Рішення
від 04.11.2008 по справі 14/398-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

14/398-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

04.11.2008                                                                Справа №  14/398-08

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Гридасова Ю.В. при секретарі Бєлій Є.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні справу              

за позовом: Державного підприємства "Дельта-лоцман", м. Миколаїв,

до: Державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт", м. Херсон,   

про стягнення 625грн.15коп. основного боргу, 114грн.40коп. пені та 43грн.76коп. штрафу, за участю представників

позивача: на засідання суду не прибув,

відповідача: Скорик С.Ф., ю/к, дов. № 30-19/57 від 03.01.08 р.

Позивач у позовній заяві просить стягнути з відповідача 625грн.15коп. основного боргу, за надані послуги служби регулювання руху суден, та 114грн.40коп. пені, 43грн.76коп. штрафу,  за прострочку виконання грошового зобов'язання. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на ст. ст. 526, 530, 599 Цивільного кодексу України, ст. ст. 174, 193 ГК України, ст. ст. 84, 110, 115 Кодексу торговельного мореплавства України, п. 18 постанови Кабінету Міністрів України № 1544 "Про портові збори", наказом Міністерством транспорту та зв'язку України № 665 від 06.03.1998 р. "Про затвердження Правил плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах", ст. 7 Закону України "Про ціни і ціноутворення", Положення про лоцманський збір і збір за користування послугами СРРС, що справляються ДП "Дельта-лоцман" з суден у каботажному плаванні.

Позивачем надіслано клопотання про розгляд справи без участі його представника.

Представник відповідача в ході судового засідання заперечував проти позовних вимог відповідно до відзиву на позовну заяву, посилаючись на положення ст. ст. 173, 174, 193 ГК України, ст. ст. 509, 526, 530 ЦК України, а також на те, що Державне підприємство "Херсонський морський торговельний порт" не має господарського зобов'язання перед ДП "Дельта –Лоцман" так, як відсутній складаний договір в якому сторони узгодили всі основні суттєві умови договору. Тому, на думку Відповідача, ДП "Херсонський морський торговельний порт" обов'язку про відшкодування за надані послуги в сумі 783,31грн., на сьогоднішній термін не виникло. Часткова сплата рахунку № 3535 від 31.08.07 р. проведена в добровільному порядку.

За згодою присутніх у судовому засіданні представників учасників судового процесу судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.

Ухвалою голови господарського суду Херсонської області від 13.10.08 р. продовжено строк вирішення даного спору на 1 місяць, до 19.10.08 р.

Заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, що прибули в судове засідання, дослідивши матеріали справи, господарський суд

в с т а н о в и в :

На виконання вимог діючого законодавства ДП "Дельта-лоцман" (надалі за текстом - Позивач) 01.08.07 р. забезпечило безпечне проходження Бузько-Дніпровсько-лиманським та Херсонським морськими каналами суден "Комкор", "ПК-14", "Бригадир Ковила" які, знаходились під агентуванням ДП "Херсонський морський торгівельний порт" (далі - Відповідач), а також надало цим суднам послуги служби регулювання руху суден.

Фактичне надання Позивачем Відповідачу послуг в повному обсязі, підтверджується квитанціями СРРС, в яких зазначено судновласника, агента, назву судна, розміри судна, дату і час надання послуги, відповідального лоцмана-оператора.

Для сплати зазначених послуг Позивачем був виставлений рахунок № 3535 від 31.08.07 p., отримання якого підтверджується підписом Відповідача на реєстрі поштових відправлень. Зазначений рахунок був оплачений Відповідачем частково, що останнім не заперечується та підтверджується банківською випискою Кредитпромбанку за 27.09.07 р. Неоплаченою залишилась заборгованість в сумі 625,15 грн.

Статтею 174 Господарського кодексу України прямо встановлено, що господарські зобов'язання можуть виникати: з акта управління господарською діяльністю; господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, що йому не суперечать; внаслідок заподіяння шкоди суб'єкту господарювання; у результаті створення об'єктів інтелектуальної власності тощо.

Статтею 84 Кодексу торговельного мореплавства України встановлено, що у   морському порту справляються такі цільові портові збори: корабельний причальний, якірний, канальний, маяковий вантажний, адміністративний та санітарний. Розмір портових зборів встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 84 КТМ України Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 1544 від 12.10.2000 "Про портові збори". Пунктом 18 цієї постанови визначено, що нарахування канального збору здійснюється за кожне проходження каналу судном в один кінець і кожне проходження каналу судном транзитом в один кінець за 1 куб. метр об'єму судна за визначеними ставками. При цьому визначено кому саме та за якими ставками справляється канальний збір. Так, встановлено, що за проходження Бузько-Дніпровсько-лиманського та Херсонського морського каналу канальний збір сплачується суднами за визначеними ставками державному підприємству "Дельта-лоцман". Тому підставою оплати канального збору ДП "Дельта-лоцман" є сам факт проходження судном каналу.

Такий факт проходження судном каналу зафіксовано, рахунки виставлені, отримання їх Відповідачем підтверджено.

Відповідно до ст. 110 КТМ України у районах інтенсивного судноплавства (портові та узбережні води, вузкоскості, перетин морських шляхів) рішенням Міністерства транспорту України створюються служби регулювання руху суден, що здійснюють радіолокаційне обслуговування суден. Зона дії і порядок руху суден в зоні встановлюється Правилами плавання у цій зоні, що затверджується Міністерством транспорту України.

На виконання ст. 110 КТМ України Міністерством транспорту та зв'язку України було видано наказ № 655 від 01.08.2007 р. "Про затвердження Правил плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 5 жовтня 2007 р. за N 1150/14417 (надалі за текстом - Правила).

Відповідно до п. 1.4. Правил їх вимоги поширюються на системи розподілу руху суден у ПЗЧЧМ, РШ, морські канали: БДЛК і ХМК, підхідні канали до всіх портів, терміналів, заводів та інших підприємств ПЗЧЧМ, РШ до кар'єру Рибальче, прилеглі до БДЛК перше та друге коліна каналу акваторії порту Миколаїв, Спаський канал, райони (смуги) за бровками цих каналів і акваторії портів регіону, а також на всіх суб'єктів підприємницької діяльності, незалежно від форми власності та відомчого підпорядкування.

Згідно з п. 2.1.6. Правил до складу PC PPC входять: ПРРС "Очаків", ЦРРС "Руська Коса", ПРРС "Широка Балка" та оперативно-координаційний центр (ОКЦ).

Відповідно до п. 2.1.10. Правил координацію взаємодії між ЦРРС/ПРРС та планування руху суден у зоні дії PC PPC здійснює ОКЦ.

У районі дії Правил рух суден цілодобово регулюється СРРС. Рух суден у зоні дії ЦРРС/ПРРС, вхід до зони дії, постановка на якір, зняття з якоря, відхід від причалу виконуються суднами тільки з дозволу відповідного ЦРРС/ПРРС. Дозвіл повинен бути отриманий не менш ніж за 30 хвилин до початку зазначеної дії. Усі судна, які проходять через зони дії ЦРРС/ПРРС, зобов'язані отримувати інформацію, виконувати рекомендації та вказівки ЦРРС/ПРРС. Судно, яке прямує через зони дії кількох ЦРРС/ПРРС, на підході до кожної зони зобов'язано інформувати про це відповідний ЦРРС/ПРРС. ЦРРС/ПРРС надають суднам такі послуги: інформаційне обслуговування, надання навігаційної допомоги (радіолокаційне проведення), регулювання руху суден. ЦРРС/ПРРС зобов'язані надавати суднам інформацію, рекомендації, вказівки щодо безпеки судноплавства та регулювання руху суден (п. п. 2.2.1. - 2.2.8. Правил).

Відповідно до п. 2.3.1. Правил кожне судно за 30 хвилин до входу в район дії Правил повинно встановити радіозв'язок з відповідним ЦРРС/ПРРС.

На виконання вимог Правил плавання Відповідач замовив послугу СРРС по радіозв'язку. Послуга була надана відповідними ПРРС ДП "Дельта-лоцман".

Таким чином, між ДП "Дельта-лоцман" та ДП "Херсонський морський торгівельний порт" було укладено договір в усній формі відповідно до статей 207, 638-642 Цивільного кодексу України, статті 181 Господарського кодексу України, шляхом прийняття до виконання замовлень та часткової оплати наданих послуг.

Статтею 640 ЦК України встановлено, що договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції. А згідно з ч. 2 ст. 642 ЦК України якщо особа, яка одержала пропозицію укласти договір, у межах строку для відповіді вчинила дію відповідно до вказаних у пропозиції умов договору (відвантажила товари, надала послуги, виконала роботи, сплатила відповідну суму грошей тощо), яка засвідчує її бажання укласти договір, ця дія є прийняттям пропозиції, якщо інше не вказано в пропозиції укласти договір, або не встановлено законом.

Відповідно до ст. 115 Кодексу торгівельного мореплавства України та п. 1.7 Правил із суден та кораблів, яким надаються послуги СРРС стягується збір відповідно до Зборів і плат за послуги, що надаються суднам у морських торговельних портах України, затверджених наказом Мінтрансу України від 27.06.96 № 214. Збір стягується на підставі квитанцій і рахунків.

З огляду на те, що зазначеним наказом Мінтрансу України № 214 не врегульовані ставки зборів і плат за послуги, що надаються суднам каботажного плавання, вони встановлені безпосередньо Позивачем.

Частиною другою пункту 62 наказу Міністерства транспорту України № 711 від 15.12.03 р. "Про внесення змін і доповнень до зборів і плат за послуги, що надаються суднам у морських торгівельних портах України" встановлено, що розрахунки за надання судновласникам інших послуг, не передбачених цим Положенням (у даному випадку - це ставки за послуги СРРС, які надаються суднам каботажного плавання), затверджуються відповідно начальником порту, керівниками морських агентств та інших підприємств, що надають ці послуги суднам. Тобто, законодавець прямо встановив право ДП "Дельта-лоцман" встановлювати тарифи на послуги СРРС, які надаються суднам у каботажному плаванні.

Статтею 4 Закону України від 03.12.99 р. "Про ціни і ціноутворення" встановлені повноваження Кабінету Міністрів України в галузі ціноутворення. Одним з видів цих повноважень є те, що Кабінет Міністрів України визначає перелік продукції, товарів і послуг, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи на які затверджуються відповідними органами державного управління, крім сфери телекомунікацій.

Відповідно до п. 2 постанови Кабінету міністрів України № 1548 від 25.12.96 р. "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" Міністерство транспорту та зв'язку України встановлює збори і плату за послуги, що надаються суднам закордонного плавання у морських портах (на причалах) України.

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про ціни і ціноутворення" вільні ціни встановлюються на всі види продукції, товарів і послуг, за винятком тих, по яким здійснюється державне регулювання цін і тарифів.

Отже, оскільки ставки за послуги, що надаються суднам каботажного плавання не підпадають під державне регулювання, вони відносяться до вільних тарифів, які визначаються розцінками ДП "Дельта-лоцман", на яке державою покладено обов'язок надання послуг СРРС.

З метою визначення розцінок за послуги, що надаються суднам каботажного плавання наказом ДП "Дельта-лоцман" № 298 від 11.06.07 р. було введено в дію з 01.07.07 р. Положення "Про лоцманський збір і збір за користування послугами служби регулювання руху суден, що справляються ДП "Дельта-лоцман" з суден у каботажному плаванні" (далі - Положення), яке розроблене УкрНДІМФом.

Після розроблення зазначене Положення направлялось до Міністерства транспорту та зв'язку України для погодження, своїм листом вих. № 1484/27/10-07 р. від 06.03.07 р. Міністерство транспорту та зв'язку України вказало на правомірність встановлення ДП "Дельта-лоцман" тарифів на послуги з лоцманського проведення та послуг СРРС, які надаються суднам каботажного плавання.

Отримавши відповідь Міністерства транспорту та зв'язку України, ДП "Дельта-лоцман" з супровідним листом № 2665 від 11.06.07 р. надіслало всім агентським компаніям та судновласникам Положення "Про лоцманський збір і збір за користування послугами служби регулювання руху суден, що справляються ДП "Дельта-лоцман" з суден у каботажному плаванні" та повідомило їх про те, що збори за послуги, які надає ДП "Дельта-лоцман", з 01.07.07 р. будуть стягуватись відповідно до умов та розмірів тарифів, передбачених зазначеним Положенням.

Таким чином, Відповідач був належним чином повідомлений про існуючі тарифи на послуги, про обов'язковість надання та сплати наданих послуг СРРС, тому отримані ним рахунки повинні бути оплачені в обов'язковому порядку.

Оскільки строк виконання боржником зобов'язання (обов'язок сплати рахунків за безпечне проведення суден каналами та послуги СРРС) не встановлений, згідно з частиною другою ст. 530 Цивільного кодексу України, кредитор має право вимагати його виконання у будь - який час. Боржник повинен виконати свій обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги. У даному випадку днем пред'явлення вимоги вважається день отримання відповідачем виставленого рахунку на оплату. Свої зобов'язання по оплаті у зазначений строк Відповідач не виконав належним чином. Неоплаченою залишилась заборгованість в сумі 625,15грн.

Відповідно до ст. 611 Цивільного кодексу у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом. Як зазначає Позивач у позовній заяві, згідно з п. 2 ст. 231 Господарського кодексу України у разі, якщо порушено господарське зобов'язання, в якому хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах, зокрема, за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцяти днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості. Однак, вказане обґрунтування позовних вимог в частині стягнення пені та штрафу, є помилковим, оскільки положення ч. 2 ст. 231 Господарського кодексу України застосовуються у разі невиконання або неналежного виконання не грошових зобов'язань, оскільки за порушення грошових зобов'язань застосовуються штрафні санкції, що передбачені ч. 6 тієї ж статті.

Відповідно до положень ст. 526 Цивільного кодексу України  (435-4) зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов  договору  та  вимог  цього  Кодексу,  інших актів цивільного законодавства,  а за відсутності таких умов та вимог -  відповідно до   звичаїв   ділового  обороту  або  інших  вимог,  що  звичайно ставляться.

За вказаних обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню в частині щодо стягнення суми основного боргу у розмірі 625грн.15коп., а заперечення Відповідача проти зазначеної частини позову не приймаються судом до уваги. Не підлягають задоволенню позовні вимоги в частині щодо стягнення пені та штрафу.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача та позивача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись  ст. ст.  82-85 Господарського процесуального кодексу України,

в и р і ш и в :

1.           Позов задовольнити частково.

2.           Стягнути з Державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт" (ідентифікаційний код - 01125695, адреса - 73000, місто Херсон, вул. Ушакова, 4, р\рахунок –26005001430021 в "Югтокобанк" у м. Херсоні, МФО - 352822)  на користь Державного підприємства "Дельта-лоцман" (ідентифікаційний код –25374003, адреса –54001, місто Миколаїв, вул. Лягіна, 27, р\рахунок –26006129800238 у МФ ВАТ "Кредитпромбанк", МФО –326007) 625грн.15коп. основного боргу, 81грн.41коп. витрат по сплаті державного мита, 94грн.17коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

3.          В задоволенні іншої частини позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну і резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України (вступна, описова, мотивувальна і резолютивна частини).

            Суддя                                                                                      Ю.В. Гридасов

Дата оформлення та підписання рішення

відповідно до вимог ст. 84 Господарського

             процесуального кодексу України                                                            "20" листопада 2008 р.

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення04.11.2008
Оприлюднено26.11.2008
Номер документу2367933
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/398-08

Рішення від 04.11.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

Рішення від 04.09.2008

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні