Постанова
від 24.05.2012 по справі 5028/5/2/2012
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01601 м.Київ-1, пров. Рильський, 8 (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.05.2012 № 5028/5/2/2012

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Отрюха Б.В.

суддів: Михальської Ю.Б.

Тищенко А.І.

Представники сторін: не з'явились

розглянувши апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс» та Чернігівської міської ради

на рішення Господарського суду Чернігівської області від 06.03.2012

у справі № 5028/5/2/2012 (Романенко А.В.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс»

до Чернігівської міської ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління Держкомзему в місті Чернігові

про зобов'язання укласти договір оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 06.03.2012 у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс» до Чернігівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління Держкомзему в місті Чернігові про зобов'язання укласти договір оренди земельної ділянки відмовлено повністю.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс» звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просять скасувати рішення Господарського суду Чернігівської області від 06.03.2012, та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що рішення прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а висновки суду не ґрунтуються на зібраних у справі доказах.

Позивач стверджує, що судом першої інстанції не було враховано, що процедура замовлення, розповсюдження витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки не впливає на право особи на укладення договору оренди земельної ділянки.

Крім того, позивач не погоджується з висновком суду першої інстанції, що ознакою недійсності договору оренди земельної ділянки є зазначення сторонами такої умови як кадастровий номер у додатку до договору, а не в основному тексті, оскільки такий підхід є суто формальним.

Чернігівська міська рада 26.03.2012 подала апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Чернігівської області від 06.03.2012 по справі № 5028/5/2/2012 в якій просила оскаржуване рішення скасувати у зв'язку з невідповідністю висновків суду обставинам справи, у задоволенні позовних вимог відмовити.

Відповідач обґрунтовуючи свою апеляційну скаргу зазначає, що рішення прийнято з грубим порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню.

Відповідач вказує, що суд лише у випадку задоволення вимог щодо укладення договору мав право перейти в мотивувальній частині рішення до оцінки законодавства, що регулює відповідні правовідносини та встановлення відповідності чи невідповідності нормам законодавства тих чи інших оспорюваних положень договору.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 06.04.2012 апеляційну скаргу прийнято до провадження, розгляд справи призначено на 26.04.2012.

Представник відповідача 26.04.2012 у судовому засіданні подав додаткові пояснення до апеляційної скарги, в якому підтримав вимоги викладені в апеляційній скарзі відповідача, та заперечував проти обґрунтувань апеляційної скарги позивача.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 26.04.2012 розгляд справи відкладено, у зв'язку з неявкою представника третьої особи.

Представники сторін у судове засідання 24.05.2012 з'явились, про причини неявки суд не повідомили, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Враховуючи те, що у матеріалах справи містяться докази належного повідомлення учасників судового процесу про час і місце проведення судового засідання по розгляду апеляційних скарг, а саме повідомлення про вручення поштового відправлення представнику третьої особи, та розписка про повідомлення про час та місце розгляду справи позивача та відповідача, колегія суддів вважає можливим здійснити перевірку рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку за наявними матеріалами справи та без участі представників сторін.

Дослідивши доводи апеляційних скарг, перевіривши матеріали справи та проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, апеляційний господарський суд встановив наступне:

08.09.2005 між Товариством з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс» (орендар) та Чернігівською міською радою (орендодавець), на підставі п. 548 рішення Чернігівської міської ради від 08.09.2005, укладено договір б/н оренди земельної ділянки.

Відповідно до умов вказаного договору орендодавець надав, а орендар прийняв у стокове платне користування земельну ділянку в місті Чернігові для експлуатації нерухомого майна виробничого призначення по вул. Каштановій, 15 (в Олександрівці), загальною площею 2,4727га.

Додатковою угодою від 01.09.2008 до даного договору, сторони узгодили нову редакцію п.16 «Заключні положення» договору, якою передбачили, що договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації згідно чинного законодавства.

13.07.2009 між сторонами було укладено додаткову угод до договору оренди земельної ділянки від 08.09.2005 № 2676, відповідно до п. 23 рішення Чернігівської міської ради від 23.06.2009, яким позивачу затверджено проект відведення та змінено цільове призначення земельної ділянки площею 2,4727га по вул. Каштановій, 15 в Олександрівці, внесено зміни до пунктів 1.1., 4.1., 5.1. договору оренди.

В пункті 4.1. змінено розмір орендної плати, а в пунктах 1.1. та 5.1. вказано: «для будівництва житлової громадської забудови котеджного типу з об'єктами соціально-культурного та побутового призначення», замість: «для експлуатації нерухомого майна виробничого призначення». (Землі житлової та громадської забудови, коефіцієнт функціонального використання = 0,5 - поточне будівництво).

Згідно з додатковою угодою від 08.01.2009 до договору оренди земельної ділянки від 08.09.2005 № 2676, на підставі рішення Чернігівської міської ради від 12.12.2008, внесено зміни до договору оренди земельної ділянки в частині розміру орендної плати, а саме визначено, що орендна плата вноситься у грошовій формі в розмірі 3,0 відсотка нормативної грошової оцінки землі.

Пунктом 3.1. вказаного договору сторони погодили, що договір укладено на 5 років. Після закінчення строку його дії орендар має переважне право поновлення його на новий строк. Орендар повинен не пізніше, ніж за 90 календарних днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

28.12.2010 прийнято рішення Чернігівської міської ради «Про надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним та фізичним особам в межах м. Чернігова та надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою».

Відповідно до пункту 30 вказаного рішення у зв'язку із закінченням строку дії договору оренди земельної ділянки, міська рада вирішила передати Товариству з обмеженою відповідальністю Торговій компанії «Укральянс» земельну ділянку у короткострокову оренду, строком на 2 роки, площею 2,4727га по вул. Каштановій, 15 в Олександрівці, для будівництва житлової громадської забудови котеджного типу з об'єктами соціально-культурного та побутового призначення. (Землі житлової та громадської забудови, коефіцієнт функціонального використання = 2,5 -комерційне використання).

05.12.2011 Товариством з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс», на адресу Чернігівської міської ради, надіслано проект договору оренди земельної ділянки.

15.12.2011 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради на адресу позивача направило лист №6164 з додатками, в якому вказувалось, що договір оренди земельної ділянки на запропонованих позивачем умовах з наведених у листі підстав укласти неможливо, крім того, було подано протокол розбіжностей від 13.12.2011 до договору оренди № 2676 від 01.12.2011, в якому спірні пункти договору пропонувалось викласти в наступній редакції:

· п. 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 8 225 931,09грн (332,67грн за 1кв.м);

· п. 6. Договір укладено строком до 28.12.2012. Після закінчення строку дії договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 календарних днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію;

· п. 7. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4,0 відсотка нормативної грошової оцінки землі, що становить 329 037,24грн (13,3068грн за 1кв.м) на рік;

Решта пунктів договору - без зауважень.

Колегія суддів не приймає доводи апеляційних скарг з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 649 Цивільного кодексу України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.

Як вбачається з матеріалів справи, згідно копії витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки від 22.04.2011 за № 02-07/839, наданої управлінню земельних ресурсів Чернігівської міської ради позивачем, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 06.04.2011 визначена в розмірі 8 225 931,09грн (332,67грн за 1 кв.м).

Вказаний витяг видано управлінням Держкомзему у м. Чернігові, довідку склав Коптель І.Г., перевірив заступник начальника управління Держкомзему у м. Чернігові - прізвище невідоме. Копія містить надпис «копія вірна», підпис директора та відбиток печатки позивача - ТОВ ТК «Укральянс».

Позивачем, при складанні спірного проекту договору оренди, використано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який видано управлінням Держкомзему у м. Чернігові також 22.04.2011 за № 02-07/839 (довідку склав Коптель І.Г., перевірив заступник начальника управління Держкомзему у м. Чернігові І.М.Половий), за якою нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 06.04.2011 складає 1 645 087,31грн (66,53грн за 1 кв.м).

Працівниками Держкомзему було роз'яснено директору Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс», що відповідно до п.30 рішення Чернігівської міської ради від 28.12.2010 функціональним призначенням земельної ділянки є будівництво житлової громадської забудови котеджного типу з об'єктами соціально-культурного призначення, а при виготовленні попереднього витягу управлінням Держкомзему у м. Чернігові було помилково використано коефіцієнт 2,5 при розрахунку показника нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Зі слів директора, повторний витяг з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки у розмірі 1 645 087,31грн (66,53грн за 1 кв.м) ним також було подано управлінню земельних ресурсів Чернігівської міської ради.

Однак, жодних належних доказів на підтвердження подання повторного витягу з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки у розмірі 1 645 087,31грн (66,53 грн. за 1 кв.м) позивачем суду не надано.

Щодо строку дії договору, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що враховуючи норми ст.ст. 19, 20 Закону України «Про оренду землі», якими визначено, зокрема, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації, а право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також враховуючи п. 30 рішення від 28.12.2010 Чернігівської міської ради, в якому відповідач висловив своє волевиявлення щодо передачі Товариству з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс» земельної ділянки в короткострокову оренду строком на 2 роки, у протоколі розбіжностей відповідач вказує не строк, а термін, що суперечить рішенню самого відповідача від 28.12.2010

Стосовно п. 7 проекту договору оренди, Чернігівською міською радою запропоновано, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4,0 відсотка нормативної грошової оцінки землі, що становить 329 037,24грн (13,3068грн за 1кв.м) на рік.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до ч. 5 ст.16, п. 34 ч. 1 ст. 26, ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на землю.

Вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад.

У відповідності до ст.ст. 116, 124 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Нормами статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати для інших, крім земель сільськогосподарського призначення, категорій земель не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Як зазначено у ст.ст. 271.1, 274.1 Податкового кодексу України базою оподаткування земельним податком є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу (до останніх віднесено: земельні ділянки сільськогосподарських угідь (незалежно від місцезнаходження); земельні ділянки, надані на землях лісогосподарського призначення (незалежно від місцезнаходження); земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами; земельні ділянки, надані для підприємств промисловості, зайняті землями тимчасової консервації (деградовані землі).

Як вбачається з матеріалів справи, та правильно зазначено судом першої інстанції, земельна ділянка, яка є об'єктом оренди за спірним проектом договору, є комунальною власністю, розташована у межах населеного пункту, не відноситься до земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 Податкового кодексу.

З наведеного вбачається, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.

Однак, враховуючи, що пункт 30 рішення Чернігівської міської ради від 28.12.2010 (4 сесії 6 скликання) в частині встановленого коефіцієнту функціонального використання = 2,5 -комерційне використання, позивачем в установленому порядку не оскаржено, доказів скасування вказаного пункту рішення суду не надано, посилання позивача на невідповідність вказаної норми вимогам чинного законодавства колегією суддів не приймаються.

Крім того, згідно з нормами ст. 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, зокрема, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі» визначено вичерпний перелік істотних умов договору оренди землі, якими є:

- об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);

- строк дії договору оренди;

- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату;

- умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду;

- умови збереження стану об'єкта оренди;

- умови і строки передачі земельної ділянки орендарю;

- умови повернення земельної ділянки орендодавцеві;

- існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки;

- визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини;

- відповідальність сторін;

- умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених зазначеною вище статтею, є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

У відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 18.08.2010 №749 «Про затвердження Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номера земельній ділянці», кадастровим номером земельної ділянки є індивідуальний цифровий код (номер) земельної ділянки, що не повторюється на всій території України, присвоюється земельній ділянці під час проведення її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування такої ділянки.

Нормами Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 закріплено, що державною реєстрацією земельної ділянки є внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера. Кадастровий номер земельної ділянки - це унікальний номер, який ніколи не повторюється і може бути привласнений тільки одній земельній ділянці.

Кадастровий номер земельної ділянки присвоюється при формуванні земельної ділянки; включає послідовне визначення номерів адміністративно-територіальних утворень, кадастрових зон та територій сільських (селищних) рад за межами населених пунктів, кадастрових кварталів у містах і селищах, а також номерів земельних ділянок.

При переході прав на земельну ділянку до нового власника або при зміні переліку прав відносно земельної ділянки номер ділянки не змінюється. При відокремленні частини земельної ділянки, об'єднанні земельних ділянок або інших операціях, пов'язаних зі зміною розмірів і меж земельних ділянок, новим земельним ділянкам після їх формування присвоюються нові кадастрові номери.

З матеріалів справи вбачається, що між Товариством з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс» та Чернігівською міською радою 08.09.2005 було укладено договір оренди земельної ділянки №2676, за умовами якого, Чернігівська міська рада (орендодавець) надала, а Товариство з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс» (орендар) прийняло в стокове платне користування (строком на 5 років) земельну ділянку в місті Чернігові по вул. Каштановій, 15 в Олександрівці, загальною площею 2,4727га, кадастровий номер якої 7410100000:02:054:0005.

В свою чергу, в порушення вимог ст.15 Закону України «Про оренду землі», у надісланому Чернігівській міській раді проекті договору оренди від 01.12.2011 №2676, який є предметом даного спору, Товариством з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс» не дотримано вимог законодавства, щодо наявності всіх істотних умов договору оренди землі, а саме не зазначено кадастрового номеру земельної ділянки, що унеможливлює її ідентифікацію. Натомість, доданий позивачем до проекту договору оренди №2676 від 01.12.2011 додаток №1 (опис меж земельної ділянки із вказаним кадастровим номером) не може рахуватися судом як належний доказ дотримання позивачем істотних умов договору оренди землі, оскільки відповідно до частини четвертої даної статті Закону України «Про оренду землі», кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів є невід'ємною частиною договору оренди землі.

Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції правомірно відмовлено в задоволенні позову, а підстави на яких ґрунтується оскаржуване рішення відповідають обставинам справи та встановленим фактичним даним.

Оцінюючи вищенаведені обставини, колегія приходить до висновку, що рішення Господарського суду Чернігівської області обґрунтоване, відповідає обставинам справи і чинному законодавству, а отже, підстав для його скасування не вбачається, у зв'язку з чим апеляційні скарги не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова компанія «Укральянс» та Чернігівської міської ради на рішення Господарського суду Чернігівської області від 06.03.2012 у справі № 5028/5/2/2012 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Чернігівської області від 06.03.2012 у справі № 5028/5/2/2012 залишити без змін.

Матеріали справи № 5028/5/2/2012 повернути до Господарського суду Чернігівської області.

Головуючий суддя Отрюх Б.В.

Судді Михальська Ю.Б.

Тищенко А.І.

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.05.2012
Оприлюднено08.06.2012
Номер документу24487934
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5028/5/2/2012

Постанова від 24.05.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Отрюх Б.В.

Постанова від 24.05.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Отрюх Б.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні