14/181пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
19.11.08 р. Справа № 14/181пн
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сарепта-сервіс", ЄДРПОУ 35457482, м.Донецьк
до відповідача Авдіївської міської ради, ЄДРПОУ 24165183, м.Авдіївка
про визнання права
Суддя Левшина Г.В.
Представники:
від позивача: Гробовод О.Г.-по дов.
від відповідача: Колесник С.С.-нач. юр. від.
В засіданні суду брали участь:
СУТЬ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Сарепта-сервіс", м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Авдіївська міська рада, м.Авдіївка, про визнання права позивача на придбання земельної ділянки в оренду строком на 49 років для будівництва кафе, розміщення літньої площадки для обслуговування населення на відкритому повітрі, озеленіння та благоустрію території по вул.Молодіжна у м.Авдіївка, орієнтовною площею 0,2500 га шляхом укладання договору оренди земельної ділянки з Авдіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України в редакції від 27.04.2007р. та Законом України "Про оренду землі" в редакції від 19.12.2006р.
Згідно із ст.22 Господарського процесуального кодексу України позивач заявою від 19.11.2008р. змінив предмет позову, заявивши вимоги про визнання за ним права на придбання земельної ділянки в оренду строком на 49 років для будівництва кафе, розміщення літньої площадки для обслуговування населення на відкритому повітрі, озеленіння та благоустрію території по вул.Молодіжна у м.Авдіївка, орієнтовною площею 0,2500 га шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки з Авдіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України в редакції від 27.04.2007р. та Законом України "Про оренду землі" в редакції від 19.12.2006р.
В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції від 27.04.2007р. та Законом України "Про оренду землі" в редакції від 19.12.2006р.
Відповідач надав заперечення на позовну заяву №01-20/1471 від 18.11.2008р., в яких позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:
27.05.2008р. позивач звернувся до Авдіївського міського голови з заявкою №7 про надання в оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 2500 кв.м. для будівництва кафе, розміщення літньої площадки для обслуговування населення на відкритому повітрі, озеленіння та благоустрій території по вул.Молодіжна у м.Авдіївка.
28.05.2008р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів позивачу було надано акт вибору земельної ділянки, в якому зазначено, що земельна ділянка площею 2500 кв.м. по вул. Молодіжна (біля виконкому) у м.Авдіївка є придатною для розміщення кафе.
Крім цього, позивачем також було отримано наступні дозволи та узгодження органів державної влади та місцевого самоврядування:
- 28.05.2008р. висновок №398/1 управління містобудування та архітектури Донецької обласної державної адміністрації;
- 28.05.2008р. висновок №02-396/лг Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства;
- 28.05.2008р. висновок №14/152 відділу культури Авдіївської міської ради;
- 28.05.2008р. висновок №640а/034 Ясинуватської районної санітарно-епідеміологічної станції;
- 28.05.2008р. висновок №20 відділу архітектури та містобудування Авдіївської міської ради;
- 29.05.2008р. висновок №98/1-02/1 відділу земельних ресурсів у м.Авдіївка Донецької області;
- 02.06.2008р. висновок №05/126-1 відділу регуляторної політики державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області.
Законом України від 28.12.2007р. N107-VI було внесено зміни до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, внаслідок яких набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Згідно з рішенням Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 Конституція України визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Таким чином, враховуючи, що позивач звернувся до Авдіївського міського голови з заявкою про отримання в оренду земельної ділянки в період, коли положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" були визнані неконституційними, за твердженням позивача, він має законні підстави на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,2500 га для будівництва кафе, розміщення літньої площадки для обслуговування населення на відкритому повітрі, озеленіння та благоустрій території по вул.Молодіжна у м.Авдіївка строком на 49 років в порядку, передбаченому Земельним кодексом України в редакції від 27.04.2007р. та Законом України "Про оренду землі" в редакції від 19.12.2006р.
Листом №01-19/487 від 02.06.2008р. Авдіївською міською радою було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди відповідачем вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання за ним права на придбання земельної ділянки в оренду строком на 49 років для будівництва кафе, розміщення літньої площадки для обслуговування населення на відкритому повітрі, озеленіння та благоустрію території по вул.Молодіжна у м.Авдіївка, орієнтовною площею 0,2500 га шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки з Авдіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України в редакції від 27.04.2007р. та Законом України "Про оренду землі" в редакції від 19.12.2006р.
Відповідач позовні вимоги не визнав згідно з заявою №01-20/1471 від 18.11.2008р.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України було визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду були визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснювалась на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Проте, згідно з рішенням Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Відповідно до ст.152 Конституції України закони та інші правові акти за рішенням Конституційного Суду України визнаються неконституційними повністю чи в окремій частині, якщо вони не відповідають Конституції України або якщо була порушена встановлена Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності.
Закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Таким чином, за висновками суду, на момент звернення позивача з заявкою про отримання в оренду спірної земельної ділянки положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" були визнані неконституційними, внаслідок чого під час виникнення правовідносин між сторонами діяла попередня редакція Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі”.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Авдіївського міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.
Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.
Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди спірної земельної ділянки була подана тільки одна заявка – позивача. Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.
Таким чином, враховуючи, що позивач був єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди спірної земельної ділянки нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не було передбачено.
Законом України від 03.06.2008р. №309-VI „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” було внесено зміни до Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі”, зокрема, ст.124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України „Про оренду землі” викладено в наступній редакції: „Набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні)”.
Відповідно до п.1 ч.2 Прикінцевих положень Закону України від 03.06.2008р. №309-VI „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” останній набирає чинності з дня його опублікування та застосовується з дня втрати чинності відповідними положеннями розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
Враховуючи, що Закон України від 03.06.2008р. №309-VI „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” не скасовує та не пом'якшує положення позивача стосовно можливості отримання в оренду спірної земельної ділянки суд вважає неправомірним застосування норм цього закону під час розгляду спору.
Внаслідок внесення змін Законом України №509-VI від 16.09.2008р. до ст.124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України „Про оренду землі” передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Проте, як вказувалось вище, згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Авдіївського міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього необхідних документів.
Листом №01-19/487 від 02.06.2008р. Авдіївською міською радою було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
За таких обставин, суд вважає позов до відповідача обґрунтованим, внаслідок чого позовні вимоги про визнання права позивача на придбання земельної ділянки в оренду строком на 49 років для будівництва кафе, розміщення літньої площадки для обслуговування населення на відкритому повітрі, озеленіння та благоустрію території по вул.Молодіжна у м.Авдіївка, орієнтовною площею 0,2500 га шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки з Авдіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України в редакції від 27.04.2007р. та Законом України "Про оренду землі" в редакції від 19.12.2006р. підлягають задоволенню.
При визначенні підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер.
При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин.
Враховуючи, що, за висновками суду, спір по справі виник внаслідок неправильних дій відповідача , судові витрати підлягають віднесенню на останнього в повній сумі.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.22, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Сарепта-сервіс", м.Донецьк до Авдіївської міської ради, м.Авдіївка задовольнити повністю.
Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "Сарепта-сервіс", м.Донецьк на придбання земельної ділянки в оренду строком на 49 років для будівництва кафе, розміщення літньої площадки для обслуговування населення на відкритому повітрі, озеленіння та благоустрію території по вул.Молодіжна у м.Авдіївка, орієнтовною площею 0,2500 га шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки з Авдіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України в редакції від 27.04.2007р. та Законом України "Про оренду землі" в редакції від 19.12.2006р.
Стягнути з Авдіївської міської ради, м.Авдіївка на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сарепта-сервіс", м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
В судовому засіданні 19.11.2008р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення підписано 19.11.2008р.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2008 |
Оприлюднено | 26.11.2008 |
Номер документу | 2370455 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Левшина Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні