Рішення
від 18.04.2012 по справі 25/5005/2339/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

12.04.12р. Справа № 25/5005/2339/2012

За позовом Прокурора П'ятихатського району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ.

до Сільського комунального підприємства "Саксагань", с. Саксагань П'ятихатського району Дніпропетровської області

про стягнення 224 920,91 грн.

Суддя Чередко А.Є.

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача: ОСОБА_4. - дов. № 2 від 04.01.2012р.

Від відповідача: ОСОБА_1 - дов. б/н від 29.03.2012р.

Від прокурора: Слюсар Я.В. - посв. № 105 від 09.04.2012р.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор П'ятихатського району Дніпропетровської області звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області з позовом до Сільського комунального підприємства "Саксагань" про стягнення з останнього шкоди, завданої порушенням законодавства про охорону водних ресурсів, у розмірі 224 920,91 грн.

12.04.2012р. прокурор звернувся до суду з уточненою позовною заявою, згідно з якою просить суд стягнути з Сільського комунального підприємства "Саксагань" шкоду, завдану порушенням законодавства про охорону водних ресурсів, у розмірі 154 959,00 грн., тобто зменшив розмір позовних вимог з чим у судовому засіданні погодився представник позивача у справі, який підтримав позов прокурора в редакції заяви про зменшення позовних вимог.

Отже, судом розглядаються позовні вимоги прокурора в редакції уточненої позовної заяви, поданої до суду 12.04.2012р.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проведення перевірки Сільського комунального підприємства "Саксагань" було виявлено самовільне водокористування, тобто забір підземних вод зі свердловин без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням ст.ст. 44, 48, 49 Водного кодексу України, ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»та підставою для стягнення з відповідача заподіяної шкоди.

Відповідач визнав позовні вимоги прокурора у сумі 154 959,00 грн., але зазначив про неможливість сплати зазначеної суми у зв'язку із відсутністю достатніх коштів.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області 17.08.2011 року на підставі наказу № 1046-П від 15.08.2011 року було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України на СКП «Саксагань», за наслідками якої було складено відповідний акт № 193 від 17.08.2011 року.

Перевіркою встановлено, що підприємство в період з 05.02.2008 року по 31.01.2010 року здійснювало забір води з свердловини в с. Саксагань без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням вимог чинного законодавства, а саме ст. 48 Водного кодексу України.

Зокрема, в період з 05.02.08 по 30.01.10, в порушення вимог чинного законодавства, яке регулює умови спеціального водокористування, СКП «Саксагань» здійснювалось самовільне водокористування, тобто забір, підземних вод з свердловини у с. Саксагань П'ятихатського району без спеціального дозволу, внаслідок чого: в період з 05.02.08 по 31.12.08 використано води з підземних джерел в обсязі 16 037 метрів кубічних; в період з 01.01.09 по 24.08.09 використано води з підземних джерел в обсязі 10 510 метрів кубічних; в період з 25.08.09 по 31.12.09 використано води з підземних джерел в обсязі 4 128 метрів кубічних; в період з 01.01.10 по 31.01.10 використано води з підземних джерел в обсязі 1212 метрів кубічних, що відповідачем не заперечується.

Таким чином, безконтрольним використанням природного ресурсу підземних вод, СКП «Саксагань»із артезіанської свердловини у с. Саксагань П'ятихатського району, забрано води об'ємом 31 887 м3.

В результаті самовільного забору, без спеціального дозволу, підземних вод з свердловини у с. Саксагань П'ятихатського району у вищенаведеному об'ємі, державі були спричинені збитки на загальну суму 154 959,00 грн.

Розмір збитків, заподіяних відповідачем визначений Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 18.05.95 № 37, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.06.95 за №162/698 та Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 389 від 20.07.09, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 14.08.09 за № 767/16783.

Суд вважає позовні вимоги прокурора обґрунтованими, виходячи з наступного.

Згідно з ч. 2, 3 ст. 16 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим і уповноважені нею органи, Ради та їх виконавчі і розпорядчі органи, а також спеціально уповноважені на те державні органи по охороні навколишнього природного середовища

і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України.

Спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

Відповідно до п.п. б), з), ч. 1 ст. 20 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу

виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать: б) державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і

виключної (морської) економічної зони республіки, дотриманням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у

відкритій системі, а також за додержанням норм екологічної безпеки; з) подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до статей 1, 48 Водного кодексу України, водокористуванням є використання вод (водних об'єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об'єктів); спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Згідно з пунктом 9 статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Приписами ч. 1 ст.49 цього Кодексу також передбачено, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.

За статтею 50 Водного кодексу України, строки спеціального водокористування встановлюються органами, які видали дозвіл на спеціальне водокористування. Спеціальне водокористування може бути короткостроковим (до трьох років) або довгостроковим (від трьох до двадцяти п'яти років).

Статтею 153 Господарського кодексу України встановлений обов'язок суб'єктів господарювання здійснювати заходи щодо своєчасного запобігання псуванню, забрудненню, засміченню та виснаженню природних ресурсів.

Відповідно до ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", природні ресурси в порядку спеціального використання надаються у володіння, користування або оренду підприємствам, установам і організаціям на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому законом порядку. Статтею 39 цього Закону визначено, що підземні води належать до природних ресурсів загальнодержавного значення.

Згідно з ст. 68 вказаного Закону, порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно з ст. 110 Водного кодексу України, порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Водокористувачі звільняються від відповідальності за порушення водного законодавства, якщо вони виникли внаслідок дії непереборних сил природи чи воєнних дій. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні, зокрема, у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.

Відповідно до норм статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.

Згідно з ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної та юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної та юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, що її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від відшкодування, якщо доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Отже, підставою цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди є правопорушення, яке включає у якості складових елементів: шкоду, протиправність поведінки особи, яка заподіяла шкоду, причинний зв'язок між ними, а також вину особи, що заподіяла шкоду.

Факт самовільного використання відповідачем водних ресурсів та заподіяння внаслідок цього збитків державі підтверджений актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 193 від 17.08.2011р., складеним позивачем розрахунком розмірів відшкодування збитків а також вироком П'ятихатського районного суду Дніпропетровської області від 06.03.2012р., яким за вищенаведеними обставинами керівника СКП «Саксагань»ОСОБА_2 було визнано винним у вчинені злочину передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

Доказів сплати заподіяних збитків (шкоди) відповідачем не надано, а відсутність у нього достатніх коштів для відшкодування збитків, враховуючи вищенаведені норми чинного законодавства України, не є підставою звільнення відповідача від цивільної відповідальності.

За наведених обставин позовні вимоги прокурора слід задовольнити, а судові витрати за розгляд справи віднести на відповідача.

З підстав наведеного та керуючись ст.ст. 1, 2, 12, 33, 34, 35, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги прокурора задовольнити.

Стягнути з Сільського комунального підприємства "Саксагань" (52173, с. Саксагань П'ятихатського району Дніпропетровської області, вул.. Леніна, 14, ЄДРПОУ 35419612) на

користь держави в особі Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області (49010, м. Дніпропетровськ, вул. Лабораторна, 69, код ЄДРПОУ 37988899) на розрахунковий рахунок № 33118331700262, одержувач ГДКУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 23929862, МФО 805012, шкоду завдану порушенням законодавства про охорону водних ресурсів в розмірі 154 959,00 грн., видати наказ.

Стягнути з Сільського комунального підприємства "Саксагань" (52173, с. Саксагань П'ятихатського району Дніпропетровської області, вул.. Леніна, 14, ЄДРПОУ 35419612) 3099,18грн. судового збору в доход держбюджету (Управління державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 37989269, банк ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, п/р 31214206783005), видати наказ.

Суддя А.Є. Чередко

Рішення підписано 17.04.2012р

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення18.04.2012
Оприлюднено03.05.2012
Номер документу23539801
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —25/5005/2339/2012

Рішення від 18.04.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 29.03.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 14.03.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Чередко Антон Євгенович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні