Рішення
від 17.11.2008 по справі 8/216пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/216пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

17.11.08 р.                                                                                                       Справа № 8/216пн                               

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія",     

                     м.Донецьк, ЄДРПОУ 33654221

до відповідача  Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка,

                           ЄДРПОУ 26040617

про визнання права

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Дмитрієва О.Г. – по дов.

від відповідача: Аксьончикова Н.О. – по дов.

В засіданні суду брали участь:

                                                                 

СУТЬ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія", м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Макіївська міська ради Донецької області, м.Макіївка про визнання права на набуття оренди земельної ділянки площею 1,5 га строком на 49 років для розміщення об'єктів – адміністративно-побутового комбінату та оптової бази по продажу будівельних матеріалів за адресою: станція Кальміуська, Червоногвардійський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Макіївського міського голови.

Згідно із ст.22 Господарського процесуального кодексу України позивач заявою б/н від 17.11.2008р. заявив вимоги про визнання права Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" на набуття в оренду земельної ділянки площею 1,5 га строком на 49 років для розміщення об'єктів – адміністративно-побутового комбінату та оптової бази по продажу будівельних матеріалів за адресою: станція Кальміуська, Червоногвардійський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Макіївського міського голови.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" з заявою до Макіївського міського голови.

Відповідач надав відзив на позовну заяву без номеру та дати,  що  надійшов на адресу господарського суду Донецької області 17.11.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач посилається на внесення змін згідно із Законом України №509-VI від 16.09.2008р. "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" до п.1 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, у якому зазначено, що у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

06.12.2007р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" звернулось до Макіївського міського голови з заявою про погодження місця розташування земельної ділянки для розміщення об'єктів – адміністративно-побутового комбінату та оптової бази по продажу будівельних матеріалів на станції Кальміуська Червоногвардійського району м.Макіївки.

14.12.2007р. позивачу було надано акт вибору та обстеження земельних ділянок, в якому зазначено, що спірна земельна ділянка є придатною для будівництва адміністративно-побутового комбінату та оптової бази по продажу будівельних матеріалів.

На замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" Комунальним підприємством містобудування, архітектури та проектування було розроблено містобудівне обґрунтування розміщення вказаного вище об'єкту на спірній  земельній ділянці.

З метою погодження у встановленому законодавством порядку місця будівництва спірного об'єкту, позивачем були отримані наступні висновки органів державної влади та місцевого самоврядування:

-          висновок Головного управління містобудівництва та архітектури виконавчого комітету Макіївської міської ради №01/2389-13/30 від 29.12.2007р.;

-          висновок відділу радіаційної гігієни та інших фізичних факторів Макіївської міської санітарно-епідеміологічної станції №25/07 від 28.01.2008р.;

-          висновок Макіївської міської санітарно-епідеміологічної станції №364/03.1 від 29.01.2008р.;

-          висновок відділу культури Макіївської міської ради 26 від 29.01.2008р.;

-          висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області №02/911 від 18.02.2008р.

Таким чином, враховуючи викладене, за твердженням позивача, він має законні підстави на набуття в оренду земельної ділянки площею 1,5 га строком на 49 років для розміщення об'єктів – адміністративно-побутового комбінату та оптової бази по продажу будівельних матеріалів за адресою: станція Кальміуська, Червоногвардійський район, м.Макіївка.

Листом №01-1748 від 17.07.2008р. відділом з регулювання земельних відносин Макіївської міської ради було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах. Крім того, Кабінетом Міністрів України не визначено особливостей оформлення права оренди земельної ділянки без проведення аукціону громадянам чи юридичним особам, які звернулись із заявою про передачу земельної ділянки в оренду із земель державної або комунальної власності, якщо станом на 1 січня 2008 року відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування було прийнято рішення про погодження місця розташування такого об'єкта або про надання дозволу на розробку проекту її відведення.

Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" на набуття в оренду земельної ділянки площею 1,5 га строком на 49 років для розміщення об'єктів – адміністративно-побутового комбінату та оптової бази по продажу будівельних матеріалів за адресою: станція Кальміуська, Червоногвардійський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Макіївського міського голови.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до Макіївської міської ради Донецької області такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності  та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених  цим  Кодексом  або  за  результатами аукціону.

Порядок надання у користування земельних ділянок юридичним особам визначений ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду  земельних  ділянок,  що  перебувають  у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

У відповідності з п.3 глави 2 частини 3 додатку „Правила забудови міста Донецька” до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. особа, зацікавлена у відведенні земельної ділянки для будівництва, звертається з клопотанням про погодження місця розташування об'єкта до Донецької міської ради.

Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

Внаслідок внесення змін Законами України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р., №509-VI від 16.09.2008р. до ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Одночасно, приписами ст.16 Закону України "Про оренду землі" (в редакції після внесення змін згідно з положеннями вказаних вище законів) укладення договору оренди земельної ділянки із  земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

За висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органом місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р. та №509-VI від 16.09.2008р.

Вказані обставини та положення ст.58 Конституції України свідчать про неправомірність застосування до правовідносин, які склалися між позивачем та відповідачем, положень Законів України №107-VI  від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р. та №509-VI від 16.09.2008р.

Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування у листі №01-1748 від 17.07.2008р.  на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки в порядку та на умовах, встановлених у ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України до внесення змін згідно із Законами України №107-VI  від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р. та №509-VI від 16.09.2008р.

Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р.     №5-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.

Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.

Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.

Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: станція Кальміуська, Червоногвардійський район, м.Макіївка, була подана тільки одна заявка - Товариством з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія". Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.

Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: станція Кальміуська, Червоногвардійський район, м.Макіївка, нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.

Одночасно, відповідно до п.1 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України з урахуванням змін, внесених Законом України №509-VI від 16.09.2008р "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву", у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів(аукціонів).

Проте, посилання відповідача на положення п.1 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України у зазначеній редакції суд не враховує з огляду на відсутність рішення органу місцевого самоврядування про погодження Товариству з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення спірної земельної ділянки.

Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Макіївського міського голови в передбаченому законодавством порядку з заявою про надання земельної ділянки в оренду.

Листом №01-1748 від 17.07.2008р. відділом з регулювання земельних відносин Макіївської міської ради було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку належного відповідача – Макіївської міської ради Донецької області оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки, розташованої за адресою: станція Кальміуська, Червоногвардійський район, м.Макіївка.

При цьому, посилання відповідача на неправомірність позовних вимог у зв'язку з не визначенням Кабінетом Міністрів України особливостей оформлення права оренди земельних ділянок особам, стосовно яких станом на 01.01.2008р. відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування  було прийнято рішення про погодження місця розташування об'єкту або про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, суд вважає безпідставними, враховуючи, що предметом позовних вимог є визнання права позивача на набуття в оренду спірної земельної ділянки в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" з заявкою до Донецького міського голови.

Тобто, рішенням суду фактично визнається правомірність дій позивача як єдиної особи, що може реалізувати своє право на отримання спірної земельної ділянки в оренду, а також визнається, що такі дії проводяться в порядку, встановленому Земельним кодексом України та Законом України “Про оренду землі”до внесення у вказані нормативно-правові акти відповідних змін.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки площею 1,5 га строком на 49 років для розміщення об'єктів – адміністративно-побутового комбінату та оптової бази по продажу будівельних матеріалів за адресою: станція Кальміуська, Червоногвардійський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Макіївського міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.

При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія", м.Донецьк до Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка задовольнити повністю.

Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія" (83015 м.Донецьк, пр-т Миру, буд.13, ЕДРПОУ 33654221) на набуття в оренду земельної ділянки площею 1,5 га строком на 49 років для розміщення об'єктів – адміністративно-побутового комбінату та оптової бази по продажу будівельних матеріалів за адресою: станція Кальміуська, Червоногвардійський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія", м.Донецьк до Макіївського міського голови.

Стягнути з Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугдонтехнологія", м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

За згодою сторін у судовому засіданні 17.11.2008р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення підписано 17.11.2008р.

   

          

               Суддя                                                                                                                                           

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення17.11.2008
Оприлюднено03.12.2008
Номер документу2419584
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/216пн

Рішення від 17.11.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 04.11.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Рішення від 08.05.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 18.04.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 11.12.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 11.12.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні