07/4311а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 07/4311а
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" жовтня 2008 р.
12год., м. Черкаси
За адміністративним позовом державної інспекції з контролю якості лікарських засобів у Черкаській області
до контрольно-ревізійного управління у Черкаській області
за участю третьої особи на стороні позивача без самостійних вимог –територіальної державної інспекції праці у Черкаській області
про скасування вимог
Суддя Дорошенко М.В.
Секретар судового засідання Сиволовська О.І.
Представники сторін та третіх осіб:
від позивача: Шульга Н.М. начальник інспекції, Артеменко Н.П. - головний бухгалтер інспекції, Биченко І.Я. - за довіреністю від 01.10.2008р.;
від відповідача: Коваль І.І. за довіреністю від 07.08.2008р., Плічко Г.І. - за довіреністю від 14.10.2008р.;
від 3-ої особи: Хоменко О.М. - за довіреністю від 13.10.2008р.
Заявлено адміністративний позов про визнання неправомірними дій працівників відповідача щодо встановлення ними порушень позивача при виплаті надбавок головному бухгалтеру Василенко Т.Г. та про визнання нечинним і скасування розпорядження відповідача від 08.08.2008р. №73.
В обґрунтування адміністративного позову позивач вказав на помилковість висновків відповідача про неправомірність встановлення і виплати позивачем протягом 2005-2006 років головному бухгалтеру інспекції Василенко Т.Г. двох надбавок у розмірі 50 відсотків посадового окладу кожна.
Заявою від 14.10.2008р. позивач в порядку зміни предмету адміністративного позову замість вимоги про визнання неправомірними дій працівників відповідача щодо встановлення ними порушень позивача при виплаті надбавок головному бухгалтеру інспекції Василенко Т.Г. заявив іншу вимогу про скасування пред'явленої відповідачем листом від 05.03.2008р. №23-04/49-1152 вимоги про зобов'язання позивача вжити заходів щодо забезпечення відшкодування безпідставно виплаченої заробітної плати головному бухгалтеру Василенко Т.Г. в сумі 8,48 тис. грн. та проведення відповідних корегувань розрахунків з державними цільовими фондами на суму 3,16 тис. грн., переплата яких виникла внаслідок незаконної виплати заробітної плати. Цією ж заявою позивач відмовився від позову в частині вимоги про визнання нечинним і скасування розпорядження відповідача від 08.08.2008р. №73.
Ухвалою від 14.10.2008р. господарський суд прийняв зміну позивачем предмету адміністративного позову та відмову позивача від адміністративного позову в частині вимоги про визнання нечинним і скасування розпорядження відповідача від 08.08.2008р. №73.
У засіданні суду представники позивача адміністративний позов з урахуванням заяви від 14.10.2008р. підтримали з викладених у ньому підстав.
Відповідач проти адміністративного позову заперечив, оскільки вважає неправомірними встановлення і виплату позивачем головному бухгалтеру Василенко Т.Г. двох надбавок у розмірі 50 відсотків посадового окладу кожна.
У засіданні суду представники відповідача підтримали заперечення проти адміністративного позову.
Представник третьої особи у судовому засіданні заявив про те, що не вважає протиправною виплату позивачем головному бухгалтеру Василенко Т.Г. двох надбавок у розмірі 50 відсотків посадового окладу кожна.
Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив наступне.
У січні, лютому 2008р. на виконання плану контрольно-ревізійної роботи на перший квартал 2008р. відповідачем була проведена ревізія фінансово-господарської діяльності та виконання кошторису доходів та видатків державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в Черкаській області за період з 01.01.2005р. по 31.12.2007р. За результатами цієї ревізії був складений акт від 12.02.2008р. №04-24/004.
Ревізією було встановлено, що позивач своїм наказом від 02.02.2005р. №22 в порушення вимог п. „г” п. 2.1 наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.1998р. №78 „Про умови оплати праці працівників Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров'я України та державних інспекцій з контролю якості лікарських засобів в Автономній республіці Крим, областях, у містах Києві та Севастополі” (далі - Наказ №78) встановив головному бухгалтеру Василенко Т.Г. на 2005р. надбавку за високі досягнення у правці у розмірі 50 відсотків посадового окладу і надбавку за виконання особливо важливої роботи у розмірі 50 відсотків посадового окладу при максимально можливому сумарному розмірі таких надбавок - 50 відсотків посадового окладу.
У 2006р. у зв'язку із застосуванням затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 29.03.2006р. №184 Умов оплати праці працівників Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів позивач нараховував і виплачував головному бухгалтеру інспекції Василенко Т.Г. заробітну плату у розмірі не меншому від того, який був встановлений їй в 2005р. Тобто встановлені позивачем головному бухгалтеру інспекції Василенко Т.Г. в 2005р. дві вказані вище надбавки вплинули на розмір її заробітної плати у 2006р.
Вказане правопорушення за висновком ревізії призвело до зайвого нарахування та виплати позивачем головному бухгалтеру Василенко Т.Г. заробітної плати в 2005р. на суму 5129грн. 73коп., в 2006р. на суму 3346грн. і зайвого перерахування до державних цільових фондів відрахувань на суму 1898грн. в 2005р. і 1211грн. 39коп. в 2006р.
Ревізією були встановлені і інші порушення позивачем вимог чинного законодавства, які позивач не заперечив.
На підставі акту ревізії від 12.02.2008р. №04-24/004 відповідач, посилаючись на п. 7 ст. 10 Закону України „Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні” та ст. 113 Бюджетного кодексу України, листом від 05.03.2008р. №23-04/49-1152 пред'явив позивачу вимоги, у тому числі і спірну вимогу про вжиття в установленому порядку заходів щодо забезпечення відшкодування безпідставно виплаченої заробітної плати головному бухгалтеру Василенко Т.Г. в сумі 8,48 тис. грн. і проведення відповідних корегувань розрахунків з державними цільовими фондами на суму 3,16 тис. грн., переплата яких виникла внаслідок незаконної виплати заробітної плати.
При цьому до вказаної у вимозі суми відрахувань до державних цільових фондів –3,16 тис. грн. ввійшли як сума відрахувань за 2005, 2006 роки у розмірі 3109грн. 39коп., пов'язаних із встановленням і виплатою позивачем головному бухгалтеру Василенко Т.Г. вищезгадуваних двох надбавок, так і суми відрахувань, пов'язані з встановленими ревізією іншими порушеннями вимог чинного законодавства, яких позивач не заперечив.
Встановлені ревізією факти встановлення і виплати позивачем в 2005р. головному бухгалтеру інспекції Василенко Т.Г. надбавки за високі досягнення у правці у розмірі 50 відсотків посадового окладу і надбавки за виконання особливо важливої роботи у розмірі 50 відсотків посадового окладу, а також врахування цих надбавок при визначення розміру заробітної плати головного бухгалтера інспекції Василенко Т.Г. у 2006р. позивач визнав повністю.
При цьому згідно з наказом позивача від 22.05.2006р. №48 головному бухгалтеру Василенко Т.Г. з 01.01.2006р. була встановлена лише одна надбавка за складність і напруженість у роботі у розмірі 50 відсотків посадового окладу.
Стаття 94 Кодексу законів про працю України визначає заробітну плату як винагороду, обчислену, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується.
Частинами 2, 3 ст. 97 Кодексу законів про працю України встановлено, що форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов'язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.
Конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються власником або уповноваженим ним органом з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті.
Згідно з преамбулою Закону України від 24.03.1995р. №108/95-ВР „Про оплату праці” цей Закон визначає економічні, правові та організаційні засади оплати праці працівників, які перебувають у трудових відносинах, на підставі трудового договору з підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та господарювання (далі - підприємства), а також з окремими громадянами та сфери державного і договірного регулювання оплати праці і спрямований на забезпечення відтворювальної і стимулюючої функцій заробітної плати.
Стаття 1 Закону України від 24.03.1995р. №108/95-ВР „Про оплату праці” також визначає заробітну плату як винагороду, обчислену, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.
Статтею 2 Закону України від 24.03.1995р. №108/95-ВР „Про оплату праці” встановлено, що основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов'язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців. Додаткова заробітна плата –це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.
За змістом ст. 13 Закону України від 24.03.1995р. №108/95-ВР „Про оплату праці” у редакції, яка була чинною у 2005р., оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законодавчих та інших нормативних актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів в межах бюджетних асигнувань та інших позабюджетних доходів.
Відповідно до ст. 15 Закону України від 24.03.1995р. №108/95-ВР „Про оплату праці” форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. У разі, коли колективний договір на підприємстві не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов'язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво органом.
Конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються з урахуванням вимог, передбачених частиною першою цієї статті.
Підпункт „г” п. 2.1 Наказу №78, який був чинним у 2005р., надає право керівникам органів державного контролю якості засобів у межах установлених фондів оплати праці та граничної чисельності працівників установлювати надбавки:
- за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи - керівникам підрозділів, їхнім заступникам, спеціалістам і службовцям - у розмірі до 50 відсотків посадового окладу.
- за особливі умови роботи - керівним працівникам і спеціалістам, які здійснюють державний контроль за якістю лікарських засобів, - у розмірі до 50 відсотків посадового окладу у залежності від обсягу, складності і характеру їхньої праці.
Затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я України від 29.03.2006р. №184 Умови оплати праці працівників Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів, які застосовуються з 01.01.2006р., містять такі норми:
2.2. Урахувати, що у разі, коли в окремих працівників згідно з цим наказом зменшується розмір заробітної плати (без урахування премій), працівникам виплачується різниця між діючим та новим розміром заробітної плати.
3. Надати право керівникам органів державного контролю якості лікарських засобів у межах встановлених фондів оплати праці та граничної чисельності працівників:
3.1. Установлювати:
3.1.3. Надбавки працівникам:
б) у розмірі до 50 відсотків посадового окладу:
- за високі досягнення у праці;
- за виконання особливо важливої роботи (на строк її виконання);
- за складність, напруженість у роботі.
Граничний розмір зазначених надбавок для одного працівника не повинен перевищувати 50 відсотків посадового окладу.
У пункті 7.2 колективного договору, укладеного між адміністрацією державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в Черкаській області та профспілковою організацією на 2005 –2007 роки зазначено, що керівником установлюються надбавки усім працівникам інспекції, які працюють на основній роботі та за сумісництвом за рахунок коштів загального та спеціального фондів. При встановлені доплат та надбавок враховується кваліфікаційний рівень працівників, інтенсивність, складність роботи і рівень відповідальності працівника:
- за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи –керівникам підрозділів, їхнім заступникам, спеціалістам і службовцям –у розмірі до 50 відсотків посадового окладу;
- за особливі умови роботи –керівним працівникам і спеціалістам, які здійснюють державний контроль за якістю лікарських засобів –у розмірі до 50 відсотків посадового окладу у залежності від обсягу, складності і характеру їхньої праці;
- за знання та використання в роботі іноземної мови –керівникам підрозділів, спеціалістам і службовцям – у розмірі до 10 відсотків посадового окладу.
З огляду на викладені вище обставини та норми законодавства господарський суд прийшов до таких висновків.
Встановлені наказом позивача від 02.02.2005р. №22 надбавки головному бухгалтеру Василенко Т.Г. були передбачені наказом №78 та колективним договором, укладеним між адміністрацією державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в Черкаській області та профспілковою організацією на 2005 –2007 роки. При цьому перевищення позивачем встановленого для нього фонду оплати праці ревізією встановлено не було.
Наказ №78 та названий вище колективний договір на відміну від затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 29.03.2006р. №184 Умов оплати праці працівників Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів не містять норм про те, що граничний розмір надбавок для одного працівника не повинен перевищувати 50 відсотків посадового окладу. Відтак висновок ревізії про те, що максимально можливий сумарний розмір встановлених наказом від 02.02.2005р. №22 надбавок головному бухгалтеру Василенко Т.Г. не повинен перевищувати 50 відсотків її посадового окладу є помилковим.
В 2006р. у зв'язку із застосуванням затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 29.03.2006р. №184 Умов оплати праці працівників Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів головному бухгалтеру Василенко Т.Г. була встановлена лише одна надбавка за складність і напруженість у роботі у розмірі 50 відсотків посадового окладу і правомірно виплачувалася різниця між більшим розміром заробітної плати за 2005р. і меншим новим її розміром за 2006р.
Відповідно до п. 7 та п. 10 ст. 10 Закону України „Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні” контрольно-ревізійні управління в областях мають право пред'являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів, звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Таким чином, пред'явлені відповідачем до позивача вимоги у формі листа від 05.03.2008р. №23-04/49-1152 є правовим актом індивідуальної дії, за скасуванням якого позивач має право звертатися до адміністративного суду з відповідним позовом.
За таких обставин спірна вимога відповідача в частині зобов'язання позивача вжити заходів щодо забезпечення відшкодування безпідставно виплаченої заробітної плати головному бухгалтеру Василенко Т.Г. в сумі 8,48 тис. грн. та проведення відповідних корегувань розрахунків з державними цільовими фондами на суму 3109грн. 39коп., переплата яких виникла внаслідок незаконної виплати заробітної плати, є неправомірною, тому підлягає скасуванню, а адміністративний позов у цій частині вимог –задоволенню.
В частині вимоги про проведення позивачем відповідних корегувань розрахунків з державними цільовими фондами на решту заявленої у позові суми відрахувань, які не пов'язані з із встановленням і виплатою позивачем головному бухгалтеру Василенко Т.Г. надбавок, адміністративний позов задоволенню не підлягає, оскільки позивач не заперечив і відповідно не спростував встановлені ревізією факти правопорушень, у зв'язку з якими були нараховані такі відрахування.
Відповідно до ч.1 та ч. 3 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України позивачу підлягають відшкодуванню із Державного бюджету України витрати на сплату судового збору в розмірі відповідно до задоволених вимог, а саме у розмірі 3грн. 25коп.
Керуючись ст.ст. 160 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, господарський суд ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Скасувати вимоги контрольно-ревізійного управління у Черкаській області, пред'явлені державній інспекції з контролю якості лікарських засобів у Черкаській області листом від 05.03.2008р. №23-04/49-1152, про вжиття в установленому порядку заходів щодо забезпечення відшкодування безпідставно виплаченої заробітної плати головному бухгалтеру Василенко Т.Г. в сумі 8,48 тис. грн. і проведення відповідних корегувань розрахунків з державними цільовими фондами на суму 3109грн. 39коп., переплата яких виникла внаслідок незаконної виплати заробітної плати.
Стягнути з Державного бюджету України на користь державної інспекції з контролю якості лікарських засобів у Черкаській області (вул. Смілянська, 171, м. Черкаси, 18008, ідентифікаційний код 25209557) –3грн. 25коп. витрат на сплату судового збору.
В решті адміністративного позову відмовити.
Ця постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Київського апеляційного адміністративного суду шляхом подання через господарський суд Черкаської області заяви про апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня оголошення постанови і апеляційної скарги - протягом двадцяти днів після подання такої заяви.
Ця постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження.
У разі своєчасного подання заяви про апеляційне оскарження і неподання апеляційної скарги у встановлений строк, ця постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
СУДДЯ Дорошенко М.В.
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2008 |
Оприлюднено | 05.11.2008 |
Номер документу | 2234048 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Дорошенко М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні