Рішення
від 09.04.2012 по справі 621-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

Автономна Республіка К рим, 95003, м.Сімферополь, вул.О.Нев ського/Річна, 29/11, к. 309

РІШЕННЯ

Іменем України

09.04.2012 Справа №5002-22/621-2012

За позовом Заступника про курора м. Ялта в інтересах дер жави в особі:

1. Республіканського к омітету АР Крим по земельних ресурсах, м. Сімферополь

2. Київської міської ра ди, м. Київ

до Алупкінської міської ра ди, м. Алупка

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору, на стороні відповідача Дитячого протит уберкульозного санаторію «А лупка» Київського міського д итячого санаторно-курортног о медичного об' єднання, м. Ал упка,

про визнання недійсним ріш ення

Суддя Калініченко А.А.

представники:

від позивачів - не з' яви лись

від відповідача - ОСОБА _1., представник, дов від 23.09.2011

від третьої особи - не з' яв илась

прокурор - Коноваленко А.В., посвідчення № 11156

Заступник прокурора м. Ял та звернувся до Господарсько го суду Автономної Республік и Крим із позовною заявою в ін тересах держави в особі Респ убліканського комітету АР Кр им по земельних ресурсах та К иївської міської ради до Алу пкінської міської ради про в изнання недійсним рішення Ал упкінської міської ради №24 ві д 30.03.2004 «Про припинення права по стійного користування земле ю санаторію «Шахтар».

Ухвалою Господарського су ду Автономної Республіки Кри м від 24.02.2012 до участі у справі в я кості третьої особи, яка не за являє самостійних вимог на п редмет спору залучено Дитячи й протитуберкульозний санат орій «Алупка» Київського міс ького дитячого санаторно - курортного медичного об' єд нання.

07.03.2012 до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяв у, відповідно до якого Алупкі нська міська рада просить су д в задоволенні позову відмо вити.

04.04.2012 до суду надійшли поясне ння третьої особи по суті спо ру.

05.04.2012 до суду надійшли поясне ння позивача - Київської місь кої ради по суті спору, відпов ідно до яких позивач позовні вимоги підтримав у повному о бсязі.

Позивачі та тертя особа в су дове засідання не з' явились , про причини відсутності суд у не повідомили. Про дату розг ляду справи повідомлені нале жним чином - рекомендованою кореспонденцією.

Розгляд справи відкладавс я в порядку ст. 77 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни.

Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши пояснення ві дповідача та прокурора, суд

встановив:

Перевіркою, проведеною Дер земінспекцією Рескомзему АР Крим встановлено, що рішення м 15-ої сесії 21-го скликання Алуп кінської міської ради від 26.10.19 92 за санаторієм «Шахтар» закр іплено земельну ділянку площ ею 9,3393 га у історично складених межах.

На підставі вказаного ріше ння санаторію «Шахтар» 07.04.1995 на дано державний акт на право п остійного користування земл ею КМ № 0000027 на площу 9,3393 га, урахов уючи земельну ділянку площею 0,7265 га АДРЕСА_1.

Прокурор вказує, що відпові дно до п. 6 Перехідних положень Земельного кодексу України (діяв на час прийняття оскарж уваного рішення) громадяни т а юридичні особи, які мають у п остійному користуванні земе льні ділянки, але за цим Кодек сом не можуть мати їх на таком у праві, повинні до 1 січня 2005 ро ку переоформити у встановлен ому порядку право власності або право оренди на них.

У подальшому Алупкінською міською радою прийнято ріше ння № 24 від 30.03.2004 про припинення п рава постійного користуванн я землею санаторію «Шахтар».

Відповідно до статті 122 Земе льного кодексу України Кабін ет Міністрів України надає з емельні ділянки оздоровчого , рекреаційного призначення із земель державної власност і у постійне користування юр идичним особам.

Відповідно до статті 123 Земе льного кодексу України при н аданні земельної ділянки у користування обласними держ авними адміністраціями, Радо ю міністрів Автономної Рес публіки Крим або Кабінетом М іністрів України сільські, с елищні, міські, районні, облас ні ради, районні державні адм іністрації за місцем розташу вання земельної ділянки пода ють свій висновок відповідно обласній державній адмініст рації, Раді міністрів Автоно мної Республіки Крим.

Так, Алупкінською міською р адою було прийнято рішення № 24 від 30.03.2004 про припинення права постійного користування зем лею санаторію «Шахтар».

Але, прокурор вважає, що Алу пкінська міська рада, отрима вши лист санаторію «Алупка» повинна була надати висновок на адресу Кабінету Міністрі в України про переоформлення правовстановлюючих докумен тів санаторію «Алупка» щодо передачі земельної ділянки п лощею 9,3393 га від санаторію «Шах тар» у зв'язку із правонаступ ництвом, а не приймати рішенн я про припинення права корис тування земельною ділянкою т а анулювання державного акту .

Отже, оскаржуване рішення, н а думку прокурора, прийнято А лупкінською міською радою із перевищенням наданих їй пов новажень.

Розглянувши заявлені позо вні вимоги, господарський су д не знаходить підстав для їх задоволення виходячи з наст упного.

Рішенням Алупкінської міс ької ради від 30 березня 2004 №24 при пинено право постійного кори стування на земельну ділянку площею 9,68 га за адресою: АДРЕ СА_2, анульовано державний а кт на право постійного корис тування земельною ділянкою № 0000027.

Прокурор, в обґрунтування п озовних вимог посилається на положення частини 9 статті 149 З К України в редакції, яка діял а на момент ухвалення оспорю ваного рішення Алупкінською міською радою.

Відповідно до вказаної пра вової норми Кабінет Міністр ів України вилучає земельні ділянки державної власност і, які перебувають у постійно му користуванні, - ріллю, бага торічні насадження для несіл ьськогосподарських потреб, л іси першої групи площею пона д 10 гектарів, а також земельн і ділянки природоохоронного , оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частинами п'ятою - восьмою цієї статті, та у вип адках, визначених статтею 150 ц ього Кодексу.

Відповідно до статті 84 Земе льного кодексу України, в ред акції на момент ухвалення ос порюваного рішення Алупкінс ькою міською радою, у державн ій власності перебувають усі землі України, крім земель к омунальної та приватної влас ності.

Право державної власнос ті на землю набувається і реалізується державою в осо бі Кабінету Міністрів Укра їни, Ради міністрів Автоном ної Республіки Крим, обласн их, Київської та Севастополь ської міських, районних д ержавних адміністрацій від повідно до закону.

До земель державної власно сті, які не можуть передавати сь у комунальну власність, на лежать:

а) землі атомної енергетики та космічної системи;

б) землі оборони, крім земе льних ділянок під об'єктам и соціально-культурного, вир обничого та житлового призна чення;

в) землі під об'єктами пр иродно-заповідного фонду т а історико-культурними об'є ктами, що мають національ не та загальнодержавне зна чення;

г) землі під водними об'єкта ми загальнодержавного значе ння;

ґ) земельні ділянки, які ви користовуються для забезпеч ення діяльності Верховної Ра ди України, Президента Укра їни, Кабінету Міністрів Укр аїни, інших органів державн ої влади, Національної акаде мії наук України, державних г алузевих академій наук;

д) земельні ділянки зон в ідчуження та безумовного (об ов'язкового) відселення, що за знали радіоактивного забруд нення внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи;

е) земельні ділянки, які зак ріплені за державними профес ійно-технічними навчальним и закладами.

До земель державної власно сті, які не можуть передавати сь у приватну власність, нале жать:

а) землі атомної енергетики та космічної системи;

б) землі під державними за лізницями, об'єктами державн ої власності повітряного і т рубопровідного транспорту;

в) землі оборони;

г) землі під об'єктами п риродно-заповідного фонду , історико-культурного та озд оровчого призначення, що маю ть особливу екологічну, оздо ровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність , якщо інше не передбачено зак оном;

ґ) землі лісового фонду, крі м випадків, визначених цим К одексом;

д) землі водного фонду, крі м випадків, визначених цим Ко дексом;

е) земельні ділянки, які ви користовуються для забезпеч ення діяльності Верховної Ра ди України, Президента Укра їни, Кабінету Міністрів Укр аїни, інших органів державно ї влади, Національної академ ії наук України, державних га лузевих академій наук;

є) земельні ділянки зон відч уження та безумовного (об ов'язкового) відселення, що за знали радіоактивного забруд нення внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи;

ж) земельні ділянки, які закріплені за державними професійно-технічними навч альними закладами.

Держава набуває права влас ності на землю у разі:

а) відчуження земельних ді лянок у власників з мотивів с успільної необхідності та дл я суспільних потреб;

б) придбання за договорами к упівлі-продажу, дарування, мі ни, іншими цивільно-правовим и угодами;

в) прийняття спадщини;

г) передачі у власність держ аві земельних ділянок комуна льної власності територіаль ними громадами;

ґ) конфіскації земельної ді лянки.

Матеріалами справи, зокрем а довідкою Управління Держко мзему у місті Ялта від 15.02.2012, під тверджується, що земельна ді лянка площею 9,3393 га відноситьс я до земель оздоровчого приз начення, цей факт відповідач ем та третьою особою не оспор юється.

Однак, прокурором не врахов ано, згідно пункту 12 Розділ X «П ЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Земельн ого кодексу України в редакц ії на момент ухвалення оспор юваного рішення Алупкінсько ю міською радою, до розмежува ння земель державної і комун альної власності повноважен ня щодо розпорядження землям и в межах населених пунктів, к рім земель, переданих у прива тну власність, здійснюють ві дповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами насе лених пунктів - відповідні ор гани виконавчої влади.

Як вбачається з матеріалів справи, зокрема графічних ма теріалів, які відображають м ежи міста Алупка як населено го пункту, довідки Виконавчо го комітету Алупкінської міс ької ради від 04.04.2012, земельна ді лянка площею 9,3393 га знаходилас ь в межах міста Алупка, як насе леного пункту. Це також підтв ерджується наявністю поштов ої адреси, за якою розміщена з емельна ділянка - АДРЕСА_2

Представник відповідача у судовому засіданні пояснив, що на момент ухвалення спірн ого рішення Алупкінською міс ькою радою розмежування земе ль державної та комунальної власності в межах міста Алуп ка проведено не було.

За вказаних обставин суд ви ходить з того, що ухвалюючи сп ірне рішення від 30 березня 2004 № 24 Алупкінська міська рада дія ла в межах наданих неї законо м повноважень, оскільки поло ження пункту 12 Розділу X «ПЕРЕ ХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» ЗК України є спеціальною нормою, яка має пріоритет по відношенню до п оложень частини 9 статті 149 ЗК У країни.

Щодо підстав припинення пр ава постійного користування земельною ділянкою суд зазн ачає наступне.

Відповідно до розпоряджен ня Кабінету Міністрів Україн и №843-р від 19.10.1998 прийнято пропози цію Київської міської ради т а Київської міської державно ї адміністрації, погоджену з МОЗ, Мінекономіки, Мінфіном т а Фондом державного майна Ук раїни, про передачу протитуб еркульозного санаторію «Шах тар» (АДРЕСА_2), що належить до сфери управління МОЗ, з дер жавної власності у власність територіальної громади міст а Києва.

Рішенням Київської місько ї ради №5/106 від 24.09.1998 прийнято з де ржавної у комунальну власніс ть територіальної громади мі ста Києва протитуберкульозн ий санаторій для дорослих «Ш ахтар» на 120 ліжок, якій розташ ований на АДРЕСА_2 і знахо диться в оперативному управл іння Міністерства охорони зд оров' я України.

Розпорядженням Київської міської державної адміністр ації від 02.04.1999 №461 затверджений с татут Дитячого протитуберку льозного санаторію «Алупка» . Вказаним розпорядженням бу ло реорганізовано санаторій «Шахтар» у дитячий протитуб еркульозний санаторій «Алуп ка» Київського міського дитя чого санаторно-курортного ме дичного об' єднання, який є й ого правонаступником.

Суд звертає увагу на те, що с анаторій «Шахтар» був переда ний з державної у комунальну власність як цілісний майно вий комплекс, а не як юридична особа, оскільки остання не мо же виступати об' єктом права власності. Одночасно, чинне н а той момент законодавство н е визначало подальшої долі ю ридичної особи у разі, якщо вс е майно, що закріплено за нею н а праві оперативного управлі ння, змінює форму власності з державної на комунальну, не в изначало, які дії слід вчинят и уповноваженим державним ор ганам та органам місцевого с амоврядування щодо такої юри дичної особи - ліквідація, п еретворення, або внесення зм ін до статуту щодо форми влас ності та органу управління т а ін.

Відповідно до статті 27 Земе льного кодексу України 1990 рок у право користування земельн ою ділянкою чи її частиною пр ипиняється у разі припинення діяльності підприємства, ус танови, організації, селянсь кого (фермерського) господар ства.

Припинення діяльності юри дичної особи здійснюється у зв' язку з її ліквідацією аб о реорганізацією, в тому числ і шляхом перетворення.

В той же час, відповідно до с татті 30 Земельного кодексу Ук раїни 1990 року при переході пра ва власності на будівлю і сп оруду разом з цими об'єктами переходить у розмірах, пере дбачених статтею 67 цього Код ексу, і право власності або пр аво користування земельною ділянкою без зміни її цільо вого призначення і, якщо інш е не передбачено у договорі відчуження - будівлі та спор уди. У разі зміни цільового п ризначення надання земельно ї ділянки у власність або кор истування здійснюється в пор ядку відведення.

При передачі підприємств ами, установами і організаці ями будівель та споруд іншим підприємствам, установам і о рганізаціям разом з цими об'є ктами до них переходить пра во користування земельною д ілянкою, на якій знаходятьс я зазначені будівлі та спор уди.

Господарський суд звертає увагу на те, що положення стат ей 27 та 30 Земельного кодексу Ук раїни 1990 року слід застосовув ати в нерозривному взаємозв' язку із положеннями статті 22 З емельного кодексу України 1990 року, яка передбачала, що прав о власності на землю або пр аво користування наданою зе мельною ділянкою виникає п ісля встановлення землевпо рядними організаціями меж зе мельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання доку мента, що посвідчує це право.

Враховуючи вказані правов і норми, суд виходить з того, щ о внаслідок передачі майна с анаторію з державної у комун альну власність та перетворе ння Санаторію для дорослих « Шахтар» у Дитячий протитубер кульозний санаторій «Алупк а» Київського міського дитяч ого санаторно-курортного мед ичного об' єднання право пос тійного користування земель ною ділянкою площею 9,3393 га пере йшло до новоствореної юридич ної особи - Дитячого протитуб еркульозного санаторію «Ал упка», однак для забезпеченн я законності землекористува ння правовстановлюючий доку мент - акт на право постійно го користування земельною ді лянкою підлягав переоформле нню на Дитячий протитуберкул ьозний санаторій «Алупка».

В своєму рішенні у справі за конституційним поданням 51 на родного депутата України щод о відповідності Конституції України (конституційності) п оложень статті 92, пунк ту 6 розділу X «Перехідні полож ення» Земельного кодексу Укр аїни (справа про постій не користування земельними д ілянками) від 22 вересня 2005 року №5-рп/2005 Конституційний Суд Укр аїни зазначив, що у пункті 6 Пе рехідних положень Кодексу йд еться про переоформлення пра ва власності або оренди гром адянами та юридичними особа ми, які мають у постійному користуванні земельні ділян ки, але за цим Кодексом не мож уть мати їх на такому праві. Пе реоформлення також має два з начення: повторити оформленн я і оформити заново, за новими правилами.

Таким же невизначеним є с ловосполучення «переоформи ти у встановленому порядку» без посилання на відповідні норми Кодексу або інших зако нів. При цьому в Кодексі та інш их законах немає спеціальних норм щодо такого порядку пе реоформлення права постій ного користування. Оскільки переоформлення може означа ти оформлення за тих самих ум ов, що й раніше, а також за нови ми, іншими умовами, то ці умов и мають бути зазначені в Пере хідних положеннях Кодексу.

Відсутність розмежування надання земельної ділянки і зміни титулу прав на земельн і ділянки ускладнює переофор млення і на практиці вирішує ться довільно.

Неврегульованість питання щодо переважного права пос тійного землекористувача н а придбання земельної діля нки у власність породжує пр облеми, пов'язані з вибором способу переоформлення пра ва на землю, відшкодуванням в артості проведених землекор истувачем поліпшень за час к ористування землею тощо.

Отже, порядок переоформлен ня права користування земел ьною ділянкою має бути врегу льований у чинному Кодексі а бо інших законах шляхом визн ачення об'єктів, суб'єктів та основних стадій набуття пра в на земельні ділянки.

Аналогічним чином, земельн е законодавство, яке діяло на момент прийняття Алупкінськ ою міською радою рішення від 30 березня 2004 №24 не визначало пор ядок переоформлення права по стійного користування земел ьною ділянкою в тому разі, якщ о відбулась реорганізація зе млекористувача шляхом перет ворення.

Суд звертає увагу на те, що а кт на право постійного корис тування земельною ділянкою с ерія КМ №0000027 від 01 квітня 1995 року був виданий санаторію «Шахт ар».

Саме тому, Дитячий протитуб еркульозний санаторій «Алуп ка» звернувся до Алупкінсько ї міської ради із заявою вих. № 424 від 26.11.2003, в якій просив дозвол у на переоформлення права по стійного користування земле ю санаторію «Шахтар» на його правонаступника - дитячий пр отитуберкульозний санаторі й «Алупка». А в заявах вих№70 ві д 17.02.2004 просив вилучити земельн у ділянку у санаторію «Шахта р» та надати дозвіл на розроб ку проекту відведення земель ної ділянки, оскільки положе ння чинного на той момент зем ельного законодавства не доз воляли оформити правовстано влюючі документи на земельну ділянку інакше, як через проц едуру розроблення проекту зе млеустрою щодо відведення зе мельної ділянки.

Особливу увагу суд звертає на те, що рішення Алупкінсько ї міської ради 30 березня 2004 рок у №24 полягає у припиненні прав а користування земельною діл янкою певному землекористув ачу - санаторію «Шахтар», то бто стосується юридичної осо би, яку було припинено у зв' я зку з перетворенням за 5 років до моменту прийняття рішенн я. Одночасно, жодний пункт ріш ення, що оспорюється, не перед бачає припинення права пості йного користування земельно ю ділянкою особі, які станом н а 30 березня 2004 року виступала з емлекористувачем внаслідок правонаступництва - Дитячом у протитуберкульозному сана торію «Алупка».

В своїх поясненнях третя ос оба, яка не заявляє самостійн их вимог на предмет спору, заз начила, що Дитячий протитубе ркульозний санаторій «Алупк а» утворений в 1999 році і є право наступником санаторію «Шахт ар», розташований в м. Алупка, оформлений державний акт пос тійного користування земель ною ділянкою, площею 9,3393 га, вид аний санаторію «Шахтар».

26.11.2003 адміністрація Дитячого протитуберкульозного санат орію «Алупка» звернулась до Алупкінської міської ради з проханням дозволити переофо рмлення Державного акту на п раво постійного користуванн я землею Санаторію «Шахтар» на його правонаступника - Дит ячий протитуберкульозний са наторій «Алупка».

Крім того, третя особа вказа ла, що проведено ряд заходів з підготовки документів, необ хідних для його переоформлен ня. Але, на сьогоднішній день в казана робота ускладнена чер ез невирішеність питання про прийом міською радою житлов ого фонду санаторію, що знахо диться як на території, так і з а її межами.

Більш того, третя особа зазн ачила, що оскаржуване рішенн я Алупкінської міської ради ніколи не виконувалося, держ авний акт не передавався, на н ьому відсутні будь відмітки про анулювання.

За встановлених обставин, н е можна стверджувати про пор ушення вимог земельного зако нодавства з боку Алупкінсько ї міської ради або Дитячого п ротитуберкульозного санато рію «Алупка», а також відсутн і будь-який порушення інтере сів держави або територіальн ої громади міста Києва.

У судовому засіданні були о голошені вступна та резолюти вна частини рішення згідно с татті 85 Господарського проце суального кодексу України.

З огляду на викладене, ст. 82-84 Г осподарського процесуально го Кодексу України, суд -

вирішив:

В задоволенні позову відмо вити.

Повне рішення складено 11.04.2012 .

Суддя Господарськог о суду

Автономної Республіки Кр им Кал ініченко А.А.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення09.04.2012
Оприлюднено13.04.2012
Номер документу22553521
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —621-2012

Рішення від 09.04.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Калініченко А.А.

Ухвала від 07.03.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Калініченко А.А.

Ухвала від 24.02.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Калініченко А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні