ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 5011-71/3685-2012 17.05.12
За позовом Київського міського відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності
до Поліклініки № 5 Шевченківського району м. Києва
про стягнення коштів в розмірі 3 259,93 грн.
Суддя Нечай О.В.
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_1, довіреність № 5 від 03.01.2012 р.
від відповідача: не з'явився.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Київське міське відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - позивач) звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до Поліклініки № 5 Шевченківського району міста Києва (далі - відповідач) про стягнення коштів в розмірі 3 259,93 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що внаслідок неправомірних дій працівників відповідача, позивачу було завдано матеріальну шкоду, у зв'язку з оплатою необґрунтовано виданих листків непрацездатності.
Разом із позовною заявою надійшло клопотання про конфіденційний розгляд справи, оскільки в обґрунтування своїх позовних вимог позивачем додано до позовної заяви довідку перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності застрахованій особі ОСОБА_2, працівниці Управління економіки та підприємництва Солом'янської районної у м. Києві державної адміністрації, в якій містяться дані про стан здоров'я застрахованої особи.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 33 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»інформація у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, надається та використовується з дотриманням вимог, передбачених законодавством про інформацію. Страховик і страхувальники забезпечують конфіденційність такої інформації стосовно особистих даних застрахованих осіб. Забороняється розголошувати без згоди застрахованої особи відомості про страховий стаж, результати її медичних обстежень, отримувані доходи, крім випадків, передбачених законом.
Згідно із ч. 1, 2 ст. 11 Закону України «Про інформацію»інформацією про фізичну особу (персональні дані) є відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров'я, а також адреса, дата і місце народження.
Відповідно до ч. 2, 3 ст. 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів »розгляд справ у судах відбувається відкрито, крім випадків, встановлених процесуальним законом. Розгляд справи у закритому судовому засіданні допускається за вмотивованим рішенням суду у випадках, передбачених процесуальним законом.
Згідно з ч. 1 ст. 4-4 ГПК України розгляд справ у господарських судах відкритий, за винятком випадків, коли це суперечить вимогам щодо охорони державної, комерційної або банківської таємниці, або коли сторони чи одна з сторін обґрунтовано вимагають конфіденційного розгляду справи і подають відповідне клопотання до початку розгляду справи по суті.
Враховуючи те, що до позовної заяви додано довідку про результати перевірки обґрунтованості видачі, продовження та оформлення листків непрацездатності (ЛН) с. АБІ № 363301 з 22.01.2009. по 30.01.2009., с. АБС в„– 309020 з 07.04.09. по 15.04.09., с АБС № 161682 з 03.07.09 по 17.07.09, с. АБР № 313410 з 23.03.10 по 02.04.2010, с АБН № 953023 з 05.05.2010 по 19.05.2010, виданих лікарями поліклініки № 5 Шевченківського району м. Києва гр. ОСОБА_2, що мешкає по АДРЕСА_1 і працює в Солом'янській РДА (Повітрофлотський просп., 41), яка містить дані про стан здоров'я застрахованої особи ОСОБА_2, та клопотання позивача про конфіденційний розгляд справи, керуючись ч. 1, 2 ст. 33 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», ч. 1, 2 ст. 11 Закону України «Про інформацію», ч. 2, 3 ст. 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів »та ст. ст. 4-4, 64, 65 ГПК України, суддя вирішив прийняти позовну заяву до розгляду та здійснювати розгляд у закритому судовому засіданні.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 22.03.2012 р. порушено провадження у справі № 5011-71/3685-2012, розгляд справи призначено на 18.04.2012 р.
12.04.2012 р. через відділ діловодства господарського суду міста Києва представником позивача подано документи на виконання вимог ухвали від 22.03.2012 р. про порушення провадження у справі № 5011-71/3685-2012.
17.04.2012 р. через відділ діловодства господарського суду міста Києва представником відповідача подано документи для долучення до матеріалів справи.
У судове засідання 18.04.2012 р. представник позивача з'явився, вимоги ухвали від 22.03.2012 р. про порушення провадження у справі № 5011-71/3685-2012 позивач виконав.
Представник відповідача у судове засідання 18.04.2012 р. не з'явився, вимоги ухвали від 22.03.2012 р. про порушення провадження у справі № 5011-71/3685-2012 відповідач не виконав.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу, розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні. Такими обставинами, зокрема, є нез'явлення в судове засідання представників сторін, неподання витребуваних доказів.
Враховуючи те, що представник відповідача в судове засідання 18.04.2012р. не з'явився, а також у зв'язку з невиконанням відповідачем вимог ухвали господарського суду міста Києва від 22.03.2012 р. про порушення провадження у справі № 5011-71/3685-2012 розгляд справи відкладено на 17.05.2012 р.
У судове засідання 17.05.2012 р. представник позивача з'явився, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання 17.05.2012 р. не з'явився, вимоги ухвали господарського суду міста Києва від 22.03.2012 р. про порушення провадження у справі № 5011-71/3685-2012 відповідач не виконав.
Відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
01.09.2010 р. до робочого органу виконавчої дирекції Київського міського відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - позивач) надійшло звернення Управління економіки та підприємництва Солом'янської районної у місті Києві державної адміністрації № 25-121/01 щодо перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності (далі -л/н) працівнику управління ОСОБА_2.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (страховик) має право здійснювати перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам.
09 - 10.09.2010 р. головним спеціалістом -лікарем Голосіївської міжрайонної виконавчої дирекції КМВ Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності ОСОБА_3 на підставі виконання службових обов'язків згідно ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»в присутності заступника головного лікаря з ЕТН Кудіної В.І.
У ході проведеної перевірки були виявлені наступні порушення:
- при видачі л/н № 363301 були допущені порушення п. 1.7. «Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатності громадян», затверджену Міністерством охорони здоров'я України від 13.11.2001 № 455 (далі - Інструкція), а саме: при продовженні л/н з 26.01.2009 р. діагноз «Г. бронхіт»не підтверджений рентгенологічно; лікарем не було призначено необхідне обстеження і не скориговане лікування при зміні діагнозу; не дається опис кашлю та його зміні під час непрацездатності; закриття л/н 30.01.2009 р. при наявності «Г. бронхіту», тобто через 3 дні без опису об'єктивного статусу з боку легень;
- при видачі л/н АБС в„– 309020 були допущені порушення п. 1.7 Інструкції та п. 5.1.4, п. 5.1.5 Положення про ЕТН, затверджене Міністерством охорони здоров'я України від 09.04.2008 р. № 189 (далі - Положення), а саме, при перевірці медичної документації встановлено, що факт наявності у пацієнтки тимчасової непрацездатності під час її лікування не підтверджений записами лікарів в первинній медичній документації;
- при видачі л/н АБС № 161682 були допущені порушення п. 1.7. Інструкції та п. 5.1.4, п. 5.1.5 Положення, а саме: для підтвердження діагнозу «ВСД по змішаному типу»не призначене обстеження згідно з існуючими стандартами надання медичної допомоги; при стабільних показниках гемодинаміки необґрунтовано виставляється діагноз «ВСД по змішаному типу»; неправильно призначається наступний візит до лікаря -на «13.07.2009 р.», а не на 12.07.2009 р., згідно з існуючими вимогами; не дається опис кашлю та його зміни під час непрацездатності; з 13.07.2009 р. по 17.07.2009 р. діагноз «Г. бронхіт»нічим не обґрунтовується, навіть результатами флюорографії («без патології»);
- при видачі л/н АБН № 953023 були виявлені наступні недоліки: неадекватне неповне обстеження; при зміні діагнозу не корегується лікування; наявна невідповідність між записами в медичній карті та в л/н щодо продовження періоду непрацездатності і наступного візиту до лікаря; міститься формулювання «зберігається кашель», бо в попередньому записі не було інформації про наявність кашлю; не дається опис кашлю та його зміні під час непрацездатності.
- при видачі л/н АБН № 953023 були допущені порушення п. 1.7 Інструкції та п. 5.1.4, п. 5.1.5 Положення, а саме: неадекватне, неповне дослідження; при зміні діагнозу не корегується лікування; не дається опис кашлю та його зміні під час непрацездатності.
Судом встановлено, що листки непрацездатності АБІ № 363301, АБС в„– 309020 , АБС № 161682, АБР № 313410, АБН № 953023, які були видані відповідачем, визнані необґрунтовано продовженими, що підтверджується листом № 1216/01-40/08 від 27.09.2010 р.
27.09.2010 р. позивач листом № 1215/01/40/08 звернувся до Заступника Голови -начальника Управління економіки та підприємництва Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації з проханням надати позивачу належним завірені копії та довідки з розрахунками листків непрацездатності с. АБІ № 363301 з 22.01.2009 р. по 30.01.2009 р., с. АБС № 161682 з 03.07.2009 р. по 17.07.2009 р., с. АБР 313410 з 23.03.2010 р. по 02.04.2010 р., с. АБН № 953023 з 05.05.2010 р. по 19.05.2010 р.
Єдиний порядок організації та проведення експертизи тимчасової непрацездатності (далі -ЕТН), встановлений Положенням про експертизу тимчасової непрацездатності, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров'я України від 09.04.2008 р. № 189, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04.07.2008 р. за № 589/15280 (надалі -Положення).
Згідно з п. 5.1 Положення, лікуючий лікар, зокрема:
- видає документ, що засвідчує тимчасову непрацездатність громадян, при відвідуванні хворих удома особам, що визнані непрацездатними. При виході на дільницю лікар повинен мати при собі необхідну кількість бланків листка непрацездатності;
- видає разом із завідувачем відділення документи, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, на період лікування в стаціонарі;
- відображає в медичних картах амбулаторного (стаціонарного) хворого скарги, анамнез, у т.ч. страховий (за останні 12 місяців), дані об'єктивного огляду, додаткових методів обстеження та інше, які є підставою для визначення діагнозу та видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, перелік необхідних лікувальних та оздоровчих заходів, консультацій відповідно до стандартів медичних технологій лікувально-діагностичного процесу та протоколів надання медичної допомоги за спеціальностями, рекомендований режим; номер документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність, термін, з якого до якого він виданий, дату наступної явки хворого на прийом, направлення на ЛКК;
- при чергових оглядах хворого в медичній карті амбулаторного (стаціонарного) хворого відображає динаміку захворювання, обґрунтовує корекцію лікування та призначення додаткових обстежень з урахуванням стандартів медичних технологій лікувально-діагностичного процесу та протоколів надання медичної допомоги за спеціальностями, визначає термін тимчасової непрацездатності та його продовження із зазначенням номера документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність, дати, з якої до якої він продовжується, та дати наступного огляду. При відновленні працездатності вносить дані клінічного огляду пацієнта, що є підставою для закриття документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність, із зазначенням його номера та дати, з якої пацієнт має стати до роботи.
У разі виписки хворого зі стаціонару при відновленні працездатності у виписці з медичної карти стаціонарного хворого (ф. 027/о) обов'язково зазначає дату висновку ЛКК (за наявності), лікувальні та трудові рекомендації, дату закриття листка непрацездатності, дату, з якої необхідно стати до роботи, номери документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян. Якщо хворий продовжує хворіти, у виписці зазначає дату явки на прийом до лікаря поліклініки, обґрунтовує продовження листка непрацездатності та направлення на амбулаторне лікування після виписки хворого зі стаціонару.
Відповідно до п.п. 5.2.8 п. 5.2 Положення, завідувач профільного відділення контролює, зокрема:
- дотримання лікарями порядку видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, відповідно до діючих нормативно-правових актів з питань ЕТН;
- якість оформлення записів у медичній карті амбулаторного (стаціонарного) хворого, а саме: повноту відображення скарг та відповідність їх визначеному діагнозу; якість зібраного страхового анамнезу хворого та анамнезу захворювання; відповідність записів об'єктивному стану хворого; достатнє обґрунтування діагнозу, який поставлено хворому; наявність плану обстеження та лікування хворого; наявність та правильність лікувальних та трудових рекомендацій; наявність записів про видачу листка непрацездатності, термін продовження (з якого числа до якого) та дати наступного відвідування лікаря, при закритті листка непрацездатності - запис про його закриття із зазначенням дати, з якої необхідно стати до роботи; обґрунтування продовження листка непрацездатності в разі потреби продовження лікування в амбулаторних умовах після стаціонарного лікування у медичній карті стаціонарного хворого та витягу з неї; своєчасність направлення хворого до стаціонару при наявності медичних показань з урахуванням профілю захворювання; правильність оформлення медичної облікової документації; якість надання медичної допомоги з унесенням до медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого записів щодо корекції діагнозу, плану обстеження, лікування, стану працездатності; якість ефективності диспансерного спостереження, оздоровлення хворих, які часто та тривало хворіють; унесення відміток про порушення хворим лікувального режиму до листка непрацездатності (довідки) та медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого; дату закриття листка непрацездатності при встановленні групи інвалідності та проведенні реабілітаційних заходів.
Згідно з п.п. 5.4.6 п. 5.4 Положення заступник головного лікаря з ЕТН або відповідальна особа з ЕТН забезпечує постійний контроль і перевірку щодо дотримання лікарями закладу охорони здоров'я діючого законодавства, інших нормативно-правових документів з ЕТН: правильності і своєчасності встановленого діагнозу, проведеного обстеження, призначеного лікування, обґрунтованості видачі та продовження документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, передбачає матеріальне забезпечення громадян у зв'язку з втратою заробітної плати (доходу) внаслідок тимчасової втрати працездатності (включаючи догляд за хворою дитиною, дитиною-інвалідом, хворим членом сім'ї), вагітності та пологів, часткову компенсацію витрат, пов'язаних із смертю застрахованої особи або членів її сім'ї, а також надання соціальних послуг за рахунок бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, що формується шляхом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом, громадянами, а також за рахунок інших джерел, передбачених цим Законом.
Частиною 1 ст. 9 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»встановлено, що Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд) є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені статтею 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів. Фонд належить до цільових позабюджетних страхових фондів.
Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг, як допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною) (статті 35, 37 цього Закону).
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 35 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї такого страхового випадку як тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві.
Частиною 1 ст. 51 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»встановлено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров'я за погодженням з Фондом.
Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 13.11.2001 р. № 455, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04.12.2001 р. за № 1005/6196, затверджено Інструкцію про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян (надалі -Інструкція), яка розроблена відповідно до статті 51 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" та визначає порядок і умови видачі, продовження та обліку документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, здійснення контролю за правильністю їх видачі.
Відповідно до п. п. 8.1 Інструкції контроль за виконанням цієї Інструкції закладами охорони здоров'я усіх відомств здійснюють у межах своєї компетенції Міністерство охорони здоров'я України, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, профспілки та їх об'єднання.
Згідно з п. 8.3 Інструкції за порушення порядку видачі та заповнення документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, лікарі несуть відповідальність згідно з законодавством України.
Відповідно до ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Частиною 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України встановлено, що особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо доведе, що шкоди завдано не з її вини.
У матеріалах справи містяться докази, які підтверджують, що за рахунок Київського міського відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Управлінням економіки та підприємництва Солом'янської районної у місті Києві державної адміністрації було нараховано та сплачено її працівнику ОСОБА_2 3 259,93 грн. допомоги по тимчасовій непрацездатності на підставі необґрунтовано виданих листків непрацездатності № АБІ № 363301, АБС в„– 309020 , АБС № 161682, АБР № 313410, АБН № 953023.
Відповідно до ч. 1 ст. 1172 Цивільного кодексу України юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.
Відповідачем не подано належних доказів, які підтверджують, що шкоду, спричинену позивачу внаслідок виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності на підставі необґрунтовано виданих відповідачем листків непрацездатності, завдано не з його вини.
Факт порушення лікарями порядку оформлення листків непрацездатності підтверджується матеріалами справи.
Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про те, що заявлені позивачем вимоги щодо стягнення з відповідача матеріальної шкоди в розмірі 3 529,93 грн. підлягають задоволенню.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 4, 49, 82-85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Поліклініки № 5 Шевченківського району м. Києва (04111, м. Київ-111, вул. Щербакова, 70, ідентифікаційний код: 26087582) на користь Київського міського відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (04070, м. Київ, вул. Боричів Тік, 30, ідентифікаційний код: 22867691) матеріальну шкоду в розмірі 3 259 (три тисячі двісті п'ятдесят дев'ять) грн. 93 коп.
Суддя О.В. Нечай
Повне рішення складено 22.05.2012 р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2012 |
Оприлюднено | 01.06.2012 |
Номер документу | 24327532 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Нечай О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні