Рішення
від 15.05.2012 по справі 30/5014/806/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.05.12 Справа № 30/5014/806/2012

За позовом Державного підприємства В«Придніпровська залізницяВ» , м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю В«СВ ГарантВ» , м. Красний Луч Луганської області

про стягнення 55 540 грн. 00 коп.

Суддя Лісовицький Є.А.

за участю представників сторін:

від позивача - представник не прибув;

від відповідача -представник не прибув.

У зв'язку з находженням судді Голенко І.П. на лікарняному, в порядку вимог ст. 2-1 Господарського процесуального кодексу України, справу № 30/5014/806/2012 передано на розгляд судді Лісовицькому Є.А.

Суть спору: позивачем заявлено вимогу про стягнення з відповідача штрафу за невірно зазначену масу вантажу у розмірі 55 540 грн. 00 коп.

Позов мотивований фактом неправильного зазначення відповідачем маси вантажу у залізничній накладній № 49551302 під час здійснення перевезення вантажу у вагонах № 68406644, 68620103 відправником якого є відповідач у справі. За вказане порушення позивачем у справі заявлено до стягнення з відповідача суми штрафу у розмірі п'ятикратної вартості провізної плати за всю відстань перевезення, а саме у сумі 55 540 грн. 00 коп.

Позивач явку повноважного представника у засідання суду не забезпечив, причини неявки суду не повідомив, про час та місце судового розгляду справи судом повідомлявся належним чином, витребувані документи ухвалою суду від 17.04.2012 не надав.

Відповідач у судове засідання не прибув, причини неявки суду не повідомив, хоча про час та місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином, відзив на позовну заяву і витребувані судом документи не надав.

На підставі приписів ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

Отже, суд розглядає дану справу за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши обставини справи, надані докази, суд

в с т а н о в и в :

У вересні 2011 року зі станції відправлення Марусине Донецької залізниці на станцію Трипілля-Дніпровське Південно-Західної залізниці за накладною № 49551302 товариство з обмеженою відповідальністю В«СВ ГарантВ» (далі за текстом - відповідач) відправило вантаж (кам'яне вугілля марки Т) у вагонах №№ 68406644, 68620103 одержувачем за накладною відповідачем був зазначений Трипольська ТЕС ПАТ «Центренерго».

При прибутті вказаних вагонів на станцію Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці було проведено контрольне переваження вагонів №№ 68406644, 68620103 на 150 тонних вагонних вагах. За результатами такого переваження було встановлено, що у вагоні № 68406644 за накладною № 49551302 вказана маса вантажу 68100 кг, фактично ж встановлено, що маса вантажу складає 69960 кг, що на 1860 кг більше, ніж вказано у накладній, а у вагоні № 68620103 за тією ж накладною вказана маса вантажу 68300 кг фактично ж встановлено, що маса вантажу складає 72200 кг, що на 3900 кг більше, ніж вказано у накладній.

По даному факту складено акт загальної форми № 1748/Ваги від 27.09.2011 та комерційний акт АА № 040679/485 від 27.09.2011 (а. с. 9, 15).

В комерційному акті містяться відомості про те, що завантаження рівномірне, нижче рівня бортів на 50 см, без заглиблень, вантаж маркований вапном, маркування не порушено, двері люка зачинені, витікання відсутнє.

Вищезазначена невідповідність маси вантажу також була підтверджена при повторному переважені спірних вагонів на станції призначення, про що мається відмітка у відповідному розділі комерційного акту серії АА № 040679/485/290 від 27.09.2011.

Належність відповідачеві вантажу у вагонах №№ 68406644 та 68620103 на момент відправлення вагону відповідачем не оспорюється.

За невірно зазначену в накладній масу вантажу позивач на підставі ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць України нарахував штраф на суму 55 540 грн. 00 коп., який просить стягнути з відповідача на свою користь.

Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані сторонами докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та необхідність їх задоволення у повному обсязі з таких підстав.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Статтею 908 Цивільного кодексу України передбачено, що перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Згідно ч. 3 ст. 909 Цивільного кодексу України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України (далі за текстом -Статут) накладна -це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи -одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені Міністерством транспорту Правила перевезень вантажів, які є обов'язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).

Правилами перевезень вантажів, а саме п. 1.1. розділу 4 "Правила оформлення перевізних документів", затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138) та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503 (далі за текстом - Правила № 765/19503), а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Накладна згідно з Правилами № 765/19503 може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису). Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Відповідно п. 2.1 та п. 2.2 Правил 765/19503 відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил. Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту та п. 5 "Правила приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082 (далі за текстом -Правила № 861/5082), визначається відправником.

У накладній № 49551302 (вагони №№ 68406644 та 68620103) вантажовідправником вказана маса вантажу нетто 68100 кг та 68300 кг відповідно, спосіб визначення маси -на 150 тонних вагонних вагах, у графі «³дправникВ» вказано найменування відправника -ТОВ В«СВ ГарантВ» , тобто відповідача у справі.

Представник відправника своїм підписом підтвердив правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п 2.3 Правил № 765/19503.

Згідно п. 28 Правил № 861/5082 вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до статті 24 Статуту залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Наведена норма свідчить про те, що залізниця не зобов'язана перевіряти дані, зазначені у накладних, фактичним даним при прийнятті вантажу до перевезення.

Пунктом 22 Правил видачі вантажів (зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083) передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Як свідчать матеріали справи, контрольне переваження маси вантажу проводилось на 150 тонних вагонних вагах (повірка яких проведена 16.06.2011 згідно технічного паспорту ваг, де зазначено про їх придатність до переваження, а. с. 16, 17), тобто таким же самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Згідно ст. 122 Статуту підставою для покладання на відправника відповідальності за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст. 129 Статуту.

Статтею 129 Статуту передбачено, що акти загальної форми та комерційні акти складаються для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності сторін.

Матеріалами справи, її фактичними обставинами підтверджено невідповідність маси вантажу у вагонах №№ 68406644 та 68620103, що була зазначена відповідачем у перевізних документах - 68100 кг та 68300 кг, фактичній масі вантажу - 69960 кг та 72200 кг відповідно.

Факт неправильного зазначення відправником вищевказаних відомостей засвідчено актом загальної форми № 1748/Ваги від 27.09.2011 та комерційним актом АА № 040679/485 від 27.09.2011, який складений з дотриманням вимог чинного законодавства та підписаний уповноваженими на це посадовими особами (а. с. 9, 15).

Відповідно до ст. 24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.

Якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту (п. 5.5 розділу 5 Правил № 765/19503).

У п. 3.15 Роз'яснень Президії Вищого господарського суду України від 29.05.02 № 04-5/601 (із змінами і доповненнями) зазначено, що при застосуванні статті 118 Статуту штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Згідно ст. ст. 118, 122 Статуту за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника стягується штраф в розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Провізна плата згідно залізничної накладної № 49551302 за вагон № 68406644 становить 5 554 грн. 00 коп. та за вагон № 68620103 - 5 554 грн. 00 коп. З їх розміру позивачем у справі визначений розмір штрафу за неправильне зазначення у залізничній накладній маси вантажу, що складає 55 540 грн. 00 коп.

Відповідно до ст. 921 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов'язань, що виникають з договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

У відповідності зі ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, зокрема, відповідно до договору.

На підставі викладеного, суд доходить висновку, що позов є обґрунтованим, підтвердженим обставинами справи, її матеріалами та підлягає задоволенню у повному обсязі з віднесенням на відповідача судових витрат на підставі приписів ст. 44, ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 44 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити у повному обсязі.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю В«СВ ГарантВ» , м. Красний Луч Луганської області, вул. Ялтинська, 6-Б/6, код за ЄДРПОУ 35958993, на користь Державного підприємства В«Придніпровська залізницяВ» , пр. Карла Маркса, буд. 108, м. Дніпропетровськ, ідентифікаційний код 01073828, штраф у розмірі 55 540 грн. 00 коп., витрати зі сплати судового збору у сумі 1609 грн. 50 коп., видати позивачу наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

У судовому засіданні 15.05.2012 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повне рішення складено та підписано - 16.05.2012

Суддя Є.А. Лісовицький

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення15.05.2012
Оприлюднено21.05.2012
Номер документу24055613
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —30/5014/806/2012

Рішення від 15.05.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 17.04.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Голенко І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні