Ухвала
від 18.04.2012 по справі 8/320(2а-5443/08)
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 8/320(2а-5443/08) Головуючий у 1-й інстанції: Бояренцева М.А.

Суддя-доповідач: Губська О.А.

У Х В А Л А

Іменем України

"18" квітня 2012 р. м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Губської О.А.

суддів Парінова А.Б., Беспалова О.О.

при секретарі Рогальовій О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської регіональної митниці на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2012 року за позовом Закритого акціонерного товариства «Укргаз-Енерго» до Київської регіональної митниці про визнання протиправним та скасування рішень, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішень від 21.05.2008 року та від 27.05.2008 року про відмову в митному оформленні природного газу.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2012 року позов задоволено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив його скасувати та постановити нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог позивача.

Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з'явилися. Про причини своєї неявки суд не повідомили.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 4 ст. 196 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності представників сторін.

Згідно ст. 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, постанова суду -без змін з таких підстав.

Суд першої інстанції прийшов до висновку про задоволення позову.

З таким висновком суду колегія суддів погоджується, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 21 травня 2008 року Закрите акціонерне товариство «Укргаз-Енерго»звернулося до Енергетичної регіональної митниці із заявою від 21 травня 2008 року № 02-14/2-01673 про надання дозволу на подання тимчасової декларації на природний газ, який переміщується через митний кордон України трубопровідним транспортом, в якій просило надати дозвіл відповідно до статті 82 Митного кодексу України подати тимчасову декларацію на переміщення у червні 2008 року газу природного, код УКТЗЕД 2711210000 в обсязі 820 000 000 куб. м., фактурна вартість: 147 190 000 доларів США, митна вартість: 147 190 000 доларів США, що буде переміщений у червні 2008 року у митному режимі «імпорт», характер угоди 21, умови поставки БАР кордон РФ/Україна та/або кордон Білорусь/Україна, пункт поставки: ГВС Суджа, ГВС Сохранівка, ГВС Валуйки, ГВС Серебрянка, ГВС Прохорівка, ГВС Платово, ГВС Мозир, ГВС Кобрин, митниці на кордоні Луганська, Маріупольська, Сумська, Куп'янська, Житомирська, Волинська, вид транспорту: трубопровідний, місце доставки товару Україна, застосування заходів гарантування доставки відсутні в зв'язку з неможливістю надання до початку переміщення акта приймання-передачі газу перевізникам, акта приймання-передачі згідно із зовнішньоекономічним контрагентом, а також інших документів, необхідних для оформлення вантажно-митної декларації.

До заяви ЗАТ «Укргаз-Енерго»додано: копію контракту б/н від 2 лютого 2006 року, укладеного між ЗАТ «Укргаз-Енерго»та Компанією «ROSUKRENERGO»з Додатковими угодами 1 примірник на 21 аркушах; копію довідки про відсутність за межами України валютних цінностей та майна від 2 квітня 2008 року № 162 в 1 примірнику на 1 аркуші; копію облікової картки від 16 травня 2007 року № 12400/19/06/4689 в 1 примірнику на 4 аркушах.

Рішенням заступника начальника Енергетичної регіональної митниці від 21 травня 2008 року Брича В.М. відмовлено ЗАТ «Укргаз-Енерго»у випуску у вільний обіг товарів із застосуванням тимчасової декларації в зв'язку з недотриманням вимог пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2008 № 163 «Про реалізацію імпортованого природного газу на території України».

27 травня 2008 року ЗАТ «Укргаз-Енерго»повторно звернулося до Енергетичної регіональної митниці із заявою № 01-14/2-01694 про надання дозволу на подання тимчасової декларації на природний газ, який переміщується через митний кордон України трубопровідним транспортом.

Рішенням заступника начальника Енергетичної регіональної митниці від 28 травня 2008 року Брича В.М. відмовлено ЗАТ «Укргаз-Енерго»у випуску у вільний обіг товарів із застосуванням тимчасової декларації в зв'язку з недотриманням вимог пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2008 № 163 «Про реалізацію імпортованого природного газу на території України».

Як вбачається із Статуту ЗАТ «Укргаз-Енерго», основними цілями діяльності юридичної особи є видобування та постачання природного газу в обсягах, необхідних для забезпечення балансу природного газу України, а також інших енергоносіїв, здійснення господарської діяльності в інтересах акціонерів, а також вчинення у зв'язку з цим будь-яких правочинів та провадження господарських операцій, не заборонених законодавством

Предметом контракту купівлі-продажу природного газу в 2006-2010 роках, укладеного 2 лютого 2006 року між ЗАТ «Укргаз-Енерго»та Компанією «ROSUKRENERGO»є купівля-продаж природного газу туркменського та/або узбецького та/або казахстанського та/або російського походження.

Статтею 148 Митного кодексу України встановлено, що порядок та строки митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються трубопровідним транспортом, визначаються Кабінетом Міністрів України виходячи з особливостей їх переміщення через митний кордон України.

Відповідно до пункту 3 Порядку митного контролю та митного оформлення природного газу, що переміщується через митний кордон України трубопровідним транспортом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2003 року № 1958 (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), переміщення газу трубопровідним транспортом через митний кордон України здійснюється на підставі оформленої митним органом тимчасової декларації, періодичної митної декларації або зареєстрованої ним вантажної митної декларації.

Відповідно до пункту 11 Порядку митного контролю та митного оформлення природного газу, що переміщується через митний кордон України трубопровідним транспортом декларування газу здійснюється шляхом подання декларантом: вантажної митної декларації чи тимчасової декларації з наступним поданням вантажної митної декларації або періодичної митної декларації з наступним поданням вантажної митної декларації - у режимі імпорту. Періодична митна декларація застосовується у разі, коли газ імпортується в рамках міжнародних договорів України, якими встановлено звільнення від обкладення податками і зборами (обов'язковими платежами) при ввезенні газу в Україну, або коли імпортер відповідно до законодавства України має право видавати податковий вексель; вантажної митної декларації або періодичної митної декларації з наступним поданням вантажної митної декларації - у режимі експорту; вантажної митної декларації або періодичної митної декларації з наступним поданням вантажної митної декларації - у режимі транзиту.

Відповідно до пункту 2 Порядку митного контролю та митного оформлення природного газу, що перемішується через митний кордон України трубопровідним транспортом тимчасова декларація - це письмова заява за встановленою формою, яка подається митному органу особою, уповноваженою на декларування газу, що переміщується через митний кордон України, і містить відомості про обсяг газу, мету його переміщення, інші дані, потрібні для здійснення митного контролю, митного оформлення, митної статистики, на підставі якої газ пропускається через митний кордон України в спрощеному порядку для вільного обігу.

Під вільним обігом розуміється розпорядження без митного контролю товарами і предметами, пропущеними через митний кордон України (пункт 3 статті 1 Митного кодексу України).

Статтею 82 Митного кодексу України встановлено, що у випадку, якщо декларант з поважних причин, перелік яких визначається спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі митної справи, не може здійснити у повному обсязі декларування товарів і транспортних засобів, які ввозяться на митну територію України, безпосередньо під час переміщення їх через митний кордон України (крім товарів, які переміщуються транзитом через територію України), такі товари можуть бути випущені у вільний обіг у спрощеному порядку після подання митному органу тимчасової чи неповної декларації та під зобов'язання про подання митної декларації, заповненої у звичайному порядку не пізніше ніж через 30 днів з дня випуску товарів у вільний обіг.

Рішення про можливість випуску товарів у вільний обіг з наступним оформленням митних документів у повному обсязі приймається митним органом, виходячи з обставин переміщення таких товарів через митний кордон України, характеристики підприємства, установи, організації та за умови сплати належних податків і зборів у повному обсязі.

Таким чином, щодо декларування позивачем імпорту газу та з метою його поставки на територію України застосовуються правила щодо оформлення саме тимчасових декларацій, право позивача на застосування яких передбачено законодавством України.

Наказом Державної митної служби України №932 від 30.12.2003 року затверджений Порядок застосування тимчасової та неповної декларацій відповідно до митного режиму імпорту (при випуску у вільний обіг).

Згідно підпункту «а»пункту 2.1 Порядку застосування тимчасової та неповної декларацій відповідно до митного режиму імпорту (при випуску у вільний обіг), затвердженого наказом Державної митної служби України від 30 грудня 2003 року № 932 декларування товарів із застосуванням тимчасової декларації можливе виключно за бажанням декларанта, якщо товари переміщуються трубопровідним транспортом або лініями електропередачі.

Пунктом 3.1 Порядку встановлено, що рішення про митне оформлення товарів із застосуванням тимчасової чи неповної декларації приймається начальником або уповноваженою посадовою особою митного органу на підставі заяви підприємства.

Заява подається митному органу (у двох примірниках) разом з копіями документів, що підтверджують викладені в ній відомості, і реєструється митним органом або його підрозділом у день її надходження. Заява повинна бути розглянута протягом наступного робочого дня після дати реєстрації (пункт 3.2 Порядку).

Відповідно до пункту 3.4. Порядку рішення про митне оформлення товарів із застосуванням тимчасової чи неповної декларації оформлюється шляхом накладення на обох примірниках заяви резолюції «Випуск у вільний обіг товарів із застосуванням тимчасової/неповної декларації дозволено».

У разі прийняття рішення про відмову в митному оформленні товарів із застосуванням тимчасової чи неповної декларації на обох примірниках заяви накладається резолюція «У випуску у вільний обіг товарів із застосуванням тимчасової/неповної декларації відмовлено»із зазначенням причин відмови.

Відповідна резолюція скріплюється печаткою митного органу або особистою номерною печаткою посадової особи митного органу.

Таким чином, резолюції заступника начальника Енергетичної регіональної митниці Брича В.М. від 21 травня 2008 року та від 28 травня 2008 року на зворотному боці заяв позивача є формою рішення Енергетичної регіональної митниці про відмову позивачу в митному оформленні природного газу із застосуванням тимчасової декларації.

Відповідно до пункту 2.3 Порядку дозвіл на здійснення декларування із застосуванням тимчасової декларації надається суб'єкту господарської діяльності, що переміщує товари через митний кордон за умови, що цей суб'єкт відповідає таким характеристикам: є резидентом України; не має заборгованості зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), а також зі сплати штрафів за порушення митних правил; зовнішньоекономічна операція відповідає видам економічної діяльності суб'єкта господарювання.

Як вбачається з матеріалів справи, 21 травня 2008 року та 27 травня 2008 року ЗАТ «Укргаз-Енерго»звернулось до Енергетичної регіональної митниці із відповідними заявами та подало необхідні документи для отримання дозволу на подання тимчасової декларації на природний газ, який переміщується через митний кордон України трубопровідним транспортом.

Проте, позивачу відмовлено у випуску у вільний обіг товарів із застосуванням тимчасової декларації на підставі пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2008 № 163 «Про реалізацію імпортованого природного газу на території України» (який був чинний на час виникнення спірних правовідносин), яким зобов'язано державну митну службу проводити починаючи з 1 березня 2008 р. попереднє митне оформлення природного газу, який надходить в газотранспортну систему України для задоволення потреб споживачів України, виключно Національній акціонерній компанії «Нафтогаз України» за ціною 179,5 долара США за 1 тис. куб. метрів.

Разом з тим, пунктами 7-9 частини 92 Конституції України встановлено, що виключно законами визначаються, зокрема правові засади і гарантії підприємництва; правила конкуренції; засади зовнішньоекономічної діяльності, митної справи; правовий режим власності.

Статтею 3 Митного кодексу України визначено, що засади митної справи, у тому числі розміри податків і зборів та умови митного обкладення, перелік товарів, експорт, імпорт та транзит яких через територію України забороняється, визначаються виключно законами та цим Кодексом. Статтею 7 Митного кодексу України визначено, що законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, митного кодексу України, законів України та інших нормативно-правових актів з митної справи, виданих на основі та на виконання Конституції України, Митного кодексу України та законів України. Тобто з наведених норм вбачається, що підзаконний нормативний акт Кабінету Міністрів України може бути прийнятий тільки на виконання закону. Разом з тим, жодним законом України, в тому числі Законом України «Про нафту і газ», Законом України «Про Держаний бюджет України на 2008 рік»тощо не передбачалось обмежень щодо правил і процедур доступу імпортованого газу у вільний обіг на територію України.

Таким чином, колегія суддів не може прийняти до уваги посилання відповідача на пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію імпортованого газу на території України»від 5 березня 2008 року № 163, оскільки у випадку конкуренції норм між Законом та підзаконним нормативним актом, вищу юридичну силу має Закон України. А значить, в даному випадку, суб'єкт владних повноважень не повинен був керуватися підзаконним нормативним актом, який суперечить законам України.

Крім того, із матеріалів справи вбачається, що Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 10 лютого 2011 року № 2а-12624/10/2670 за позовом Закритого акціонерного товариства «Укргаз-Енерго»до Кабінету Міністрів України за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Державної митної служби України та Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України»про визнання незаконним та скасування пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2008 року № 163 «Про реалізацію імпортованого газу на території України», позов Закритого акціонерного товариства «Укргаз-Енерго»задоволено частково та визнано незаконним пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію імпортованого газу на території України» від 5 березня 2008 року № 163.

Рішення суду від 10 лютого 2011 року залишено без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2011 року.

Зазначеними рішеннями встановлено, що пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2008 року № 163 «Про реалізацію імпортованого газу на території України»не відповідає вимогам законодавчих актів, у тому числі щодо єдиного підходу до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності при здійсненні митних процедур, оскільки спірним актом HAK «Нафтогаз України»необґрунтовано поставлено у привілейоване становище по відношенню до інших імпортерів газу шляхом надання виключного права на застосування визначених законом митних процедур щодо оформлення тимчасових декларацій (попереднього митного оформлення) та, по суті, встановлено не передбачені законом обмеження щодо здійснення конкретних митних процедур та зовнішньоекономічної діяльності стосовно інших, ніж HAK «Нафтогаз України», суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, що обмежує права ЗАТ «Укргаз-Енерго» на застосування процедур оформлення тимчасових декларацій (попереднього митного оформлення) та свідчить про те, що Кабінет Міністрів України вийшов за межі повноважень, визначених правовими актами, та діяв ухвалюючи спірний акт, відповідно, протиправно.

За таких обставин, рішення Енергетичної регіональної митниці від 21 травня 2008 року та від 28 травня 2008 року про відмову ЗАТ «Укргаз-Енерго»в митному оформленні природного газу в обсязі 820 000 000 кубічних метрів, запланованого на переміщення в червні 2008 року, із застосуванням тимчасової декларації, є неправомірним.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правомірно задовольнив позовні вимоги позивача.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і апеляційним судом відхиляються.

Відповідно до ст. 200 КАС України - суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в справі, підтвердженими доказами, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то колегія суддів апеляційної інстанції підстав для його скасування не вбачає.

Керуючись ст.ст. 160, 197, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Київської регіональної митниці на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2012 року за позовом Закритого акціонерного товариства «Укргаз-Енерго»до Київської регіональної митниці про визнання протиправним та скасування рішень -залишити без задоволення , а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва -без змін .

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Губська О.А.

Судді: Парінов А.Б.

Беспалов О.О.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2012
Оприлюднено01.06.2012
Номер документу24353016
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —8/320(2а-5443/08)

Ухвала від 18.04.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні