cpg1251 Справа № 1202/1492/2012
Провадження № 2-а/1202/50/2012
П О С ТА Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 квітня 2012 року Антрацитівський міськрайонний суд Луганської області
у складі: головуючого судді Скнаріної Н. М.
розглянувши справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганській області про скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
12 березня 2012 року позивач звернувся до суду з позовом, в обґрунтування якого вказав, що він відпрацював на підземних роботах з повним робочим днем під землею більш ніж 25 років, про що є записи в особистій трудовій книжці. Після звернення із письмовою заявою до Управління Пенсійного Фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області щодо призначення йому пенсії на умовах ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" відповідачем було винесено рішення № 24 від 02.02.2012 року "Про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1", так як не відпрацьовано необхідного пільгового стажу на підземних роботах за Списком № 1 - 25 років, не підтверджується безпосередня зайнятість протягом повного робочого дня на підземних роботах, і згідно наданих документів підтверджується пільговий стаж на підземних роботах - 24 роки 7 місяців 15 днів.
Позивач вважає, що це рішення є неправомірним, оскільки до стажу його роботи на підземних роботах з повним робочим днем під землею не зараховано стаж його роботи з 30.08.1996 року по 10.02.1997 рік в ТОВ "Карат", де він працював гірничим робітником очисного вибою з повним робочим днем в шахті, і яке на цей час є ліквідованим без визначення правонаступника. За вирішенням спору позивач вирішив звернутися до адміністративного суду.
Представник позивача - адвокат ОСОБА_2, який діє на підставі договору про надання правової допомоги (а.с.17 ), надав до суду заяву, у якій підтримав заявлений позов у повному обсязі, та просив суд розглянути справу за відсутністю сторони позивача.
Представник відповідача - УПФУ в м. Антрацит та Антрацитівському районі Луганської області у судове засідання не з'явився. На адресу суду надійшли заперечення на адміністративний позов у яких він просив відмовити позивачу у задоволенні його позовних вимог та розглянути справу без їхньої участі.
В наданих запереченнях відповідач зазначив, що згідно ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003, який набрав чинності з 01.01.2004, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочим місць, на посадах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним вище, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". Зазначеним Законом передбачено особливості пенсійного забезпечення працівників, зайнятих на підземних і відкритих гірничих роботах. Так, за нормами ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектв металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Стаж роботи позивача на підземних роботах складає 24 роки 07 місяців 15 днів. До цього стажу зараховано періоди роботи позивача, підтверджені первинними документами. Оскільки, згідно з наявними на ВП "шахта "Комсомольська" ДП "Антрацит" документами, ТОВ "Карат" проводило діяльність з видобутку вугілля саме на цій шахті, облік спусків-виїздів в шахту проводився саме ВП "шахта "Комсомольська". В архіві шахти наявні копії особових рахунків працівників ТОВ "Карат", але серед цих документів особовий рахунок на ОСОБА_1 відсутній. Згідно табеля обліку виконаних робіт по ТОВ "Карат" значиться один ОСОБА_4 - машиніст гірничовиймальних машин. Серед списку ГРОЗ ОСОБА_1 відсутній. У зв'язку з тим, що позивачем до заяви про призначення пенсії не додано уточнюючу довідку про пільговий характер роботи в ТОВ "Карат" за період з 30.08.1996 по 10.02.1997, видану на підставі первинних документів, зазначений період роботи зарахований йому лише в загальний стаж. УПФУ в м. Антрациті та Антрацитівському районі заперечує проти встановлення безпосередньої зайнятості повний робочий день на підземних роботах за показаннями свідків, та звертаю увагу суду на те, що Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637 передбачено правила підтвердження загального трудового стажу. Відносно підтвердження спеціального пільгового стажу роботи зазначено лише про те, що він підтверджується уточнюючою довідкою підприємств, установ, організацій або їх правонаступників, виданою на підставі первинних документів за час виконання роботи. Підтвердження трудового стажу за показаннями свідків органами Пенсійного фонду України (не судом) передбачено лише за відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливості їх одержання у зв'язку з воєнними діями стихійним лихом, аваріями катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями. Підтвердження пільгового стажу роботи або безпосередньої зайнятості повний робочий день на підземних роботах показаннями свідків не передбачено. Оскільки дії управління є правомірними та вчиненими у відповідності до чинного пенсійного законодавства, відповідач просить відмовити позивачу в задоволенні позову.
Враховуючи, що сторони своєчасно та належним чином були повідомлені про час і місце розгляду справи та надали до суду заяви про розгляд справи без їх участі, суд вирішив можливим розглянути справу у відсутність сторін, на підставі наявних у справі доказів.
Перевіривши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, заслухавши пояснення сторін, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 69-72 КАС України, суд встановив наступне.
Позивач ОСОБА_1, згідно особистої трудової книжки в період з 30.08.1996 по 10.02.1997 р.р. (а.с.7-9 ), тобто 05 місяців 12 днів, працював гірничим робітником очисного вибою з повним робочим днем в шахті ТОВ "Карат", загальний стаж роботи позивача за Списком № 1, без урахування періоду роботи в ТОВ "Карат", складає 24 роки 07 місяців 15 днів, що також підтверджується трудовою книжкою позивача та не оспорюється відповідачем, про що зазначено в його запереченнях (а.с. 21 ) .
Рішенням № 24 від 02.02.2012 року "Про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1" УПФУ в м. Антрациті та Антрацитівському районі відмовило позивачу в призначенні пенсії на умовах ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з підстав відсутності необхідного стажу (а.с. 10 ).
Встановлюючи обставини виниклого спору та положення законів, якими регулюються виниклі правовідносини, суд дійшов до наступних висновків.
Згідно "Положення про Пенсійний фонд України", затвердженого Указом Президента України № 384/2011 від 06 квітня 2011 року, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра соціальної політики України (далі - Міністр). Пенсійний фонд України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань пенсійного забезпечення та збору, ведення обліку надходжень від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок). Основними завданнями Пенсійного фонду України є, зокрема: реалізація державної політики з питань пенсійного забезпечення та збору, ведення обліку надходжень від сплати єдиного внеску; призначення (перерахунок) пенсій, щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці та підготовка документів для їх виплати; ...
Статтею 4 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV визначено, що законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, цього Закону, закону про недержавне пенсійне забезпечення, законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та недержавного пенсійного забезпечення, міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.
Пунктом 2 розділу XV Прикінцеві положення цього же Закону №1058-IV встановлено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди: 1) особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення" (Закон №1788-XII).
Відповідно до положень ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.
За ст. 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" №1788-XII основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
В трудовій книжці позивача, на сторінкі 12, є запис про період його роботи з з 30.08.1996 року по 10.02.1997 рік, тобто 5 місяців 12 днів в ТОВ "Карат", гірничим робітником очисного вибою з повним робочим днем в шахті, що завірено печаткою підприємства, ІК № 20377959 (а.с.8 зворот ).
Згідно Копії наказу по підприємству ТОВ "Карат", ІК №20377959, м. Донецьк, № 97/а від 24.09.1997р., затверджено перелік робочих місць, дільниць, професій та посад робітників, яким підтверджено право на пільги та компенсації, передбачені законодавством за Списком № 1, в тому числі в цьому списку є професія: гірничий робітник очисного вибою. (а.с. 19 ).
Відповідно до п. 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України 18.11.2005 № 383 ("Порядок"), при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. Відповідно до п. 4.4 "Порядку", якщо атестація була вперше проведена після 21.08.97, у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах, до пільгового стажу зараховується весь період роботи до 21.08.92, 5-річний період роботи на даному підприємстві, що передує даті видання наказу про її результати, та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.
Згідно Постанови КМУ № 162 від 11 березня 1994 р., яка була чинною на час роботи позивача, і на яку йде посилання в ст. 14 Закону №1788-XII, ця професія позивача відноситься до "Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах", а саме: "I. ГІРНИЧІ РОБОТИ Видобування корисних копалин. Геологорозвідувальні роботи. Будівництво, реконструкція, технічне переозброєння і капітальний ремонт шахт, рудників, копалень, метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд 1. Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень а) Всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах."
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993р. № 637 затверджений "Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній". Згідно п. 1 цього "Порядку" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, і лише за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
З огляду на вказане, суд вважає, що позивач має право на пенсію за віком на пільгових умовах, оскільки основний документ, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка позивача, яка не викликає сумніву, в тому числі і у відповідача, та яка містить необхідні дані про місце роботи позивача у спірний період, а саме робота з повним робочим днем в шахті з 30.08.1996 по 10.02.1997 р.р. в якості гірничого робітника очисного вибою, і це робоче місце атестовано за Списком № 1.
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, серія АБ № 728602, 22.06.2005 року здійснено державну реєстрацію припинення юридичної особи: ТОВ "Карат", ІК: 20377959 (місцезнаходження м. Брянка, вул. Білоруська, 3) (а.с. 11 ).
Згідно довідки з Архівного відділу Брянківської міської ради Луганської області № 67 від 05.03.2012 року в архіві відсутні документи з особового складу ТОВ "Карат", ІК: 20377959 (а.с.15).
Згідно довідки № 49 від 10.02.1997 року (а.с.16 ) ОСОБА_1 дійсно працював в ТОВ "Карат" з 30.08.1996 по 10.02.1997 р.р. в якості ГРОЗ, довідка завірена печаткою підприємства, ідентифікаційний код 20377959.
Згідно довідки з ВП "Шахта "Комсомольська" ДП "Антрацит" від 29.02.2012р. № 3-5/223 на зберіганні у шахти "Комсомольська" знаходяться табелі спуску-виїзду з шахти ТОВ "Карат" з грудня 2000 р. по грудень 2001 року, відомостей про знаходження табелів спуску-виїзду з шахти ТОВ "Карат" за 1996-1997 р.р. шахта не має (а.с. 14).
Відповідно до положень ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд критично ставиться до заперечень відповідача в частині відсутності в документах шахти "Комсомольська"документів про особовий рахунок на ОСОБА_1, оскільки доказів цьому суду надано не було, згідно наданих суду документів ОСОБА_1 працював в ТОВ "Карат", а заперечення відповідача спростовуються доказами, наявними в матеріалах справи, зокрема довідкою ВП "Шахта "Комсомольська" ДП "Антрацит" від 29.02.2012р. № 3-5/223.
Таким чином суд зазначає, що відповідачем не доведено правомірності своїх дій щодо неврахування стажу роботи позивача в ТОВ "Карат" в якості гірничого робітника очисного вибою з повним робочим днем в шахті в період з 30.08.1996 по 10.02.1997 р.р..
Суд приходить до висновку, що відповідач безпідставно відмовив позивачу у призначенні йому пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а відтак є всі підстави для задоволення заявленого позову.
Оскільки за чинним законодавством, як зазначено вище, саме на відповідача покладені завдання по призначенню (перерахунку) пенсії, то суд, задля повного захисту права та інтересу позивача, вважає необхідним частково вийти за межі позовних вимог та прийняти рішення, яким зобов'язати відповідача при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах позивачу, відповідно до ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зарахувати до пільгового стажу період його роботи в ТОВ "Карат" в якості гірничого робітника з повним робочим днем в шахті.
Керуючись ст. ст. 1, 2, 6, 8, 19, 22, 23 Конституції України, Законами України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", "Про пенсійне забезпечення", Указом Президента України № 384/2011 від 06 квітня 2011 року, Постановою Кабінету Міністрів України № 162 від 11 березня 1994 р, Постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993р., ст. ст. 2, 4-9, 17, 18, 19, 56, 58, 59, 99, 104, 105, 159 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м Антрацит та Антрацитівському районі Луганської області про скасування рішення, зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Рішення Управління Пенсійного фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі № 24 від 02.02.2012 року "Про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1": скасувати.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області зарахувати ОСОБА_1, при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за Списком № 1, до пільгового стажу період його роботи в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Карат" з 30.08.1996 року по 10.02.1997 рік в якості гірничого робітника з повним робочим днем в шахті.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Антрацитівський міськрайонний суд Луганської області.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі оголошення судом вступної та резолютивної частини постанови в порядку частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України.
Суддя
Антрацитівського міськрайонного суду: Н. М. Скнаріна
постанова надрукована у нарадчій кімнаті
Суд | Антрацитівський міськрайонний суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2012 |
Оприлюднено | 04.05.2012 |
Номер документу | 23711184 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Антрацитівський міськрайонний суд Луганської області
Скнаріна Н. М.
Адміністративне
Антрацитівський міськрайонний суд Луганської області
Скнаріна Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні