cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"15" березня 2012 р. Справа № 19/144-09/4
Господарський суд Київської області у складі судді Щоткіна О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю „Укрземторг", м. Вишневе
до Вишневої міської ради Києво -Святошинського району Київської області,
м. Вишневе
про зобов'язання вчинення дій
за участю представників:
від позивача -Мишинський В.В. -директор;
ОСОБА_2 -предст., дов. від 25.01.2012р.
від відповідача -не з'явився;
Обставини справи:
В провадженні господарського суду Київської області перебуває справа №19/144-09 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю „Укрземторг" (позивач) до Вишневої міської ради Києво-Святошинського району Київської області (відповідач) про визнання права власності на земельну ділянку.
Рішенням господарського суду Київської області від 31.07.2009 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 01.07.2011 року позовні вимоги ТОВ "Укрземторг" задоволено повністю: зобов'язано Вишневу міську раду продати ТОВ "Укрземторг" земельну ділянку, яка знаходиться в адміністративних межах Вишневої міської ради, загальною площею 657 м. кв. по вул. Жовтнева, буд. 47-а у м. Вишневе, кадастровий № 3222410600:01:009:0032, на якій розташований належний ТОВ "Укрземторг" об'єкт нерухомого майна, шляхом викупу згідно експертної грошової оцінки.
Постановою Вищого господарського суду Київської області від 21.12.2011р. рішення суду першої інстанції та постанову апеляційної інстанції скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Київської області.
Направляючи справу на новий розгляд, суд касаційної інстанції зазначив, що суди попередніх інстанцій при вирішенні спору не з'ясували питання щодо предмету спору, а саме стосовно того, що суд не вправі приймати рішення з питань віднесених до виключної компетенції органів місцевого самоврядування щодо розпорядження землею.
Ухвалою господарського суду Київської області від 06.01.2012р. прийнято справу №19/144-09 до свого провадження та призначено до розгляду на 30.01.2012р.
30.01.2012р. в судовому засіданні позивач подав заяву про зміну предмета позову, у відповідності до якої просив суд зобов'язати Вишневу міську раду Києво-Святошинського району Київської області розглянути на пленарному засіданні протягом одного місяця з дня набрання законної сили рішення суду питання про продаж товариству з обмеженою відповідальністю «Укрземторг»земельної ділянки, яка знаходиться в адміністративних межах Вишневої міської ради Київської області в межах населеного пункту Вишневе по вулиці Жовтнева, 47-а, кадастровий номер 3222410600:01:009:0032, загальною площею 657 кв.м., на якій розташований належний на праві власності ТОВ «Укрземторг»об'єкт нерухомого майна, шляхом викупу.
Відповідно до ч.4 статті 22 Господарського процесуального кодексу України, до початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви.
Так, у відповідності до приписів статей 1 та 2 Господарського процесуального кодексу України, звертаючись з позовами до господарських судів, підприємства, установи, організації реалізують надане їм право захищати в судовому порядку свої порушені або оспорюванні права та охоронювані законом інтереси у спосіб, передбачений, зокрема, статтею 16 Цивільного кодексу України.
Частиною другою тієї ж статті 16 ЦК України серед способів захисту цивільних прав та інтересів передбачено, зокрема, визнання права.
Враховуючи те, що питання про продаж земельної ділянки, шляхом викупу, є компетенцією Вишневої міської ради, суд приходить до висновку, що позивачем вірно обрано спосіб захисту, встановлений статтею 16 Цивільного кодексу України.
У відповідності до п. 6 ч. 1 статті 12 Господарського процесуального кодексу України, господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.
Згідно зі статтею 13 Конституції України, земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади.
Відповідно до статті 2 Земельного кодексу України до земельних відносин належать відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Спір, що виник внаслідок порушення права суб'єкта господарської діяльності на земельну ділянку, в тому числі органами державної влади та місцевого самоврядування, є спором про право цивільне і підлягає розгляду за правилами ГПК.
У відповідності до норм чинного законодавства, в порядку господарського судочинства вирішенню підлягають спори про визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань передачі земельних ділянок у власність чи надання їх у користування, припинення права власності на земельні ділянки, вилучення цих ділянок з користування і про зобов'язання названих органів залежно від характеру спору виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства.
Таким чином, враховуючи положення вищезазначених статей, а також беручи до уваги те, що предметом даного позову є вирішення питання про надання у власність земельної ділянки, що за своєю суттю є спором про право, суд зазначає, що даний спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, у зв'язку з чим подана позивачем заява про зміну предмета позову приймається судом до розгляду.
В судовому засіданні 30.01.2012р., 20.02.2012р. оголошувалась перерва, про що сторони повідомлені особисто під розписку в бланку оголошення перерви.
05.03.2012р. в судовому засіданні було оголошено перерву до 15.03.2012р.
У відповідності до приписів статті 85 Господарського процесуального кодексу України, 15.03.2012р. в судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд Київської області, -
встановив:
Рішенням Вишневої міської ради Києво-Святошинського району Київської області від 25.10.2007р. ТОВ «Укрземторг»надано земельну ділянку, що розташована за адресою: вул.. Жовтнева, 47а, м. Вишневе, Києво-Святошинського району Київської області, площею 657 кв.м.
Відповідно до пункту 4 вказаного рішення ТОВ „Укрземторг" надано дозвіл укласти договір оренди земельної ділянки згідно рішення 10 сесії 5 скликання Вишневої міської ради Києво -Святошинського району Київської області від 11 січня 2007 року „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель по м. Вишневе".
Відповідно до пункту 5 рішення від 25 жовтня 2007 року ТОВ „Укрземторг" повинно використовувати земельну ділянку без зміни її цільового призначення.
26 грудня 2007 року між Товариством з обмеженою відповідальністю „Укрземторг" (орендар за договором) та Вишневою міською радою Києво -Святошинського району Київської області (орендодавець за договором) укладено договір оренди земельної ділянки (далі -договір).
Згідно договору в оренду надана земельна ділянка, яка перебуває в державній власності та знаходиться в адміністративних межах Вишневої міської ради, Києво -Святошинського району Київської області в межах населеного пункту Вишневе по вулиці Жовтневій, 47-а, кадастровий № 3222410600:01:009:0032, загальною площею 657 кв. м.
Приймання-передачу земельної ділянки здійснено за актом від 26 грудня 2007 року.
За умовами договору земельна ділянка передана позивачу для будівництва офісу, пункту громадського харчування, магазину. Згідно цільового призначення на вказаній земельній ділянці збудовано об'єкт нерухомого майна, торговий павільйон літ. „А", загальною площею 66,2 кв. м., на який позивачу видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 10.11.2008 року на підставі рішення виконкому Вишневої міської ради від 23.09.2008 року.
Вказаний об'єкт нерухомого майна зареєстровано в електронному реєстрі прав власності на нерухоме майно від 11.11.2008 року.
9 грудня 2008 року позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на викуп земельної ділянки, що знаходиться під об'єктом нерухомості за адресою: вул. Жовтнева, 47-а, м. Вишневе, Києво-Святошинського району, Київської області, однак відповідач в порушення норм ЗУ «Про місцеве самоврядування»не виніс відповідного рішення про розгляд даного питання, лише листом від 01.04.2009р. повідомив про відмову в задоволенні вказаної заяви.
Відповідач проти позову заперечував, мотивуючи це тим, що листом № 1/08-43 від 1 квітня 2009 року він відмовив в задоволенні заяви на тій підставі, що таке питання було розглянуто на ХХХV сесії V скликання Вишневої міської ради 31.03.2009 року, але не набрало необхідної кількості голосів, оскільки рішенням VІІ сесії V скликання Вишневої міської ради від 19.10.2006 року введено мораторій на викуп та надання в постійне користування земельних ділянок, розташованих по вул. Жовтневій в м. Вишневе. На підтвердження вказаних тверджень надав суду витяг з протоколу ХХХV сесії V скликання Вишневої міської ради 31.03.2009 року про розгляд вказаного питання.
Суд, розглянувши докази наявні в матеріалах справи, а також враховуючи вказівки викладені в постанові Вищого господарського суду України, встановив, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного:
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується.
Громадяни та юридичні особи набувають права власності на земельні ділянки із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень (ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України).
Так, у відповідності до ст.ст. 167, 169, 374 ЦК України, ст. ст. 80, 84, 123, 124, 127, 128 ЗК України органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності, діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючи такі повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини і є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
У відповідності до норм чинного законодавства, органи місцевого самоврядування або державної влади здійснюють свої повноваження щодо розпорядження землею шляхом волевиявлення власника і реалізуються дане право власника через прийняття відповідних рішень.
Після прийняття органом державної влади або місцевого самоврядування рішення про надання земельної ділянки у власність або в користування, затвердження результатів аукціону, укладення відповідної цивільно-правової угоди, набуття права власності на житловий будинок, будівлю, споруду особа має право на одержання земельної ділянки у власність або в користування і право вимагати оформлення документів , що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою.
Зі змісту статей 12, 17 ЗК України вбачається, що розпорядження землями територіальної громади та землями державної власності (в межах, визначених ЗК України), у тому числі надання їх у користування чи викуп, належить до повноважень органів місцевого самоврядування і органів виконавчої влади та здійснюється відповідно до вимог Земельного Кодексу.
Відповідно до положень статті 25 ЗУ «Про місцеве самоврядування», сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти в формі рішень.
Згідно з п. 51 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання надання згоди на передачу об'єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об'єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об'єктів державної власності.
Статтею 127 Земельного кодексу України передбачено продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них органами державної влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Так, згідно приписів ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Відповідно до частини другої названої статті земельні ділянки державної чи комунальної власності, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
З аналізу вищенаведених норм законодавства, вбачається, що способом волевиявлення ради щодо вчинення дій стосовно визнання права власності від імені відповідної територіальної громади, щодо регулювання земельних відносин є прийняття рішення сесії.
Проте, з матеріалів справи вбачається, що рішення стосовно надання дозволу на викуп земельної ділянки площею 657 м 2 за адресою: вул. Жовтнева, 47а радою не приймалось.
Посилання відповідача на те, що вищевказана заява позивача була розглянута на пленарному засіданні ради, судом сприймається критично, оскільки витяг з протоколу, на який посилається відповідач, не може вважатись доказом розгляду питання щодо надання дозволу на викуп земельної ділянки, оскільки не відповідає формі акту, передбаченого статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", яке приймається тільки у вигляді рішення.
До того ж, суд зазначає, що рада, оформивши вирішення питання стосовно погодження на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення ТОВ «Укрземторг»протоколом фактично позбавила останнього оскаржити в судовому порядку дії ради щодо відмови у наданні такого погодження.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача до Вишневої міської ради Києво-Святошинського району про зобов'язання розглянути питання про продаж земельної ділянки, яка знаходиться в адміністративних межах Вишневої міської ради Київської області в межах населеного пункту Вишневе по вулиці Жовтнева, 47-а, кадастровий номер 3222410600:01:009:0032, загальною площею 657 кв.м., на якій розташований належний на праві власності ТОВ «Укрземторг»об'єкт нерухомого майна, шляхом викупу, підлягають задоволенню в повному обсязі.
Суд звертає увагу відповідача, що у відповідності до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" за результатами розгляду на пленарному засіданні питання про продаж земельної ділянки, шляхом викупу, має прийматись рішення.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судом покладаються на відповідача.
Враховуючи вищезазначене, керуючись статтею 124 Конституції України, статтями 22, 49, 82-85, Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
вирішив:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов'язати Вишневу міську раду Києво-Святошинського району Київської області (08132, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Святошинська, 29, код ЄДРПОУ 04054628) розглянути на пленарному засіданні протягом одного місяця з дня набрання законної сили рішення суду питання про продаж товариству з обмеженою відповідальністю «Укрземторг»(08132, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Ломоносова, буд. 34, каб. 16, код ЄДРПОУ 34846477) земельної ділянки, яка знаходиться в адміністративних межах Вишневої міської ради Київської області в межах населеного пункту Вишневе по вулиці Жовтнева, 47-а, кадастровий номер 3222410600:01:009:0032, загальною площею 657 кв.м., на якій розташований належний на праві власності ТОВ «Укрземторг»об'єкт нерухомого майна, шляхом викупу.
3. Стягнути з Вишневої міської ради Києво -Святошинського району Київської області (08132, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Святошинська, 29, код 04054628) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Укрземторг" (08132, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Ломоносова, буд. 34, каб. 16, код 34846477) - судові витрати: 85 (вісімдесят п'ять) грн. 00 коп. державного мита та 312 (триста дванадцять) грн. 50 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя О.В. Щоткін
Дата складання та підписання повного тексту рішення: 26.03.2012р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2012 |
Оприлюднено | 03.05.2012 |
Номер документу | 23553926 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Щоткін О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні