Ухвала
від 20.03.2012 по справі 9101/25056/2011
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" березня 2012 р.справа № 2а-2728/10/1170

Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого судді: Добродняк І.Ю

суддів: Бишевської Н.А. Семененка Я.В.

при секретарі судового засідання: Шкуропадська В. М.

за участю представників:

позивача: - не з'явився

відповідача: - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську

апеляційну скаргу Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції

на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2011 року

у справі № 2а-2728/10/1170

за позовом Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції

до приватного підприємства «АВІК»

про скасування державної реєстрації та визнання установчих документів недійсними,-

встановила:

Кіровоградська об'єднана державна податкова інспекція звернулася до суду з адміністративним позовом до приватного підприємства «АВІК», в якому просила скасувати державну реєстрацію та визнати установчі документи, первинні документи, свідоцтво про державну реєстрацію, статут відповідача недійсними з моменту перереєстрації приватного підприємства «АВІК»на ОСОБА_1

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 06.08.09 палатою Кіровоградського міськвиконкому було перереєстровано ПП «АВІК», керівником та засновником підприємства став ОСОБА_1 Однак фактично ОСОБА_1 не мав наміру створювати юридичну особу і її не створював, підприємницькою діяльністю не займався, тому підприємство створено формально, із суттєвими порушеннями процедури державної реєстрації. Підприємство створено з метою ухилення від сплати податків і господарською діяльністю ніколи не займалось. Діяльність підприємства суперечить вимогам чинного законодавства, видані підприємством первинні документи не мають юридичної сили, так як складені без дійсного волевиявлення ОСОБА_1

Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09.02.11 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Постанова суду мотивована тим, що податковим органом не надано доказів на підтвердження тих обставин, якими обґрунтовуються заявлені вимоги. Наведені позивачем обставин є припущеннями позивача. Пояснення колишнього засновника підприємства не можуть бути доказом в розумінні ст.70 Кодексу адміністративного судочинства України. Крім того, Закон України «Про державну податкову службу в Україні»не передбачає права органів державної податкової служби на звернення до суду з вимогами про визнання недійсними установчих документів, бухгалтерських документів та інших фінансово-господарських документів.

Не погодившись із постановою суду, позивач подав апеляційну скаргу (а.с.84), в якій просить скасувати постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.

Апеляційна скарга мотивована неповним дослідженням судом першої інстанції обставин справи, які мають значення для її вирішення, порушенням норм процесуального і матеріального права. Позивач зазначає, що судом першої інстанції не взято до уваги той факт, що відповідно до висновку почеркознавчого дослідження декларації підписувались не посадовими, а іншими особами. Також у відповідності до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців підприємство не знаходиться за місцезнаходженням.

Представники сторін у судове засідання не з'явились, про час і місце судового засідання сторони повідомлені судом належним чином.

Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційних скарг та заявлених вимог, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно п. 17 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності, згідно п.11 ст.10 цього ж Закону - подавати до судів позови до підприємств, установ, організацій та громадян про визнання угод недійсними і стягнення в доход держави коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів, одержаних без установлених законом підстав, а також про стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахунок їх майна.

Згідно ч.1 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців»державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Статтею 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»встановлено, якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Відповідно до ст. 110 Цивільного Кодексу України в якості однієї з підстав ліквідації юридичної особи визначено визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути.

Також ч. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців», який набрав чинності 01.07.04, передбачено, що підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема, є визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути.

Згідно з Прикінцевими положеннями розділу VІІ цього Закону закони, нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Наведене дає підстави для висновку, що позовні вимоги про скасування державної реєстрації Приватного підприємства «АВІК»не виходять за межі компетенції податкового органу, визначеної Законом України «Про державну податкову службу в Україні», разом з тим не є тотожними з вимогами про припинення юридичної особи, оскільки передбачають наявність різних правових наслідків.

Відповідно до ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є:

невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи;

невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону;

порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема:

наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи;

невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі;

наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону;

наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися;

використання у найменуванні юридичної особи повного чи скороченого найменування органу державної влади або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.

Виходячи з аналізу наведених правових норм, колегія суддів вважає, що перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є вичерпним, розширеному тлумаченню не підлягає та будь-якого обов'язку державного реєстратора засвідчуватися у справжності наміру засновників займатися підприємницькою діяльністю та сплачувати податки не містить. Запис про державну реєстрацію юридичної особи може бути визнаний недійсним у випадках наступного з'ясування обставин, що згідно зі ст.27 вказаного Закону були підставою для відмови у державній реєстрації, тобто підстави, які унеможливлюють засвідчення факту створення юридичної особи.

Під час вирішення спору у суді першої інстанції, розгляду апеляційної скарги позивачем не наведено доказів порушення закону, допущеного реєструючим органом під час державної реєстрації Приватного підприємства «АВІК». Наявні в справі матеріали таких доказів не містять.

Як вбачається з матеріалів справи, 14.03.01 виконавчим комітетом Кіровоградської міської ради зареєстровано ПП «АВІК», ідентифікаційний код 31400343, про що видано свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 № 746569 (номер запису про заміну свідоцтва -1 444 105 0001 002794 (а.с.22).

На момент здійснення державної реєстрації Приватного підприємства «АВІК»вимоги щодо установчих документів (Статуту) юридичної особи визначені ст.8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», ст.57 Господарського кодексу України, виходячи з аналізу яких під установчими документами розуміються рішення суб'єкту господарювання по його утворенню, тобто волевиявлення особи стати учасником господарських відносин.

Установчі документи повинні містити положення, зокрема, щодо мети та предмету діяльності, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. Підписи засновників (учасників) або уповноважених осіб на установчих документах повинні бути нотаріально посвідчені. У випадках, які передбачені законом, установчі документи повинні бути погоджені з відповідними органами державної влади.

08.04.09 державним реєстратором виконавчого комітету Кіровоградської міської ради проведено державну реєстрацію змін до установчих документів, а саме: змін до Статуту Приватного підприємства «АВІК», затверджених загальними зборами засновників (протокол №1 від 02.04.09). Відповідно до вказаних змін засновниками ПП «АВІК»є громадяни України ОСОБА_2, ОСОБА_1. Зміни до Статуту ПП «АВІК»підписані засновниками, справжність підпису яких засвідчена нотаріально 07.04.09 (а.с.11).

Відповідно до протоколу №1 від 02.04.09 загальних зборів засновників ОСОБА_1 призначено на посаду директора підприємства.

Інформація про внесення змін до установчих документів підприємства у встановленому порядку внесена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 09.04.09, 10.04.09 (а.с.18,19).

06.08.09 державним реєстратором виконавчого комітету Кіровоградської міської ради проведено державну реєстрацію змін до установчих документів, а саме: змін до Статуту Приватного підприємства «АВІК», затверджених рішенням засновника № 1 від 04.08.09. Відповідно до вказаних змін єдиним засновником ПП «АВІК»є громадянин України ОСОБА_1. Зміни до Статуту ПП «АВІК»підписані ОСОБА_1, справжність підпису якого засвідчена нотаріально 05.08.09 (а.с.12).

Відповідні відомості щодо державної реєстрації змін до установчих документів ПП «АВІК»внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.16).

Станом на 13.09.2010 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців міститься інформація стосовно приватного підприємства «АВІК»ідентифікаційний код 31400343, відповідно до якої керівником та засновником підприємства є ОСОБА_3 (а.с.51).

Приймаючи до уваги, що наявні в матеріалах справи документи, складені за участю ОСОБА_1, свідчать про його волевиявлення, обізнаність при здійсненні дій по створенню та діяльності юридичної особи, дані факти в установленому порядку не спростовані, колегія суддів вважає, що положення Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»в даному випадку не порушені.

Позивачем не надано безспірних доказів, що підтверджують порушення при створенні приватного підприємства, оскільки пояснення ОСОБА_1 не є належним доказом факту відсутності його наміру створювати підприємство, а також доказів, що підтверджують незаконність установчих документів ПП «АВІК»та незаконність діяльності підприємства.

З цих же підстав колегія суддів вважає, що не підлягають задоволенню і позовні вимоги про визнання всіх первинних та фінансово-господарських документів, складених від імені Приватного підприємства «АВІК»після проведення реєстрації на ім'я ОСОБА_1 Обставини в обґрунтування позовних вимог в цій частині не наведені, крім того, зазначені вимоги носять загальний характер без визначення конкретних документів та вимог, що суперечить положенням ст.ст. 17, 104 Кодексу адміністративного судочинства України.

Крім того, стосовно вимог позивача про визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію ПП «АВІК»колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців» в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Статтею 1 вказаного Закону визначено, що свідоцтво про державну реєстрацію - документ встановленого зразка, який засвідчує факт внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію юридичної особи або фізичної особи -підприємця.

Відповідно до ч.1 ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводить державний реєстратор. Державний реєстратор згідно з ст.1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»- це посадова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Адміністративний позов Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції містить вимоги до Приватного підприємства «АВІК»про скасування державної реєстрації приватного підприємства, визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію, але визначений позивачем відповідач у справі жодної дії щодо складення та видачі такого свідоцтва не вчинив. Всі дії по здійсненню державної реєстрації та видачі свідоцтва про державну реєстрацію, які оскаржуються податковим органом, вчинені не відповідачем, а суб'єктом владних повноважень -державним реєстратором.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що передбачених статтею 202 Кодексу адміністративного судочинства України підстав для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового судового рішення про задоволення позову не вбачається. Колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції без змін.

Керуючись п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

УХВАЛИЛА :

Апеляційну скаргу Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції залишити без задоволення.

Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2011 року у справі № 2а-2728/10/1170 - без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку, встановленому ст.212 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: І.Ю. Добродняк

Суддя: Н.А. Бишевська

Суддя: Я.В. Семененко

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.03.2012
Оприлюднено14.05.2012
Номер документу23920877
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —9101/25056/2011

Ухвала від 20.03.2012

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні