11/119-08-3329
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"15" жовтня 2008 р.Справа № 11/119-08-3329
За позовом: Відкритого акціонерного товариства „Єнакієвський металургійній завод”.
До відповідача: Одеської залізниці;
про стягнення 17823,77 грн.
Суддя Власова С.Г.
Представники:
Від позивача: Томицька Н.М. (за довіреністю);
Від відповідача: Слюсар М. М. (за довіреністю);
СУТЬ СПОРУ: 04.08.2008 р. за вх. № 4512 ВАТ „Єнакієвський металургійний завод” (далі –Позивач) звернулось до суду з позовною заявою до Одеської залізниці про стягнення вартості нестачі в сумі 17823,77 грн.
Позивач на позовних вимогах наполягає, 29.09.2008 р. за вх. № 19678 надав заяву про зменшення позовних вимог, за вх. № 19679 заперечення на відзив.
Відповідач проти позовних вимог заперечує, з підстав викладених у відзиві на позов за вх. № 18064 від 08.09.2008 р.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши доводи сторін, суд встановив:
04.04.2008 р. Позивачем на адресу Компанії "Metinvest International S.A." у вагоні № 67912160 по залізничній накладній № 50259884 відвантажено вантаж (швелер) у кількості 63 650 кг.
Позивач зазначає, що при прийманні вантажу на ст. Нижньодніпровськ було здійснено комісійне переваження вантажу та встановлено недостачу швелеру у розмірі 5290 кг., про що складений комерційний акт серії БН № 754577/94/124 від 20.04.2008 р.
Позивачем розраховано вартість нестачі –17823,77 грн., яку останній просить суд стягнути з Відповідача.
Відповідач (Одеська залізниця) проти позовних вимог заперечує та зазначає, що відповідно до записів у залізничній накладній № 50259884 від 30.05.2008 р. завантаження вагону №67913160 проводилося на підприємстві вантажовідправника, засобами і силами відправника вантажу, ним же самостійно була визначена маса вантажу перед відправленням вагонів, без участі представника залізниці. Вагон прибув на станцію призначення в технічно справному стані, залізниця перевезла, та видала вантаж одержувачу без заперечень.
Також Відповідач зазначив, що Позивач завищив недостачу вантажу і не врахував вимоги ст.114 Статуту залізниць України.
Посилаючись на п.2.3. Роз'яснення Президії ВГСУ "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів" № 04-05\601 від 29.05.2002 р., Відповідач вказує, що передача права пред'явлення претензій та позовів у порядку ст.133 Статуту залізниць, не є уступкою права вимоги у зобов'язаннях пов'язаних з перевезенням вантажів", в зв'язку з чим, керуючись ст.ст.114, 133 Статуту залізниць України просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
29.09.2008 р. за вх. № 19678 Позивач надав заяву про зменшення позовних вимог, в якій уточнив позовні вимоги та просить суд стягнути з Відповідача 16841,09 грн., а за вх. № 19679 надав заперечення на відзив, в якому зазначає, що наявність ознак недостачі вантажу у вагоні №67913160 зафіксовано у комерційному акті серії БН №754577/94/124 від 20.04.2008 р. і той факт, що вантаж прибув в технічно справному вагоні, не звільняє залізницю від відповідальності згідно ст. 111 Статуту залізниць України.
Позивач також зазначив, що між Компанією "Metinvest International S.A." та ВАТ "Єнакієвський металургійний завод" 01.03.2008 р. був укладений контракт №010308 на постачання металопродукції на виконання умов якого, на підставі специфікації №1 від 01.03.2008 р. на адресу Компанії "Metinvest International S.A." (вантажоодержувач –Ізмаїльський морський торговельний порт) 04.04.2008 р. був відправлений вантаж (швелер) у вагоні № 67913160 по залізничній накладній №50259884.
28.05.2008 р. на адресу ВАТ "Єнакієвський металургійний завод" надійшла претензія Компанії "Metinvest International S.A." за № 09-3/258-2008 від 19.05.2008 р. про відшкодування збитків пов'язаних з недостачею металопродукції, що поступила у вагоні № 67913160 по накладній № 50259884 у розмірі 5,29 т на суму 3550,00 дол.США.
Позивач зазначає, що оскільки постачання товару згідно контракту № 010308 від 01.03.2008 р. здійснювалася на умовах СРТ ж/д станція Ізмаїл, Інкотермс-2000, договірні зобов'язання по перевезенню вантажу покладені на вантажовідправника (ВАТ "Єнакієвський металургійний завод") і на перевізника (залізницю). Враховуючи, що Компанія "Metinvest International S.A." не має жодних договірних відношень з перевізником і не є вантажовідправником або вантажоодержувачем по накладній, вищезазначена претензія була задоволена Позивачем в повному об'ємі. На підставі письмової заяви Компанії "Metinvest International S.A." сума претензії № 09-3/258-2008 від 19.05.2008 р. за контрактом № 010308 від 01.03.2008 р. у розмірі 3 550,00дол.США була зарахована в рахунок подальшої оплати металопродукції за контрактом № 010608 від 01.06.2008 р., укладеного між тими ж сторонами.
Також Позивач зазначає, що оскільки Компанія "Metinvest International S.A." не має жодних договірних відношень з перевізником і не є вантажовідправником або вантажоодержувачем по накладній, а вантажоодержувач по накладній –Ізмаїльський морський торговельний порт не має договірних відношень з ВАТ "Єнакієвський металургійний завод" і Компанією №Metinvest International S.A." відносно постачання металопродукції, пред'явлення позовних вимог до залізниці на користь вантажоодержувача є необґрунтованим.
Позивач також повідомив, що рахунок № 2164 від 14.04.2008 р. був оплачений сплачений Компанією "Metinvest International S.A." в повному обсязі, що підтверджується валютним меморіальним ордером №РТ80804237385600 від 23.04.2008 р., та двостороннім актом звірки взаємних розрахунків за контрактом № 010308 від 01.03.2008 р.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши представників сторін та проаналізувавши норми чинного законодавства в сфері залізничних перевезень, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 924 Цивільного Кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.
Відповідно до ст.110 Статуту Залізниць України, перевізник несе відповідальність за збереження вантажу з моменту його прийняття до перевезення і до видачі його вантажоодержувачу, якщо не доведе, що недостача виникла по незалежним від перевізника причинам.
Згідно зі ст.ст. 114, 115 Статуту, залізниця відповідає за незбереження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу. Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунку або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема договору або контракту купівлі –продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну, вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером.
Так з матеріалів справи, а саме залізничної накладної № 50259884 вбачається, що 04.04.2008 р. Позивач відправив на адресу Компанії "Metinvest International S.A." у напіввагоні № 67912160 швелер у кількості 63650 кг.
В ході слідування вагону № 67913160 на ст. Нижньодніпровськ Придніпровської залізниці було виявлено пошкодження ув'язок двох в'язок та відсутність захисного маркування на зазначених в'язках, доступ до вантажу усунено дротяними ув'язками та маркуванням жовтою фарбою, про що було складено акти загальної форми № 112/Б від 16.04.2008 р. та № 163/П від 18.04.2008 р.
20.04.2008 р. на ст. Нижньодніпровськ Придніпровської залізниці залізницею був складений комерційний акті серії БН № 754577/94/124 в якому зазначено: „...по документах значиться швелер вага брутто 84750 кг., тара 21100 кг., нетто 63650 кг., навантаження навалом. При переваженні виявилось вага брутто 79460 кг., тара 21100 кг., нетто 58360 кг., т.ч. менше проти ваги зазначеної у документах на 5290 кг. На взваження вагон поданий згідно акту загальної форми № 163/П. Навантаження у 2 яруси. В верхньому ярусі прораховуються 9 в'язок. Захисне маркування не порушено. На двох в'язках дротові увязки від руки в 1-ну та 2-ві ниті та маркувальні смуги жовтого кольору. На решті –заводські ув'язки не порушені.".
Вагон у технічному стані справний, про що свідчить розділ "А" комерційного акту.
Наявність пошкодження ув'язок та захисного маркування при транспортуванні, свідчить про можливу виїмку вугілля в ході слідування вантажу.
Зазначене свідчить про те, що залізницею взято до перевезення вантаж –швелер у кількості 63650 кг. При перевезенні виявлено недостачу у розмірі 5290 кг. В ході розгляду справи, Одеською залізницею не доведено відсутність вини у нестачі вантажу при перевезенні.
Згідно ст.113 СЗУ –за незбереження (втрату, недостачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, залізниця несе відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що недостача виникла з незалежних від неї причин.
Крім того, відповідно до вимог ч. ІІІ ст. 27 Статуту залізниць України, під час перевезення вантажу, який здувається, відправник зобов'язаний вжити відповідних профілактичних заходів. У разі невиконання зазначених вимог відповідальність за втрату або пошкодження вантажу, що виникли з цієї причини, несе відправник.
З залізничної накладної № 50259884 від 04.04.2008 р., комерційного акту серії БН 754577/94/124 від 04.04.2008 р. вбачається, що відправником вантажу було нанесено захисне маркування для забезпечення збереження вантажу.
Згідно зі ст.ст. 114, 115 Статуту, залізниця відповідає за незбереження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу. Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунку або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема договору або контракту купівлі –продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну, вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером.
Кількість і вартість відправленого вантажу Позивач належним чином підтвердив рахунком № 2164 від 14.04.2008 р. та валютним меморіальним ордером (а.с.53), вартість однієї тони вугілля складає 617 дол. США , що складає 3388,55 грн. за курсом НБУ на дату виявлення нестачі.
Розрахунок вартості недостачі вантажу в сумі 16841,09 грн. (а.с.40) здійснено Позивачем правильно, з урахуванням норми недостачі (суми норми природної втрати та граничною розходження визначення маси нетто) у розмірі 0,5 відсотка маси.
Заперечення Відповідача, викладені у пункті 2 відзиву на позов судом до уваги не приймаються як необгрунтовані.
Враховуючи викладене, уточнені позовні вимоги ВАТ „Єнакієвський металургійний завод” підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судові витрати по сплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу віднести за рахунок Відповідача, згідно ст.ст. 44, 49 ГПК України.
Керуючись статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Одеської залізниці (65012 м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, код 01071315) на користь Відкритого акціонерного товариства „Єнакієвський металургійний завод” (86429, Донецька область, м. Єнакієве, пр-т Металургів, 9, код 00191193, п/р 26006127300 в ЗАТ "Донгорбанк" відділення № 1 м. Єнакієве, МФО 334970) –16841,09 грн. вартості нестачі вантажу; 168,41 грн. –держмита; 118 грн. –витрати на ІТЗ судового процесу.
Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя Власова С.Г.
Рішення підписано 20.10.2008 р. в порядку ст. 85 ГПК.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2008 |
Оприлюднено | 05.11.2008 |
Номер документу | 2233531 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Власова С.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні