Рішення
від 06.10.2008 по справі 9300-2008
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

9300-2008

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 122

РІШЕННЯ

Іменем України

06.10.2008Справа №2-31/9300-2008

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Конгресс-Центр»,(98637, м.Ялта, вул..Кирова, 85, кв.14)

до відповідача Ялтинської міської ради, (98600, м.Ялта, пл. Радянська, 1)

про спонукання укласти договір

                                                                                                                    Суддя А.В.Привалова

представники:

Від позивача – Осикіна Т.Ф., дов. у справі

Від відповідача – Нізамутдінов М.І., дов. у справі

Обставини справи:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Конгресс-Центр» звернулось до господарського суду АРК до відповідача – Ялтинської міської ради з позовними вимогами про спонукання відповідача укласти з ТОВ «Конгресс-Центр» договір оренди земельної ділянки кадастровий номер (0111900000:01:012:0105) площею 1,3000га для будівництва та обслуговування туристично-культурного центру з конгресс-холлом за адресою : м.Ялта, в районі вул..Халтурина та меморіального комплексу на холмі «Дарсан» строком на 49 років, у випадку відмови в укладенні договіра оренди земельної ділянки, вважати договір від 26.06.2008 р. укладеним в редакції, що надана до суду та є в матеріалах справи.

Відповідач в своєму відзиві визнає позовні вимоги у повному обсязі за мотивами, викладеними у відзиві.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши надані сторонами докази, суд

                         

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Конгресс-Центр» зареєстровано як суб'єкт підприємницької діяльності виконавчим комітетом Ялтинської міської ради АРК 16.05.2007 р. за №11461020000004171.

Рішенням 11 сесії 5 скликання Ялтинської міської ради від 02.08.2007 р. ТОВ «Конгресс-Центр» дозволено розробку проекту землеустрою з відводу земельної ділянки орієнтованою площею 1,0000 га для будівництва та обслуговування туристично-культурного центру з конгресс-холлом за адресою : м.Ялта, в районі вул..Халтурина та меморіального комплексу на холмі Дарсан, на землях Ялтинської міської ради в оренду.

30.10.2007 р. Ялтинська міська рада, розглянув клопотання ТОВ «Конгресс-центр», рішенням 13 сесії 5 скликання №392 внесла зміни у рішення 11 сесії Ялтинської міської ради 5 скликання від 02.08.2007 р. №511 «Про дачу дозвілу ТОВ «Конгресс-центр» на розробку проекту землеустрою з відводу земельної ділянки орієнтованою площею 1,0000 га для будівництва та обслуговування туристично-культурного центру з конгрес-холлом за адресою : м.Ялта, в районі вул..Халтурина та меморіального комплексу на холмі Дарсан», у зв'язку з уточненням площі земельної ділянки в розмірі 1,3000 га для будівництва та обслуговування туристично-культурного центру з конгресс-холлом за адресою : м.Ялта, в районі вул..Халтурина та меморіального комплексу на холмі Дарсан.

На підставі вищевказаних рішень, ТОВ «Конгресс-центр» був замовлений проект землеустрою з відводу земельної ділянки для будівництва та обслуговування туристично-культурного центру з конгресс-холлом за адресою: м.Ялта, в районі вул.Халтурина та меморіального комплексу на холмі Дарсан. Проект відводу земельної ділянки був розроблений та узгоджений.

21.03.2008 р. рішенням 16 сесії 5 скликання Ялтинської міської ради №357 затверджений проект землеустрою з відводу земельної ділянки ТОВ «Конгресс-центр» площею 1,3000га, для будівництва та обслуговування туристично-культурного центру з конгресс-холлом за адресою: м.Ялта, в районі вул..Халтурина та меморіального комплексу на холмі Дарсан, на землях Ялтинської міської ради та передано ТОВ «Конгресс-центр» в оренду строком на 49 років земельну ділянку кадастровий номер (0111900000:01:012:0105) площею 1,3000 га із земель Ялтинської міської ради – «Земли загального користування» для будівництва та обслуговування туристично-культурного центру з конгресс-холлом за адресою: м.Ялта, в районі вул..Халтурина та меморіального комплексу на холмі Дарсан. Пунктом 2 вказаного рішення зазначену земельну ділянку передано позивачу у оренду на 49 років.

Позивач обґрунтовано вважає, що відмова відповідача  укласти договір оренди позбавило його законного права на оренду земельної ділянки

Згідно зі ст.173 Господарського кодексу України  господарським визнається зобов'язання, яке виникає між суб'єктами господарювання та іншими учасниками відносин у сфері господарювання в силу якого, один суб'єкт зобов'язаний зробити певну дію господарського або управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта  або утриматись від певних дій,  а інший суб'єкт має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Стаття 174 Господарського кодексу України визначає, що господарські зобов'язання можуть виникати в тому числі й безпосередньо з закону або іншого нормативно-правового акту, який регулює господарську діяльність, з господарських договорів та інших угод.

У відповідності зі ст..626 Цивільного кодексу України договором є угода двох та більш сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення  цивільних прав та обов'язків. Пропозицію укласти договір може зробити кожна з сторін майбутнього  договору. Пропозиція укласти договір повинна містити істотні умови договору та виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов'язаним  у випадку його прийняття (ст.641 ЦК України).

Як вбачається з матеріалів справи позивач 26.06.08р. звернувся до відповідача з пропозицією укласти договір оренди земельної ділянки відповідно до рішення №357 16-й сесії Ялтинської міської ради 5-го скликання від 21.03.2008р.

На  звернення позивача  Ялтинська міська рада  листом від 01.08.08р. за підписом секретаря Ялтинської міської ради відповіла відмовою в укладенні договору оренди строком на 49 років вказаної земельної ділянки, мотивуючи відмову тим, що Законом України «Про державний бюджет України на 2008р.» внесені зміни у деякі законодавчі акти України, а саме у статтю 124 Земельного кодексу України, відповідно до якої починаючи з 01.01.2008 р. виникнення права оренди на земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що знаходяться у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі. Зазначені підстави не дозволяють Ялтинській міській раді  укласти з ТОВ «Конгресс-центр» договір оренди земельної ділянки без проведення відповідного аукціону.

Суд погоджується з доводами позивача про незаконність відмови відповідача в укладенні договору оренди виходячи з наступного.

Відповідно до ст.2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним Кодексом України, Цивільними Кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно ст..6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Зокрема, згідно з ч.1 ст.93 Земельного кодексу України та ст.1 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки – це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

В силу пункту 1 ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю та права користування громадянами та юридичними особами земельними ділянками із земель державної або комунальної власності здійснюється за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст.12 та п.34 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень сільських, селищних, міських рад відноситься розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність або надання у користування громадянам або юридичними особам.

Статтею 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельної ділянки, що знаходиться у комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органа виконавчої влади або органа місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 Земельного кодексу України). Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації (ст.20 закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до ст.144 Конституції України та ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для всієї території.

Отже, відповідне рішення органу місцевого самоврядування про передачу у користування земельної ділянки є належною підставою для укладення з позивачем договору оренди земельної ділянки.  

Крім того, рішенням Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22.05.2008р. по справі №1-28/2008 визнані неконституційними деякі  положення  розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України»  Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Зокрема, щодо встановлення іншого порядку набуття права оренди на земельні ділянки (на аукціоні).

Конституційний Суд України зазначив, що  закон про Держбюджет не може скасовувати  чи змінювати обсяг прав і обов'язків, пільг, компенсацій і гарантій, передбачених іншими законами  України. Тому  зупинення законом про Державний бюджет України дії інших законів України щодо надання пільг, компенсацій і гарантій, внесення змін до інших законів України, встановлення іншого (додаткового) правового регулювання відносин, ніж передбачено законами України, не відповідає Конституції України.

Вказаним рішенням Конституційний Суд України визначив, що рішення  у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», визнаних неконституційними.

З огляду на викладене суд дійшов до висновку, що  Ялтинська міська рада при наявності у позивача законних підстав для отримання права на оренду зазначеної земельної ділянки,  безпідставно ухиляється від укладення з позивачем договору оренди земельної ділянки відповідного до свого ж  рішення, чим порушує права позивача, передбачені законом.

Також судом зазначається, що внесені Законом України №309-VI від 03.06.08р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» зміни до Закону України «Про оренду землі» та у ст.124 Земельного кодексу України щодо набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або  комунальної власності, виключно через аукціони,  не можуть бути застосовані до позивача,  оскільки право позивача на отримання в оренду вказаної земельної ділянки на підставі рішення Ялтинської міської ради від 21.03.2008 р. №357 виникло ще до набрання чинності цим законом.

За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце (рішення Конституційного суду України №1-рп/99 від 09.02.99р.).

Тому посилання відповідача на зміну законодавцем порядку набуття права оренди земельних ділянок із земель комунальної власності фактично унеможливило отримання позивачем в оренду наданої відповідним рішенням земельної ділянки на раніше існуючих умовах реалізації цього права.

Зазначене визнає відповідач, який погоджується з позовними вимогами у повному обсязі.

При таких обставинах справи позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Вступна та резолютивна частина рішення за згодою сторін оголошена в судовому засіданні 06.10.2008 р. Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення оформлено та підписано 13.10.2008 р.

Держмито та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу  відповідно до ст.49 ГПК України  підлягають стягненню з відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, ст.124 Конституції України, суд

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити.

2.          Зобов'язати Ялтинську міську раду (98600, м.Ялта. пл. Радянська, 1)  укласти з ТОВ «Конгресс-Центр» (98637, м.Ялта, вул..Кирова, 85, кв.14; ЗКПО 35061051) договір оренди земельної ділянки кадастровий номер (0111900000:01:012:0105) площею 1,3000га для будівництва та обслуговування туристично-культурного центру з конгресс-холлом за адресою: м.Ялта, в районі вул..Халтурина та меморіального комплексу на холмі «Дарсан» строком на 49 років, а у разі ухилення Ялтинської міської ради  від укладення договору оренди земельної ділянки, договір оренди вважати укладеним на десятий день з моменту набрання рішенням законної сили у редакції проекту договору від 26.06.08р., якій був надісланий ТОВ «Конгресс-Центр» на адресу Ялтинської міської ради.  .

3.          Стягнути з Ялтинської міської ради (98600, м.Ялта, пл..Радянська, 1, ОКПО 25149223) на користь ТОВ «Конгресс-Центр» (98637, м.Ялта, вул..Кірова, 85 кв.14, ОКПО 35061051) 85грн. державного мита і 118грн. - витрат, пов'язаних із забезпеченням судового процесу.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Крим                                        Привалова А.В.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення06.10.2008
Оприлюднено26.11.2008
Номер документу2368933
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9300-2008

Рішення від 06.10.2008

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Привалова А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні