ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
24.04.12 р. Справа № 5006/23/40/2012
за позовом: Одеської залізниці м. Одеса
до відповідача: Приватного підприємства "Алмаз-Капитал" с. Садове
про стягнення 37 390 грн.
Суддя Забарющий М.І.
Представники сторін:
Від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю
Від відповідача: не з'явились
СУТЬ СПОРУ:
Позивач, Одеська залізниця м. Одеса, звернувся до господарського суду з позовом до відповідача, приватного підприємства "Алмаз-Капитал" с. Садове, про стягнення 37 390 грн. штрафу за неправильно зазначену у накладній № 49380124 масу вантажу.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на:
- відправлення відповідачем у вересні 2011р. зі станції Постникове Донецької залізниці на станцію Дубно Львівської залізниці за залізничною накладною № 49380124 у вагоні № 65355570 вантажу - "антрацит, вугілля АК";
- здійснення на станції Знам'янка Одеської залізниці перевірки маси вантажу, що прибув у вищевказаному вагоні, внаслідок якої було виявлено, що фактична маса вантажу нетто на 7 280кг менше, ніж зазначено у накладній № 49380124;
- засвідчення вищевказаної обставини комерційним актом АА № 021248/939/1 від 23.09.2011р.;
- ст.ст. 24, 118, 122 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. № 457 (далі-Статут залізниць України), ст.ст. 307, 315 Господарського кодексу України (далі - ГК України), ст.ст. 920, 925 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).
Відповідач вимоги позивача не оскаржив, витребувані судом документи не представив, представники відповідача у судові засідання з невідомих причин не з'явились, хоча про час і місце розгляду відповідач був повідомлений належним чином (ухвала про порушення провадження у справі від 28.03.2012р. згідно повідомлення про вручення поштового відправлення отримана відповідачем 03.04.20122р., а ухвала від 10.04.2012р. - отримана 20.04.2012р.). Тому справу на підставі ст.75 Господарського процесуального кодексу України розглянуто за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи та вислухавши пояснення представника позивача, суд встановив:
19.09.2011р. приватне підприємство "Алмаз-Капитал" (вантажовідправник) зі станції Постникове Донецької залізниці на станцію Дубно Львівської залізниці відвантажив на адресу ТОВ СП "Нива" (вантажоодержувач) за залізничною накладною № 49380124 у 3-х вагонах, в т.ч. і у вагоні № 65355570 вантаж - "антрацит, вугілля АК". При оформленні перевізних документів, зокрема, в залізничній накладній № 49380124 у вищевказаному вагоні відповідачем вказано масу вантажу: нетто - 68 000кг, тара - 22 480кг.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній, а залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
При прийманні поїзда № 2271, у складі якого був вагон № 65355570, 22.09.2011р. на станції Знам'янка Одеської залізниці виявлено невідповідність відомостей, зазначених відповідачем в накладній № 49380124, фактичним параметрам. Працівниками станції 22.09.2011р. складений акт загальної форми № 27374, а вагон був відчеплений для проведення контрольного переважування на статичних вагах.
Згідно ч.2 ст.24 Статуту залізниць України 23.09.2011р. на станції Знам'янка Одеської залізниці на справних 150-тонних вагонних вагах станції залізниця здійснила контрольну перевірку маси вантажу, завантаженого у вагон № 65355570, в результаті якої виявилось: вага брутто - 83 200кг, тара з документу - 22 480кг, нетто - 60 720кг, що менше проти даних залізничної накладної на 7 280кг.
Факт невідповідності маси вантажу даним, зазначеним у накладній № 49380124, засвідчено комерційним актом АА № 021248/939/1 від 23.09.2011р., де зазначено: при перевірці виявлено навантаження навалом нижче бортів 200мм; в вагоні глухі торцеві стінки, люка щільно закриті; просипання вантажу відсутнє; на поверхні вантажу ознак крадіжки не виявлено; мається захисне маркування вапном не пошкоджене; каток не застосовувався; зважування здійснювалось двічі, різниця маси в сторону зменшення підтвердилась.
Згідно ст.129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Відповідно до ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно із ст.118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Пунктом 5.5. Правил оформлення перевізних документів закріплено, що якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно зі ст.118 Статуту залізниць України. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Статтею 118 Статуту залізниць України встановлено, що штраф підлягає стягненню у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
За неправильно зазначену у залізничній накладній № 49380124 маси вантажу у вагоні № 65355570 позивач нарахував відповідачу як вантажовідправнику штраф в розмірі 37 390 грн. із розрахунку: 7 478 грн. (провізна плата) х 5. Перевіривши розрахунок суми штрафу, суд встановив, що він відповідає вимогам Статуту залізниць України.
Відповідно до ч.2 ст.233 ГК України якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
Пунктом 3 ч.1 ст.83 ГПК України передбачено, що господарський суд, приймаючи рішення, має право зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), який підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.
Аналіз наведених правових норм свідчить, що вони не є імперативними та застосовуються за визначених умов на розсуд суду.
Враховуючи, що допущене відповідачем порушення не завдало безпосередньо залізниці та іншим учасникам господарських відносин збитків, суд, користуючись своїм правом, закріпленим п.3 ч.1 ст.83 ГПК України, вважає за можливе зменшити розмір штрафу на 1 провізну плату, тобто до суми 29 912 грн. В решті вимог щодо стягнення штрафу суд позивачу у позові відмовляє.
На підставі ст.ст. 20, 173-175, 193, 230, 233, 306-308 Господарського кодексу України, ст.ст. 23, 26 Закону України "Про залізничний транспорт", ст.ст. 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України та керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
В И Р I Ш И В :
Стягнути з приватного підприємства "Алмаз-Капитал" (с. Садове, вул. Жовтнева, 10/2, ЄДРПОУ 35438077) на користь Одеської залізниці (м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, р/р 26003000001 в Одеській філії АБ "Експрес-банка", МФО 328801, ЄДРПОУ 01071315) - 29 912 грн. штрафу та 1 609 грн. 50 коп. витрат на сплату судового збору.
В решті вимог позивачу у позові відмовити.
Суддя Забарющий М.І.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2012 |
Оприлюднено | 10.05.2012 |
Номер документу | 23863334 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Забарющий М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні