Рішення
від 06.11.2008 по справі 3/320
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

3/320

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б     тел.230-31-34

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

справа №  3/320

06.11.08

За позовом  Заступника прокурора Оболонського району міста Києва в інтересах

                     держави в особі Київської міської ради  

До                    Товариства з обмеженою відповідальністю «Фортеця»

Про                      повернення самовільно зайнятої земельної ділянки

Суддя Сівакова В.В.

Представники:

Від прокуратури   Ноздрякова Ю.В. –помічник прокурора, посвідчення

                              № 143 від 12.04.2005

Від позивача         не з'явились

Від відповідача    не з'явились

У засіданні брали участь

СУТЬ СПОРУ :

На розгляд Господарського суду міста Києва передані вимоги  Заступника прокурора Оболонського району міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради  про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Фортеця» повернути самовільно зайняту земельну ділянку площею 24 кв. м. за адресою м. Київ, вул. Автозаводська, 65А Київській міській раді шляхом знесення павільйону.

Позивач в судове засідання не з'явився, у письмових поясненнях просить розглядати справу без участі представника Київської міської ради. Також у поясненнях позивача підтримує позов прокуратури з огляду на наступне наступне. Відповідно до статей 9 та 12 Земельного кодексу України  розпоряджатися землями територіальної громади міста Києва, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок відноситься до повноважень Київської міської ради. Київська міська рада не приймала рішення про передачу земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Автозаводська, 65а у Оболонському районі загальною   площею  24  кв. м.   Товариству  з  обмеженою  відповідальністю «Фортеця». На даний час у ТОВ «Фортеця»немає документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування зазначеною земельною ділянкою, та його державної реєстрації (згідно ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України), що підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 03.07.2008, складеного інспектором Управління капітального будівництва, архітектури та землекористування Оболонської районної в м. Києві державної адміністрації. Таким чином, у ТОВ «Фортеця»немає підстав для використання вищевказаної земельної ділянки. Тому 20.12.2007 Оболонською в м. Києві радою на XI сесії V скликання прийнято рішення № 11/8 про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок, відповідно до якого відповідач повинен був звільнити ділянку. Але рішення органу місцевого самоврядування не виконано. Відповідно до статті 189 ЗК України самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється Київською міською радою. Просить прийняти рішення про звільнення земельної ділянки.

Відповідач в засідання суду не з'явився, письмовий відзив на позов не надав, не виконав вимог суду викладених в ухвалі про порушення провадження у справі від 15.10.2008 та ухвалі від 28.10.2008.

Відповідач належним чином повідомлений про призначення справи до розгляду в засіданні господарського суду, про час і місце його проведення.

Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце її розгляду судом, якщо ухвалу про порушення провадження у справі надіслано за поштовою адресою, зазначеною в позовній заяві. (роз'яснення Президії Вищого Арбітражного суду України від 18.09.97 № 02 - 5/289 із змінами «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України»).

Зазначена в позовній заяві адреса відповідача (м. Київ, вул. Іллінська, 18) є адресою його місцезнаходження згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців виданого станом на 13.08.2008.

Про поважні причини неявки в судове засідання повноважного представника відповідача суд не повідомлений. Клопотань  про відкладення розгляду справи від відповідача не надходило.

Відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників прокуратури, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України  визначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Статтею 9 Земельного кодексу України встановлено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування відноситься до повноважень Київської міської ради.

Відповідно до ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Згідно п. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Рішенням Київської міської ради № 164/885 від 08.06.2000 «Про передачу окремих повноважень районнім у місті Києві радам з питань регулювання земельних відносин»(втратило чинність 17.07.2008) районним у місті Києві радам передано повноваження щодо передачі в оренду земельних ділянок для розміщення об'єктів благоустрою і розміщення та експлуатації малих архітектурних форм для проведення підприємницької діяльності.

Також зобов'язано районні у м. Києві ради здійснювати контроль за використанням та охороною земель, додержанням земельного законодавства, та примати рішення про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок та знесення самовільно збудованих будівель і споруд без відшкодування витрат, здійснених за час незаконного користування.

20.12.2007 Оболонська районна у місті Києві рада прийняла рішення № 11/8 «Про звільнення самовільно зайнятих  земельних ділянок», пунктом 6 додатку до якого, Товариство з обмеженою відповідальністю «Фортеця»зобов'язано звільнити земельну ділянку що розташована по  вул. автозаводській, 65-а у Оболонському районі м. Києва.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно з статтею 2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», серед основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

До повноважень державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»(ст. 10) відносить, зокрема, можливість безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель, складати акти перевірок.

Порядок проведення перевірок з питань використання земель та складання відповідних актів перевірок встановлюється Порядком планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.03 № 312.

Відповідно до п. 4.2. цього Порядку при проведенні перевірки державний інспектор: установлює особу, яка є власником земельної ділянки чи землекористувачем; при встановленні факту зміни власника чи користувача об'єкта нерухомості уживає заходів для з'ясування особи фактичного власника чи користувача; установлює правомірність використання земельних ділянок іншими землекористувачами, яким вони не надані у власність чи користування; перевіряє наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; перевіряє дотримання режиму використання земельної ділянки відповідно до цільового призначення; уточнює відповідність місця розташування та меж земельної ділянки, мір ліній, визначених у документах, які посвідчують право користування земельною ділянкою, фактичним мірам ліній на місцевості.

Відповідно до п. 4.3. цього Порядку при виявленні порушення земельного законодавства державний інспектор: з'ясовує обставини та суть скоєного порушення земельного законодавства; установлює особу, яка здійснила порушення земельного законодавства; установлює, чи є в діях чи бездіяльності особи, яка вчинила порушення земельного законодавства, ознаки адміністративного правопорушення або склад злочину; обстежує земельну ділянку і встановлює, чи завдана юридичними чи фізичними особами шкода земельним ресурсам унаслідок їхньої господарської та іншої діяльності.

05.11.2008 Головним управлінням земельних ресурсів КМДА проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, про що складений акт № 1365/05, відповідно до якого встановлено, що земельна ділянка площею 24 кв. м. за адресою вул. Автозаводська, 65-а в Оболонському районі м. Києва використовується ТОВ «Фортеця»під розміщення торгівельного павільйону з порушенням вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України (відсутність документів, що підтверджують право користування земельною ділянкою).

Таким чином, матеріалами справи підтверджується, що земельну ділянку площею 24 кв. м. на вул. Автозаводській, 65-а в Оболонському районі м. Києва відповідач замає без відповідних документів.

Самовільним зайняттям земельної ділянки –є (стаття 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»)  будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку або право  оренди земельної ділянки виникає:  після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації; після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Згідно зі статтею 126 Земельного кодексу України, вказане право посвідчується державним актом встановленої форми або договором, який реєструється відповідно до закону.

Згідно ст. 13 Конституції України визначено земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Статтею 212 Земельного кодексу України встановлено, що самовільно зайнята земельна ділянка підлягає поверненню власнику землі або землекористувачу, без відшкодування затрат понесених за час незаконного користування ними.

Згідно ст. 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються. Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Відповідно до ч. 3 ст. 212 Земельного кодексу України повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Таким чином, відповідачі, не набувши у встановленому Земельним кодексом України порядку права користування земельною ділянкою площею 700 кв. м. безпідставно та неправомірно користуються вказаною земельною ділянкою.

Позовні вимоги Прокуратури Оболонського району міста Києва в інтересах держави в особі  Київської міської ради обґрунтовані та підлягають задоволенню повністю.

Витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, підлягають стягненню з відповідачів в доход Державного бюджету України порівну.

Керуючись  ст. ст. 49, 82-85 ГПК України,-

В И Р І Ш И В:

1.          Позов задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Фортеця»(м. Київ, вул. Дніпроводська, 7, код ЄДРПОУ 30789468) звільнити зайняту земельну ділянку площею 24 кв. м. на вул. Автозаводській, 65-а у Оболонському районі м. Києва повернувши її Київській міській раді (м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ 22883143) шляхом знесення павільйону.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фортеця» (м. Київ, вул. Дніпроводська, 7, код ЄДРПОУ 30789468)  в доход Державного бюджету України 85 (вісімдесят п'ять) грн. державного мита.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фортеця» (м. Київ, вул. Дніпроводська, 7, код ЄДРПОУ 30789468) 118 (сто вісімнадцять) грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу до спеціального фонду Державного бюджету України по КЕКД 22050000 «Оплата витрат з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах».

СуддяВ.В. Сівакова

Рішення підписано 07.11.2008

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення06.11.2008
Оприлюднено26.11.2008
Номер документу2370179
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/320

Ухвала від 14.03.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Гассій

Ухвала від 14.10.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Гассій

Ухвала від 02.10.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Гассій

Ухвала від 25.09.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Гассій

Ухвала від 12.08.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Овсяннікова

Ухвала від 14.05.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Гассій

Ухвала від 14.05.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Гассій

Ухвала від 26.02.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Гассій

Постанова від 10.01.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Сгара Е.В

Ухвала від 24.12.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Сгара Е.В

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні