Рішення
від 04.04.2012 по справі 5013/151/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"04" квітня 2012 р. Справа № 5013/151/12

Господарський суд Кіров оградської області у складі судді Тимошевської В.В. при се кретарі судового засідання Г орловій М.С., розглянувши у від критому судовому засіданні с праву № 5013/151/12

за позовом: Кіровоградсько го міжрайонного природоохор онного прокурора в інтересах держави, уповноваженим орга ном, якої виступає Державна е кологічна інспекція у Кірово градській області, м. Кіровог рад

до відповідача: Приватного сільськогосподарського під приємства "Степ", Кіровоградс ька область, Долинський райо н, с. Першотравневе

про стягнення 32 867,00 грн.

Представники сторін:

від прокуратури - Деревінсь ка О.С., помічник Кіровоградсь кого міжрайонного природоох оронного прокурора (посвідче ння № 835);

від позивача - ОСОБА_1, до віреність № 04-4/119 від 10.01.2012р., завід увач юридичного сектору;

від відповідача - участі не брали.

В судовому засіданні огол ошено вступну та резолютивну частини рішення.

Кіровоградський міжрайон ний природоохоронний прокур ор в інтересах держави, уповн оваженим органом, якої висту пає Державна екологічна інсп екція у Кіровоградській обла сті звернувся до господарськ ого суду Кіровоградської обл асті з позовною заявою № 2-113ви х-12 від 21.02.2012р. з вимогою стягнути з приватного сільськогоспод арського підприємства "Степ" на користь держави в особі Де ржавної екологічної інспекц ії у Кіровоградській області шкоду, заподіяну навколишнь ому природному середовищу, в сумі 32 867,00 грн.

Ухвалою господарського су ду від 24.02.2012 р. поданий позов при йнято до розгляду та порушен о провадження у справі № 5013/151/12. Р озгляд справи в судовому зас іданні 20.03.2012 р. відкладено до 04.04.20 12р. та зобов'язано відповідача надати суду відзив на позов т а інші документи, необхідні д ля розгляду спору по суті.

В судовому засіданні 04.04.2012р. п редставники прокуратури та п озивача позовні вимоги підтр имали у повному обсязі.

Відповідач явки повноважн ого представника в судове за сідання 04.04.2012р. не забезпечив, п исьмового відзиву та інші ви требуванні судом документи н е подав. Будь-які обґрунтован і пояснення відповідача щодо документально підтверджени х причин неможливості явки і подання документів до суду н е надходили.

Суд вважає відповідача так им, що належним чином повідом лений про дату, час і місце суд ового засідання, оскільки пр едставник відповідача прийм ав участь в засіданні суду, як е відбулось, 20.03.2012р. (а.с. 55-58).

Пленумом ВГСУ у п. 3.9. постано ви від 26.12.2011р. № 18 "Про деякі питан ня практики застосування Гос подарського процесуального кодексу України судами перш ої інстанції" вказано на те, що у разі присутності сторони а бо іншого учасника судового процесу в судовому засіданні протокол судового засідання , в якому відображені відомос ті про явку сторін, є належним підтвердженням повідомленн я такої сторони (іншого учасн ика судового процесу) про час і місце наступного судового засідання.

Стаття 22 Господарського про цесуального кодексу України зобов' язує сторін добросов існо користуватись належним и їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засід ання представників сторони - це право, а не обов' язок, спр ава може розглядатись без їх участі, якщо нез' явлення ци х представників не перешкодж ає вирішенню спору.

Згідно статті 75 Господарськ ого процесуального кодексу У країни якщо відзив на позовн у заяву і витребувані господ арським судом документи не п одано, справу може бути розгл януто за наявними в ній матер іалами.

З урахуванням наведеного, в раховуючи належне повідомле ння відповідача про дату суд ового засідання, господарськ ий суд вважає можливим розгл янути справу № 5013/151/12 в судовому засіданні 04.04.2012 р. за відсутнос ті представника відповідача та за наявними у справі докум ентами.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників прокуратури та п озивача, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтують ся позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають зн ачення для правильного розгл яду справи і вирішення спору по суті, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

15.11.2011 р. Державною екологічно ю інспекцією в Кіровоградськ ій області проведено перевір ку дотримання вимог природоо хоронного законодавства при ватним сільськогосподарськ им підприємством "Степ".

В ході перевірки встановле но, що відповідачем здійснюв ався забір води з шахтних кол одязів без оформлення спеціа льного дозволу на водокорист ування. Вказане порушення за фіксовано в акті перевірки № 389 від 15.11.2011 р. (а.с. 9-13).

За результатами перевірки винесено припис з вимогою ус унути виявлене порушення, зо крема - оформити дозвіл на спе ціальне водокористування у с трок до 30.12.2011 р., який вручено для виконання директору приватн ого сільськогосподарського підприємства "Степ" (а.с. 14-15).

13.02.2012 р. Державною екологічно ю інспекцією в Кіровоградськ ій області, на вимогу Кіровог радського міжрайонного прир одоохоронного прокурора від 10.02.2012р., проведено позапланову перевірку приватного сільсь когосподарського підприємс тва "Степ", в ході якої встанов лено невиконання припису від 15.11.2011р. та продовження забору в оди без спеціального дозволу , про що складено акт № 07-41 (а.с. 25-26).

У відповідності до Методик и розрахунку розмірів відшко дування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону т а раціональне використання в одних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорон и навколишнього середовища У країни від 20.07.2009 року № 389, зареєс трованої в Міністерстві юсти ції України 14.08.2009 року за №767/16783 (із змінами і доповненнями, внес еними Наказом Міністерства е кології та природних ресурсі в України від 30 червня 2011 року N 2 20), Державною екологічною інсп екцією в Кіровоградській обл асті проведено розрахунок ро зміру збитків, заподіяних ві дповідачем внаслідок самові льного водокористування.

Розрахунок проведено по об 'ємам самовільно забраної ві дповідачем води, який згідно довідки відповідача (а.с. 27) за період з 16.11.2011 р. по 31.12.2011 р. склав 365,1 куб.м, а за період з 01.01.2012р. по 13.02.2012р . - 264,1 куб.м. Розмір збитків згідн о наведеного розрахунку стан овить 32 867,00 грн. (а.с. 28-29).

При розгляді даної справи г осподарський суд враховує на ступне.

В силу статті 66 Конституції України кожен зобов'язаний н е заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшко довувати завдані ним збитки.

Відповідно до частини 1 стат ті 5 Закону України "Про охорон у навколишнього природного с ередовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підляга ють: навколишнє природне сер едовище як сукупність природ них і природно-соціальних ум ов та процесів, природні ресу рси, як залучені в господарсь кий обіг, так і не використову ванні в народному господарст ві в даний період (земля, надра , води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринн ий світ), ландшафти та інші при родні комплекси.

Статтею 38 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” передба чено, що в порядку спеціально го використання природних ре сурсів громадянам, підприємс твам, установам і організаці ям надаються у володіння, кор истування або оренду природн і ресурси на підставі спеціа льних дозволів, зареєстрован их у встановленому порядку, з а плату для здійснення вироб ничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених зако нодавством України, - на пільг ових умовах.

Відповідно до статей 1, 46, 48 Вод ного кодексу України водокор истуванням є використання во д (водних об'єктів) для задовол ення потреб населення, проми словості, сільського господа рства, транспорту та інших га лузей господарства, включаюч и право на забір води, скиданн я стічних вод та інші види вик ористання вод (водних об'єкті в); водокористування може бут и двох видів - загальне та спец іальне; спеціальне водокорис тування - це забір води з водни х об'єктів із застосуванням с поруд або технічних пристрої в, використання води та скида ння забруднюючих речовин у в одні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднююч их речовин із зворотними вод ами із застосуванням каналів ; спеціальне водокористуванн я здійснюється юридичними і фізичними особами насампере д для задоволення питних пот реб населення, а також для гос подарсько-побутових, лікувал ьних, оздоровчих, сільського сподарських, промислових, тр анспортних, енергетичних, ри богосподарських та інших дер жавних і громадських потреб. Згідно з пунктом 9 статті 44 Вод ного кодексу України водокор истувачі зобов'язані здійсню вати спеціальне водокористу вання лише за наявності дозв олу.

Враховуючи вищенаведені н орми чинного законодавства, право на спеціальне водокори стування виникає з моменту о тримання дозволу.

Як вбачається з матеріалів справи, Державне управління охорони навколишнього приро дного середовища в Кіровогра дській області отримавши 14.02.201 2р. заяву приватного сільсько господарського підприємств а "Степ" про видачу дозволу на спеціальне водокористуванн я, видало 15.02.2012р. відповідний до звіл за № 11451 (а.с. 35-47).

З викладеного слідує, що від повідач на момент проведення перевірок здійснював самові льне водокористування без сп еціального дозволу, а саме за бір води з двох шахтних колод язів, за період з 16.11.2011 р. по 31.12.2011 р. в кількості 365,1 куб.м та за пері од з 01.01.2012р. по 13.02.2012р. в кількості 264 ,1 куб.м. Вказані обставини вст ановлені проведеною Державн ою екологічною інспекцією в Кіровоградській області та п ідтверджуються самим відпов ідачем, про що свідчить довід ка № 21 від 13.02.2012р. (а.с. 27).

Згідно зі статтею 110 Водного кодексу України порушення в одного законодавства тягне з а собою дисциплінарну, адмін істративну, цивільно-правову або кримінальну відповідаль ність згідно з законодавство м України. Водокористувачі з вільняються від відповідаль ності за порушення водного з аконодавства, якщо вони вини кли внаслідок дії непереборн их сил природи чи воєнних дій . Відповідальність за поруше ння водного законодавства не суть особи, винні, зокрема, у н едотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціально го водокористування.

Відповідно до норм статті 11 1 Водного кодексу України під приємства, установи, організ ації і громадяни України, а та кож іноземні юридичні і фізи чні особи та особи без громад янства зобов'язані відшкодув ати збитки, завдані ними внас лідок порушень водного закон одавства, в розмірах і порядк у, встановлених законодавств ом України. Притягнення винн их у порушенні водного закон одавства до відповідальност і не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завд аних ними внаслідок порушенн я водного законодавства.

Згідно зі статтею 68 Закону У країни "Про охорону навколиш нього природного середовища " порушення законодавства Ук раїни про охорону навколишнь ого природного середовища тя гне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавс твом України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальніс ть. Відповідальність за пору шення законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища несуть особи, ви нні, зокрема, у самовільному с пеціальному використанні пр иродних ресурсів. Підприємст ва, установи, організації та г ромадяни зобов'язані відшкод овувати шкоду, заподіяну ним и внаслідок порушення законо давства про охорону навколиш нього природного середовища , в порядку та розмірах, встано влених законодавством Украї ни. Застосування заходів дис циплінарної, адміністративн ої або кримінальної відповід альності не звільняє винних від компенсації шкоди, запод іяної забрудненням навколиш нього природного середовища та погіршенням якості приро дних ресурсів.

Згідно з частиною 1 статті 69 З акону України "Про охорону на вколишнього природного сере довища" шкода, заподіяна внас лідок порушення законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища, підл ягає компенсації в повному о бсязі.

Наказом Міністерства охор они навколишнього природног о середовища України від 20.07.2009 р оку № 389, зареєстрованим в Міні стерстві юстиції України 14.08.200 9 року за №767/16783, затверджено Мет одику розрахунку розмірів ві дшкодування збитків, заподія них державі внаслідок поруше ння законодавства про охорон у та раціональне використанн я водних ресурсів.

Згідно пунктів 1.2.-1.3. названа М етодика встановлює порядок в изначення розмірів відшкоду вання збитків, заподіяних де ржаві внаслідок порушення за конодавства про охорону та р аціональне використання вод них ресурсів, зокрема, у разі с амовільного використання во дних ресурсів при відсутност і дозвільних документів (доз волу на спеціальне водокорис тування та/або спеціального дозволу на користування надр ами (підземні води)) та встанов лює єдині вимоги до визначен ня збитків, заподіяних держа ві внаслідок порушення закон одавства про охорону та раці ональне використання водних ресурсів суб'єктами господа рювання (фізичними і юридичн ими особами).

Ця Методика застосовуєтьс я державними інспекторами Ук раїни з охорони навколишньог о природного середовища та д ержавними інспекторами з охо рони навколишнього природно го середовища відповідних те риторій (далі - державні інспе ктори) при розрахунку розмір ів збитків, заподіяних держа ві внаслідок порушення закон одавства про охорону та раці ональне використання водних ресурсів, які виявлені за рез ультатами державного контро лю за додержанням вимог суб'є ктами господарювання природ оохоронного законодавства.

Державні інспектори з дати встановлення факту порушенн я вимог законодавства про ох орону та раціональне викорис тання водних ресурсів провод ять збір і аналіз необхідних матеріалів і на підставі ціє ї Методики розраховують розм ір відшкодування збитків (п.1.4 Методики).

Розрахунок розміру відшко дування збитків, обумовлених самовільним використанням в одних ресурсів при відсутнос ті дозвільних документів виз начено розділом 9 вказаної Ме тодики, у відповідності до як ого позивачем здійснено розр ахунок збитків, заподіяних п риватним сільськогосподарс ьким підприємством "Степ" (а.с. 28-29).

З огляду на вищезазначені н орми законодавства та встано влені обставини справи, врах овуючи, що відповідач є водок ористувачем, який здійснив с пеціальне водокористування без відповідного дозволу, са мовільно забравши з двох шах тних колодязів за період з 16.11.2 011 р. по 31.12.2011 р. - 365,1 куб.м води та за п еріод з 01.01.2012р. по 13.02.2012р. - 264,1 куб.м. во ди, господарський суд дійшов висновку про наявність вини відповідача в заподіяній шк оді, яка виникла внаслідок по рушення ним законодавства пр о охорону навколишнього прир одного середовища, причинно- наслідковому зв'язку між дія ми відповідача і заподіяною шкодою в розмірі 32 867,00 грн.

У відповідності до статті 49 Господарського процесуальн ого кодексу України судовий збір стягується з відповідач а в доход бюджету.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 44, 49, 75, 82, 84, 85, 116, 1 17 Господарського процесуаль ного кодексу України, господ арський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольни ти повністю.

Стягнути з приватного сіль ськогосподарського підприє мства "Степ" (28530, Кіровоградськ а область, Долинський район, с . Першотравневе, вул. Шкільна 1 , ідентифікаційний код 31217767) на користь держави в особі Держ авної екологічної інспекції у Кіровоградській області (250 22, м. Кіровоград, вул. Дзержинсь кого, 84/37, ідентифікаційний код 38037110) шкоду, заподіяну навколиш ньому природному середовищу , в сумі 32 867,00 грн., перерахувавши кошти на р/р 33112331700176, код бюджетно ї класифікації 24062100, банк одерж увача - ГУДКСУ у Кіровоградсь кій області, МФО 823016, ОКПО 37983323.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Стягнути з приватного сіль ськогосподарського підприє мства "Степ" (28530, Кіровоградськ а область, Долинський район, с . Першотравневе, вул. Шкільна 1 , ідентифікаційний код 31217767) в до ход Державного бюджету Украї ни (отримувач коштів: Управлі ння Державної казначейської служби України у м. Кіровогра ді Кіровоградської області, банк: ГУ ДКСУ у Кіровоградськ ій області, МФО: 823016, ідентифіка ційний код: 38037409, рахунок: 31211206783002, ко д: 22030001) судовий збір в сумі 1609,50 гр н.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Згідно частини 5 статті 85 Гос подарського процесуального кодексу України рішення гос подарського суду набирає зак онної сили після закінчення строку подання апеляційної с карги, якщо апеляційну скарг у не було подано. У разі поданн я апеляційної скарги рішення , якщо його не скасовано, набир ає законної сили після розгл яду справи апеляційним госпо дарським судом.

Дане рішення може бути оска ржено до Дніпропетровського апеляційного господарськог о суду через господарський с уд Кіровоградської області в порядку, встановленому Госп одарським процесуальним код ексом України.

Примірник рішення направи ти відповідачу за адресою: 28530, Кіровоградська область, Доли нський район, с. Першотравнев е, вул. Шкільна, 1.

Суддя В.В . Тимошевська

Повне рішення складено 09.04.2012р .

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення04.04.2012
Оприлюднено13.04.2012
Номер документу22502115
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5013/151/12

Ухвала від 25.04.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 20.03.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Рішення від 04.04.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 24.02.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні