Постанова
від 23.04.2012 по справі 5023/10153/11
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" квітня 2012 р. Справа № 5023/10153/11

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О. , суддя Бородіна Л.І. , суддя Фоміна В. О.

при секретарі Деркач Ю.О.

за участю представників:

Основ'янської міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова -ОСОБА_1 (дов. №12/9/10-022 від 19.03.2012 року)

боржника - не з'явився,

ліквідатор - не з'явився,,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Основ'янської міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова (вх. №1154Х/2) на ухвалу господарського суду Харківської області від 28.02.2012р. у справі №5023/10153/11

за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Олден-Груп», м. Харків

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Олден-Груп», м. Харків

про визнання банкрутом

ВСТАНОВИЛА:

Ухвалою господарського суду Харківської області від 28.02.2012 року у справі №5023/10153/11 (суддя Усатий В.О.) відмовлено ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова в задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі, затверджено ліквідаційний звіт та ліквідаційний баланс, ліквідовано юридичну особу ТОВ «Олден-Груп», провадження у справі припинено.

Основ'янська міжрайонна державна податкова інспекція м. Харкова з ухвалою господарського суду Харківської області не погодилась та, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, звернулась до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить вказану ухвалу скасувати, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду на стадію ліквідаційної процедури. В обґрунтування апеляційної скарги зазначається, що факт проведення ліквідації підприємства -платника податків викликав необхідність проведення позапланової перевірки органами державної податкової служби повноти нарахування та сплати підприємством податків. Однак, у зв'язку з відсутністю підприємства та документів податкового та бухгалтерського обліку за юридичною адресою ТОВ «Олден-Груп»податкова інспекція як контролюючий орган не має можливості виконати покладені на неї законодавством завдання та функції.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 28.03.2012 року прийнято апеляційну скаргу Основ'янської міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова до провадження та призначено її розгляд на 10.04.2012 року.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 10.04.2012 року продовжено строк розгляду апеляційної скарги на п'ятнадцять днів, розгляд справи відкладено на 19.04.2012р., запропоновано Основ'янській міжрайонній державній податковій інспекції м. Харкова надати додаткове обґрунтування апеляційної скарги з зазначенням, які саме питання про права та обов'язки апелянта вирішив місцевий господарський суд, а також надати докази того, що ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова припинила господарську діяльність, а апелянт є правонаступником ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова, або докази передачі ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова своїх повноважень Основ'янській МДПІ м. Харкова відповідно до Постанови КМУ від 21.09.2011 року №981.

19.04.2012 року до Харківського апеляційного господарського суду від Основ'янської МДПІ м. Харкова надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових документів (вх. №3400).

У судовому засіданні представник апелянта підтримав апеляційну скаргу, просив ухвалу господарського суду Харківської області від 28.02.2012 року у справі №5023/10153/11 скасувати, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду на стадію ліквідаційної процедури.

Ліквідатор в судове засідання не з'явився.

Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи, заслухавши пояснення учасників процесу, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 07.12.2011р. порушено провадження у справі про банкрутство ТОВ «Олден-Груп»в порядку ст. 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Постановою господарського суду Харківської області від 15.12.2011р. визнано ТОВ «Олден-Груп»банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором голову ліквідаційної комісії Капустіна В.В., якого зобов'язано виконати ліквідаційну процедуру. При цьому, судом було встановлено наявність кредиторської заборгованості у боржника перед ОСОБА_3 в сумі 69399,79грн. та ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова в сумі 5951131,16грн.

16.01.2012р. від ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова надійшла заява про визнання грошових вимог в сумі 6371749,22грн.

17.01.2012р. ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова звернулася до місцевого господарського суду з клопотанням про зупинення провадження у справі №5023/10153/11 до моменту проведення позапланової перевірки ТОВ «Олден-Груп».

10.02.2012р. від ліквідатора Капустіна В.В. надійшло клопотання про призначення засідання по розгляду звіту ліквідатора.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 13.02.2012р. були призначені до розгляду клопотання ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова та ліквідатора у судовому засіданні 28.02.2012р.

28.02.2012р. від ліквідатора Капустіна В.В. надійшов звіт про виконану роботу з ліквідаційним балансом.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 28.02.2012 року у справі №5023/10153/11 відмовлено ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова в задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі, затверджено ліквідаційний звіт та ліквідаційний баланс, ліквідовано юридичну особу ТОВ «Олден-Груп», провадження у справі припинено.

З апеляційною скаргою на вказану ухвалу до Харківського апеляційного господарського суду звернулася Основ'янська міжрайонна державна податкова інспекція м. Харкова посилаючись на те, що вона є правонаступником ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова.

Відповідно Постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.2011 року №981 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби»визначено утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби, реорганізувавши шляхом злиття, перетворення і приєднання державні податкові адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, державні податкові інспекції у районах, містах (крім мм. Києва та Севастополя), районах у містах, спеціалізовані державні податкові інспекції, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції, за переліком згідно з додатками 1-3. Установити, що зазначені органи державної податкової служби, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам, які утворюються згідно з цією постановою.

Згідно додатку 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.2011 року №981 Основ'янська міжрайонна державна податкова інспекція м. Харкова утворюється шляхом злиття державних податкових інспекцій у Червонозаводському та Комінтернівському районах міста Харкова.

Відповідно довідки та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 14.03.2012 до реєстру внесені записи про державну реєстрацію припинення в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення державної податкової інспекції у Червонозаводському районі м. Харкова та утворення Основ'янської міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова.

За положеннями ч. 1 ст. 25 Господарського процесуального кодексу України у разі припинення діяльності суб'єкта господарювання шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), господарський суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу.

Таким чином, Основ'янська міжрайонна державна податкова інспекція м. Харкова як правонаступник державної податкової інспекції у Червонозаводському районі м. Харкова має право на звернення з апеляційною скаргою на ухвалу господарського суду Харківської області від 28.02.2012 року у справі №5023/10153/11.

Переглядаючи ухвалу господарського суду Харківської області від 28.02.2012 року у справі №5023/10153/11 в частині відмови ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова в задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для зупинення провадження у справі про банкрутство, оскільки ні Господарським процесуальним кодексом України, ні Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»не передбачено зупинення провадження у справі до моменту проведення податковою інспекцією позапланової виїзної перевірки боржника.

Однак, апеляційний господарський суд не може погодитися з прийнятим місцевим господарським судом рішенням про затвердження звіту ліквідатора і ліквідаційного балансу, ліквідації банкрута та припинення провадження у справі враховуючи наступне.

Відповідно пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно пункту 78.1. статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова виїзна перевірка здійснюється за наявності, зокрема, таких обставин: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків;

Відповідно до пункту 11.1. Порядку обліку платників податків і зборів та визнання такими, що втратили чинність, наказів Державної податкової адміністрації України, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України № 979 від 22.12.2010 (далі -Порядок) з метою оподаткування під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або зупинення державної реєстрації фізичної особи підприємця, внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства. Юридичній особі, крім військових частин, у разі прийняття рішення про припинення засновниками (учасниками) юридичної особи, уповноваженими органами чи судом, голові комісії з припинення (ліквідатору, ліквідаційній комісії тощо) чи особі, відповідальній за погашення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків у разі ліквідації платника податків, слід, зокрема, у 3-денний строк від дати внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення, подати в орган державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку, такі документи: заяву про припинення платника податків за ф. №8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за ф. №6-ОПП; оригінал довідки за ф. №4-ОПП; копію розпорядчого документа (рішення) власника або органу, уповноваженого на те установчими документами про припинення; копію розпорядчого документа про утворення комісії з припинення (ліквідаційної комісії).

За положеннями пункту 11.2. Порядку у зв'язку з припиненням платника податків органи державної податкової служби розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): заяви за ф. N 8-ОПП від платника податків, поданою згідно з пунктом 11.1 цього розділу; відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи; відомостей з Єдиного державного реєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу державної реєстрації про закриття відокремленого підрозділу; судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків.

Згідно пункту 11.3. вказаного Порядку у разі отримання документів згідно з пунктом 11.2 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, органом державної податкової служби приймається рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі. Призначається перевірка, яку відповідні підрозділи розпочинають протягом місяця після одержання того документа, що надійшов до органу державної податкової служби першим.

Виходячи з викладеного, на платника податків покладено обов'язок повідомити податкові органи про реорганізацію (ліквідацію) підприємства, шляхом подання заяви за формою № 8-ОПП, а податкові органи наділені правом проводити позапланові перевірки своєчасності, достовірності і повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) у випадку реорганізації (ліквідації) підприємств.

Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з доводами апелянта про порушення його прав оскаржуваним судовим актом та зазначає, що він є державним органом, якому відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»делеговано повноваження щодо контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством. Однак, ліквідація юридичної особи і припинення провадження у справі про банкрутство має наслідком позбавлення податкового органу можливості реалізації відповідних владних повноважень.

Як свідчать матеріали справи, податковою інспекцією була призначена позапланова виїзна перевірка ТОВ «Олден-Груп», яку неможливо було провести у зв'язку з відсутністю ліквідаційної комісії за місцезнаходженням (акт №10/182/35350438 від 05.01.2012; т.1 а.с.115) та ненаданням ліквідатором документів необхідних для проведення перевірки (т.2, а.с. 9-11).

Посилання ліквідатора на те, що йому не передавалися документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової та податкової звітності (т.2, а.с. 11) не можуть бути визнані судом обґрунтованими, оскільки дана справа про банкрутство порушена за заявою самого боржника (голови ліквідаційної комісії), якого судом призначено ліквідатором відповідно ст. 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Відповідно ч. 2 ст. 25 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»протягом п'ятнадцяти днів з дня призначення ліквідатора відповідні посадові особи банкрута зобов'язані передати бухгалтерську та іншу документацію банкрута, печатки і штампи, матеріальні та інші цінності банкрута ліквідатору. У разі ухилення від виконання зазначених обов'язків відповідні посадові особи банкрута несуть відповідальність відповідно до законів України. З дня призначення ліквідатора до нього переходять права керівника (органів управління) юридичної особи - банкрута.

Лише констатація ліквідатором факту непередання йому посадовими особами підприємства документів не може бути розцінена судом як доказ належного виконання ним своїх обов'язків. В даному випадку, на ліквідатора покладаються обов'язки щодо проведення активних дій для отримання необхідної документації у посадових осіб боржника, а у випадку їх втрати або неможливості отримання -для їх відновлення.

Однак, ліквідатором не доведено прийняття з його боку заходів щодо отримання від посадових осіб банкрута бухгалтерської та іншої документації банкрута, печаток і штампів, матеріальних та інших цінностей та їх відновлення.

Неможливість виконання податковою інспекцією покладених на неї державою функцій стала підставою для звернення ДПІ у Червонозаводському районі м. Харкова з клопотанням про зупинення провадження у справі (т.1, ас. 108-110).

Однак, на вказані обставини місцевий господарський суд необґрунтовано увагу не звернув та припинив провадження у справі.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції неповно було з'ясовано обставини, що мають значення для справи, та передчасно затверджено звіт ліквідатора і ліквідаційний баланс, ліквідовано ТОВ «Олден-Груп»та припинено провадження у справі.

Зазначена правова позиція була підтримана Вищим господарським судом України, зокрема, в постановах від 31.01.2012 у справі №5023/4654/11 та від 14.02.2012 у справі №5023/4577/11.

За таких обставин, ухвала господарського суду Харківської області від 28.02.2012 року у справі №5023/10153/11 у вказаній частині підлягає скасуванню, як така, що не відповідає вимогам чинного законодавства, а справа -передачі на розгляд до суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст. 85, 91, 99, ст. 101, ст.ст. 103-106 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду,

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Основ'янської міжрайонної державної податкової інспекції м. Харкова задовольнити частково.

Ухвалу господарського суду Харківської області від 28.02.2012р. у справі №5023/10153/11 скасувати в частині: затвердження наданого суду ліквідаційного звіту та ліквідаційного балансу; ліквідації юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Олден-Груп»(код 35350438), яке зареєстроване виконкомом Харківської міської ради 10.09.2007 р. за адресою: 61001, м. Харків, проспект Гагаріна, б.10/1; припинення провадження у справі; зобов'язання Головного управління статистики по Харківській області виключити з Єдиного Державного реєстру підприємства та організацій України Товариства з обмеженою відповідальністю «Олден-Груп»(код 35350438); зобов'язання державного реєстратора провести державну реєстрацію припинення юридичної особи - банкрута, внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи та передати органам державної статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування повідомлення про проведення державної реєстрації припинення для зняття юридичної особи з обліку.

Справу №5023/10153/11 передати на розгляд господарському суду Харківської області.

Головуючий суддя Крестьянінов О.О.

Суддя Бородіна Л.І.

Суддя Фоміна В. О.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення23.04.2012
Оприлюднено07.05.2012
Номер документу23796889
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5023/10153/11

Ухвала від 14.08.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

Ухвала від 24.04.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

Ухвала від 26.06.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

Ухвала від 13.02.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

Ухвала від 23.01.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

Ухвала від 16.04.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

Ухвала від 17.12.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

Ухвала від 20.03.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

Ухвала від 20.11.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

Ухвала від 19.09.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Дзюба О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні