Постанова
від 12.04.2012 по справі 508/2469/12
ВОРОШИЛОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ДОНЕЦЬКА

508/2469/12

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 квітня 2012 року Ворошиловський районний суд м. Донецька у складі:

головуючого -судді Цукурова В.П.,

при секретарі -Кривошей Г.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»до Донецької міської ради та Виконавчого комітету Донецької міської ради про визнання дій неправомірними, про скасування рішення Донецької міської ради, про зобов'язання укладення договору оренди земельної ділянки, про зобов'язання не чинити перешкод у оформленні документів, необхідних для укладання договору оренди, визнання права на оренду земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»звернулось до суду з адміністративним позовом про визнання дій відповідача -Донецької міської ради щодо відмови в наданні земельної ділянки в оренду ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»неправомірними; скасування рішення Донецької міської ради «Про відмову в наданні в оренду земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»для будівництва магазину з продажу медичної техніки по проспекту Ілліча (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) у Калінінському районі м. Донецька; визнання за ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»права на оренду земельної ділянки площею 0,1984 га (кадастровий номер 1410136600:00:015:0111) строком на 5 років, для проектування та будівництва магазину з продажу медичної техніки по проспекту Ілліча (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) у Калінінському районі м. Донецька, шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення і підписання усіх відповідних документів і здійснення дій, необхідних для укладання такого договору з Донецькою міською радою у порядку, передбаченому Земельним кодексом України і Законом України «Про оренду землі»у редакції діючої на момент звернення ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»із клопотанням до Донецького міського голови, а саме станом на 21 січня 2005 року без отримання нотаріально засвідченої відмови від земельної ділянки площею 0,1984 га Донецького державного медичного університету ім. М. Горького; зобов'язання Донецької міської ради укласти з ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»договір оренди земельної ділянки площею 0,1984 га (кадастровий номер 1410136600:00:015:0111) розташованого по пр. Ілліча (на території Донецького державного медичного університету ім. М. Горького) в Калінінському районі м. Донецька, з урахуванням підготовленої проектної документації; зобов'язання Донецької міської ради і виконавчого комітету Донецької міської ради не здійснювати будь-яких дій, які б перешкоджали ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»(ЄДРПОУ 34705926) у реалізації його права по придбанню в оренду земельної ділянки площею 0,1984 га (кадастровий номер 1410136600:00:015:0111) розташованого по пр. Ілліча (на території Донецького державного медичного університету ім. М. Горького) в Калінінському районі м. Донецька, шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення і підписання усіх відповідних документів та здійснення дій, необхідних для укладання такого договору з Донецькою міською радою у порядку, передбаченому Земельним кодексом України і Законом України «Про оренду землі»у редакції діючої на момент звернення ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»із клопотанням до Донецького міського голови.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, надав суду заяву, якою просив суд розглянути справу без участі представника позивача.

Представник відповідача -Донецької міської ради в судове засідання не з'явився, надав клопотання, яким просив суд розглянути позов без участі представника Донецької міської ради та письмові заперечення, якими просив суд винести рішення з урахуванням наданих заперечень і відмовити позивачу повністю у задоволенні позовних вимог.

Представник відповідача -Виконавчого комітету Донецької міської ради в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Суд, розглянувши адміністративну справу в межах заявлених позовних вимог, дослідивши матеріали справи та надані докази, у відповідності до ст. 11 КАС України, прийшов до висновку що позовні вимоги ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»є обґрунтованими та підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Згідно частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Статтею 18 КАС України визначено, що місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні зокрема адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам.

Судом встановлено, що Донецька міська рада, розглянувши клопотання ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»про надання в оренду земельної ділянки, прийняла рішення № 8/114 від 23.09.2011 року, яким відмовила Позивачу у наданні в оренду земельної ділянки площею 0,1984 га для будівництва магазину з продажу медичної техніки по проспекту Ілліча (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) у Калінінському районі м. Донецька у зв'язку з відсутністю нотаріально посвідченої відмови від земельної ділянки Донецького державного медичного університету імені М. Горького, а також у зв'язку з тим, що набуття права оренди земельних ділянок, які перебувають в державній чи комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності у громадян та юридичних осіб та у яких відсутні акції (частини, паї), які належать державі.

У січні 2005 року фізична особа -підприємець ОСОБА_3 (надалі -ФОП ОСОБА_3) звернувся до Донецького міського голови з заявою про надання в оренду земельну ділянку площею 0,2 га, розташовану на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького по проспекту Ілліча в Калінінському районі міста Донецька, для проектування та будівництва медмаркету.

Донецький державний медичний університет імені М. Горького, в користуванні якого знаходиться зазначена земельна ділянка, листом від 02.02.2005 року під № 1/21/16/01 повідомив Донецького міського голову про те, що він не заперечує проти витребування з його користування земельної ділянки та надання її ФОП ОСОБА_3

Після погодження заяви про надання земельної ділянки Донецьким міським головою, питання щодо надання ФОП ОСОБА_3 земельної ділянки в оренду було передано на розгляд до постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів при Донецької міської ради.

Постійно діюча комісія з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, розглянувши клопотання ФОП ОСОБА_3, 03.02.2005 року склала акт про те, що обстежена земельна ділянка орієнтовною площею 0,2 га придатна для проектування та будівництва будівлі магазину з продажу медичної техніки по проспекту Ілліча в Калінінському районі міста Донецька за умови, що підприємець буде вести проектування і будівництво у встановленому порядку та виконувати всі зобов'язання з благоустрою прилеглій території.

Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_3 були отримані наступні дозволи та погодження державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту:

- погодження державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення магазину з продажу медичної техніки на території Донецького державного медичного університету імені М Горького по пр. Ілліча у Калінінському районі м. Донецька № 01/13-570 від 07.02.2005 року;

- висновок Донецького міського управління земельних ресурсів № 01/35-409 від 11.02.2005 року про погодження ФОП ОСОБА_3 місця розміщення магазину з продажу медичної техніки по пр. Ілліча на земельній ділянці орієнтовною площею 0,2 га у Калінінському районі м. Донецька;

- довідка Донецького міського управління земельних ресурсів № Ф-28454/2005 про грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 1410136600:00:015:0111);

- висновок Центрально-Донецької регіональної екологічної інспекції ГУ екології і природних ресурсів в Донецькій області № 37/190 від 11.02.2005 року про можливість погодження міста розміщення об'єкту;

- висновок Донецької міської санітарно епідеміологічної станції № 216/07 від 14.02.2005 року;

- висновок Донецького обласного краєзнавчого музею відділу культури донецької міської ради № 3945 від 14.02.2005 року;

- висновок Головного управління містобудування та архітектури Донецької міської ради № 01/17-553 від 18.02.2005 року;

- висновок Управління державної автомобільної інспекції Головного управління МВС України в Донецькій області № 9/У959дн від 22.05.2007 року;

- висновок Головного управління МНС України в Донецькій області № 27/642 від 23.05.2007 року;

- висновок Донецької міської санітарно епідеміологічної станції № 383/07 від 15.10.2007 року.

23.02.2005 року розпорядженням Донецької міської ради № 199 було погоджено фізичній особі -підприємцеві ОСОБА_3 місце розташування будівлі магазину з продажу медичної техніки, на земельній ділянці, кадастровий номер 1410136600:00:015:0111 орієнтовною площею 0,2 га на території Донецького державного медичного університету імені М Горького по пр. Ілліча у Калінінському районі м. Донецька.

Крім того, між виконавчим комітетом Донецької міської ради та фізичною особою -підприємцем ОСОБА_3 було укладено договір №рс5/115 від 16.05.2005 року резервування земельної ділянки, кадастровий номер 1410136600:00:015:0111, який було зареєстровано у Головному економічному управлінні Донецької міської ради 16.05.2005 року. За умовами договору резервування земельної ділянки виконавчий комітет Донецької міської ради зобов'язався не віддавати зарезервовану земельну ділянку кадастровий номер 1410136600:00:015:0111 орієнтовною площею 0,2 га по пр. Ілліча (на території Донецького державного медичного університету имені М. Горького) у Калінінському районі м. Донецька іншим юридичним і фізичним особам, а ФОП ОСОБА_3, у свою чергу зобов'язався прийняти зазначену земельну ділянку, з оплатою коштів за резервування земельної ділянки, а також з розробленням за період резервування проекту будівництва і звернутися у виконком Донецької міської ради з клопотанням про надання цієї земельної ділянки в оренду.

05.11.2007 року між суб'єктом підприємницької діяльності -фізичною особою ОСОБА_3 та ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»був укладений договір купівлі-продажу проектної документації і технічних умов № 05/11-01, відповідно до якого ФОП ОСОБА_3 продав, а ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»придбало у власність проектно-кошторисну документацію і технічні умови на будівництво магазину з продажу медичної техніки, по пр. Ілліча (на території Донецького державного медичного університету имені М. Горького) у Калінінському районі м. Донецька.

06.11.2007 року ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»звернувся до Донецького міського голови з клопотанням про виділення земельної ділянки для проектування, розробки проекту землеустрою, будівництва і здачі в експлуатацію будівлі магазину з продажу медичної техніки по пр. Ілліча у Калінінському районі м. Донецька.

ФОП ОСОБА_3 звернувся до Донецького міського голови із заявою від 04.12.2007 року про внесення змін у розпорядження Донецького міського голови № 199 від 23.02.2005 року, яким клопотав про надання згоди ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»на проектування, розробку проекту землеустрою, будівництво і введення в експлуатацію магазину з продажу медичної техніки.

13.12.2007 року постійно діюча комісія з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, розглянувши клопотання позивача, склала відповідний акт про те, що обстежена земельна ділянка, орієнтовною площею 0,2 га, кадастровий номер 1410136600:00:015:0111 придатна для проектування і будівництва будівлі магазину з продажу медичної техніки по пр. Ілліча у Калінінському районі м. Донецька, при умовах, що позивач буде вести проектування і будівництво у встановленому порядку та виконувати зобов'язання з благоустрою прилеглій території.

Постійно діюча комісія з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів листом від 14.02.2008 року повідомила ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»про те, що комісія не заперечує вважати дійсним раніше отриманий ФЛП ОСОБА_3 висновок та погодження по проектній документації для будівництва магазину з продажу медичної техніки по пр. Ілліча у Калінінському районі м. Донецька.

За замовленням позивача 10.10.2008 року Товариством з обмеженою відповідальністю «ГЕО ІНФОРМ БЮРО»був розроблений проект землеустрою щодо відводу земельної ділянки ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»для будівництва магазину з продажу медичної техніки по пр. Ілліча (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) у Калінінському районі м. Донецька. Позивачем були отримані наступні дозволи та погодження: висновок міської СЕС № 385/07 від 07.11.2008 року відносно відводу земельної ділянки під будівництво; висновок Головного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області № 05/2654 від 24.10.2008 року; висновок Управління культури і туризму від 15.10.2008 року; висновок Головного управління містобудування і архітектури № 01/17-657 від 11.02.2009 року; висновок Управління держкомзему в м. Донецьку № 05-6-5060 від 30.12.2009 року.

28.02.2011 року між виконкомом Донецької міської ради, позивачем та ФОП ОСОБА_3 був укладений договір про внесення змін та доповнень в договір резервування земельної ділянки в зв'язку з отриманням позивачем усієї проектної документації та технічних умов на підставі договору купівлі-продажу від 05.11.2007 року № 05/11-01. Відповідно до умов договору про внесення змін та доповнень в договір резервування земельної ділянки від 28.02.2011 року ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»став правонаступником усіх прав та обов'язків ФОП ОСОБА_3 за договором резервування земельної ділянки № рс/115 від 16.05.2005 року.

Таким чином, позивач добросовісно здійснив всі можливі дії, направлені на оформлення всієї необхідної документації для надання земельної ділянки в оренду, та ним були отримані усі погодження, необхідні для укладання договору оренди земельної ділянки.

Після отримання позивачем необхідних погоджень, ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ»звернувся до Донецької міської ради та її виконавчого комітету для здійснення відповідачем дій, пов'язаних з укладанням договору оренди земельної ділянки з позивачем.

Однак, посадові особи відповідачів відмовили позивачу в наданні в оренду земельної ділянки площею 0,1984 га для будівництва магазину з продажу медичної техніки по проспекту Ілліча, прийнявши відповідне рішення від 23.09.2011 року за № 8/114.

Свою незгоду з наданням в оренду земельної ділянки позивачу Донецька міська рада обґрунтовує законодавчими змінами ст. 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України «Про оренду землі»щодо набуття права оренди земельних ділянок, які перебувають в державній чи комунальній власності, виключно на аукціонах та відсутністю у відповідача нотаріально засвідченої відмови від земельної ділянки попереднього користувача -Донецького державного медичного університету імені М. Горького відповідно до приписів ст. 151 Земельного кодексу України.

Суд вважає дії відповідачів такими, що не ґрунтуються на законі з наступних підстав.

Земельні правовідносини відносно володіння, користування та розпоряджання землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Приписи статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, розташовані на території України є об'єктом права власності українського народу.

Статтями 13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. 142 -145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

У відповідності до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Порядок надання земельних ділянок юридичним особам в оренду визначений ст. 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України «Про оренду землі».

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

Згідно за ст. 16 Закону України «Про оренду землі»в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладання договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог закону.

В свою чергу, відповідно до ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України на процедуру отримання земельної ділянки в оренду розповсюджується порядок, передбачений ст. 123 Кодексу щодо отримання юридичними особами земельних ділянок у постійне користування.

Порядком вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004 року № 427 передбачена процедура погоджень з боку уповноважених органів та посадових осіб, необхідних для прийняття рішення про укладання договору оренди.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»від 03.06.2008 року стаття 124 Земельного кодексу України була доповнена абзацем другим, що і містить зазначені відповідачем положення щодо обов'язкового проведення аукціону.

Згідно приписів ст. 124 Земельного кодексу України у редакції, що діяла на момент звернення позивача до відповідача з проханням надання земельної ділянки в оренду, зазначалось, що передача в оренду земельних ділянок, які знаходяться в державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішень відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Тобто положення щодо проведення аукціону у законі на той час було відсутнє.

Редакція Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»набула чинності 04.06.2008 року згідно до Закону України № 309-VI від 03.06.2008 року.

Правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду земельної ділянки, тобто до набрання чинності змін до ст. 16 Закону України «Про оренду землі»та ст. 124 Земельного кодексу України.

На вказану дату процедура відведення земельної ділянки позивачу не тільки була започаткована, але й пройдена шляхом отримання позивачем низки погоджень та дозволів з боку уповноважених органів та посадових осіб.

Щодо відмови Донецької міської ради в наданні земельної ділянки в оренду на тій підставі, що у відповідача відсутня нотаріально засвідчена відмова від земельної ділянки попереднього користувача -Донецького державного медичного університету імені М. Горького відповідно до приписів ст. 151 Земельного кодексу України, за висновками суду, така позиція є неприйнятною та вказує на незаконність оскаржуваної відмови з урахуванням наступного.

Стаття 123 Земельного кодексу в діючій редакції передбачає, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської ради, та надає письмову згоду землекористувача, засвідчену нотаріально (у разі вилучення земельних ділянок). Аналогічні приписи містить і діюча на цей час ст. 151 Земельного кодексу України.

Враховуючи, що відповідна земельна ділянка не перебуває у розпорядженні Донецької міської ради у зв'язку із її наданням у постійне користування Донецького державного медичного університету ім. М. Горького, процедура включає в себе вилучення цієї ділянки у поточного користувача відповідно до вимог ст. 151 Земельного кодексу України.

За змістом цієї статті в редакції, що діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови щодо надання земельної ділянки в оренду, юридичні особи, зацікавлені у вилучені земельної ділянки зобов'язані до початку проектування погодити із власниками землі і землекористувачами та відповідними органами місцевого самоврядування місце розташування об'єкту, розмір земельної ділянки та умови її вилучення з урахуванням комплексного розвитку території.

Погодження вилучення земельної ділянки із землекористувачем за змістом ст. ст. 141, 149 Земельного кодексу України є підставою для припинення відповідного права користування, здійснюваного за згодою землекористувача.

02.02.2005 року Донецький державний медичний університет ім. М. Горького листом за № 21/01-16 надав свою згоду на вилучення у нього з користування земельної ділянки площею 0,2 га для проектування та будівництва медмаркету.

Законодавство, яке діяло станом на момент отримання позивачем погодження Донецького державного медичного університету ім. М. Горького на вилучення земельної ділянки та звернення позивача із відповідним клопотанням до Донецького міського голови, не містило вимог щодо необхідності нотаріального посвідчення згоди землекористувача.

Зазначена Донецькою міською радою в оскаржуваному рішенні вимога щодо форми погодження землекористувача на вилучення земельної ділянки була запроваджена Законом України № 1702-VI від 05.11.2009г. та набула чинності 10.12.2009 року. Проте, на вказану дату, позивач вже розпочав процедуру відведення земельної ділянки та отримав згоду на вилучення у попереднього землекористувача вказаної земельної ділянки.

Водночас, за приписами частини 2 статті 22 Конституції України при прийнятті нових або внесенні змін до діючих законів не допускається звуження змісту та обсягу прав та свобод. Відповідно до абз. 6 пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 11.10.2005 року № 8-рп/2005 звуження змісту прав і свобод означає зменшення ознак, змістовних характеристик, можливостей особи, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права. Звуження обсягу прав і свобод -це зменшення кола суб'єктів, розміру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.

Відтак, позиція відповідача щодо кваліфікації вимог, запроваджених змінами до ст. 151 Земельного кодексу України Законом України № 1702-VI від 05.11.2009г. відносно нотаріальної форми погодження поточного землекористувача на вилучення земельної ділянки, оцінюється судом як безпідставно звуження змісту та обсягу правомірно набутих внаслідок факту отримання такого погодження у формі, визначеній попереднім і діючим на момент отримання законодавством, прав ТОВ «СХІД КЄПІТАЛ».

Судом також враховується, що Закон України «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України»від 03.06.2008 року № 309-VI та Закон України «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України відносно спрощення порядку набуття прав на землю»від 05.11.2009 року № 1702-VI не містять норм, за якими дія цього Закону розповсюджувалась на випадки, коли особа вже почала процес відведення земельної ділянки. За приписами ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.

Відповідно до абз. 4 п. 3 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України від 09.02.1999 року № 1-рп/99 норми ст. 58 Конституції України розповсюджуються і на юридичних осіб.

Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість здійснити дії, пов'язані в оформленні з позивачем договору оренди земельної ділянки у зв'язку з внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України «Про оренду землі»є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки, а посилання відповідачів на діючу редакцію ст. 151 Земельного кодексу України щодо отримання нотаріально посвідченої згоди попереднього землекористувача, безпідставною, та такою, яка суперечить не тільки наведеним нормам, але й принципу правопорядку, закріпленому частиною 1 статті 19 Конституції України.

Відносно наявності порушення прав та інтересів позивача оскаржуваним рішенням, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 17 Закону України „Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод та практика Європейського суду з прав людини є джерелом права та підлягає застосуванню судами. Згідно п. 38 Рішення Європейського суду з прав людини по справі «Полтораченко проти України»від 18.01.2005 року відповідно до встановленої практики конвенційних органів поняття "майно" в сенсі статті 1 Протоколу № 1 може включати вимоги, на підставі яких заявник може стверджувати, що він чи вона має щонайменше «законне сподівання» на фактичне користування правом власності.

У зв'язку з чим вимоги позивача щодо скасування рішення Донецької міської ради щодо відмови в наданні позивачу земельної ділянки, визнання права на оренду, а також вимоги щодо не здійснення відповідачами перешкод у наданні земельної ділянки кваліфікується судом як об'єкт захисту гарантією щодо забезпечення мирного володіння своїм майном.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що дії Донецької міської ради та її виконавчого комітету виражені у відмові в наданні земельної ділянки в оренду, подальшої підготовці проекту рішення міської ради щодо надання в оренду земельної ділянки та укладанню договору оренди земельної ділянки, вимоги щодо отримання згоди попереднього землекористувача, засвідченої нотаріально є неправомірними.

Перешкоджання відповідачами у реалізації позивачем зазначених прав та інтересів шляхом завершення процедури виділення земельної ділянки в оренду зумовлює виникнення у останнього права на судовий захист у спосіб передбачений нормами діючого законодавства України. Порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст. 152 Земельного кодексу України.

Положеннями ст. 152 Земельного кодексу України визначено, що захист прав юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, у тому числі, шляхом визнання недійсним актів (рішень) суб'єктів (у тому числі -органів місцевого самоврядування), що суперечать законодавству, ущемляють законні права та інтереси товариства.

За таких обставин позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»до Донецької міської ради та виконавчого комітету Донецької міської ради підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ», судові витрати необхідно залишити за позивачем.

Справу розглянуто у межах позовних вимог з урахування обраного позивачем способу захисту права.

На підставі викладеного, та з урахуванням зазначених норм матеріального права, керуючись ст. ст. 2, 11, 17, 18, 19, 69, 71, 158, 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»(ЄДРПОУ 34705926) до Донецької міської ради та виконавчого комітету Донецької міської ради задовольнити повністю.

Визнати дії відповідача Донецької міської ради по відмовленню в наданні земельної ділянки площею 0,1984 га (кадастровий номер 1410136600:00:015:0111) в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»(ЄДРПОУ 34705926) неправомірними.

Скасувати рішення Донецької міської ради «Про відмову в наданні в оренду земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»(ЄДРПОУ 34705926) для будівництва магазину з продажу медичної техніки по проспекту Ілліча (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) в Калінінському районі»№ 81114 від 23.09.2011 року.

Зобов'язати Донецьку міську раду (ЄДРПОУ 26502957) укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»(ЄДРПОУ 34705926) договір оренди земельної ділянки площею 0,1984 га (кадастровий номер 1410136600:00:015:0111) розташованої по проспекту Ілліча (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) в Калінінському районі міста Донецька, з урахуванням підготовленої проектної документації.

Зобов'язати Донецьку міську раду (ЄДРПОУ 26502957) та виконавчий комітет Донецької міської ради (ЄДРПОУ 04052844) не здійснювати будь-яких дій, які б перешкоджали Товариству з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»(ЄДРПОУ 34705926) в реалізації його права по придбанню в оренду земельної ділянки площею 0,1984 га (кадастровий номер 1410136600:00:015:0111) розташованої по проспекту Ілліча (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) в Калінінському районі міста Донецька, шляхом укладання договору оренди, а також оформлення і підписання всіх відповідних документів і здійснення дій, необхідних для укладання такого договору з Донецькою міською радою у порядку, передбаченому Земельним кодексом України і Законом України «Про оренду землі» у редакції діючої на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»(ЄДРПОУ 34705926) з клопотанням до Донецького міського голови.

Визнати за товариством з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»(ЄДРПОУ 34705926) право на оренду земельної ділянки площею 0,1984 га (кадастровий номер 1410136600:00:015:0111) строком на 5 років, для проектування і будівництва магазину з продажу медичної техніки по проспекту Ілліча (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) в Калінінському районі міста Донецька, шляхом укладання договору оренди, а також оформлення і підписання всіх відповідних документів і здійснення дій, необхідних для укладання такого договору з Донецькою міською радою (ЄДРПОУ 26502957) у порядку, передбаченому Земельним кодексом України і Законом України «Про оренду землі»у редакції діючої на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІД КЄПІТАЛ»(ЄДРПОУ 34705926) з клопотанням до Донецького міського голови, а саме станом на 21.01.2005 року без отримання нотаріально засвідченої відмови від земельної ділянки площею 0,1984 га Донецького державного медичного університету імені М. Горького.

Судові витрати залишити за позивачем.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається через Ворошиловський районний суд м.Донецька до Донецького апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її проголошення. Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя Ворошиловського районного

суду міста Донецька В.П. Цукуров

СудВорошиловський районний суд м. Донецька
Дата ухвалення рішення12.04.2012
Оприлюднено15.05.2012
Номер документу23862350
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —508/2469/12

Постанова від 12.04.2012

Адміністративне

Ворошиловський районний суд м. Донецька

Цукуров В. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні