Постанова
від 15.05.2012 по справі 2а/2370/1203/2012
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2012 року Справа № 2а/2370/1203/2012

14 год. 00 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Чубар Т.М.,

при секретарі - Гоменюк О.Ю.,

за участю позивача Нечаєнка О.О.,

представника позивача арбітражного керуючого Нечаєнка Олега Олександровича ОСОБА_4. -згідно договору від 01.12.2010р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом арбітражного керуючого Нечаєнка Олега Олександровича до Головного управління юстиції у Черкаській області про визнання протиправним та скасування розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернувся арбітражний керуючий Нечаєнко Олег Олександрович, в якому просить визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління юстиції у Черкаській області № 1 від 20.03.2012р. про усунення порушень Ліцензійних умов в частині усунення порушення п. 4.6 Ліцензійних умов, а саме зобов'язання подавати фінансову та статистичну звітність.

В судовому засіданні позивач та представник позивача підтримали заявлений адміністративний позов, обґрунтовуючи його тим, що, по-перше, Ліцензійні умови провадження господарської діяльності арбітражних керуючих не встановлюють прямого обов'язку арбітражного керуючого під час виконання повноважень ліквідатора організовувати здачу підприємством-банкрутом фінансової та статистичної звітності; по-друге, питання щодо неподання відкритим акціонерним товариством «Агротехніка»звітності вирішувалось в судовому порядку, де під час розгляду адміністративної справи, Полтавський окружний адміністративний суд прийшов до висновку, який виклав у постанові від 16.06.2011р. у справі № 2а-1670/3337/11 за позовом відкритого акціонерного товариства «Агротехніка»до Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області про скасування податкового повідомлення-рішення, що з моменту визнання відкритого акціонерного товариства «Агротехніка»банкрутом та припинення підприємницької діяльності підприємства у позивача припиняється обов'язок щодо подачі звітності до податкового органу, оскільки такий обов'язок передбачений лише для діючих підприємств, які здійснюють діяльність, спрямовану на отримання прибутку; і, по-третє, позивач зауважує, що з моменту призначення його ліквідатором комітетом кредиторів введено заборону на продаж майна банкрута та відмовлено у створенні фонду витрат на проведення ліквідаційної процедури, в тому числі пов'язаних з підготовкою та поданням фінансової і статистичної звітності.

Представник відповідача належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду в судове засідання не з'явився, на адресу суду направив заперечення проти адміністративного позову, мотивоване тим, що відповідно до положень Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»з дня призначення ліквідатора припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління та розпорядження майном, та з цього часу ліквідатор виконує повноваження керівника (органів управління) боржника. Відповідний обов'язок виконання ліквідатором повноважень керівника боржника (банкрута) міститься також в п. 4.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності арбітражних керуючих, невиконання якого і покладено в основу оскаржуваного в судовому порядку розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов. Так, ч. 2 статті 18 Закону України «Про державну статистику»передбачено, що респонденти зобов'язані безкоштовно в повному обсязі за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, у визначені строки подавати органам державної статистики достовірну інформацію, у тому числі з обмеженим доступом, і дані бухгалтерського обліку. Склад, обсяги та методологія розрахунків показників, адреси і строки подання статистичної інформації, зазначені у звітно-статистичній документації, є обов'язковими для всіх респондентів і не можуть бути змінені без відповідного дозволу органів державної статистики. Відповідно ж до ч. 1 статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»бухгалтерський облік на підприємстві ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації. У зв'язку з чим підприємство зобов'язано вести податковий та бухгалтерський облік, подавати фінансову звітність до виключення останнього з Єдиного державного реєстру. Окрім того, представник відповідача зазначає, що постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2011р. постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.06.2011р. у справі № 2а-1670/3337/11 за позовом відкритого акціонерного товариства «Агротехніка»до Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області, Державної податкової адміністрації в Полтавській області про скасування податкового повідомлення-рішення та рішення про результати розгляду скарги, на яку посилається позивач в обґрунтування позовних вимог, скасовано, прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.

Заслухавши пояснення і доводи позивача та представника позивача, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 20 березня 2012 року Головним управлінням юстиції у Черкаській області за результатами позапланової перевірки арбітражного керуючого Нечаєнка Олега Олександровича з питань дотримання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) під час виконання повноважень ліквідатора відкритого акціонерного товариства «Агротехніка», реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1, ліцензія НОМЕР_2, видана Державним департаментом з питань банкрутства 14.04.2011р., згідно з актом перевірки № 12 від 13.03.2012р., проведеної комісією Головного управління юстиції у Черкаській області, було виявлено порушення додержання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), затверджених наказом Міністерства юстиції України № 3176/5 від 14.10.2011р., зокрема п. 4.6 Ліцензійних умов в частині неподання фінансової та статистичної звітності.

На усунення означених порушень арбітражним керуючим Нечаєнком О.О. надано копію постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 16.06.2011р. по справі № 2а-1670/3337/11 за позовом відкритого акціонерного товариства «Агротехніка»до Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області, Державної податкової адміністрації в Полтавській області про скасування податкового повідомлення-рішення та рішення про результати розгляду скарги, яка не стосується даного питання та не може бути прийнята до уваги. Також до Великобагачанського районного управління статистики 16.03.2012р. арбітражним керуючим направлено листа про те, що статистична звітність по відкритому акціонерному товариству «Агротехніка»подаватися не буде у зв'язку з тим, що підприємство являється банкрутом. Тобто, підтверджуючих документів щодо усунення порушень п. 4.6 Ліцензійних умов в частині подання фінансової та статистичної звітності арбітражним керуючим не надано.

Враховуючи вищезазначене, вирішено у термін до 20 квітня 2012 року усунути порушення п. 4.6 Ліцензійних умов та подати в цей самий термін у письмовій формі інформацію про їх усунення з наданням завірених копій документів, що підтверджують усунення порушень.

Позивач не погоджується з розпорядженням Головного управління юстиції у Черкаській області № 1 від 20.03.2012р. про усунення порушень Ліцензійних умов в частині зобов'язання подавати фінансову та статистичну звітність ліквідованого підприємства, посилаючись на відсутність в останнього відповідних повноважень.

Вирішуючи даний спір, з огляду на аргументацію позивача, суд враховує, що відповідно до п. 4.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), затверджених наказом Міністерства юстиції України № 3176/5 від 14.10.2011р., при здійсненні повноважень (виконанні обов'язків, функцій тощо) керівника боржника (банкрута) керуючий санацією, ліквідатор, а у разі покладання господарським судом відповідних повноважень - розпорядник майна зобов'язаний виконувати повноваження керівника згідно із законодавством.

За змістом статті 19 Господарського кодексу України усі суб'єкти господарювання, відокремлені підрозділи юридичних осіб, виділені на окремий баланс, зобов'язані вести первинний (оперативний) облік результатів своєї роботи, складати та подавати відповідно до вимог закону статистичну інформацію та інші дані, визначені законом, а також вести (крім громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які провадять господарську діяльність і зареєстровані відповідно до закону як підприємці) бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно із законодавством.

Так, згідно статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»№ 996-XIV від 16.07.1999р. бухгалтерський облік на підприємстві ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації. Питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів. Саме на керівника покладено обов'язок підписання фінансової звітності, що складається на основі даних бухгалтерського обліку підприємства.

Оскільки відповідно до статті 23 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»№ 2343-XII від 14.05.1992р. з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, якщо цього не було зроблено раніше, керівник банкрута звільняється з роботи у зв'язку з банкрутством підприємства, про що робиться запис у його трудовій книжці, а також припиняються повноваження власника (власників) майна банкрута, якщо цього не було зроблено раніше, а повноваження керівника (органів управління) банкрута виконує з дня свого призначення ліквідатор, саме на останнього покладено обов'язок подачі статистичної інформації та фінансової звітності згідно із законодавством.

Як вбачається зі змісту наданої позивачем постанови Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 25.06.2010р. у справі № 7/106 господарським судом Полтавської області постановою від 12.06.2008р. визнано банкрутом відкрите акціонерне товариство «Агротехніка», відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатором арбітражного керуючого ОСОБА_3 Тією ж постановою апеляційної інстанції, в свою чергу, за клопотанням кредитора припинено повноваження попереднього ліквідатора відкритого акціонерного товариства «Агротехніка» та призначено ліквідатором відкритого акціонерного товариства «Агротехніка»арбітражного керуючого Нечаєнка О.О. (ліцензія Міністерства економіки України НОМЕР_3 від 21.03.2006р.).

В той же час, як зазначає позивач, виконання останнім обов'язків ліквідатора відкритого акціонерного товариства «Агротехніка»враховуючи перебування товариства в ліквідаційній процедурі не покладає на нього обов'язку подачі статистичної інформації та фінансової звітності згідно із законодавством.

При цьому позивач посилається на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.06.2011р. в адміністративній справі № 2а-1670/3337/11, згідно якої визнано протиправними та скасовано податкове повідомлення-рішення Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Черкаської області № 0000021510/0 від 18.01.2011р. та рішення Державної податкової адміністрації в Полтавській області про результати розгляду скарги № 781/10/25-016 від 04.04.2011р. В мотивувальній частині даної постанови, на що звертає увагу позивач, зазначено, що з моменту визнання відкритого акціонерного товариства «Агротехніка»банкрутом та припинення підприємницької діяльності підприємства у останнього припиняється обов'язок щодо подачі звітності до податкового органу, оскільки такий обов'язок передбачений лише для діючих підприємств, які здійснюють діяльність, спрямовану на отримання прибутку.

Разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити, що згідно ч. 1 статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»№ 996-XIV від 16.07.1999р. бухгалтерський облік на підприємстві, як зазначалось вище, ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації .

Відповідно до статті 18 Закону України «Про державну статистику»№ 2614-XII від 17.09.1992р. респонденти зобов'язані безкоштовно (за винятком проведення окремих вибіркових обстежень фізичних осіб або сукупностей таких осіб, за участь у яких респонденти отримують грошову компенсацію за витрату часу) в повному обсязі за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, у визначені строки подавати органам державної статистики достовірну інформацію, у тому числі з обмеженим доступом, і дані бухгалтерського обліку. Склад, обсяги та методологія розрахунків показників, адреси і строки подання статистичної інформації, зазначені у звітно-статистичній документації, є обов'язковими для всіх респондентів і не можуть бути змінені без відповідного дозволу органів державної статистики.

Отже, введення ліквідаційної процедури юридичної особи не знімає обов'язку подачі статистичної інформації, навіть за умови подачі звітів з нульовими показниками.

Більше того, згідно п. 1.3 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України № 286 від 28.09.2005р., що розроблена відповідно до Закону України «Про державну статистику»з урахуванням міжнародних рекомендацій у системі статистики зайнятості та оплати праці, у разі ліквідації юридична особа складає форми державних статистичних спостережень з праці за період своєї діяльності у звітному році до моменту внесення запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Тобто введення ліквідації покладає на юридичну особу також обов'язок подачі форми державних статистичних спостережень з праці за період своєї діяльності у звітному році.

Що стосується податкової звітності, слід зазначити, що стаття 15 Податкового кодексу України визначає платниками податків фізичних осіб (резидентів і нерезидентів України), юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Статтею 16 Податкового кодексу України передбачено обов'язок платника податків подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до п. 7 статті 59 Господарського кодексу України суб'єкт господарювання вважається ліквідованим з дня внесення до державного реєстру запису про припинення його діяльності.

При цьому під ліквідацією платника податків з метою оподаткування розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або зупинення державної реєстрації фізичної особи - підприємця, внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.

Порядок обліку платників податків і зборів затверджений Наказом Міністерства фінансів України № 1588 від 09.12.2011р.

Згідно п. 11.1 Розділу ХІ «Порядок зняття з обліку платників податків в органах державної податкової служби»означеного Порядку у зв'язку з припиненням платника податків органи державної податкової служби розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання, зокрема судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків тощо.

Так, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, органом державної податкової служби приймається рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.

Після проведеної документальної позапланової перевірки платника податків та його відокремлених підрозділів та спливу законодавчо встановлених строків сплати узгоджених грошових зобов'язань такого платника податків та його відокремлених підрозділів, у разі відсутності заперечень органу державної податкової служби щодо здійснення державної реєстрації припинення платника податків, та встановлення факту відсутності заборгованості платника податків та його відокремлених підрозділів перед бюджетом щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють органи державної податкової служби, орган державної податкової служби складає довідку про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів за ф. № 22-ОПП, яка направляється відповідальній особі платника податків за його поштовою адресою.

Підставою для зняття з обліку в органах державної податкової служби платників податків, державна реєстрація припинення яких здійснюється згідно з Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»№ 755-IV від 15.05.2003р., є надходження від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи із зазначенням номера та дати внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру. Дата зняття з обліку відповідає даті закриття останньої картки особових рахунків платника податків або даті отримання повідомлення державного реєстратора про проведення державної реєстрації припинення платника податків у разі, якщо на момент отримання такого повідомлення були закриті всі картки особових рахунків такого платника податків.

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 15 травня 2012 року відкрите акціонерне товариство «Агротехніка», ідентифікаційний код 03755762, не виключено з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та знаходиться в стані припинення підприємницької діяльності.

Отже, порушення справи про банкрутство суб'єкта підприємницької діяльності не змінює його статусу платника податків, якщо він є таким відповідно до закону. Так само факт порушення справи про банкрутство суб'єкта підприємницької діяльності - платника податків не позбавляє відповідний податковий орган статусу контролюючого органу стосовно податків і зборів (обов'язкових платежів), які справляються до бюджетів та державних цільових фондів цим платником податків. Відповідної правової позиції дотримується Верховний Суд України, зокрема в своїй постанові від 05.04.2005р. у справі № 4/110 про банкрутство Миколаївської ТЕЦ.

Таким чином, під час проведення ліквідації підприємства ведення бухгалтерського та податкового обліку на цьому підприємстві здійснюється в загальному порядку. Як наслідок, до моменту зняття з обліку юридичної особи як платника податків, зборів, обов'язкових платежів ліквідатор зобов'язаний здійснювати розрахунок зобов'язань щодо таких податків, зборів, обов'язкових платежів, сплачувати їх і подавати відповідну звітність.

Окрім того, як вбачається з доданої до заперечення проти адміністративного позову постанови Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2011р. постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.06.2011р. у справі № 2а-1670/3337/11 за позовом відкритого акціонерного товариства «Агротехніка»до Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області, Державної податкової адміністрації в Полтавській області про скасування податкового повідомлення-рішення та рішення про результати розгляду скарги, на яку посилається позивач в обґрунтування позовних вимог, скасовано, прийнято нову постанову, якою в задоволенні позові відмовлено. Як зазначає, суд апеляційної інстанції, ліквідацією платника податків з метою оподаткування є його ліквідація як юридичної особи, унаслідок якої відбувається закриття її рахунків та/або втрата статусу як платника податків відповідно до законодавства. Згідно п. 5 статті 91 Господарського кодексу України ліквідація господарського товариства вважається завершеною, а товариство таким, що припинило свою діяльність, з дня внесення запису про його ліквідацію до державного реєстру. Оскільки станом на 05.05.2011р. відкрите акціонерне товариство «Агротехніка»знаходиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, останнє не втратило статусу платника податків, а отже зобов'язано подавати до державних податкових органів та інших державних органів відповідно до законів декларації, бухгалтерську звітність та інші документи та відомості, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів).

За таких обставин суд не знаходить підстав для задоволення адміністративного позову.

На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Т.М. Чубар

Повний текст постанови виготовлений 21 травня 2012 року.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2012
Оприлюднено11.06.2012
Номер документу24495822
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2370/1203/2012

Ухвала від 15.05.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Ухвала від 25.04.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Постанова від 15.05.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Ухвала від 17.04.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні