Рішення
від 12.11.2008 по справі 11/138-08-3519
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/138-08-3519

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"12" листопада 2008 р.Справа  № 11/138-08-3519

За позовом: Відкритого акціонерного товариства „Вінницяоблпаливо”.  

До відповідачів:  1) Одеської залізниці;

                           2) Колективне підприємство збагачувальна фабрика "Центральна".

про стягнення 825,30 грн.   

                                                                                                   Суддя              Власова С.Г.

Представники:

Від позивача:  Олійник В.Ю. (за довіреністю);

Від відповідача (Одеська залізниця): Клочко Н.В., Тіхонова Г.І. (за довіреністю);

Від відповідача (КП збагачувальна фабрика "Центральна"): не з'явився;

СУТЬ СПОРУ: 30.09.2008 р. за вх. № 5654 ВАТ „Вінницяоблпаливо” (далі –Позивач) звернулось до суду з позовною заявою про стягнення з Одеської залізниці та КПЗФ „Центральна” вартості нестачі вантажу у розмірі 825,30 грн.

Позивач на позовних вимогах наполягає, 12.11.2008 р. за вх. №23260 надав уточнення позовних вимог та просить суд стягнути з відповідачів солідарно вартість нестачі в сумі 825,30 грн.

Відповідач (Одеська залізниця) проти позовних вимог заперечує з підстав викладених у відзиві на позов (вх. № 21472 від 22.10.2008 р.).

Відповідач (КПЗФ „Центральна”) проти позовних вимог заперечує з підстав викладених у відзиві на позов (вх. № 21315 від 21.10.2008 р.)

Розглянувши матеріали справи та заслухавши доводи сторін, суд встановив:

КПЗФ „Центральна” відправило на адресу ВАТ „Вінницяоблпаливо” по залізничній накладній № 50824412 від 16.06.2008 р., в напіввагоні № 60935269 вугілля марки Антрацит АМ у кількості 69 000 кг.

В ході слідування напіввагону № 60935269 на станції Знаменка Одеської залізниці були виявлені поглиблення в поверхні вантажу, про що складено акти загальної форми                 № 10945 та № 10952 від 18.06.2008 р. на підставі яких 19.06.2008 р. на станції Знаменка Одеської залізниці здійснено комісійне переваження вагону та виявлено нестачу вантажу  (вугілля) в кількості 2000 кг,  про що  складено комерційний акт серії БК № 047176/559/5.

Позивачем розрахована вартість недостачі, з урахуванням норми нестачі (природного збитку і граничної розбіжності при визначенні маси нетто), яка склала 825,30  грн.

Відповідач (Одеська залізниця) проти позовних вимог заперечує, у відзиві на позов зазначає, що відповідно до записів у залізничній накладній № 49559834, комерційного акту № БК 047176 від 19.06.2008 р. навантаження вантажу провадилося на підприємстві вантажовідправника нижче бортів вагонів, засобами і силами відправника вантажу, ним же була визначена маса вантажу перед відправленням вагонів, без участі представника залізниці. Вагон прибув у справному стані з відсутніми ознаками втрати вантажу.

На думку залізниці зазначені обставини вказують на те, що залізниця прийняла вантаж масою, у стані, у якому він був переданий до перевезення, доставила і видала вантаж у схоронному стані. Відповідно до п. а) ст. 111 Статуту залізниць України, якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо немає ознак втрати, псування або пошкодження вантажу залізниця звільняється від відповідальності за втрату або нестачу вантажу.

Посилаючись на роз'яснення президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 р. за № 04-5/601 Відповідач вказує, що прибуття напіввагону на станцію призначення з недовантаженням до рівня бортів не свідчить про втрату або розкрадання вантажу при перевезенні, оскільки згідно зі ст. 111 статуту позивач має довести вину перевізник. Залізниця вправі перевіряти дані, зазначені відправником у залізничній накладні, але не зобов'язана перевіряти масу усіх вантажів, які вона приймає до перевезення.

Також посилаючись на розділ 8 п. 27 Правил перевезення вантажів залізничним транспортом України, Відповідач стверджує, що при видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 2% маси, зазначеної в перевізних документах вантажі рідкі або здані до перевезення у сирому або вологому стані.

Відповідач КПЗФ „Центральна” проти позовних вимог заперечує, у відзиві на позов зазначає, що відповідно до ст. 110 Статуту залізниць України залізниця несе відповідальність за збереження  вантажу з моменту його отримання   для   перевезення і до моменту видачі одержувачу, якщо не доведе, що недостача виникла по незалежним від перевізника причинам. В даному випадку залізницею не доведено відсутність вини у нестачі вантажу при перевезенні.

З прибуттям вагону № 60935269 на ст. Знаменка, Одеської  залізниці вагон було відправлено на переважування у зв'язку з виявленими поглибленнями на поверхні вантажу. При переважуванні було встановлено недостачу 2000 кг. про що складено комерційний акт БК 047176 559/5 від 19.06.08 р.

В комерційному акті зазначено, що на поверхні вантажу є наявні поглиблення праворуч за рухом потягу над 1,2,3 люками. Течі вантажу немає, двері та люки щільно зачинені. Вантаж маркований вапном, про що зазначено в залізничній накладній та комерційному акті. Завантаження вантажовідправником було здійснено у технічно справний вагон.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 27 Статуту залізниць вантажовідправником були застосовані додаткові заходи по збереженню при перевезенні вугілля: вантаж розміщено і закріплено згідно з параграфами 3,5 Технічних умов правильно, про що зазначено в розділі 1 зворотньої сторони залізничної накладної.

На думку Відповідача –КПЗФ "Центральна" наявність поглиблення на поверхні вантажу, свідчить про те, що недостача утворилася саме при перевезенні, і тому відповідальність за недостачу повинна  бути покладена на залізницю.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши представників сторін та проаналізувавши норми чинного законодавства в сфері залізничних перевезень, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на наступне.  

Відповідно до ст. 924 Цивільного Кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з  моменту  прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе,  що  втрата,  нестача,  псування  або  пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за  втрату,  нестачу,  псування  або пошкодження  прийнятих  до  перевезення вантажу,  багажу,  пошти у розмірі фактичної шкоди,  якщо не доведе,  що це сталося не з його вини.

Відповідно до ст.110 Статуту Залізниць України, перевізник несе відповідальність за збереження вантажу з моменту його прийняття до перевезення і до видачі його вантажоодержувачу, якщо не доведе, що недостача виникла по незалежним від перевізника причинам.

Згідно зі ст.ст. 114, 115 Статуту, залізниця відповідає за незбереження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу. Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунку або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема договору або контракту купівлі –продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну, вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером.

Як вбачається із наявних матеріалів справи, в залізничній накладній № 50824412 зазначено, що вантаж розміщено і закріплено згідно з параграфами 3, 5 Розділу 2 Технічних умов правильно. Вантаж маркіровано вапном.

В акті загальної форми від 18.06.2008 р. № 10945 станції Знаменка Одеської залізниці зазначено: „...на поверхні вантажу наявні поглиблення. Течі вантажу не має. В акті загальної форми № 10952 від 18.06.2008 р. станції Знаменка Одеської залізниці зазначено: фактично навантаження горбоподібне нижче рівня бортів 400 мм. На поверхні вантажу наявні поглиблення праворуч ходу потягу над 1,2,3 люками довжиною 3500 мм, шириною 2000 мм, глибиною 250 мм. Наявне захисне маркування вапном, у містах поглиблень захисне маркування - відсутнє. Є доступ до вантажу. Доступ до вантажу усунено шляхом нанесення маркування вапном. Каток не застосовувався”.

19.06.2008 р. на станції Знаменка залізницею складено комерційний акт серії БК № 047176/559/5, в якому зазначено, що: „На поверхні вантажу наявні поглиблення праворуч ходу потягу над 1,2,3 люками довжиною 3500 мм, шириною 2000 мм, глибиною 250 мм. На поверхні вантажу наявне захисне маркування вапном, в містах поглиблень доступ до вантажу усунено шляхом нанесення маркування вапном. Каток не застосовувався. При переваженні виявилось брутто 89000 кг., тара с бруса 22000 кг., нетто 67000 кг., що складає на 2000 кг. менше  проти ваги зазначеної у перевізних документах.".

21.06.2008 р. на станції призначення Вапнярка різниці проти акту не виявлено (Розділ "Ж" комерційного акту БК № 047176/559/5).

Наявність поглиблень при транспортуванні та відсутність маркування, свідчить про можливу виїмку вугілля в ході слідування вантажу.

Зазначене свідчить про те, що Одеською залізницею взято до перевезення вантаж вугілля сорту АМ у кількості 69000 кг, розміщеного і закріпленого згідно з параграфами 3, 5 Розділу 2 Технічних умов правильно. Маркування здійснено вапном. При відвантажені виявлено недостачу у розмірі 2000 кг. В ході розгляду справи, Одеською залізницею не доведено відсутність вини у нестачі вантажу при перевезенні.

Згідно ст.113 СЗУ - за незбереження (втрату, недостачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, залізниця несе відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що недостача виникла з незалежних від неї причин. Крім того, відповідно до вимог ч. III ст. 27 Статуту залізниць України, під час перевезення вантажу, який здувається, відправник зобов'язаний вжити відповідних профілактичних заходів. У разі невиконання зазначених вимог відповідальність за втрату або пошкодження вантажу, що виникли з цієї причини, несе відправник.

Пунктами 5, 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 542 від 20.08.2001 р. встановлено, що у разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення. Поверхня вантажу у всіх випадках розрівнюється і ущільнюється. З метою забезпечення збереженості всіх вантажів, що перевозяться у вагонах відкритого типу, на їх поверхню відправником наноситься захисне маркування або застосовується покриття плівкою (емульсією) чи інше закріплення верхнього шару вантажу.

З залізничної накладної № 50824412, актів загальної форми № 10945; 10952 від 18.06.2008 р., комерційного акту БК № 047176/559/5 вбачається, що відправником вантажу було нанесено захисне маркування (вапно) для забезпечення збереження вугілля.

Згідно зі ст.ст. 114, 115 Статуту, залізниця відповідає за незбереження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу. Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунку або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема договору або контракту купівлі -продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну, вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером.

Кількість і вартість відправленого вантажу Позивач належним чином підтвердив рахунком № 0562 від 17.06.2008 р., додатком № 1 від 14.01.2008 р. до договору № 14/01-08 від 14.01.2008 р. та платіжними дорученнями (а.с.22-23), згідно яких перерахував постачальнику 200000,00 грн., вартість однієї тони вугілля складає 525,00 грн. без ПДВ (630 грн. з ПДВ).

Розрахунок вартості нестачі вантажу в сумі 825,30 грн., розміру недостачі вантажу –1310 кг, здійснено Позивачем правильно, з урахуванням норми нестачі (природного збитку і граничної розбіжності при визначенні маси нетто) у розмірі 1%.

Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі, як обґрунтовані та підтверджені наявними матеріалами справи, а відповідальність за нестачу вантажу слід покласти на Одеську залізницю.

Судові витрати по сплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу віднести за рахунок Відповідача (Одеської залізниці), згідно ст.ст. 44, 49 ГПК України.

Керуючись статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити повністю.

2.          Стягнути з Одеської залізниці (65023 м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, код

01071315, п/р 26003000001 в АБ „Експрес-Банк” Одеська філія, МФО 328801) на користь Відкритого акціонерного товариства „Вінницяоблпаливо”  (21100,  м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 122, п/р 2600030132 у Вінницькому ЦВ ПІБ, МФО 302571, код 01880670) –825,30 грн. вартості нестачі вантажу; 102 грн. - держмита; 118 грн. - витрати на ІТЗ судового процесу.

3.          Колективне підприємство збагачувальна фабрика „Центральна” - звільнити від  відповідальності.

Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя          Власова С.Г.

Рішення підписано 17.11.2008р. в порядку ст. 85 ГПК.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення12.11.2008
Оприлюднено04.12.2008
Номер документу2432710
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/138-08-3519

Рішення від 12.11.2008

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні