cpg1251
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"10" квітня 2012 р. м. Київ К/9991/49895/11
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого: судді -доповідача Бим М.Є.
суддів: Харченка В.В., Чалого С.Я.
розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за касаційною скаргою Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2011 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 1 липня 2011 року у справі №2а/0570/665/2011 за позовом Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька до Управління державної реєстрації Донецької міської ради, Державного реєстратора Кагарлицької районної державної адміністрації в Київській області - Лавренюк Лесі Петрівни, треті особи -товариство з обмеженою відповідальністю ТД "Агроресурси", Кагарлицька об'єднана державна податкова інспекція в Київській області, про визнання дій протиправними, визнання запису неправомірним, зобов'язання вчинити певні дії , -
В С Т А Н О В И Л А :
ДПІ у Ворошиловському районі м. Донецька звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління державної реєстрації Донецької міської ради, Державного реєстратора Кагарлицького районної державної адміністрації у Київській області Лавренюк Лесі Петрівни про:
визнання протиправними дій Управління державної реєстрації Донецької міської ради стосовно невизнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі стосовно місцезнаходження ТОВ ТД «Агроресурси»за адресою: 83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів, буд. 7, не скасування реєстраційних дій, не внесення до Єдиного державного реєстру запису про місцезнаходження підприємства за попередньою адресою, не повернення реєстраційної справи підприємства до державного реєстратора за місцезнаходженням;
визнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі стосовно місцезнаходження ТОВ ТД «Агроресурси» (ЄДРПОУ 35432955) за адресою: 83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів, буд. 7;
зобов'язання Управління державної реєстрації Донецької міської ради скасувати реєстраційні дії від 15 квітня 2009 року за №13381070006000546 щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу ТОВ ТД «Агроресурси»;
зобов'язання Управління державної реєстрації Донецької міської ради внести до Єдиного державного реєстру запис про місцезнаходження ТОВ ТД «Агроресурси»(ЄДРПОУ 35432955) за адресою: м.Кагарлик, вул. Фрунзе, буд.95А;
зобов'язання Управління державної реєстрації Донецької міської ради повернути реєстраційну справу ТОВ ТД «Агроресурси»(ЄДРПОУ 35648251) до державного реєстратора Кагарлицької районної державної адміністрації у Київській області Лавренюк Лесі Петрівни.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 1 липня 2011 року, в задоволенні позову відмовлено.
В касаційній скарзі ДПІ у Ворошиловському районі м. Донецька просить скасувати зазначені вище судові рішення як такі, що ухвалено з порушенням норм матеріального та процесуального права, та ухвалити нове рішення про задоволення позові.
В запереченнях на касаційну скаргу державної реєстрації Донецької міської ради та Кагарлицька об'єднана державна податкова інспекція в Київській області просять залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення, як законні та обґрунтовані, без змін.
Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи касаційної скарги та заперечень на неї, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, мотивував рішення тим, що відповідно до Закону України "Про державну податкову службу в Україні" органи державної податкової служби не наділені правом звертатися до суду із заявою про визнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, так як такий запис в Єдиному державному реєстрі є підставою для ініціювання процедури ліквідації підприємства за рішенням суду. Вимога позивача про зобов'язання відповідача внести запис до Єдиного державного реєстру про місцезнаходження Товариства за попередньою адресою та повернення реєстраційної справи до Держреєстратора Кагарлицької райдержадміністрації виходить за межі повноважень позивача. Державна податкова служба має право на звернення до суду із заявою про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.
Однак, такі висновки суду не ґрунтуються на нормах матеріального права, які регулюють спірні правовідносини.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" державний реєстратор від імені Держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Враховуючи суб'єктний склад сторін та вимоги пункту 4 частини першої статті 17 КАС України, та роз'яснення дане Пленумом Верховного Суду України в постанові від 24.10.2008 №13 «Про практику розгляду судами корпоративних спорів», справи про визнання протиправним запису в Єдиному державному реєстрі за позовами суб'єктів владних повноважень, є справами адміністративної юрисдикції.
Щодо права податкового органу на звернення до суду з позовом про визнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі, то таке право ґрунтується на приписах Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
Згідно пункту 17 статті 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" органи державної податкової служби мають право звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою /позовною заявою/ про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності. При цьому з Прикінцевих положень розділу VII цього ж Закону випливає, що закони, нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, тобто до 1 липня 2004 року, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Відтак, положення пункту 17 статті 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" щодо права податкового органу на звернення до суду з позовом про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності слід розуміти як положення щодо визнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі .
Виходячи з наведеного, заявлені позивачем вимоги про визнання нечинним запису в Єдиному державному реєстрі про місцезнаходження ТОВ ТД «Агроресурси»відповідають повноваженням органу державної податкової служби і відповідно компетенції адміністративних судів.
Відповідно до статей 22, 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" суд може постановити рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи.
Підстави для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, передбачені частиною 2 статті 38 зазначеного Закону, та однією з таких підстав є наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Оскільки норма зазначеної статті не містить імперативного застереження щодо кола осіб, які мають право звернутися до суду з позовом про припинення юридичної особи з наведеної підстави, а подання такого позову органом державної податкової служби обумовлено виконанням покладеного на нього законом обов'язку щодо аналізу причин і оцінки даних про факти порушень податкового законодавства, що нерозривно пов'язано з набуттям платником податків цивільної правосуб'єктності, можна дійти висновку про використання позивачем повноваження з метою, з якою це повноваження надано.
Отже, з сукупного аналізу норм чинного законодавства випливає, що наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням передує прийняттю рішення про припинення юридичної особи саме з зазначеної підстави.
При цьому, доводи податкової інспекції про наявність передбаченої ч.2 ст. 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" підстави для постановлення судового рішення про внесення до Єдиного державного реєстру запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням ґрунтувалися на матеріалах перевірки про незнаходження ТОВ ТД «Агроресурси»за адресою реєстрації в Єдиному державному реєстрі..
Однак, внесення до Єдиного державного реєстру запису про відсутність юридичної особи за вказаним місцезнаходженням не дає права податковому органу звертатися з вимогою про проведення запису в Єдиному державному реєстрі про місцезнаходження юридичної особи за іншою адресою, тому така вимога задоволенню не підлягає.
Відповідно до ст. 4 Закону на державного реєстратора покладається обов'язок по проведенню перевірки комплектності документів, які подаються на реєстрацію, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству, відповідно до ч. 3 ст. 8, ч. 4 ст. 53 Закону, покладається на засновників (учасників) юридичної особи
Внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі про місцезнаходження юридичної особи, пов'язане із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, та підлягають державній реєстрації
Відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію або документ, що підтверджує внесення плати за публікацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Так, товариством з обмеженою відповідальністю ТД «Агроресурси»подано реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 14 квітня 2009 року.
В матеріалах справи відсутні відомості про надання Товариством рішення органу управління юридичної особи про внесення змін в установчі документи.
З довідки про встановлення фактичного місцезнаходження платника податків товариства з обмеженою відповідальністю ТД «Агроресурси»Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька від 20 січня 2010 року №204 вбачається, що по факту виходу за юридичною адресою 83000, м.Донецьк, пр. Павших комунарів, буд. 7 встановлено, що підприємство за даною адресою не знаходиться.
Отже, державний реєстратор вніс реєстраційний запис до Єдиного державного реєстру про місцезнаходження ТОВ ТД «Агроресурси» без рішення органу управління юридичної особи про внесення змін в установчі документи.
За таких обставин позовні вимоги про визнання протиправним зазначеного реєстраційного запису є обґрунтованими і підлягають задоволенню.
Оскільки судами першої та апеляційної інстанцій обставини справи встановлені повно і правильно, але невірно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення, тому зазначена обставина відповідно до ст. 229 КАС України є підставою для скасування ухвалених у справі судових рішень судів першої та апеляційної інстанції та ухвалення судом касаційної інстанції нового судового рішення.
Керуючись ст.ст. 222, 223, 229, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька - задовольнити частково.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2011 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 1 липня 2011 року скасувати, та ухвалити нове судове рішення.
Позовні вимоги Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька - задовольнити частково.
Визнати протиправним внесений державним реєстратором Управління державної реєстрації Донецької міської ради 15 квітня 2009 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційний запис про місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю ТД «Агроресурси»за адресою: 83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів, буд. 7.
В решті позову відмовити.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2012 |
Оприлюднено | 24.04.2012 |
Номер документу | 23598477 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Бим М.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні