8/192пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
11.11.08 р. Справа № 8/192пн
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина",
м.Краматорськ, ЄДРПОУ 31386570
до відповідача Краматорської міської ради Донецької області, м.Краматорськ,
ЄДРПОУ 24812116
про визнання права
Суддя Ємельянов А.С.
Представники:
від позивача: не з'явився.
від відповідача: не з'явився.
В засіданні суду брали участь:
СУТЬ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина", м.Краматорск, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Краматорська міська рада Донецької області, м.Краматорськ про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки площею 341,57 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду в районі Товариства з обмеженою відповідальністю "Ім.Орджонікідзе" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом укладення прямого договору оренди з Краматорською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Краматорського міського голови.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на наявність у нього права на набуття спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина" з заявою до Краматорського міського голови.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав. В судові засідання 30.10.2008р. та 11.11.2008р. не з'явився. Про час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений (списки відправлень рекомендованої кореспонденції з повідомленнями від 20.10.2008р. та від 03.11.2008р.).
Згідно із ст.75 Господарського процесуального кодексу України судом встановлено, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, господарський суд встановив:
21.08.2007р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина" звернулось до Краматорського міського голови з заявою про надання у користування земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
12.12.2007р. Краматорською міською радою Донецької області було прийнято рішення №16/V-41, згідно якого Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина" було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у користування земельної ділянки.
На замовлення позивача Асоціацією "Земельна спілка України" Приватного підприємства "Топограф" було розроблено проект землеустрою щодо відведення у користування Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина" спірної земельної ділянки.
З метою погодження у встановленому законодавством порядку проекту відведення земельної ділянки, позивачем були отримані наступні погодження державних органів та органів місцевого самоврядування:
- висновок відділу охорони пам'яток археології Донецького обласного краєзнавчого музею №169-п/18 від 14.03.2008р.;
- висновок Краматорської санітарно-епідеміологічної станції №20 від 21.03.2008р.;
- висновок відділу архітектури і містобудування Краматорської міської ради №42 від 08.04.2008р.;
- висновок відділу культури і туризму Краматорської міської ради Донецької області №41 від 09.04.2008р.;
- висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №09-78 від 21.04.2008р.;
- висновок управління земельних ресурсів у місті Краматорськ Донецької області б/н від 15.05.2008р.
Листом №01-37-2206 від 13.10.2008р. Краматорською міською радою Донецької області було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина" про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки площею 341,57 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду в районі Товариства з обмеженою відповідальністю "Ім.Орджонікідзе" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом укладення прямого договору оренди з Краматорською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Краматорського міського голови.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Краматорського міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Внаслідок внесення змін Законами України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р., №509-VI від 16.09.2008р. до ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Одночасно, приписами ст.16 Закону України "Про оренду землі" (в редакції після внесення змін згідно з положеннями вказаних вище законів) укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотньої дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
За висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р. та №509-VI від 16.09.2008р.
Вказані обставини та положення ст.58 Конституції України свідчать про неправомірність застосування до правовідносин, які склалися між позивачем та відповідачем, положень Законів України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р. та №509-VI від 16.09.2008р.
Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування у листі №1731-02-31 від 13.10.2008р. на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки в порядку та на умовах, встановлених у ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України до внесення змін згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р. та №509-VI від 16.09.2008р.
Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки із земель резервного фонду Краматорської міської ради Донецької області, була подана тільки одна заявка - Товариством з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина". Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.
Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки із земель резервного фонду Краматорської міської ради Донецької області, нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.
Крім того, відповідно до п.1 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України №509-VI від 16.09.2008р "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву", у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів(аукціонів).
За таких обставин, враховуючи, що позивачем отримано рішення №16/V-41 від 12.12.2007р., згідно якого Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина", зокрема, було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резервного фонду в районі Товариства з обмеженою відповідальністю "Ім.Орджонікідзе" набуття спірної земельної ділянки в оренду має бути здійснено без проведення торгів(аукціонів).
Одночасно, судом встановлено, що 29.10.2008р. позивачем було отримано рішення №22/V-23 Краматорської міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина" із земель резервного фонду в районі Товариства з обмеженою відповідальністю "ім.Орджонікідже" та передачі земельної ділянки у довгострокову оренду строком на 15 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Краматорського міського голови з заявою про надання земельної ділянки в оренду в передбаченому законодавством порядку.
Листом №01-37-2206 від 13.10.2008р. Краматорською міською радою Донецької області було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина" про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку належного відповідача – Краматорської міської ради Донецької області оспорюється та не визнається право позивача на набуття в оренду земельної ділянки із земель резервного фонду в районі Товариства з обмеженою відповідальністю "Ім.Орджонікідзе".
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки площею 341,57 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду в районі Товариства з обмеженою відповідальністю "Ім.Орджонікідзе" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом укладення прямого договору оренди з Краматорською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Краматорського міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Клопотання №01-31-2377 від 30.10.2008р. виконавчого комітету Краматорської міської ради Донецької області щодо припинення провадження по справі у зв'язку з прийняттям Краматорською міською радою рішення від 29.10.2008р. про затвердження Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина" проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки та передачу її у довгострокову оренду строком на 15 років із земель резервного фонду в районі Товариства з обмеженою відповідальністю "Ім.Орджонікідзе" загальною площею 341,51 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, залишено судом без задоволення з огляду на те, що виконавчий комітет Краматорської міської ради Донецької області є самостійною юридичною особою та не є стороною по справі.
Крім того, з боку позивача не заявлено про припинення провадження по справі у зв'язку з відсутністю предмету спору.
При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.
У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина", м.Краматорськ до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.
Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина" (84322 м.Краматорськ, вул.Польова, буд.3, ЄДРПОУ 31386570) на набуття в оренду земельної ділянки площею 341,57 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду в районі Товариства з обмеженою відповідальністю "Ім.Орджонікідзе" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом укладення прямого договору оренди з Краматорською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина", м.Краматорськ з заявою до Краматорського міського голови..
Стягнути з Краматорської міської ради Донецької області, м.Краматорськ на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Донеччина", м.Краматорськ витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
У судовому засіданні 11.11.2008р. оголошено повний текст рішення.
Суддя Ємельянов А.С.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2008 |
Оприлюднено | 26.11.2008 |
Номер документу | 2370414 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ємельянов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні