Рішення
від 25.04.2012 по справі 5026/573/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2012 року Справа № 09/5026/573/2012

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Курченко Н.М., при секретарі - Лавріненко С.І., за участю прокурора Яшника Б.С. помічник прокурора (посвідчення №1926), представників сторін: позивача ОСОБА_1 завідувач юридичного сектору за довіреністю №602/07 від 16.02.2012 року, відповідача - ОСОБА_2 менеджер з персоналу за довіреністю №01/88 від 23.04.2012 року, розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси справу за позовом Черкаського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Черкаській області до публічного акціонерного товариства "Закордоненергокомплектбуд" м.Канів про стягнення 20000,00 грн. збитків, завданих наднормативним викидом забруднюючих речовин в атмосферне повітря, -

В С Т А Н О В И В :

Природоохоронним прокурором подано позов , у якому він просить прийняти рішення та видати наказ про стягнення з відповідача 20000,00 грн. заподіяної шкоди відповідно до норм розподілу вказаних сум між бюджетами.

Позовні вимоги мотивовані тим, що перевіркою відповідача встановлено факт наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, чим порушено вимоги ст. ст. 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря". Розрахунок розміру спричинених збитків розраховано згідно Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 639 від 10 грудня 2008 року, зареєстрованої в Мінюсті України від 21.01.2009 року за № 348/16064, та становить 31700,26 грн. Відповідачем частково відшкодовані збитки в сумі 11700,26 грн.

Відповідачем подано клопотання, у якому він визнав борг з відшкодування збитків, завданих наднормативним викидом забруднюючих речовин в атмосферне повітря, станом на 19 квітня 2012 року в сумі 20000,00 грн., вказав, що платіжним дорученням від 19.04.2012 року №322 сплачено 5000,00 грн. Також просить розстрочити виконання рішення суду щодо стягнення залишку збитків в сумі 15000,00 грн. на п'ять місяців по 3000,00 грн. щомісячно, посилаючись на те, що на підприємстві працює близько 80 осіб, є заборгованість із виплати заробітної плати, за що відносно керівника товариства порушувалась кримінальна справа.

У судовому засіданні:

- прокурор та представник позивача підтримали позовні вимоги, підтвердили сплату відповідачем 5000,00 грн. після порушення провадження у справі, не заперечували проти розстрочення виконання рішення суду щодо стягнення залишку збитків в сумі 15000,00 грн.;

- представник позивача позовні вимоги визнав в сумі 15000,00 грн., просив задовольнити клопотання про розстрочення виконання рішення суду на 5 місяців.

Згідно ст. 85 ГПК України у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

06 серпня 2010 року державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Лаврусенком В.В. та Колісніченком В.І., в присутності ген.директора підприємства ОСОБА_3 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства на ВАТ "Закордоненергокомплектбуд".

Проведеною перевіркою встановлено, що контроль за викидами від стаціонарних джерел не здійснювалось, журнали ПОД-1, ПОД-2 не заведені, статистична звітність 2-ТП (повітря) не подається, що є порушенням ст.ст.10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

Відносно керівника відповідача ОСОБА_3 складено протокол №00201 від 06.08.2010 року про адміністративне правопорушення та прийнята постанова про накладення адміністративного стягнення №002852 від 09.08.2010 року.

За результатами перевірки винесено припис від 13 серпня 2010 року №231.

На підставі акту перевірки позивачем здійснено розрахунок збитків, заподіяних відповідачем навколишньому природному середовищу внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферу, відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 10.12.2008 року №639, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 року за №48/16064. Сума збитків, які заподіяні відповідачем державі внаслідок порушення вимог чинного природоохоронного законодавства за період з 01.02.2009 року по 05.08.2010 року, складає 31700,26 грн.

До порушення провадження у справі в рахунок відшкодування нарахованої суми збитків відповідачем сплачено 11700,26 грн., що підтверджується платіжними дорученнями №49 від 27 січня 2011 року на суму 10000,00 грн. та №544 від 26 вересня 2011 року на суму 1700,26 грн.

Після порушення провадження у справі відповідач сплатив 5000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №322 від 19 квітня 2012 року.

Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими частковому задоволенню, з огляду на наступне.

Предметом спору у справі є стягнення із відповідача збитків, заподіяних державі внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Позивач є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України. Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Держекоінспекція України відповідно до покладених завдань, у тому числі, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря щодо наявності та додержання дозволів на викиди забруднюючих речовин; додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря (пункти 1, 4 Положення про Державну екологічну інспекцію, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №454/2011).

Відповідно до ст. 1 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Згідно ст. 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави, враховуючи умови виникнення екологічно небезпечної ситуації, що призводе до негативних наслідків для навколишнього природного середовища і створює загрозу для життя та здоров'я людей, прокурор звертається з даним позовом до суду на захист інтересів держави.

Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" відносини в галузі охорони атмосферного повітря регулюються цим Законом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно статті 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, у тому числі, здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Статтею 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.

Перелік видів порушень законодавства в галузі охорони атмосферного повітря визначено у статті 33 вказаного Закону та до них, зокрема, віднесено: перевищенні нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел в атмосферне повітря та нормативів гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел; викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону; невиконанні розпоряджень та приписів органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони атмосферного повітря; ненаданні передбаченої законодавством своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, джерела забруднення, а також приховуванні або перекрученні відомостей про стан атмосферного повітря, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, екологічну обстановку, яка склалася внаслідок забруднення атмосферного повітря.

Згідно статті 34 цього Закону шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.

Відповідно до Законів України "Про охорону навколишнього природного середовища" та "Про охорону атмосферного повітря", наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 грудня 2008 р. №639 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (далі - Методика) .

Дана Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб).

Згідно з пунктами 2.1.1 та 2.1.2 Методики наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються: викиди забруднюючих речовин, які перевищують затверджені граничнодопустимі викиди, установлені дозволом на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами; викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, уключаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства.

Відповідно до приписів статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено у статті 69 цього Закону, в якій, зокрема, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідно до п. 28 ст. 4 Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2012 рік у частині доходів є, у тому числі, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

Позивачем, із застосуванням зазначеної Методики розраховані збитки, завдані відповідачем наднормативним викидом забруднюючих речовин в атмосферне повітря, розмір яких складає 31700,26 грн. Розмір нарахованих збитків відповідає обставинам справи, Методиці і не заперечується відповідачем. До звернення прокурора в інтересах держави до суду з даним позовом відповідач частково відшкодував збитки, завдані ним наднормативним викидом забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Станом на дату подання позову залишок невідшкодованих збитків становив 20000,00 грн., що визнається відповідачем.

Після порушення провадження у даній справі відповідачем сплачено в рахунок відшкодування вказаних збитків 5000,00 грн., тому в цій частині позовних вимог провадження у справі підлягає припиненню на підставі п.1-1 ст.80 ГПК України за відсутністю предмету спору.

З огляду на викладені норми чинного законодавства та оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд вважає доведеним право прокурора та позивача вимагати стягнення з відповідача 15000,00 грн. залишку не відшкодованих відповідачем збитків, завданих останнім наднормативним викидом забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Отже в цій частині позовні вимоги суд вважає обґрунтованими, доведеними, підлягаючими задоволенню.

Згідно п. 6 ст. 83 ГПК України господарський суд, приймаючи рішення, має право відстрочити або розстрочити виконання рішення.

Враховуючи фінансовий стан відповідача, наявність заборгованості по заробітній платі, яка підлягає першочерговій сплаті, суд вважає можливим задовольнити клопотання відповідача та розстрочити виконання рішення суду на п'ять місяців, згідно з наступним графіком погашення суми збитків: з 01.05.2012 року по 31.05.2012 року - 3000,00 грн.; з 01.06.2012 року по 30.06.2012 року - 3000,00 грн.; з 01.07.2012 року по 31.07.2012 року - 3000,00 грн.; з 01.08.2012 року по 31.08.2012 року - 3000,00 грн.; з 01.09.2012 року по 30.09.2012 року - 3000,00 грн.

Відповідно до ст. 49 ГПК України з відповідача в доход Державного бюджету України підлягає стягненню 1609,50 грн. судового збору.

Керуючись ст.49, п.1-1 ст.80, ст.ст. 82-85 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити частково.

Стягнути з публічного акціонерного товариства "Закордоненергокомплектбуд" (19000, Черкаська область, м.Канів, Лівий берег, ідентифікаційний код 00104060) в доход бюджету через Державну екологічну інспекцію у Черкаській області (м.Черкаси, вул.Вернигори, 17, ідентифікаційний код 21368342) - 15000,00 грн. збитків, завданих наднормативним викидом забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Задовольнити клопотання ПАТ "Закордоненергокомплектбуд" про розстрочення виконання рішення суду.

Розстрочити виконання рішення суду згідно з наступним графіком погашення стягнутих судом сум:

- з 01.05.2012 року по 31.05.2012 року - 3000,00 грн.;

- з 01.06.2012 року по 30.06.2012 року - 3000,00 грн.;

- з 01.07.2012 року по 31.07.2012 року - 3000,00 грн.;

- з 01.08.2012 року по 31.08.2012 року - 3000,00 грн.;

- з 01.09.2012 року по 30.09.2012 року - 3000,00 грн.

Припинити провадження у справі в частині стягнення 5000,00 грн. збитків, завданих наднормативним викидом забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Стягнути з публічного акціонерного товариства "Закордоненергокомплектбуд" (19000, Черкаська область, м.Канів, Лівий берег, ідентифікаційний код 00104060) в доход державного бюджету через Канівську об'єднану державну податкову інспекцію (м.Канів, вул.206 Дивізії, 12) із зарахуванням на рахунок №31213206783002, отримувач - УДКСУ м. Черкаси, код - 38031150, банк - ГУДКСУ у Черкаській області, МФО - 854018, код бюджетної класифікації - 22030001 - 1609,50 грн. судового збору.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом 10 днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено 27 квітня 2012 року.

СУДДЯ Н.М.Курченко

Дата ухвалення рішення25.04.2012
Оприлюднено04.05.2012
Номер документу23706064
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 20000,00 грн. збитків, завданих наднормативним викидом забруднюючих речовин в атмосферне повітря

Судовий реєстр по справі —5026/573/2012

Рішення від 25.04.2012

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Курченко Н.М.

Ухвала від 06.04.2012

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Курченко Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні