Ухвала
від 03.05.2012 по справі 2а-1116/09/2470
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2012 р. Справа № 72205/09

Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді Ніколіна В.В.,

суддів Багрія В.М., Гінди О.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу приватного підприємства «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 02.09.2009 року у справі за позовом Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до приватного підприємства «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у сумі 9895,75 грн.,

ВСТАНОВИЛА :

В серпні 2008 року Чернівецьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з адміністративним позовом до приватного підприємства «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у сумі 9895,75 грн.

В позові Чернівецьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів покликається на те, що відповідачем, в порушення норм Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», було не виконано норматив робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, внаслідок чого ним повинно бути сплачено адміністративно - господарські санкції. Розмір адміністративно - господарських санкцій позивачем визначено на підставі Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2008 рік, поданого відповідачем.

Оскаржуваною постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 02.09.2009 року задоволено позовну заяву Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до приватного підприємства «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у сумі 9895,75 грн., а саме стягнуто з приватного підприємства «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць призначених для працевлаштування інвалідів у сумі 9453,33 грн. та пеню у сумі 442,42 грн. на р/р 31214230700002 , код 23246436, МФО 856135 ГУДК в Чернівецькій області.

У поданій апеляційній скарзі відповідач просить зазначену постанову скасувати та прийняти нову, якою в задоволити позовних вимог відмовити в повному обсязі, покликаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права. Вимоги за апеляційною скаргою обґрунтовує тим, що на їхню думку, не повинні сплачувати адміністративно - господарські санкції та пеню за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, оскільки підприємство є збитковим та віднесено до 66 класу професійного ризику виробництва. Крім того, вважає обов'язком забезпечення робочим місцем інваліда покладається на Державну службу зайнятості.

Сторони по справі належним чином судом були повідомлені, однак з невідомих для суду причин не з'явилися в зал судового засідання, а тому відповідно до ч. 1 ст. 197 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів приходить до переконання, що подана скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.

Задовольняючи позов Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суд першої інстанції виходив з того, що у відповідності до ч.5 ст.20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", у разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням господарського суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Аналізуючи приписи частин третьої та п'ятої статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", суд доходить висновку, що закон не ставить в залежність сплату санкцій від наявності чи відсутності прибутку, а вказує лише порядок сплати штрафних санкцій. Таким чином, у разі відсутності коштів штрафні санкції можуть бути застосовані шляхом звернення стягнення на майно підприємства в порядку, передбаченому Законом.

Судом встановлено, що згідно з повідомленням №162 Герцаївського відділення Чернівецької виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України приватне підприємство «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» віднесено до 66 класу професійного ризику виробництва.

Суд не приймає твердження відповідача відносно того, що у зв'язку з цим ним не повинен виконуватись норматив робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, так як Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" не ставить виконання зазначеного нормативу в залежність від класу професійного ризику виробництва.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Такі висновки суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідають нормам матеріального права.

Як вбачається з матеріалів справи, Приватним підприємством «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» до відділення Фонду соціального захисту інвалідів за місцем його реєстрації було подано Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2008 рік № 3595 форми №10-ПІ, затвердженої Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10.02.2007р. №42. Згідно наданого відповідачем звіту, у 2008 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу становила 15 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність -0, фонд оплати праці штатних працівників 141,8 тис. грн., середньорічна заробітна плата штатного працівника становила 787 грн.

Відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 N 1434, Фонд є урядовим органом державного управління, який діє у складі Міністерства праці та соціальної політики і підпорядковується йому. Основним завданням Фонду соціального захисту інвалідів, відповідно до пункту 3 цього Положення є, зокрема контроль за виконанням підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, установленого статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні". У відповідності до покладених на Фонд завдань, останній здійснює контроль за сплатою роботодавцями адміністративно-господарських санкцій і пені (підпункт 3 пункту 4 зазначеного Положення).

Таким чином, Фонд та його відділення є органами державної влади, які у правовідносинах з роботодавцями, зокрема у зв'язку із здійсненням контролю за перерахуванням адміністративно-господарських санкцій, передбачених статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", реалізують владні управлінські функції. У відповідності до ч.9 ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», спори, що виникають із правовідносин за статтями 19, 20 цього Закону, вирішуються Фондом соціального захисту інвалідів або в судовому порядку.

Згідно із ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" для підприємств, установ, організацій установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця (ч.1). Підприємства, установи, організації самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до вказаного нормативу та здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (ч.2, 3).

Робоче місце інваліда відповідно до п.3 Положення про організацію робочих місць та працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою КМ України №314 від 03.05.1995 р., норми якого підлягають застосуванню до спірного періоду, це окреме робоче місце або ділянка виробничої площі на підприємстві (об'єднанні), в установі та організації незалежно від форм власності та господарювання, де створено необхідні умови для праці інваліда.

Пунктом 3 вказаного Положення встановлено, що робоче місце інваліда вважається створеним, якщо воно відповідає встановленим вимогам робочого місця для інвалідів відповідної нозології, атестоване спеціальною комісією підприємства за участю представників МСЕК, органів Держнаглядохоронпраці, громадських організацій інвалідів, і введено в дію шляхом працевлаштування на ньому інваліда.

З матеріалів справи вбачається, що у 2008 році в приватного підприємства «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» робочого місця для працевлаштування інвалідів, яке б відповідало наведеному нормативному визначенню робочого місця інваліда, було забезпечене необхідними для його праці умовами та прийняте компетентною комісією створено не було.

Згідно із ч.3 ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.1 ст. 20 вказаного Закону підприємства, установи, організації, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Встановлено, що приватне підприємство «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ», маючи середньооблікову чисельність працюючих у звітному періоді 15 чоловіки, в порушення зазначених вимог закону не виконало нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів в 2008 році у кількості 1 чоловік, у зв'язку з чим, на думку колегії суддів, до нього правомірно і з дотриманням ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" застосовано адміністративно-господарські санкції і пеню на суму 9895,75 грн.

Відповідачем, в обґрунтування своїх заперечень, надано фінансовий звіт (баланс на 31 грудня 2008 року), згідно якого збитки підприємства за 2008 рік становлять 73 тис.грн. Колегія суддів вважає необґрунтованим факт збитковості приватного підприємства «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ», у відповідності до 70 Кодексу адміністративного судочинства України, з точки зору допустимості таких доказів. Оскільки, статтею 3 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" визначено, що об'єктом оподаткування є прибуток, який визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу звітного періоду на суму валових витрат платника податку та суму амортизаційних відрахувань. Відповідно до абзацу другого пункту 16.4 статті 16 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" платники податку у строки, визначені законом, подають до податкового органу податкову декларацію про прибуток за звітний період, розраховану наростаючим підсумком з урахуванням від'ємного значення об'єкта оподаткування минулих податкових періодів у разі його наявності відповідно до пункту 6.1 статті 6 названого Закону. При цьому за звітні квартал, півріччя та три квартали платники податку подають спрощену декларацію, а за результатами звітного року - повну.

З огляду на викладені положення чинного законодавства України, наявність чи відсутність прибутку у підприємства за наслідками календарного року встановлюється за даними форми повної декларації про прибуток за календарний рік.

Крім того, колегія суддів вважає безпідставним посилання відповідача на те, що відсутність у приватного підприємства «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» прибутку звільняє його від сплати адміністративно - господарських санкцій з урахуванням того, що, відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", сплату адміністративно-господарських санкцій і пені роботодавці проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів).

У відповідності до ч.5 ст.20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", у разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням господарського суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Аналізуючи приписи частин третьої та п'ятої статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", суд доходить висновку, що закон не ставить в залежність сплату санкцій від наявності чи відсутності прибутку, а вказує лише порядок сплати штрафних санкцій. Таким чином, у разі відсутності коштів штрафні санкції можуть бути застосовані шляхом звернення стягнення на майно підприємства в порядку, передбаченому Законом.

Колегією суддів встановлено, що згідно з повідомленням №162 Герцаївського відділення Чернівецької виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України приватне підприємство «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» віднесено до 66 класу професійного ризику виробництва.

Колегія суддів не приймає твердження відповідача відносно того, що у зв'язку з цим ним не повинен виконуватись норматив робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, так як Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" не ставить виконання зазначеного нормативу в залежність від класу професійного ризику виробництва.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

А тому висновки суду першої інстанції відповідають нормам матеріального та процесуального права.

На підставі наведеного колегія судів прийшла до висновку, що судом першої інстанції, при винесені оскаржуваної постанови вірно дано правову оцінку обставинам справі та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, що згідно ст. 200 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а постанови суду першої інстанції без змін.

Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України колегія суддів, -

УХВАЛИЛА:

Апеляційну скаргу приватного підприємства «ЛЮКС-ЕКО-ДОМ» - залишити без задоволення.

Постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 02.09.2009 року у справі № 2а-1116/09 - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, що беруть участь у справі, може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий В.В. Ніколін

Судді О.М. Гінда

В.М. Багрій

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2012
Оприлюднено14.05.2012
Номер документу23911356
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1116/09/2470

Ухвала від 08.10.2013

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Скакун Оксана Петрівна

Ухвала від 03.05.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ніколін В.В.

Постанова від 02.09.2009

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Скакун О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні