УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "21" травня 2012 р. Справа № 17/5007/16/12
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Шніт А.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Ковальчук В.Ю. - селищний голова
від відповідача: ОСОБА_2, ОСОБА_3 - дов. б/н від 01.11.2011р.
від ОСББ "Грань": Коваленко В.І. - голова.
від Головного Управління Держкомзему у Житомирській області в порядку ст.30 ГПК України - не з'явився.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Попільнянської селищної ради Попільнянського район Житомирської області (смт.Попільня, Житомирська область)
до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 (смт.Попільня, Житомирська область)
За участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСББ "Грань" (смт. Попільня)
про зобов'язання повернути самовільно зайняту земельну ділянку та приведення земельної ділянки у придатний для використання стан
Відповідно до ст. 77 ГПК України, в судовому засіданні 19.04.2012р. оголошувалась перерва до 10.05.2012р., 10.05.2012р. оголошувалась перерва до 21.05.2012р.
Позивачем пред'явлено позов про зобов'язання відповідача повернути територіальній громаді селища Попільня в особі Попільнянської селищної ради самовільно зайняту ним під розміщення малих архітектурних форм - торгівельних кіосків земельну ділянку площею 0,0080 га, що знаходиться по вулиці Радянська, 54 в смт. Попільня та привести земельну ділянку у придатний для використання стан шляхом знесення розміщених на ній малих архітектурних форм - торгівельних кіосків за його рахунок.
09.02.2012р. відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечив щодо позовних вимог (а.с. 20-24 том 1).
В судовому засіданні 14.02.2012р. представник відповідача подав суду заяву б/н від 14.02.2012р., в якій просить суд залучити до участі у справі ОСББ "Грань" (АДРЕСА_1), так як спірна ділянка передавалась до ОСББ "Грань" і для її ідентифікації необхідні матеріали, які є в розпорядженні останнього (а.с. 38 том 2).
Згідно ст.27 ГПК України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за клопотанням сторін, прокурора. Якщо господарський суд при прийнятті позовної заяви, вчиненні дій по підготовці справи до розгляду або під час розгляду справи встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права і обов'язки осіб, що не є стороною у справі, господарський суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору. У заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити або допустити до участі у справі. Питання про допущення або залучення третіх осіб до участі у справі вирішується господарським судом, який виносить з цього приводу ухвалу.
Ухвалою господарського суду Житомирської області від 14.02.2012р. залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСББ "Грань" (АДРЕСА_1).
В судовому засіданні 28.02.2012р. представник позивача подав письмові пояснення по справі (а.с. 85 том 2).
Представник відповідача в судовому засіданні 05.03.2012р. подав суду письмове клопотання б/н від 05.03.2012р. про зупинення провадження у справі №17/5007/16/12 до розгляду справи №619/129/2012/2-а/619/21/2012 Попільнянським районним судом за позовом ОСОБА_2 до Попільнянської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення. Клопотання вмотивоване тим, що розгляд справи у Попільнянському районному суді і прийняте рішення може вплинути на розгляд справи у господарському суді Житомирської області (а.с. 101 том 2).
Представники ОСББ "Грань" в судовому засіданні 05.03.2012р. не заперечили щодо зупинення провадження у справі. Надали копії листа Мінрегіон України №8/10-305-12 від 20.02.2012р. та рішення 44 сесії 5 скликання Попільнянської селищної ради від 18.12.2009р.
Суд відхилив клопотання відповідача щодо зупинення провадження у справі як необґрунтоване.
02.04.2012р. на адресу суду від позивача надійшли письмові доповнення до позовної заяви про зобов'язання повернути самовільно зайняту земельну ділянку та приведення земельної ділянки у придатний для використання стан (а.с. 120 том 2).
19.04.2012р. на адресу суду від Головного Управління Держкомзему у Житомирській області надійшов лист №1945/09/19-12 від 18.04.12 р. про проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ФОП ОСОБА_2 при використанні земельної ділянки в смт. Попільня (а.с. 139-140 том 2).
19.04.2012р. Представник позивача подав письмові пояснення по справі (а.с. 142 том 2).
В судовому засіданні 19.04.2012р. відповідач подав письмові пояснення по суті доповнення до позовної заяви, в яких заперечив щодо позовних вимог (а.с. 27- 29 том 3).
Представник третьої особи в судовому засіданні 19.04.2012р. подав письмові пояснення по суті позовних вимог (а.с. 30 том 3).
Представник позивача в судовому засіданні 10.05.2012р. подав письмові пояснення щодо способу виконання майбутнього рішення суду (а.с. 43,44 том 3).
18.05.2012р. позивач подав суду письмові пояснення по справі (а.с. 50 том 3).
Представник позивача в судовому засіданні 21.05.2012р. позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
В судовому засіданні 21.05.2012р. представник відповідача заперечив щодо позовних вимог.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на наступне.
Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 самовільно без будь-яких правових підстав на земельній ділянці на території Попільнянської селищної ради за адресою: АДРЕСА_1 були розміщені малі архітектурні форми.
20.06.2011р. компетентною комісією було проведено обстеження земельної ділянки в АДРЕСА_1. В ході обстеження комісією було встановлено, що на вказаній земельній ділянці площею 0,0080га, розпорядником якої є Попільнянська селищна рада, розташовані три діючі торгівельні кіоски, два з яких належать ФОП ОСОБА_2, один ОСОБА_6 Дії ФОП ОСОБА_2, та ОСОБА_6, комісією були визнані незаконними, (порушено норми ст. 124, 125, 211 Земельного кодексу України), а саме: зазначені особи самовільно зайняли вищевказану земельну ділянку.
04.07.2011р. на адресу ФОП ОСОБА_2 направлено лист з проханням провести демонтаж належних йому МАФ, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 і привести дану земельну ділянку в належний стан. Дане звернення відповідач залишив без задоволення.
05.08.2008р. Попільнянська селищна рада звернулася до Управління Держземінспекції Головного управління Держкомзему в Житомирській області щодо порушення вимог земельного законодавства на території Попільнянської селищної ради, при використанні земельних ділянок для розміщення МАФ.
Державною інспекцією з контролю за використанням та охороною земель у Житомирській області відповідно до вимог ст.ст. 6, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" проведено перевірку, за результатами якої встановлено факт самовільного зайняття ФОП ОСОБА_2, земельної ділянки за адресою: смт. Попільня вулиця Радянська, 54.
Позивач наголошує, що факт самовільного зайняття земельної ділянки підтверджується Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 14.09.2011р. та Приписом від 14.09.2011р., складеними державним інспектором з контролю за використанням і охороною земель Житомирської області Ковальчуком А.А. З вказаними матеріалами ФОП ОСОБА_2, ознайомлений, про що свідчить його підпис в Акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства та Приписі. При складанні зазначених матеріалів, будь-яких обґрунтованих заперечень з посиланням на норми чинного законодавства або інших обставин, які могли б підтвердити правомірність дій ФОП ОСОБА_2, ним надано не було. Зазначені документи ФОП ОСОБА_2, у встановленому чинним законодавством порядку не оскаржувалися, тобто викладені у них обставини щодо самовільного зайняття земельної ділянки ним визнаються.
Посилаючись на ст.ст. 116,124, 125, 212 ЗК України позивач просить задовольнити позов; зобов'язати відповідача повернути територіальній громаді селища Попільня в особі Попільнянської селищної ради самовільно зайняту ним під розміщення малих архітектурних форм - торгівельних кіосків земельну ділянку площею 0,0080га, що знаходиться по вулиці Радянська, 54 в смт. Попільня та привести земельну ділянку у придатний для використання стан шляхом знесення розміщених на ній малих архітектурних форм - торгівельних кіосків за його рахунок.
Суд вважає позовні вимоги необґрунтованими виходячи з наступного.
24.09.2009р. рішенням Попільнянської селищної ради (позивач у справі) 41 сесії 5 скликання (а.с. 33 том 1) надано дозвіл ОСОБА_2 на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування (акт вибору) земельної ділянки орієнтованою площею 0,00600га по вул. Радянській, 54 для комерційного використання (розміщення павільйону для реалізації продовольчих товарів); рекомендовано гр.ОСОБА_2 погодити найбільш доцільне місце розташування земельної ділянки та умови її вилучення з районним відділом Держкомзему у Попільнянському районі, природоохоронним та санітарно-епідеміологічним органом, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, Попільнянським РЕМ, Попільнянським РВ УМНС України в Житомирській області, цехом електрозв'язку №9, Попільнянським УЕГГ, представити вищезгадані документи на розгляд селищної ради.
08.10.2009р. Попільнянська райсанепідстанція попередньо погодила відповідачу місце розташування земельної ділянки орієнтованою площею 0,00600га по вул. Радянській, 54 смт. Попільня, для комерційного використання (розміщення павільйону для реалізації продовольчих товарів) (а.с. 55 том 1).
22.10.2009р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок, яка утворена розпорядженням голови Попільнянської районної державної адміністрації №541 від 31.10.2008р., проведено вибір та обстеження земельної ділянки для розміщення павільйону по реалізації продовольчих товарів, висновком якої встановлено, що обстежена земельна ділянка в АДРЕСА_1 Попільнянської селищної ради придатна для розміщення павільйону по реалізації продовольчих товарів. Дана ділянка виділяється для здійснення роздрібної торгівлі та комерційних послуг ПП ОСОБА_2 (відповідач у справі) з правом передачі в оренду, про що складено акт вибору та обстеження земельної ділянки для розміщення павільйону по реалізації продовольчих товарів ПП ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 Попільнянської селищної ради (а.с. 56-60 том 1).
19.11.2009р. Обласна інспекція з охорони культурної спадщини погодила матеріали вибору (відведення) земельної ділянки площею 0,0006 га передбаченої для розміщення павільйону по реалізації продовольчих товарів, розташованої по вул. Радянській, 54 в смт. Попільня Попільнянського району (висновок на матеріали вибору (відведення) земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, смт. Попільня, Попільнянський район (а.с. 34 том 1).
Як вбачається з матеріалів справи, на замовлення відповідача було розроблено проект павільйону по реалізації продовольчих товарів по АДРЕСА_1 (а.с. 41-53 том 1).
Крім того, на замовлення відповідача було розроблено робочий проект "Електропостачання павільйону з продажу продовольчих товарів по АДРЕСА_1" (а.с. 74-89 том 1).
26.11.2009р. ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" погоджено робочий проект "Електропостачання павільйону з продажу продовольчих товарів по АДРЕСА_1" (а.с. 113 том 1).
15.12.2009р. на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства вирішено: павільйон по реалізації продовольчих товарів (мала архітектурна форма) по вул. Б.Хмельницького, 54 в смт. Попільня погодити та рекомендувати для подальшого погодження, про що складено протокол №3 від 15.12.2009р. (а.с. 39,40 том 1).
18.12.2009р. рішенням Попільнянської селищної ради 44 сесії 5 скликання (а.с. 59 том 2) вирішено надати дозвіл Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Грань» (третя особа у справі) розробити проект розподілу території на якій розташований багатоквартирний житловий будинок, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія з метою визначення та конфігурації земельної ділянки орієнтованою площею 0,1100га по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку та господарський споруд; рекомендовано ОСББ «Грань» замовити в землевпорядній організації виготовлення проекту розподілу території щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі та складанню документів, що посвідчують право на земельну ділянку з метою передачі її у власність об'єднання та представити вищезгадану документацію на розгляд сесії селищної ради.
22.12.2009р. відповідач звернувся до Попільнянського селищного голови із заявою щодо реєстрації МАФ по вул. Радянській, 54 (а.с.35 том 1).
03.02.2010р. відповідач звернувся до Голови Попільнянської селищної ради з заявою-декларацією про розміщення малої архітектурної форми (а.с. 135 том 1).
24.02.2010р. рішенням Попільнянської селищної ради 48 сесії 5 скликання (а.с. 128 том 1) вирішено повернути відповідачу представлені документи на доопрацювання.
22.04.2010р. рішенням Попільнянської селищної ради 48 сесії 5 скликання (а.с. 129 том 1) попередньо погоджено розміщення малої архітектурної форми (МАФ) за адресою смт. Попільня, вул. Радянська, 54а площею 6 кв.м. Для прийняття рішення радою щодо розміщення МАФ та укладання договору особистого строкового сервітуту, ФОП ОСОБА_2 необхідно представити документи: - висновки районного відділу Держкомзему у Попільнянському районі, державного управління охорони навколишнього природного середовища в Житомирській області, санітарно епідеміологічної станції, відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства РДА;
- погодження: - Попільнянським РЕМом, Попільнянським РВ УМВС України в Житомирській області, Попільнянським РВ УМВС України в Житомирській області, цехом електрозв'язку №9, Попільнянським УЕГГ, КП "Благоустрій", об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Грань" за адресою АДРЕСА_1; - паспорт прив'язки МАФ. Рекомендовано ФОП ОСОБА_2 подати зазначені вище матеріали на розгляд Попільнянської селищної ради.
29.06.2010р. рішенням Попільнянської селищної ради 50 сесії 5 скликання (а.с. 123 том 1) відмовлено фізичній особі - підприємцю ОСОБА_2 у розташуванні малої архітектурної (МАФ) за адресою смт. Попільня, вул. Радянська, 54а площею 6 кв.м через відсутність необхідних документів передбачених переліком, визначених рішенням селищної ради від 22.04.2010р., зокрема відсутній висновок державного управління охорони навколишнього природного середовища та погодження КП «Благоустрій».
20.08.2010р. відповідач звернувся до Голови Попільнянської селищної ради з заявою та заявою-декларацією про розміщення малої архітектурної форми для провадження підприємницької діяльності (а.с. 124,125 том 1).
02.09.2010р. рішенням Попільнянської селищної ради 52 сесії 5 скликання (а.с. 82 том 2) вирішено відмовити фізичній особі - підприємцю ОСОБА_2 у розташуванні малої архітектурної форми (МАФ) за адресою смт. Попільня, вул. Радянська, 54а площею 0,0015га через відсутність необхідних переліком, визначених рішенням селищної ради від 22.04.2010р., зокрема відсутній висновок державного управління охорони навколишнього природного середовища.
21.01.2011р. рішенням Попільнянської селищної ради 7 сесії 6 скликання (а.с. 60 том 2) вирішено внести зміни до рішення 44 сесії селищної ради від 18.12.2009р. "Про надання дозволу на розроблення проекту розподілу територій на якій розміщений багатоквартирний будинок» тобто змінити площу земельної ділянки ОСББ "Грань" з 0,1100га на 0,1371га, що знаходиться по АДРЕСА_1.
23.05.2011р. рішенням Попільнянської селищної ради 10 сесії 6 скликання (а.с. 62 том 2) вирішено відмовити у наданні дозволу ОСББ "Грань" на виготовлення документації по передачі у власність земельної ділянки не сільськогосподарського призначення, для обслуговування багатоквартирного будинку, та господарських будівель і споруд площею 0,1371га, що знаходиться по АДРЕСА_1, до представлення документації про цільове використання земельної ділянки.
20.06.2011р. комісією в складі селищного голови ОСОБА_1, завідувача юридичним сектором відділу Держкомзему у Попільнянському районі Самолюка В.В., спеціаліста землевпорядника селищної ради Малюка М.М., депутата селищної ради, майстра КП "Гарант" Антонця А.А. в присутності голови ОСББ "Грань" Коваленко В. І., проведено обстеження земельної ділянки будинку №54 по вул. Радянська. Комісією встановлено, що на земельній ділянці біля багатоквартирного житлового будинку, що знаходиться по АДРЕСА_1 на площі 0.0080га, розпорядником якої є Попільнянська селищна рада, розташовано три діючі торгівельні кіоски (МАФ), із яких два кіоски належать ОСОБА_2, один кіоск ОСОБА_6 Дії підприємців ОСОБА_2. та ОСОБА_6 є незаконними, чим грубо порушено ст.ст. 124, 125, п 1, 211 Земельного кодексу України та ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме, вищезазначені особи самовільно зайняли вищеназвану земельну ділянку.
За наслідками проведеного 20.06.2011р. обстеження прибудинкової території земельної ділянки будинку №54 по вул. Радянська складено акт від 20.06.2011р. (а.с. 80 том 2).
21.06.2011р. рішенням Попільнянської селищної ради 12 сесії 6 скликання (а.с. 63 том 2) вирішено перенести розгляд питання про надання дозволу ОСББ "Грань" на виготовлення документації по передачі в оренду земельної ділянки несільськогосподарського призначення, для обслуговування багатоквартирного будинку, та господарських будівель і споруд площею 0,1371га, що знаходиться по АДРЕСА_1, до представлення головою ОСББ "Грань" Коваленко В.І. матеріалів погодження та дозволу на право розташування на даній земельній ділянці трьох (діючих) точок малої архітектурної форми (МАФ).
12.08.2011р. рішенням Попільнянської селищної ради 14 сесії 6 скликання (а.с. 64 том 2) вирішено відмінити рішення 7 сесії 6 скликання від 21.01.2011р. "Про внесення змін до рішень селищної ради", рішення 10 сесії 6 скликання від 23.05.2011р. "Про розгляд заяви ОСББ "Грань" та п.9 рішення 12 сесії від 21.06.2011р. "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації по передачі в оренду земельних ділянок".
12.08.2011р. рішенням Попільнянської селищної ради 14 сесії 6 скликання (а.с. 65 том 2) вирішено надати дозвіл об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Грань" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1100га в АДРЕСА_1, з метою передачі у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Рекомендувати ОСББ "Грань" замовити у суб'єкта господарювання, який має ліцензію на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону, розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Надати розроблений проект на розгляд та погодження до Попільнянської райдержадміністрації. Надати погоджений проект на розгляд та затвердження до селищної ради.
14.09.2011р. державним інспектором з контролю за використанням і охороною земель Головного управління Держкомзему у Житомирській області проведена перевірка додержання вимог земельного законодавства.
В результаті перевірки встановлено, що відповідно до рішення 48 сесії 5 скликання Попільнянської селищної ради від 22.04.2010р. приватному підприємцю ОСОБА_2 погоджено розміщення малої архітектурної форми за адресою АДРЕСА_1-а площею 6 кв.м. Уповноважено землевпорядника селищної ради ОСОБА_10 передати ФОП ОСОБА_2 перелік документів, які необхідні для прийняття рішення радою щодо розміщення МАФ та укладення договору особистого страхового сервітуту. Однак даний договір або інші правовстановлюючі документи на дану земельну ділянку не виготовлені, що є порушенням вимог ст. 125,126 Земельного кодексу України
За наслідками даної перевірки складено припис №15/100 від 14.09.2011р. та акт №15/130 від 14.09.2011р. (а.с.51,52 том 2).
31.10.2011р. рішенням виконкому Попільнянської селищної ради (а.с. 31 том 2) зобов'язано ФОП ОСОБА_2 знести самовільно розміщену МАФ по вул. Радянській 54, в зв'язку з відсутністю правовстановлюючих документів.
18.11.2011р. Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва надано відповідачу роз'яснення щодо розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (а.с. 121,122 том 1).
16.01.2012р. постановою Попільнянського районного суду Житомирської області було визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Попільнянської селищної ради Попільнянського району Житомирської області від 31.10.2011р. №121 "Про розгляд заяви ФОП ОСОБА_2." та зобов'язано Попільнянську селищну раду Попільнянського району Житомирської області розглянути по суті письмове звернення фізичної особи підприємця ОСОБА_2 від 22.08.2011р. в частині ознайомлення з Правилами забудови селища Попільні (а.с. 33-34 том 2).
27.02.2012р. комісією в складі: селищного голови - В.Ю. Ковальчука, начальника відділу містобудування, архітектури та ЖКГ Попільнянської РДА - Березюка О.В., спеціаліста - землевпорядника селищної ради - Малюка М.М, проведено обстеження земельної ділянки та складено акт від 27.02.2012р. (а.с.84 том 2) про те, що на земельній ділянці по вул. Радянській, 54 в смт. Попільня розміщено три малі архітектурні форми (тимчасові споруди) без правовстановлюючих документів. Дві малі архітектурні форми (тимчасові споруди) належать ФОП ОСОБА_2, одна - ОСОБА_6 Малі архітектурні форми (тимчасові споруди) розташовані таким чином, що повністю закривають під'їзд (на випадок виникнення надзвичайних ситуацій) до двохповерхового магазину по АДРЕСА_2 і частини багатоповерхового житлового АДРЕСА_1.
Постановою Попільнянського районного суду Житомирської області від 07.05.2012р. (а.с. 45 том 3), набрала законної сили 17.05.2012р., визнано протиправним та скасовано рішення 52 сесії 5 скликання Попільнянської селищної ради Попільнянського району Житомирської області від 02.09.2010р. в частині відмови ФОП ОСОБА_2 у розташуванні малої архітектурної форми за адресою смт. Попільня вул. Радянська, 54а, площею 0,0015га через відсутність необхідних документів передбачених переліком, визначених рішенням селищної ради від 22.04.2010р., зокрема за відсутністю висновку державного управління охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч.1 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно ч.2 ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відносини щодо розміщення малих архітектурних форм регулюються Законом України "Про місцеве самоврядування" - в частині повноважень сільських рад та обов'язковості рішень органів місцевого самоврядування, Земельним кодексом України - в частині набуття та здійснення права власності та права користування земельною ділянкою під малою архітектурною формою.
Пунктом 3.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.
Разом з тим, у вирішенні питання про застосування відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки господарським судам необхідно враховувати, що саме по собі встановлення судом наявності фактичного користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільне її зайняття. Господарським судам у вирішенні таких спорів необхідно досліджувати, чи передбачено спеціальним законом отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відсутності таких документів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.
Судом не приймається як доказ акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 14.09.2011 року (а.с. 52 том 2), враховуючи наступне.
Процедуру планування та проведення перевірок, оформлення матеріалів за їх результатами встановлює Порядок планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003р. №312, згідно з яким державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель та її територіальні органи.
Відповідно до ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Отже, для встановлення факту самовільного використання земельної ділянки необхідним є проведення перевірки державним інспектором по використанню та охороні земель та складення акту перевірки відповідно до вимог Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
Відповідно до ч.1 ст.144 Земельного кодексу України, у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор по використанню та охороні земель складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, державний інспектор по використанню та охороні земель відповідно до закону накладає на таку особу адміністративне стягнення та повторно видає вказівку про припинення правопорушення чи усунення його наслідків у 30-денний строк.
Відповідно до п.4.1 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельним ресурсам від 12.12.2003р. №312, державні інспектори проводять перевірку стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірки проводиться в присутності двох свідків.
Із Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель вбачається, що державний інспектор під час проведення перевірки повинен дотримуватись певної процедури.
Так, інспекційний орган Держкомзему не пізніше десяти днів до початку проведення перевірки надсилає письмово (з повідомленням) органу державної влади, органу місцевого самоврядування, юридичній чи фізичній особі, яких планується перевірити, повідомлення про проведення перевірки. У повідомленні зазначаються дата початку проведення перевірки, перелік документів, які необхідно надати інспекційному органу Держкомзему до початку проведення перевірки, та визначається порядок їх надання.
Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства складається за результатами перевірки: якщо виявлено чи не виявлено порушення земельного законодавства.
В акті наводиться план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землекористувачів). На плані-схемі вказується загальна площа земельної ділянки та площа, на якій виявлено порушення (забруднення, самовільне зайняття тощо) (п. 5.6 Порядку).
Крім цього, у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення. З метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення. Термін усунення наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30-денного строку. Припис складається у двох примірниках. Перший примірник припису залишається у державного інспектора, другий - вручається або надсилається поштою керівнику юридичної особи чи фізичній особі, які порушили земельне законодавство. У разі невиконання особою, яка допустила порушення земельного законодавства, припису протягом указаного в ньому строку, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення (за невиконання припису) за статтею 1885 Кодексу України про адміністративні правопорушення. З метою усунення наслідків правопорушення державний інспектор повторно видає припис про припинення правопорушення чи усунення його наслідків та встановлює строк його виконання, але не більше 30-денного строку. При повторній відмові особи виконати припис (припинити порушення земельного законодавства чи усунути його наслідки) та при вжитті до неї усіх можливих заходів адміністративного впливу, інспекційний орган Держкомзему інформує про це відповідний орган прокуратури, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування.
Судом встановлено, що відповідні приписи та протоколи про адміністративні правопорушення державним інспектором складені не були. Даний факт позбавив відповідача можливості реагувати для захисту своїх прав та законних інтересів.
Крім цього, при проведенні перевірок земель, які за твердженням позивача, самовільно використовує відповідач, не були присутні свідки. Даний факт підтверджується тим, що акт складений та підписаний Ковальчуком А.А. (державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Житомирської області), який проводив дану перевірку і є представником державного органу, а не свідком.
Слід також зазначити, що в акті від 04.09.2011р. перевірки дотримання вимог земельного законодавства не наведена план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землекористувачів), що унеможливлює суду визначити яка саме земельна ділянка перевірялась.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Разом з тим, позивач не надав доказів, які свідчать про дотримання порядку щодо виявленого порушення відповідачем земельного законодавства.
Таким чином, акт перевірки та обстежень земельної ділянки складений з порушенням вимог чинного законодавства.
Відповідно до ст.33 ГПК України, обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.
Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 33, 82-85 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 28.05.12
Суддя Шніт А.В.
1-до справи;
2-Головному Управлінню Держкомзему у Житомирській області (рек. з повід.).
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2012 |
Оприлюднено | 31.05.2012 |
Номер документу | 24326763 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Шніт А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні