Постанова
від 15.05.2012 по справі 5017/692/2012
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" травня 2012 р.Справа № 5017/692/2012 Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:

Головуючого судді: Воронюка О.Л.

Суддів: Єрмілова Г.А., Лашина В.В.

При секретарі у судовому засіданні від 12.04.2012р.: Борисюк Н.М.

При секретарі у судовому засіданні від 15.05.2012р.: Підгурського Д.Л.

За участю представників сторін у судовому засіданні від 12.04.2012р.:

від ДПІ у Приморському районі м. Одеси - ОСОБА_3, довіреність №2994/9/10-117 від 21.03.2012р.

від ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" - ОСОБА_4, довіреність № б/н від 15.03.2012р.

У судовому засіданні від 15.05.2012р. за участю представника „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" - ОСОБА_4, довіреність № б/н від 15.03.2012р.

Інші учасники провадження у справі про банкрутство в судове засідання не з'явились. Про час, дату та місце його проведення повідомлені належним чином.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу

Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси

на постанову господарського суду Одеської області від 14.03.2012р.

у справі № 5017/692/2012

про визнання банкрутом Товариство з обмеженою відповідальністю „Екологічне підприємство „Вторма-Юг"

Відповідно до ст. 77 ГПК України в судовому засіданні 12.04.2012р. оголошувалась перерва до 15.05.2012р.

Відповідно до ст.ст. 4 -4 , 8 1 ГПК України здійснювалась фіксація судового процесу технічними засобами

Встановила:

Ухвалою господарського суду Одеської області від 05.03.2012р. за заявою голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" -О.І. Боцян, було порушено провадження у справі про банкрутство ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг", за ознаками ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", оскільки останній неспроможний виконати свої грошові зобов'язання перед кредитором (ТОВ „ПОЛТАВАЕКОРЕСУРСИ"), у сумі 93 735 грн. 01 коп. після настання встановленого строку їх сплати, та у зв'язку з недостатністю майна для задоволення вимог кредитора. Введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

Постановою господарського суду Одеської області від 14.03.2012р. ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" визнано банкрутом, відносно нього відкрита ліквідаційна процедура та призначено ліквідатором ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" -гр. ОСОБА_5, який виконував обов'язки ліквідатора у досудовій процедурі ліквідації, якого зобов'язано провести відповідні дії згідно ст.ст. 22-31, 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", та у 5-ти денний строк з дня прийняття цієї постанови опублікувати відомості про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури у офіційних друкованих органах "Голос України" або "Урядовий кур'єр", після завершення усіх розрахунків із виявленими кредиторами надати до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс на затвердження.

Зобов'язано посадових осіб боржника протягом 15-ти днів передати бухгалтерську та іншу документацію банкрута, печатки і штампи, матеріальні та інші цінності банкрута ліквідатору.

Скасовано арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, чи інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника. Накладення нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається.

Не погоджуючись із зазначеною постановою, Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеси звернулася з апеляційною скаргою в якій просить її скасувати та припинити провадження по справі, оскільки вважає що вона винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права, а саме ст.ст. 6, 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ч. 4 ст. 105, ч. 3 ст.110, ч.1 ст. 111 Цивільного кодексу України та ст.ст. 60, 61 Господарського кодексу України.

У відзиві на апеляційну скаргу голова ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" -О.І. Боцян вказує на те, що оскаржувана постанова цілком відповідає вимогам закону, а доводи скаржника вважає необґрунтованими, безпідставними та такими, що не відповідають дійсним обставинам справи.

Заслухавши пояснення представників ДПІ у Приморському районі м. Одеси та ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг", перевіривши юридичну повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі

Згідно частини 2 статті 4 1 ГПК України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону України про банкрутство, норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами ГПК України.

Відповідно до п. 1 ст. 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якою встановлені особливості застосування процедури банкрутства до боржника, що ліквідується власником, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом.

У разі виявлення обставин, зазначених у абзаці першому цієї частини, після прийняття рішення про ліквідацію до створення ліквідаційної комісії (призначення ліквідатора) заява про порушення справи про банкрутство подається власником майна боржника (уповноваженою ним особою).

У відповідності до приписів ст. 105 Цивільного кодексу України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

Після внесення запису про прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.

Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Також, статтею 60 Господарського кодексу України, яка визначає загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання встановлено, що ліквідація суб'єкта господарювання здійснюється ліквідаційною комісією, яка утворюється власником (власниками) майна суб'єкта господарювання чи його (їх) представниками (органами), або іншим органом, визначеним законом, якщо інший порядок її утворення не передбачений цим Кодексом. Ліквідацію суб'єкта господарювання може бути також покладено на орган управління суб'єкта, що ліквідується.

Орган (особа), який прийняв рішення про ліквідацію суб'єкта господарювання, встановлює порядок та визначає строки проведення ліквідації, а також строк для заяви претензій кредиторами, що не може бути меншим, ніж два місяці з дня оголошення про ліквідацію.

Ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановлені цим Кодексом чи спеціальним законом строки.

Одночасно ліквідаційна комісія вживає необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості суб'єкта господарювання, який ліквідується, та виявлення вимог кредиторів, з письмовим повідомленням кожного з них про ліквідацію суб'єкта господарювання.

Ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку.

Отже, враховуючи вищезазначені вимоги закону, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби, про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу. Звернення до суду з такою заявою можливо лише після закінчення строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.

Як вбачається з матеріалів справи, 23.11.2011р. на загальних зборах учасників ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" було прийнято рішення про припинення діяльності ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" в результаті ліквідації, у зв'язку з відсутністю обсягу робіт та нерентабельністю товариства, призначено голову ліквідаційної комісії Боцян Олега Івановича, що було оформлено відповідним протоколом. (а.с. 7-8)

На виконання норм ст. 105 Цивільного Кодексу України та Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" 23.11.2011р. головою ліквідаційної комісії до державного реєстратора було надано для проведення реєстраційної дії „Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи" -нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) щодо припинення юридичної особи. Про що державним реєстратором у Єдиному державному реєстрі юридичних та фізичних осіб-підприємців зроблено запис 9, а саме „Дата проведення, номер запису та назва реєстраційної дії: 23.11.2011, 1 556 110 0008 029330, Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи".

30.11.2011р. в Бюлетені державної реєстрації Державного комітету України з питань регуляторної політики і підприємництва № 197 (32) було надруковано оголошення про ліквідацію ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг". (а.с. 49-50)

24.11.2011р. головою ліквідаційної комісії до ДПІ у Приморському районі м. Одеси направлено заяву про припинення платника податку по формі № 8-ОПП від 24.11.2011р., що підтверджено реєстром відправки кореспонденції. (а.с. 16-17)

Відповідно до вимог ст.111 ЦК України ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

24.01.2012р. за даними бухгалтерського обліку та результатами проведеної роботи головою ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "Екологічне підприємство „Вторма-Юг" складено проміжний ліквідаційний баланс боржника та проведений аналіз фінансово-економічних показників, які свідчать про відсутність у боржника майна, грошових коштів та інших активів для задоволення вимог кредиторів. (а.с. 25-27)

За результатами публікації оголошень згідно вимог ч. 4 ст. 105 Цивільного кодексу України та ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" до боржника звернулося ТОВ „ПОЛТАВЕКОРУСУРСИ" з претензією до ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" у сумі 93 735,01 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до акту інвентаризації розрахунків з покупцями, постачальниками та іншими дебіторами та кредиторами та довідки до нього від 24.01.2012р. (форма № инв-17, додаток до форми № инв-17) у боржника перед ТОВ „Полтаваекоресурси" рахується заборгованість за надані послуги у розмірі 93 735,01 грн., на підставі укладеного між сторонами договору №7-У про надання послуг від 01.01.2011р. та податкової накладної від 05.09.2011р. (а.с. 14-15, 28-30)

Згідно довідки ТОВ "Екологічне підприємство „Вторма-Юг" від 24.01.2012р. заборгованість по заробітній платі по зобов'язанням щодо сплати податків і зборів та обов'язковим платежам у боржника відсутня. (а.с 13)

Відповідно до довідки ТОВ "Екологічне підприємство „Вторма-Юг" про наявність майна від 24.01.2012р. товариству не належить будь-яке рухоме або нерухоме майно. (а.с. 48)

З акту перевірки інвентаризації цінностей ТОВ "Екологічне підприємство „Вторма-Юг" від 24.01.2012р. вбачається, що майно та цінності в наявності не значаться. (а.с. 12)

24.01.2012р. головою ліквідаційної комісії боржника був складений інвентаризаційний опис №1, яким підтверджується, що кредиторська заборгованість ТОВ "Екологічне підприємство „Вторма-Юг" перед ТОВ „Полтаваекоресурси" складає 93735,01грн.; дебіторська заборгованість відсутня; майно, яке належить підприємству на праві власності або повного господарювання відсутня, основні засоби відсутні; заборгованості по податкам та зборам в соціальні фонди не має; відсутня заборгованість з відшкодуванню шкоди, заподіяного життю та здоров'ю, по виплаті заробітної плати та вихідної допомоги, виплати авторської винагороди. (а.с. 31)

Відповідно до ч. 3 ст. 110 ЦК України, оскільки активів ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" недостатньо для задоволення виявлених вимог кредиторів, 03.03.2012р. голова ліквідаційної комісії боржника звернувся до господарського суду Одеської області із заявою про визнання ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" банкрутом.

Отже, з матеріалів справи вбачається, що голова ліквідаційної комісії боржника звернувся до господарського суду із заявою про банкрутство за правилами ст. 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" із дотриманням строку, передбаченого частиною 4 статті 105 ЦК України, оскільки інформація про прийняття засновником боржника рішення про ліквідацію товариства, розмішена у Бюлетені державної реєстрації Державного комітету України з питань регуляторної політики і підприємництва 30.11.2011р., а заяву про банкрутство ТОВ „Екологічне підприємство „Вторма-Юг" було подано до господарського суду 03.03.2012р., тобто більш ніж через 3 місяці з моменту розміщення засновником боржника оголошення у Бюлетені державної реєстрації.

На підставі зазначеного, судова колегія вважає, що ствердження скаржника про недотримання ліквідатором ТОВ "Екологічне підприємство „Вторма-Юг" вимог ст. 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" щодо дотримання вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, спростовуються наявними у справі доказами.

Твердження ДПІ у Приморському районі м. Одеси, стосовно того, що до заяви про порушення справи про банкрутство ТОВ "Екологічне підприємство „Вторма-Юг" не надані докази повідомлення боржником явних кредиторів, зокрема державну податкову службу за місцем реєстрації боржника, як платник податків, про його ліквідацію та про порядок і строки заявлення кредиторами претензій, судовою колегією не приймається, оскільки скаржник не звернув увагу на те, що Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеси була повідомлена 24.11.2011р. - персонально у письмовій формі (заява про припинення платника податків за формою№ 8-ОПП) та 30.11.2011р. - у спеціалізованому засобі масової інформації Бюлетені державної реєстрації Державного комітету України з питань регуляторної політики і підприємництва.

Посилання ДПІ у Приморському районі м. Одеси в апеляційній скарзі на позбавлення її можливості провести перевірку ТОВ "Екологічне підприємство „Вторма-Юг", відхиляються судовою колегією, з огляду на те, що жодними нормативним актом не передбачено обмежень щодо проведення перевірок органами податкової служби у разі введення процедури банкрутства суб'єкта господарської діяльності, що додатково підтверджується приписами Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011р., про що не може бути не відомо ДПІ у Приморському районі м. Одеси.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що позбавлення права на проведення податкової перевірки не є належним аргументом та підставою для скасування постанови господарського суду Одеської області про визнання ТОВ "Екологічне підприємство „Вторма-Юг" банкрутом, оскільки податкові органи не обмежені в проведенні вказаної перевірки стосовно Боржника під час здійснення ліквідаційної процедури -після прийняття постанови про визнання банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.

При цьому слід додати, що виходячи з положень ч. 3 ст. 51 Закону про банкрутство, яким встановлений місячний термін для подання кредиторами своїх заяв із вимогами до боржника, у ліквідаційній процедурі боржника орган державної податкової служби не позбавлений та має право здійснити податкову перевірку та у разі виявлення порушень вимог податкового законодавства та заборгованості Боржника по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів) заявити свої претензії до такого боржника шляхом подачі заяви із кредиторськими вимогами. Також, державна податкова служба, у разі незгоди з відмовою ліквідатора Товариства надати документи для перевірки, не позбавлена права оскаржити відповідні дії у встановленому законом порядку (в порядку адміністративного судочинства або у межах справи про банкрутство).

Аналізуючи матеріали справи, судова колегія доходить до висновку про те, що судом першої інстанції цілком вірно встановлені обставини справи, ним дана правильна юридична оцінка із застосуванням належних норм матеріального права з дотриманням норм процесуального права.

Доказів зворотного або документів, які б свідчили про наявність у банкрута майна для задоволення вимог кредиторів, скаржником надано не було.

За таких обставин, твердження ДПІ у Приморському районі м. Одеси про порушення і неправильне застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті постанови господарським судом Одеської області не знайшли свого підтвердження та суперечать матеріалам справи.

За таких обставин, судова колегія вважає, що постанова господарського суду Одеської області від 14.03.2012р. відповідає закону та обставинам справи, а тому підстав для її скасування не вбачається.

Керуючись ст.ст. 99, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів -

ПОСТАНОВИЛА:

Постанову господарського суду Одеської області від 14.03.2012р. у справі № 5017/692/2012 залишити без змін, а апеляційну скаргу ДПІ у Приморському районі м. Одеси - без задоволення.

Повний текст постанови підписаний 16.05.2012р.

Головуючий суддя Воронюк О.Л.

Суддя Єрмілов Г.А.

Суддя Лашин В.В.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення15.05.2012
Оприлюднено21.05.2012
Номер документу24056554
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5017/692/2012

Ухвала від 06.06.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Антощук С.І.

Ухвала від 06.06.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Антощук С.І.

Ухвала від 22.05.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Антощук С.І.

Постанова від 15.05.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 02.04.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 28.03.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Антощук С.І.

Постанова від 14.03.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Антощук С.І.

Ухвала від 05.03.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Антощук С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні