якого відповід ач посилається на статтю 151 Зе мельного кодексу України.
Стаття 151 Земельного кодекс у України, визначає порядок п огодження питань, пов'яз аних з викупом земельних діл янок для суспільних потреб а бо з мотивів су спільної необ хідності, якою передбачаєтьс я вчинення певних дій органа ми місцевого са моврядування щодо розробки, підготовки ма теріалів і документації, їх п огодження і за твердження в у становленому порядку, відпов ідно до існуючого законодавс тва України, до прийнятт я рішення органом місцевого самоврядування про відчужен ня земельної ділян ки для сус пільних потреб. Таки дії до пр ийняття рішення Затоківсько ю селищною радою виконані не були.
Згідно ст.. 10 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сіл ьські, селищні, міські ради є о рганами місцевого самовряду вання, що представляють відп овідні територіальні громад и та здійснюють від їх імені т а в їх інтересах функції і пов новаження місцевого самовря дування, визначені Конституц ією України, цим та іншими зак онами.
Згідно ст.. 11 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні" , виконавчими органа ми рад є їх виконавчі комітет и, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи є пі дконтрольними і під звітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм п овноважень органів виконавч ої влади - також підконтрольн ими відповідним органам вико навчої вла ди.
Згідно до ч. З ст. 24 Закону Укр аїни «Про місцеве самоврядув ання в Україні»ор гани місце вого самоврядування та їх по садові особи діють лише на пі дставі, в межах пов новажень т а у спосіб, які передбач ені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і з аконами України, актами През идента України, Кабінету Мін істрів України, а в Автономні й Республіці Крим - також норм ативно-правовими актами Верх овної Ради і Ради міністрів А втономної Республіки Крим, п рийня тими у межах їхньої ком петенції.
Згідно ст. 321 Цивільного коде ксу України право власн ості є непорушним. Ніхто не може бути протиправно поз бавлений цього права чи обме жений у його здійсненні.
У відповідності до ст. 319 Циві льного кодексу України власн ик володіє, користується, роз поряджається майном на власн ий розсуд.
Статтею 41 Конституції Украї ни передбачає, що кожний має п раво володіти, коюстуватися та розпоряджатися своєю влас ністю.
Частиною 1 ст. 386 ЦК України пе редбачано, що держава забезп ечує рівний за хист прав усіх суб'єктів права власності.
Згідно ч. 1 ст. 6 Європейської конвенції з прав людини, кож на людина має право при визна ченні її цивільних прав та об ов'язків або при розгляді буд ь - якого кримінального звину вачення, яке йому пред'явлено , на справедливий та пуб лічни й судовий розгляд справи в ро зумні строки незалежним та б езпристрасним судом.
У відповідності до ст. 1 прот околу № 1 до Конвенції з прав л юдини кожна фізична або юрид ична особа має право на поваг у до своєї власності. Ніхто не може бути позбавле ний своєї власності, інакше як в інтере сах суспільства та на умовах передбачених законом та заг альними принципами міжнарод ного права.
Перелічені вище норми зако нодавства узгоджуються з Кон ституцією України. Так, відпо відно до ст. 144 Конституції Укр аїни органи місцевого самовр ядування в межах повноважень , визначених законом, приймаю ть рішення, які у разі їх невід повідності Конституції чи з аконам України зупиняються у встановленому законом поряд ку з одночасним зверненням д о суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 104 КАС Укр аїни, до адміністративного с уду має право звернутися з ад міністративним позовом особ а, яка вважає, що порушено її п рава, свободи чи інтереси у сф ері публічно-правових віднос ин.
Ч. 2 ст. 171 КАС України надає пра во оскаржити нормативно-прав овий акт особам, щодо яких йог о застосовано, а також особам , які є суб'єктом правовідноси н, у яких буде застосовано цей акт.
Згідно ст. 19 Конституції Укр аїни, правовий порядок в Укра їні ґрунтується на заса дах, в ідповідно до яких ніхто не мо же бути примушений робити те , що не передбачено законодав ством. Органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбаче ні Конст итуцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 99 КАС Укр аїни для звернення до адміні стративного суду за захистом прав, свобод та інтересів осо би встановлюється шестиміся чний строк, який, якщо не встан овлено інше, обчислюється з д ня, коли особа дізналася або п овинна була "знатися про пору шення своїх прав, свобод чи ін тересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обстави ни, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених ст. 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС Укр аїни в адміністративних спра вах про протиправність рішен ь, дій чи бездіяльності суб'єк та владних повноважень обов'язок щодо доказу вання п равомірності свого рішення, дії чи бездіяльності поклада ється на відповіда ча, я кщо він заперечує проти адмі ністративного позову.
Відповідно до положень ст. 1 8 КАС України місцевим загаль ним судам як адмініс тративн им судам підсудні адміністра тивні справи, у яких однією зі сторін є орган чи поса дова ос оба місцевого самоврядуванн я, посадова чи службова особа органу місцевого са мовряду вання, крім тих, які підсудні о кружним адміністративним су дам.
Відповідно до положень ст. 1 05 КАС України адміністративн ий позов може містити вимоги , зокрема, про скасування або в изнання нечинним рішення від повідача - суб'єкта владних по вноважень повністю чи окреми х його положень.
Таким чином, приймаючи до ув аги вищевикладене, суд вважа є позовні вимоги позивача за конними, обґрунтованими, та т акими, що підлягають задовол енню.
На підставі викладеного і керуючись ст. 18, ч.1, ч.2 ст. 71, ч.2 ст. 99 , ч.1 ст. 104, ст. 171 КАС України, ст. 149, с т. 151 ЗК України, ст.10, ст.11, ч. З ст. 24, ст.60 Закону України «Про місце ве самоврядування в Україні» , Законом України «Про відчуж ення земельних діля нок, інши х об'єктів нерухомого майна, щ о на них розміщені, які перебу вають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мо тивів суспільної необхіднос ті», ст. 19, ст. 41, Конституції Укра їни,
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити.
Визнати рішення виконавчо го комітету Затоківської сел ищної ради Білгород-Дністров ської міської ради Одеської області №241 від 15 вересня 2011 року «Про розгляд заяви гр.. ОСОБ А_1.»- таким, що не відповідає законодавству України.
Визнати рішення виконавчо го комітету Затоківської сел ищної ради Білгород-Дністров ської міської ради Одеської області №498 від 30 вересня 2011 року «Про розгляд пропозиції вик онавчого комітету селищної р ади щодо вилучення для суспі льних потреб власності гр.. ОСОБА_1.» - таким, що не відпо відає законодавству України .
Скасувати рішення виконав чого комітету Затоківської с елищної ради Білгород-Дністр овської міської ради Одесько ї області №241 від 15 вересня 2011 ро ку «Про розгляд заяви гр.. ОС ОБА_1.»
Скасувати рішення виконав чого комітету Затоківської с елищної ради Білгород-Дністр овської міської ради Одесько ї області №498 від 30 вересня 2011 ро ку «Про розгляд пропозиції в иконавчого комітету селищно ї ради щодо вилучення для сус пільних потреб власності гр. . ОСОБА_1.»
Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до апеляційного адмініст ративного суду Одеської обла сті через суд першої інстанц ії шляхом подання апеляційно ї скарги протягом 10 днів з дня проголошення постанови.
Суддя :
Суд | Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2012 |
Оприлюднено | 03.04.2012 |
Номер документу | 22244529 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні