Рішення
від 22.05.2012 по справі 5009/1356/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 17/31/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.05.12 Справа № 5009/1356/12

м. Запоріжжя

\

за позовною заявою: Приазовської районної державної адміністрації, 72401, Запорізька область, Приазовський район, смт Приазовське, вул. Леніна, 31

до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" (правонаступник колективного сільськогосподарського підприємства "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря"), 72441, Запорізька область, Приазовський район, с. Надєждіно, вул. Шкільна, 6

третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: товариство з обмеженою відповідальністю "Юрокейп Юкрейн І", 72440, Запорізька область, Приазовський район, с. Гірсівка, вул. Леніна, 50

третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Надеждинська сільська рада, 72443, Запорізька область, Приазовський район, с. Надеждино, вул. Шкільна, 3

третя особа-3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: відділ державного комітету із земельних ресурсів у Приазовському районі Запорізької області, 72401, Запорізька область, смт Приазовське, вул. Пушкіна, 7

третя особа-4, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Приазовська районна рада Запорізької області, 72400, Запорізька область, Приазовський район, вул. Леніна, буд. 31

про припинення права колективної власності, скасування державного акту на право колективної власності на земельну ділянку та визнання земельної ділянки землями державної власності, що перебувають у запасі

суддя Корсун В.Л.

Представники сторін:

від позивача: ОСОБА_1, довіреність від 06.03.12 № 01-34/0780

від відповідача: директор Головенко С.В., паспорт НОМЕР_1

від третьої особи 1: ОСОБА_3, довіреність від 24.04.12

ОСОБА_4, довіреність від 24.04.12 б/н

від третьої особи 2: Надеждинський сільський голова Вєльчев С.Ф. паспорт НОМЕР_2

від третьої особи 3: Недвига А.О., наказ від 26.09.11 № 47/08-14 кт

від третьої особи 4: ОСОБА_7, довіреність від 30.12.10 № 534/01-38

СУТЬ СПОРУ:

11.04.12 до господарського суду Запорізької області звернулась Приазовська районна державна адміністрації (далі Приазовська РДА) з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" (надалі ТОВ "Зоря") про:

- припинення права колективної власності колективного сільськогосподарського підприємства "Зоря" в особі правонаступника - товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" на земельну ділянку загальною площею 252,7 га з цільовим призначенням - для сільськогосподарського виробництва з 28.02.2001 року;

- скасування державного акту на право колективної власності на земельну ділянку колективного сільськогосподарського підприємства "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" серії ЗП № 00325 від 08.05.96 виданий згідно з рішенням Приазовської районної ради народних депутатів № 203-р від 04.12.95 та про

- визнання земельної ділянки площею 252,7 га з цільовим призначенням "для сільськогосподарського виробництва", що була передана у колективну власність колективному сільськогосподарському підприємству "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" на підставі державного акту на право колективної власності серії ЗП № 00325 від 08.05.96, виданого згідно із рішенням Приазовської районної ради народних депутатів № 203-р від 04.12.95, землями державної власності, що перебувають у запасі на території Надеждинської сільської ради.

У відповідності до ст. 2 1 ГПК України, 11.04.12 автоматизованою системою документообігу господарського суду здійснено розподіл справ між суддями та визначено вищевказану позовну заяву до розгляду судді Корсуну В.Л.

Ухвалою від 11.04.12 судом порушено провадження у справі № 5009/1356/12 та присвоєно вищевказаній справі номер провадження 17/31/12. Цією ж ухвалою судом залучено до участі в справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, у т.ч.:

- третю особу 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - товариство з обмеженою відповідальністю "Юрокейп Юкрейн І" (ТОВ "Юрокейп Юкрейн І"),

- третю особу 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Надеждинську сільську раду Приазовського району Запорізької області,

- третю особу 3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - відділ державного комітету із земельних ресурсів у Приазовському районі Запорізької області,

- третю особу 4, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Приазовську районну раду Запорізької області.

У сторін та третіх осіб витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи по суті, судове засідання призначено на 25.04.12.

У зв'язку з неявкою в судове засідання 25.04.12 представників третьої особи 3 (вимоги ухвали про порушення провадження у цій справі у повному обсязі не виконав, надав пояснення від 24.04.12 № 0307/02-08 за підписом заступника начальника відділу Держкомзему у Приазовському районі Запорізької області Недвиги А.О. в яких останній просить суд справу розглянути за відсутності представника третьої особи 3 так як не має можливості направити свого представника в судове засідання через велику завантаженість в роботі та обмежений штат працівників) та третьої особи 4 (вимоги ухвали у цій справі від 11.04.12 не виконав надавши лише лист від 24.04.12 № 121/01-38 за підписом голови Приазовської районної ради Шершнєва В.П. в якому зазначено, що рада підтримує позовні вимоги та просить суд розглянути справу без присутності представника третьої особи 4. При цьому, в порушення вимог чинного ГПК України Приазовською райрадою не надано суду ні оригіналу, ні належним чином засвідченої копії рішення Приазовської районної ради від 04.12.95 № 203-р, на підставі якого був виданий оспорюваний у цій справі державний акт на право колективної власності на землю, а також документів, на підставі яких таке рішення (чи розпорядження) приймалось), суд розгляд справи відклав на 15.05.12.

Крім того, з метою прийняття законного і обґрунтованого рішення у справі по суті спору суд ухвалою від 25.04.12, на підставі ст. 30 ГПК України, визнав обов'язковою явку в судове засідання призначене на 10 год. 00 хв. 15.05.12:

- заступника начальника відділу Держкомзему у Приазовському районі Запорізької області Недвигу А.О. як керівника контролюючого органу з питань додержання вимог земельного законодавства для надання пояснень (у т.ч. письмових) стосовно вимог позивача вказаних у прохальній частині його позовної заяви у цій справі, а саме: припинити право колективної власності КСП "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" …; скасувати державний акт на право колективної власності на земельну ділянку КСП "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" …, а також прохання визнати земельну ділянку площею 252, 7 га із цільовим призначенням "для сільськогосподарського виробництва", що була передана у колективну власність КСП "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" на підставі державного акту від 08.05.96 землями державної власності, що перебувають на території Надеждинської сільської ради;

- голову Приазовської районної ради Шершнєва В.П. для надання пояснень (у т.ч. письмових) з приводу питань, наведених вище, які виникли в ході розгляду цієї справи, оскільки вказаний керівник ради не забезпечив належний контроль з виконання вимог ухвали суду у цій справі від 11.04.12 внаслідок чого уповноважений представник районної ради в судове засідання у цій справі призначене на 25.04.12 взагалі не з'явився, вимоги ухвали суду скеровані до цієї районної ради не виконав, не надав суду рішення (розпорядження) Приазовської районної ради від 04.12.95 № 203-р та ін. витребуваних ухвалою суду документів.

В судовому засіданні 15.05.12 оголошувалась перерва до 22.05.12.

В судовому засіданні 22.05.12 судом було прийнято до розгляду клопотання позивача (без номеру від 22.05.12), проти якого не заперечили представники відповідача та третіх осіб 1-4, про відмову від позовних вимог в частині п. 3 прохальної частини позовної заяви у цій справі щодо визнання земельної ділянки площею 252,7 га з цільовим призначенням "для сільськогосподарського виробництва", що була передана у колективну власність колективному сільськогосподарському підприємству "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Заря" на підставі державного акту на право колективної власності серії ЗП № 00325 від 08.05.96, виданого згідно із рішенням Приазовської районної ради народних депутатів № 203-р від 04.12.95, землями державної власності, що перебувають у запасі на території Надеждинської сільської ради. Також у вказаному клопотанні представник позивача зазначив, що наслідки відмови від частини позовних вимог у цій справі позивачу відомі і зрозумілі.

Розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.

У засіданні суду 22.05.12, на підставі ст. ст. 82 1 , 85 Господарського процесуального кодексу України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Сторонам та третім особам повідомлено про час виготовлення повного рішення.

Позивач підтримав заявлені вимоги у повному обсязі з підстав викладених у позовній заяві, пояснював наступне. Згідно з державним актом на право колективної власності на земельну ділянку серії ЗП № 00325 від 08.05.96, виданим за рішенням Приазовської райради №203-р від 04.12.95, колективне сільськогосподарське підприємство "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" (КСП "СПО "Зоря") є власником земельної ділянки загальною площею 4 606,4 га з цільовим призначенням "для сільськогосподарського виробництва". Загальна земельна ділянка була передана у колективну власність КСП "СПО "Зоря" на підставі матеріалів щодо передачі земель у колективну власність сільськогосподарському пайовому об'єднанню "Зоря" Приазовського району Запорізької області, складених Запорізькою філією Інституту землеустрою Української ААН від 1995 р. ("Технічна Документація"). Відповідно до матеріалів Технічної Документації, площа загальної земельної ділянки, що була передана у колективну власність КСП СПО "Зоря", складала 4 606,4 га, в т.ч.: 4 340,7 га - сільгоспугіддя, з них: рілля - 4 130,6 га, багаторічні насадження - 58,0 га, пасовища - 152,1 га; 13 га - землі в населених пунктах під суспільними будівлями та дворами; 252,7 га - землі загального користування (суспільні побудови та дороги, ферми, полезахисні лісосмуги, польові дороги, тощо). КСП "СПО "Зоря" було перетворено у товариство з обмеженою відповідальністю "Зоря" (ТОВ "Зоря") на підставі рішення загальних зборів учасників КСП "СПО "Зоря" від 18.02.00. ТОВ "Зоря" є правонаступником КСП "СПО "Зоря" на підставі Протоколу № 2. Приводом до зазначеної реорганізації (перетворення) став Указ Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки" № 1529/99 від 3 грудня 1999 р. Згідно із ч. 6 ст. 31 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", при перетворенні одного підприємства в інше до підприємства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права і обов'язки колишнього підприємства. У відповідності до ч. 6 ст. 31 ЗУ "Про КСП" та п. 1.1 Статуту Відповідача, він є правонаступником майнових прав та обов'язків КСП СПО "Зоря". Оскільки припинення КСП СПО "Зоря" не було юридичною підставою для припинення права колективної власності на землю відповідно до Земельного кодексу УРСР № 561-XII від 18.12.90, що був чинний на час припинення КСП СПО "Зоря", позивач вважає, що Загальна Земельна Ділянка залишилася в колективному володінні КСП СПО "Зоря" в особі його правонаступника ТОВ "Зоря". Акт є чинним і станом на час подання вказаного позову до суду формально підтверджує право колективної власності на Загальну Земельну Ділянку юридичної особи, яка була припинена.

Процес розпаювання Загальної Земельної Ділянки почався у 1996 році на підставі ст. 5 ЗК УРСР та у відповідності до статуту КСП СПО "Зоря" у зв'язку з виходом членів з колишнього КСП СПО "Зоря" та отриманням ними майнових часток (паїв), у т.ч. земельних ділянок в натурі. Відповідно до ст. 5 ЗК УРСР, кожний член КСП, у разі виходу з нього, має право одержати свою частку землі в натурі (на місцевості), яка визначається в порядку, передбаченому ч.ч. 6 і 7 ст. 6 ЗК УРСР. У лютому 2001 р. відбулось остаточне розпаювання у відповідності до Технічної документації по складанню Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) колишнього КСП СПО "Зоря" Приазовського району, затвердженої розпорядженням голови Приазовської районної ради № 194 від 01.10.01. Схема поділу складалась на основі та з урахуванням матеріалів Технічної Документації. Відповідно до Схеми поділу, після реорганізації (перетворення) КСП СПО "Зоря" частина Загальної Земельної Ділянки загальною площею 2 950,9 га була розподілена наступним чином:

(і) 2 740,8 га орної землі (ріллі) Загальної Земельної Ділянки, були поділені на 233 частки (паї) між учасниками КСП СПО "Зоря" для подальшого оформлення прав власності на земельні ділянки. При цьому, середній розмір паю складав 11,77 га.;

(іі) 210,1 га склали багаторічні насадження площею 58,0 га та 130,6 га громадських пасовищ для випасання худоби. Також 21,5 га використовувалось для сіножаті. Ці земельні ділянки були залишені без поділу на земельні частки (паї) в приватній спільній частковій власності співвласників колишнього КСП СПО "Зоря". Решта Загальної Земельної Ділянки загальною площею 1 655,5 га не була відображена у Схемі поділу, а саме: (і) землі площею 1 389,8 га, що були розпайовані між 118 членами колишнього КСП СПО "Зоря", які вийшли зі складу КСП СПО "Зоря" протягом 1996 - 2001 років, не були відображені у вищезгаданій Схемі поділу, у зв'язку з тим, що з 1996 по 2001 роки ці землі були передані членам КСП СПО "Зоря", які виходили із КСП СПО "Зоря". Такі рішення приймались загальними зборами членів КСП СПО "Зоря" на підставі відповідних заяв осіб-учасників КСП СПО "Зоря". (іі) - 252,7 га земель загального користування не враховувались при розподілі земель, оскільки відповідно до Технічної Документації, землі загального користування не підлягали поділу. (ііі) 13 га земель під суспільними будівлями та дворами у межах с. Надеждине, розпорядником яких є Надеждинська сільська рада. Усього за період з 1996 по 2001 роки було розпайовано 4 130,6 га площі Загальної Земельної Ділянки на 351 частку (пай), як це позначено на карті - схемі розпаювання земель КСП СПО "Зоря". Таким чином, внаслідок розпаювання статус Спірної Земельної Ділянки, площею 265,7 га земель загального користування, що не підлягали розподілу, 13 га із яких знаходились в межах населеного пункту, а 252,7 га - за межами населеного пункту із загальної площі 4 606,4 га земель КСП СПО "Зоря" не був встановлений. Пункт 9 розпорядження про Затвердження Схеми Поділу містить припис щодо внесення відповідних змін до Акту. Розпорядження про Затвердження Схеми Поділу було затверджено 27.12.01 рішенням Приазовської районної ради № 225, але відповідних змін до Акту внесено так і не було. Позивач вважає, що: Загальна Земельна Ділянка, що знаходилась у колективній власності КСП СПО "Зоря", вже не існує в межах, що були закріплені Актом, оскільки була частково розділена між членами колишнього КСП СПО "Зоря", та передана у приватну власність. Решта частина Загальної Земельної ділянки залишилась у спільній частковій власності, а решта земель загального користування не підлягала розподілу; площа Загальної Земельної Ділянки, що не підлягала розподілу і не була розділена, фактично дорівнює 265,7 га, до якої входить площа Спірної Земельної Ділянки, що становить 252,7 га за межами населеного пункту та 13 га у межах населеного пункту, розпорядником яких була Надеждинська сільська рада. Станом на час подання позову до суду фактично відсутній суб'єкт права власності на Спірну Земельну Ділянку, оскільки КСП СПО "Зоря" припинило свою діяльність, а ТОВ "Зоря" не отримало її у власність або в користування. Пояснював суду, що статус Спірної Земельної Ділянки, що не підлягала розподілу між членами КСП СПО "Зоря", взагалі не визначений. Спірна Земельна Ділянка не використовувалась в період з 28.02.00, що було підтверджено Листом відділу Держкомзему, листом відповідача № 24 від 02.04.12 та листом третьої особи-2 № 29 від 02.03.12. Підставами припинення права власності на Спірну Земельну Ділянку позивач вважає те, що відповідач є фактичним держателем Акту як правонаступник КСП СПО "Зоря". Разом з тим, він підтвердив, що в період з 28 лютого 2000 (після припинення КСП СПО "Зоря") ані Загальну Земельну Ділянку, ані будь-яку її частину, у т.ч. Спірну Земельну Ділянку, не використовував, не приймав її на баланс, зараз вона на балансі не обліковується. Відповідно до листа № 29 від 02.03.12 третьої особи-2 та листа третьої особи 3 № 0147/02-07 від 03.04.12, після реорганізації відповідача Спірна Земельна Ділянка ніким не використовувалась та не передавалась у власність чи користування будь-яким особам. Таким чином, на думку позивача, мав місце юридичний факт невикористання Спірної Земельної Ділянки упродовж щонайменше 1-го року з 28.02.00 по 28.02.01. Юридичний факт невикористання Спірної Земельної Ділянки упродовж 1 року стався у 2001 р., тобто коли діяли положення ЗК УРСР. Відповідно до п. 8 ст. 28 ЗК УРСР, підставою припинення права колективної власності на землю є невикористання протягом 1 року земельної ділянки, наданої для сільськогосподарського виробництва. Вважає, що відносини щодо припинення права колективної власності відповідача на Спірну Земельну Ділянку та скасування Акту мають регулюватись ЗК УКРСР, а не чинним Земельним Кодексом України. Відповідно, право власності КСП СПО "Зоря" в особі його правонаступника ТОВ "Зоря" на Спірну Земельну Ділянку підлягає припиненню з 28 лютого 2001 року на підставі п. 8 ст. 28 ЗК УРСР у зв'язку з невикористанням Спірної Земельної Ділянки протягом 1-го року, а Акт підлягає скасуванню. Враховуючи викладене, керуючись ст. 58 Конституції України, ст. 2 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", ст. 4, п. 8 ст. 27, ст. 28, ст. 80 Земельного кодексу УРСР, статтею 4-5, ст. 17, ч. 2 ст. 19, п. 12 Перехідних положень Земельного Кодексу України, ст. 5 Цивільного кодексу України та ГПК України просить суд позов задовольнити.

Відповідач позовні вимоги визнав повністю з підстав викладених у відзиві за вих. від 23.04.12 № 49 на позовну заяву, вказавши, що станом на час розгляду вказаної справи в суді Загальна Земельна Ділянка, що знаходилась у колективній власності КСП СПО "Зоря", вже не існує в межах, що були закріплені за актом, оскільки була частково розподілена між членами реформованого КСП СПО "Зоря" та передана у приватну власність. Частина Загальної Ділянки залишилась у спільній частковій власності, а решта земель загального користування не підлягала розподілу та фактично відсутній суб'єкт права власності на Спірну Земельну Ділянку так як КСП СПО "Зоря" припинило свою діяльність, а ТОВ "Зоря" не отримало її у власність або користування. Земельна ділянка площею 252,7 га не була розподілена й не використовувалась ТОВ "Зоря" в період із 28.02.00. У зв'язку з чим вважає, що є всі підстави для задоволення позову у повному обсязі.

Третьою особою 1 суду надані пояснення за вих. від 23.04.12 № 53-04/12 згідно із змістом яких ТОВ "Юрокейп Юкрейн І" підтримує позовні вимоги та просить суд прийняти рішення про задоволення позову.

Третя особа 2 проти позову не заперечила з підстав викладених у письмових поясненнях за вих. від 25.04.12 №64. Згідно із вказаними поясненнями, після реорганізації КСП СПО "Зоря" та створення ТОВ "Зоря", а саме із лютого 2000 р., Надеждинською сільською радою не приймалось рішень щодо земель загального користування загальною площею 252,7 га. Землі загального користування не передавались у власність та відповідно державні акти не оформлювались; не передавались у постійне або тимчасове користування, та відповідно договори оренди та/або акти на постійне користування не оформлялись. Крім того, землі загального користування з вказаного вище моменту ніким не використовувались для сільськогосподарських (та будь-яких ін. пов'язаних) потреб. Звернув увагу суду на те, що земельна ділянка площею 252,7 га станом на час прийняття Приазовською районною радою розпорядження № 203-р від 04.12.95 входила до земель колективної власності КСП СПО "Зоря" - як землі загального користування, а тому не могла перебувати у складі земель запасу Надеждинської сільської ради. Жодних рішень по цьому питанню станом на час розгляду цієї справи в суді Надеждинська сільська рада не приймала.

Третя особа 3 в наданих суду письмових поясненнях за вих. від 24.04.12 № 0307/02-08 зазначила наступне. Частина земельної ділянки, а саме 4 130,6 га ріллі було розподілено між 351 колишнім членом КСП СПО "Зоря" за період з 1996 по 2001 р.р. Після реорганізації КСП СПО "Зоря" та створення ТОВ "Зоря", а саме з 28.02.00, землі загального користування та землі під суспільними дворами та спорудами загальною площею 252,7 га не використовувались для сільськогосподарських (та будь-яких ін. пов'язаних) потреб; не передавались у власність фізичним та/або юридичним особам (як постійне так і тимчасове,) договори оренди та/або акти на постійне користування не оформлялись та не знаходились у фактичному користуванні та/або володінні (без оформлення належних правовстановлюючих документів). Також повідомив суд про те, що не має можливості направити свого представника в судове засідання оскільки третя особа має велику завантаженість в роботі та обмежений штат працівників. Просив суд розглянути справу без представника третьої особи 3.

У своїх письмових поясненнях наданих суду після того, як на підставі ст. 30 ГПК України ухвалою від 25.04.12 у справі № 5009/1356/12 судом було визнано обов'язковою явку в суд заступника начальника відділу Держкомзему у Приазовському районі Запорізької області Недвигу А.О., виконуючий обов'язки начальника відділу Держкомзему у Приазовському районі Запорізької області Недвига А.О. вказав про таке.

Земельна ділянка площею 4 606,4 га, що була передана КСП СПО "Зоря" на підставі державного акту на право колективної власності на земельну ділянку серії ЗП № 00325 від 08.05.96 виданого згідно з рішенням Приазовської районної ради від 04.12.95 № 203-р станом на 2001 р. була розподілена між колишніми членами КСП СПО "Зоря". Згідно із Земельним кодексом України діючим з 15.03.91 по 01.01.02, землі загального користування, що складали 252,7 га у складі земельної ділянки (ст. 5) не підлягали розпаюванню і в разі ліквідації або банкрутства колективних сільгосппідприємств повинні передаватись у відання відповідних місцевих рад. Землі загального користування КСП СПО "Зоря" були визначені матеріалами щодо передачі земель у колективну власність сільськогосподарському пайовому об'єднанню "Зоря" Приазовського району Запорізької області розробленими Запорізькою філією інституту землеустрою Української академії аграрних наук 1995 р. У зв'язку з тим, що КСП СПО "Зоря" не було ліквідовано, а шляхом перетворення було реорганізовано в ТОВ "Зоря" згідно з "Рекомендаціями щодо перерозподілу земель загального користування колективних сільськогосподарських підприємств в процесі їх реформування" (затв. наказом Держкомзему України від 01.02.00 № 13) п. 2.1. "При затвердженні проектів реформування колективних сільгосппідприємств або схем поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) сільські, селищні, міські ради за згодою усіх співвласників колективної власності приймають рішення про передачу у власність чи у користування новоствореним господарським структурам відповідні частини земель загального користування", - новостворене ТОВ "Зоря" мало право за рішенням всіх членів колишнього КСП СПО "Зоря" і рішенням сесії Надеждинської сільської ради одержати землі загального користування у власність або користування. Однак, ні загальними зборами членів КСП СПО "Зоря" ні Надеждинською сільською радою ніяких рішень з цього приводу не приймалось. Також органи, що мали повноваження станом на 2001 р. щодо розпорядження земельною ділянкою (тобто районні ради) повинні були прийняти відповідні рішення для приведення Акту у відповідність із фактами, тобто видати новий Акт на землю та зменшити площу земельної ділянки (за різницею розпайованих земель). Але цього зроблено не було. Протягом 12 років, тобто з лютого 2000 року до тепер ніяких рішень стосовно земель загального користування не приймалось ні Приазовською районною радою ні Приазовською райдержадміністрацією. Фактично ці землі не мають законного власника та/або розпорядника, тому що правонаступник, тобто ТОВ "Зоря" не може вже набути права на цю землю, бо не має можливості забезпечити позитивне рішення всіх колишніх членів КСП СПО "Зоря". Передачу земельної ділянки від Приазовської районної ради (розпорядника землі на той час) до власників паїв у 2001 р. здійснено не було. Земельна ділянка також не передавалась із колективної власності у державну власність оскільки жодним нормативним актом не передбачений порядок передачі земель із колективної власності у іншу форму власності, або порядок розподілу земель та припинення/скасування Акту, у разі фактичного розподілення земельної ділянки. Звернув увагу суду на те, що діючий ЗК України позбавив сільські та селищні ради права розпорядження землями за межами населених пунктів. Тобто, Надеждинська сільська рада не може вирішити питання надання цих земель у власність або користування. Станом на час розгляду цієї справи в суді відповідно до п. 12 "Перехідних положень" чинного ЗК України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Тобто, повноваження стосовно здійснення захисту права державної власності на спірну земельну ділянку належать до компетенції Приазовської райдержадміністрації, яка не може здійснити розпорядження земельною ділянкою, оскільки існує Акт. Згідно із ст. 84 ЗК України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Відповідно до ч. 2 ст. 19 ЗК України, земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі. На підставі викладеного, вважає, що судом може бути прийнято рішення щодо припинення дії Державного акту на право колективної власності на землю та визначення статусу цих земель - державними землями - землями запасу Надєждинської сільської ради (оскільки колективної форми власності вже не існує), тому, що не розподіленими (не переданими ані в приватну, ані у державну власність) залишились тільки землями загального користування і ніяким чином не можливо скористатись цим Актом ні правонаступнику, ні членові колишнього КСП СПО "Зоря".

Третьою особою 4 суду був наданий лист за вих. від 04.05.12 № 1219/01-38 згідно із змістом якого вказана особа інформувала суд про те, що Приазовська районна рада рішення та розпорядження від 04.12.95 № 203-р не видавала у зв'язку з чим надати суду вказані документи з усіма додатками, на підставі яких вони були винесені, не може. Звернула увагу суду на те, що запитувані судом рішення з відповідним номером 203-р від 04.12.95 було видано головою Приазовської райдержадміністрації.

У додаткових письмових поясненнях, які надійшли до суду 15.05.12 у цій справі, третя особа 4 в особі уповноваженого представника зазначила наступне. У Державному акті на право колективної власності на землю серії ЗП 00325 зазначено, що вказаний акт видано відповідно до рішення Приазовської районної ради народних депутатів від 04.12.95 № 203-р. Дійсно, на момент видачі державного акту були чинними положення земельного кодексу УРСР від 18.12.90 № 561-ХІІ статтею 19 якого було зазначено, що районні ради народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів із земель запасу для сільськогосподарського використання. Однак, на час розгляду справи № 5009/1356/12 в суді, існує розпорядження Приазовської райдержадміністрації від 04.12.95 № 203-р "Про передачу земель в колективну власність". Третя особа 4 вважає, що відповідне розпорядження видане з перевищенням повноважень. Звернув увагу суду та те, що розпорядження голови райдержадміністрації від 04.12.95 № 203-р було видано в період реорганізації органів державної влади. У 1995 р. були створені районні державні адміністрації та головою Приазовської райдержадміністрації було призначено голову Приазовської районної ради народних депутатів. Таким чином, особа обіймала одночасно дві посади.

Голова Приазовської районної ради Шершнєв В.П. в судове засідання у справі № 5009/1356/12 не з'явився не зважаючи на те, що в порядку ст. 30 ГПК України, ухвалою від 25.04.12 його особиста явка судом була визнана обов'язковою.

Вислухавши пояснення представників сторін, третіх осіб, дослідивши наявні матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно із розділом 1 Статуту товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" затвердженого загальними зборами засновників від 28.02.00 (протокол № 1) та зареєстрованого у Приазовській райдержадміністрації 29.02.00 за № 02126366Ю0010024 із послідуючими змінами від 11.01.07 номер запису 10931050003000328, (…) товариство з обмеженою відповідальністю "Зоря" створено шляхом реформування колективного сільськогосподарського підприємства "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" зареєстрованого Приазовською райдержадміністрацією 08.12.97 за № 237 і є правонаступником майнових прав та обов'язків останнього відповідно до передавального балансу.

Розпорядженням Президента України від 31.07.95 № 124/95-рп (…) головою Приазовської районної державної адміністрації призначено ОСОБА_3.

Згідно із архівною довідкою Приазовської райдержадміністрації від 17.05.12 № 01-11/596 та копією протоколу № 1 першого засідання Приазовської районної ради народних депутатів 22 скликання від 15.07.94 до неї, (…) ОСОБА_3 був обраний головою Приазовської районної ради народних депутатів.

08.05.96 Приазовською районною радою сільськогосподарському пайовому об'єднанню "Зоря" Приазовського району Запорізької області видано Державний акт серії ЗП № 00325 на право колективної власності на землю. Згідно із вказаним актом СПО "Зоря" передано у колективну власність 4606,4 га землі в межах згідно з планом для ведення сільськогосподарського виробництва відповідно до рішення Приазовської районної ради народних депутатів від 04.12.95 № 203-р. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 434.

Додатком № 1 до вказаного Державного акту ЗП № 00325 є список із 351 громадян -членів колективного сільськогосподарського підприємства.

Додатком № 2 до зазначеного вище Державного акту є список землекористувачів, землевласників та інших земель розташованих в межах плану СПО "Зоря". Згідно з вказаним списком:

- землі колективної власності - всього 4606,4 га, в т.ч. в межах населених пунктів - 13,0 га;

- землі державної власності , які передаються в постійне користування СПО - всього 396,6 га, в т.ч.:

- землі водного фонду - 28,0 га,

- землі природоохоронного призначення - 12,0 га,

- землі історико-культурного призначення - 5,6 га,

- землі резервного фонду - 324,0 га,

- землі запасу, які передаються в тимчасове користування СПО - 1,0 га,

- землі населених пунктів - всього 763,9 га, в т.ч.:

- землі особистих підсобних господарств - 480,0 га

- землі фермерських господарств - 249,0 га

- землі підсобного господарства школи - 15,0 га

ВСЬОГО земель в межах плану: 6020,9 га.

Розпорядженням голови Приазовської районної державної адміністрації від 04.12.95 № 203-р "Про передачу земель в колективну власність" вказаний голова розглянувши розроблені філією інституту землеустрою матеріали про передачу земель у колективну власність господарствам району, схвалені господарствами, сільськими і селищними радами народних депутатів та районною комісією, керуючись ст. 5 Земельного кодексу України та Указом Президента України від 10.11.94 № 666/94 "Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва" вирішив:

1. Затвердити матеріали про передачу в колективну власність згідно додатку № 1.

2. Землі резервного, лісового, водного фонду, землі природоохоронного і історико-культурного призначення передати колективним сільськогосподарським підприємствам в постійне користування.

Як свідчить зміст додатку № 1 до розпорядження голови Приазовської райдержадміністрації від 04.12.95 (склад земель переданих в колективну власність та залишених в державній власності), та продовження до нього:

- СПО "Зоря" передано в колективну власність всього: 4606,4 (про які одиниці виміру у вказаному додатку взагалі нічого не зазначено), у т.ч.: в населених пунктах - 13,0; землі загального користування - 252,7;

- СПО "Зоря" передано в постійне користування всього: 396,6 (в яких одиницях виміру нічого не вказано), у т.ч.: землі лісового фонду (-), землі водного фонду (28,0), землі природоохоронного призначення (12,0), землі історико-культурного призначення (5,6), землі резервного фонду (324,0). Крім того, згідно з вказаним продовженням Додатку, по СПО "Зоря": землі запасу - (1,0), землі населених пунктів - (280,0), другі землекористувачі всього - 763,9, у т.ч. фермерські господарств - 744,0. Всього земель в межах плану - 6020,9.

Запорізькою філією інституту землеустрою Української Академії аграрних наук на підставі договору від 20.04.00 № 452 виготовлено Технічну документацію по складанню Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) колишнього КСП "Зоря" Приазовського району Запорізької області.

У відповідності із основними показниками Схеми поділу земель на земельні частки (паї):

1. Земля передана в колективну власність на підставі розпорядження Приазовської районної адміністрації від 04.12.95 №; 203-р, Державний акт ЗП № 00325.

2. Площа сільськогосподарських угідь, що підлягають поділу на земельні частки (паї)

- рілля 2740,8 га.

3. Землі державної власності

- землі історико-культурного призначення - 7,4 га

- землі природоохоронного призначення - 12,0 га

- землі водного фонду - 28,0 га

4. Кількість земельних часток (паїв) - 233 шт.

5. Створено мережу польових доріг на площі 12,1 га

6. Середньозважений бал бонітету ріллі по господарству - 28,62

7. Середня вартість одного паю ріллі - 46 288 грн.

8. Розмір земельних часток (паїв) - 11,77 га

Площа громадських пасовищ для випасання худоби - 130,6 га.

Згідно із пояснювальною запискою до зазначеної вище Технічної документації, правонаступником колишнього КСП "Зоря" є товариство з обмеженою відповідальністю "Зоря". При виконанні проектних робіт був уточнений склад земельних угідь та їх площа. Фахівцями Запорізької філії інституту землеустрою при проведенні робіт зі складання Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) колишнього КСП "Зоря" було встановлено, що поділу на 233 частки (паї) підлягало 2740,8 га ріллі. Було проведено уточнення грошової оцінки земель, що підлягали поділу на земельні частки (паї) та визначена середня вартість земельної частки ріллі, що склала 46 288 грн. Середньозважений бал бонітету ріллі, визначений на базі нових даних, склав 28,62. Уточнена площа земель історико-культурного призначення - 7,4 га. Створено мережу польових шляхів на площі 12,1 га. Консервація земель по ТОВ "Зоря" не передбачалась. Землі багаторічних насаджень та пасовищ залишено без поділу на земельні частки (паї) в приватній спільній частковій власності співвласників землі. Обчислення вартості земельного паю виконано без врахування коефіцієнта індексації (2,45).

Рішенням Надеждинської сільської ради Приазовського р-ну Запорізької обл. від 28.06.01 № 88 вказана рада вирішила: надати громадянам, згідно додатку № 1 земельні ділянки площею 11,77 га ріллі без врахування кадастрової оцінки земельної ділянки в розмірі середнього паю по колишньому СПО "Зоря". У наданому суду Додатку № 1 до рішення Надеждинської сільської ради Приазовського р-ну Запорізької обл. від 28.06.01 № 88 значаться 204 особи.

Згідно із висновком від 25.09.01 "Про погодження технічної документації по складанню схеми поділу земель колишнього КСП "Зоря", розглянувши розроблену Запорізькою філією інституту землеустрою технічну документацію по складанню схеми поділу земель колективної власності колишнього КСП "Зоря" на земельні частки (паї) Надеждинська сільська рада керуючись Указом Президента України від 03.12.99 № 1529 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" і "Рекомендаціями щодо спрощення процедури виходу членів колективних сільськогосподарських підприємств зі складу господарств з належними їм земельними частками (паями) затвердженими наказом Держкомзему України від 30.12.99 № 130 вирішила:

1. Погодити технічну документацію по складанню Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї), де передбачається:

- поділ 2740,8 га ріллі на 233 земельні частки (паї) без врахування якості агровиробничих груп ґрунтів згідно заяв власників сертифікатів;

- створення польових доріг за рахунок колективної власності ріллі на площі 12,1 га;

- зміна місцеположення пасовищ поліпшених резервного фонду та особистих підсобних господарств;

- багаторічні насадження та пасовища залишити без поділу на земельні частки (паї) в приватній спільній частковій власності;

- у разі виходу землевласників із господарства із належним їм земельним паєм площі земельних ділянок будуть уточнені в натурі згідно обмірів, а також уточнення місцеположення проектних польових доріг;

- визначені землі історико-культурного призначення на площі -7,4 га;

- створення громадських пасовищ на площі 130,6 га;

- для першочергового поділу затвердити слідуючи земельні ділянки -(№ ділянки на схемі поділу -30, 31).

2. Рекомендувати Приазовській районній раді затвердити Схему поділу в установленому законом порядку.

Розпорядженням голови Приазовської районної радивід 01.10.01 № 194 зазначений голова розглянувши розроблену Запорізькою філією інституту землеустрою технічну документацію по складанню Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) колишнього КСП "Зоря", враховуючи позитивний висновок погодження технічної документації Надеждинською сільською радою від 25.09.01, керуючись Указом Президента України від 03.12.99и № 1529 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" і Рекомендаціями щодо спрощення процедури виходу членів КСП зі складу господарств з належними їм земельними частками (паями), керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішив (дослівно):

1. Затвердити Схему поділу земель колективної власності на земельні частки (паї), яка передбачає поділ ріллі на 233 земельні частки (паї) без урахування якості агро виробничих груп ґрунтів згідно заяв власників сертифікатів.

2. Багаторічні насадження та пасовища залишити без поділу на земельні частки (паї).

3. Створення польових доріг за рахунок колективної власності ріллі на площі 12,1 га.

4. У разі виходу землевласників із господарств із належним їм земельним паєм: площі земельних ділянок будуть уточнені в натурі згідно обмірів без урахування вартості агротехнічних груп ґрунтів, а також уточнення місцеположення проектних польових доріг.

5. Для першочергового поділу затвердити слідуючи земельні ділянки /№ ділянки на схемі 30, 31/.

6. Виділити 130,6 га пасовищ для випасу громадської худоби.

7. Заміна місцеположення пасовищ поліпшених, резервного фонду та ОПГ.

8. Землі історико-культурного призначення становлять 7,4 га.

9. Внести відповідні зміни додержавного Акту на право колективної власності на землю та до проекту приватизації земель КСП "Зоря".

10. Контроль за виконанням даного розпорядження покласти на районний відділ земельних ресурсів та Надеждинську сільську раду.

Рішенням Приазовської районної ради від 27.12.01 № 225 "Про затвердження окремих розпоряджень голови районної ради", відповідно до п. 21 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Приазовська районна рада вирішила:

Затвердити розпорядження голови районної ради, видані в період між 16 та 18 сесіями:

а/ з питань землекористування:

- (…) розпорядження № 194 від 01.10.01 "Про затвердження схеми поділу на земельні частки (паї).

Предметом позовних вимог у цій справі є вимоги позивача до ТОВ "Зоря" про: припинення права колективної власності КСП "Зоря" в особі правонаступника - ТОВ "Зоря" на земельну ділянку загальною площею 252,7 га; про скасування державного акту на право колективної власності на земельну ділянку КСП "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" серії ЗП № 00325 від 08.05.96 виданий згідно з рішенням Приазовської районної ради народних депутатів № 203-р від 04.12.95 та про визнання земельної ділянки площею 252,7 га з цільовим призначенням "для сільськогосподарського виробництва", що була передана у колективну власність КСП "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" на підставі державного акту на право колективної власності серії ЗП № 00325 від 08.05.96, виданого згідно із рішенням Приазовської районної ради народних депутатів № 203-р від 04.12.95, землями державної власності, що перебувають у запасі на території Надеждинської сільської ради.

Розглядаючи вказану справу по суті спору суд виходив з наступного.

Згідно з вимогами ч. 2 ст. 19 Конституції України, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до норм ч. 1 ст. 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Земельним кодексом України від 18.12.90 №561-XII (далі ЗК України №561-XII), на який у своєму позові посилається райдержадміністрація (який був чинним станом на 08.05.96, тобто на час видачі КСП сільськогосподарському пайовому об'єднанню "Зоря" оскаржуваного у цій справі державного акту серії ЗП № 00325 та втратив чинність з 01.01.02 на підставі Кодексу № 2768-III від 25.10.01), було передбачено наступне.

Стаття 3. Власність на землю в Україні має такі форми: державну, колективну, приватну. Всі форми власності є рівноправними. Розпоряджаються землею ради (…), які в межах своєї компетенції передають землі у власність або надають у користування та вилучають їх. Повноваження щодо передачі, надання та вилучення земельних ділянок місцеві ради (…) можуть передавати відповідно органам державної виконавчої влади або виконавчим органам місцевого самоврядування.

Згідно із ст. 5 зазначеного вище Кодексу, суб'єктами права колективної власності на землю є КСП, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у т.ч. створені на базі радгоспів та ін. державних сільськогосподарських підприємств. (…) Площа земель, що передаються у колективну власність, становить різницю між загальною площею земель, що знаходяться у віданні відповідної ради і площею земель, які залишаються у державній власності (землі запасу, лісовий фонд, водний фонд, резервний фонд тощо) і у власності громадян. (…) Землі загального користування (внутрігосподарські шляхи, полезахисні лісосмуги та ін. ґрунтозахисні насадження, гідротехнічні споруди тощо) колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів та акціонерних товариств, що ліквідуються або збанкрутіли, передаються у відання відповідних місцевих рад. Сільські і селищні ради створюють на своїй території резервний фонд земель за погодженням місце розташування з землекористувачем у розмірі до 15 % площі усіх сільськогосподарських угідь, включаючи угіддя в межах відповідних населених пунктів.

Відповідно до ст. 11 вказаного Кодексу (в редакції чинній станом на час видачі КСП СПО "Зоря" державного акту на право колективної власності на землю серії ЗП № 00325), до відання районних рад (…) у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить: 1) передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування у порядку, встановленому ст. ст. 17 і 19 цього Кодексу; 2) реєстрація права власності, права користування землею і договорів на оренду землі; 3) вилучення (викуп) земель відповідно до ст. 31 цього Кодексу; 4) ведення земельно-кадастрової документації; 5) здійснення державного контролю за використанням і охороною земель, додержанням земельного законодавства; 6) сприяння створенню екологічно чистого середовища і поліпшенню природних ландшафтів; 7) погодження будівництва землекористувачами жилих, виробничих, культурно-побутових та ін. будівель і споруд на землі, наданій їм у користування за межами населених пунктів; 8) припинення права власності або користування земельною ділянкою чи її частиною; 9) організація землеустрою; 10) розгляд і затвердження проектів і схем землеустрою; 11) затвердження проектів внутрігосподарського землеустрою та контроль за їх здійсненням; 12) видача висновків про надання або вилучення земельних ділянок, яке провадиться вищестоящою радою; 13) вирішення земельних спорів у межах своєї компетенції; 14) вирішення інших питань у галузі земельних відносин у межах своєї компетенції.

Згідно із ст. 17 ЗК України №561-XII, передача земельних ділянок у колективну та приватну власність провадиться радами (…), на території яких розташовані земельні ділянки. (…) Передача земельної ділянки у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у т.ч. створеним на базі радгоспів та ін. державних сільськогосподарських підприємств, провадиться сільськими, селищними, міськими радами (…) за місцем розташування земельної ділянки на підставі клопотань зазначених підприємств, кооперативів та товариств. До клопотання додаються матеріали, що обґрунтовують розмір земельної ділянки, обчислений відповідно до вимог ч. 6 ст. 5 цього Кодексу. Місцева рада (…) розглядає у місячний строк зазначені клопотання та матеріали і приймає рішення з цього питання.

Статтею 27 ЗК України №561-XII передбачалось, що право користування земельною ділянкою чи її частиною припиняється у разі : 1) добровільної відмови від земельної ділянки; 2) закінчення строку, на який було надано земельну ділянку; 3) припинення діяльності підприємства, установи, організації, селянського (фермерського) господарства; 4) систематичного невнесення земельного податку в строки, встановлені законодавством України, а також орендної плати в строки, визначені договором оренди; 5) нераціонального використання земельної ділянки; 6) використання земельної ділянки способами, що призводять до зниження родючості ґрунтів, їх хімічного і радіоактивного забруднення, погіршення екологічної обстановки; 7) використання землі не за цільовим призначенням; 8) невикористання протягом одного року земельної ділянки, наданої для сільськогосподарського виробництва, і протягом 2 років - для несільськогосподарських потреб; 9) вилучення земель у випадках, передбачених статтями 31 і 32 цього Кодексу. (…) Припинення права користування землею у випадках, передбачених пунктами 1-8 ч. 1 та ч. 3 цієї статті, провадиться у межах населених пунктів відповідною радою, а за межами населених пунктів - сільською, селищною, районною, міською, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, радою (…), а у випадку, передбаченому п. 9 ч. 1 цієї статті, - за рішенням ради, що має право вилучати земельні ділянки. Припинення права користування землею у випадках, передбачених пунктами 5-9 ч. 1 цієї статті, в разі незгоди землекористувача, провадиться у судовому порядку.

Згідно із ст. 28 Земельного кодексу України від 18.12.90 №561-XII, право колективної та приватної власності на земельну ділянку чи її частину припиняється у разі: 1) добровільної відмови від земельної ділянки; 2) відчуження (продажу) земельної ділянки раді народних депутатів; 3) викупу земельної ділянки для державних або громадських потреб; 4) припинення у випадках, передбачених пунктами 4, 6-8 ст. 27 цього Кодексу. (…) Припинення права власності на земельну ділянку у випадках, передбачених пунктами 1-3 ч. 1 цієї статті, провадиться за рішенням відповідної Ради народних депутатів . В разі незгоди власника земельної ділянки у випадку, передбаченому пунктом 3, а також при вилученні земельної ділянки відповідно до пункту 4 ч. 1 цієї статті, припинення права власності на землю провадиться в судовому порядку.

Стаття 29 ЗК України №561-XII визначено порядок припинення права власності на землю та права користування земельною ділянкою. Так, зокрема, згідно із вказаною статтею, припинення права власності на землю або права користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови власника землі або землекористувача провадиться за його заявою на підставі рішення відповідної ради народних депутатів (ч. 1). У разі виявлення випадків використання землі не за цільовим призначенням, нераціонального використання або способами, що призводять до зниження родючості ґрунтів і забруднення, систематичного невнесення платежів за землю органи державного контролю за використанням і охороною земель або фінансові органи письмово попереджають власників землі і землекористувачів про необхідність усунення цих порушень у місячний строк (ч. 2). Якщо порушення за цей час не будуть усунуті, на винних накладається адміністративне стягнення у встановленому порядку і надається додатково місячний строк для усунення порушень. Якщо порушення і в цей строк не будуть усунуті, вказані органи передають відповідній місцевій раді (…) або власнику землі, який надав земельну ділянку в користування, акт і свій висновок про необхідність припинення права на земельну ділянку (ч. 3). Місцеві ради (…) на підставі одержаних матеріалів через уповноважені ними органи звертаються з позовом до суду, арбітражного суду про припинення права власності на земельну ділянку.

Згідно із ч. 3 ст. 5 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), на яку посилається у своїх доводах позивач, якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювались актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов'язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.

Закон України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.99 № 586-XIV набув чинності із 12.05.99 (далі - Закон № 586-XIV).

Згідно із ст. 6 вказаного Закону, на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та ін. центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження (ч. 1). Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Згідно із положеннями ст. 13 вказаного Закону, до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: 1) забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; 2) соціально-економічного розвитку відповідних територій; 3) бюджету, фінансів та обліку; 4) управління майном, приватизації та підприємництва; 5) промисловості, сільського господарства, будівництва, транспорту і зв'язку; 6) науки, освіти, культури, охорони здоров'я, фізкультури і спорту, сім'ї, жінок, молоді та неповнолітніх; 7) використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля; 8) зовнішньоекономічної діяльності; 9) оборонної роботи та мобілізаційної підготовки; 10) соціального захисту, зайнятості населення, праці та заробітної плати. Місцеві державні адміністрації вирішують й ін. питання, віднесені законами до їх повноважень.

Статтею 21 Закону № 586-XIV в редакції станом на час набрання ним чинності, були передбачені наступні повноваження в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля. Зокрема, місцева державна адміністрація: 1) розробляє та забезпечує виконання затверджених у встановленому законом порядку програм раціонального використання земель, лісів, підвищення родючості ґрунтів, що перебувають у державній власності; 2) подає пропозиції відповідним радам і здійснює заходи щодо реалізації їх рішень про приватизацію земель та їх вилучення для державних потреб; 3) розробляє, подає на затвердження відповідної ради та забезпечує виконання регіональних екологічних програм; звітує перед відповідною радою про їх виконання; вносить до відповідних органів пропозиції щодо державних екологічних програм; 4) вживає заходів до відшкодування шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону довкілля підприємствами, установами, організаціями і громадянами; 5) вносить пропозиції відповідним органам місцевого самоврядування щодо організації територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення; 6) інформує населення про екологічно небезпечні аварії та ситуації, стан довкілля, а також про заходи, що вживаються до його поліпшення; 7) організовує роботу по ліквідації наслідків екологічних аварій, залучає до цих робіт підприємства, установи, організації незалежно від форм власності та громадян; 8) вносить пропозиції в установленому законом порядку про зупинення діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності у разі порушення ними законодавства про охорону довкілля та санітарних правил; 9) розробляє і забезпечує дотримання правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення питних, побутових та ін. потреб населення, зони санітарної охорони джерел водопостачання; обмежує або забороняє використання.

01.01.02 набув чинності Земельний кодекс України від 25.10.01 № 2768-III (далі ЗК України № 2768-III) який є чинним станом на час розгляду цієї справи в суді.

Згідно з нормами ст. 3 ЗК України № 2768-III, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 17 ЗК України № 2768-III визначені повноваження місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин. Так, зокрема, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ст. 84 ЗК України № 2768-III, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Пунктом 12 розділу X (ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ) ЗК України № 2768-III визначено, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах 2 та 4 цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абз. 3 цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Аналіз наведених вище норм чинного законодавства, а також надані представниками сторін та третіх осіб у цій справі докази (в їх сукупності), оцінені та досліджені судом в ході розгляду цієї справи по суті спору, надають суду підстави для висновку про те, що в задоволенні першої позовної вимоги має бути відмовлено з наступних підстав.

Правовідносини сторін регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Як свідчать матеріали цієї справи, позивач, як на підставу припинення права власності відповідача на земельну ділянку площею 252,7 га, посилається на ст. 58 Конституції України та на п. 8 ст. 28 Земельного кодексу України від 18.12.90 №561-XII зазначаючи, що ТОВ "Зоря", як правонаступник КСП СПО "Зоря", в період із 28.02.00 по 28.02.01 не використовував ані загальну земельну ділянку, ані будь-яку її частину. У зв'язку з чим, як стверджує позивач, мав місце юридичний факт невикористання спірної земельної ділянки упродовж щонайменше одного року. А тому, він просить суд припинити право колективної власності КСП "СПО "Зоря" в особі правонаступника - ТОВ "Зоря" на земельну ділянку загальною площею 252,7 га з цільовим призначенням - для сільськогосподарського виробництва з 28.02.01. При цьому, не надав та не назвав суду норм матеріального та процесуального права, на підставі яких він просить суд припинити право колективної власності саме із 28.02.01.

Відповідач в ході розгляду цієї справи в суді позовні вимоги визнав повністю та вказував, про що зазначалось вище, а саме: що станом на час розгляду вказаної справи в суді земельна ділянка, що знаходилась у колективній власності КСП СПО "Зоря", вже не існує в межах, що були закріплені за актом, оскільки була частково розподілена між членами реформованого КСП СПО "Зоря" та передана у приватну власність. Частина Загальної Ділянки залишилась у спільній частковій власності, а решта земель загального користування не підлягала розподілу та фактично відсутній суб'єкт права власності на Спірну Земельну Ділянку так як КСП СПО "Зоря" припинило свою діяльність, а ТОВ "Зоря" не отримало її у власність або користування. Земельна ділянка площею 252,7 га не була розподілена й не використовувалась ТОВ "Зоря" в період із 28.02.00. У зв'язку з чим вважає, що є всі підстави для задоволення позову у повному обсязі.

Разом з тим, судом визнаються необґрунтованими та такими, що суперечать нормам статей 27, 28, 29 Земельного кодексу України від 18.12.90 №561-XII (в редакції, на яку вказує позивач) доводи позивача щодо підстав для припинення права колективної власності на земельну ділянку площею 252,7 га (перша позовна вимога).

Підставою для такого висновку судом визнається наступне.

Аналіз норм статей 27, 28 та 29 Земельного кодексу України від 18.12.90 №561-XII в редакції, в якій вказує позивач, свідчить про те, що:

- ст. 27 передбачає припинення права користування земельною ділянкою чи її частиною;

- ст. 28 передбачає припинення права колективної та приватної власності на земельну ділянку чи її частину,

- а ст. 29 передбачає порядок припинення такого права власності на землю або права користування земельною ділянкою.

Крім того, як зазначалось вище у тексті цього рішення, а саме з підстав передбачених у п. 8 ч. 1 ст. 27, частинах 5, 6 ст. 27, п. 4 ч. 1, а також частинах 2, 3 ст. 28 ЗК України від 18.12.90 №561-XII законодавець передбачив можливість припинення права користування земельною ділянкою чи її частиною, а також припинення права колективної власності на земельну ділянку чи її частину, у т.ч. з підстав не використання протягом одного року земельної ділянки, наданої для сільськогосподарського виробництва.

При цьому, таке припинення права користування (ч. 5 ст. 27 ЗК України від 18.12.90 №561-XII) у випадках передбачених пунктами 1-8 частини 1 цієї статті провадиться за межами населених пунктів - сільською, селищною, районною, міською, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, радою. Більш того, згідно із ч. 6 ст. 27 ЗК України від 18.12.90 №561-XII, припинення права користування у випадках передбачених пунктами 5-9 ч. 1 цієї статті, в разі незгоди землекористувача -проводиться у судовому порядку.

Тобто, приймаючи до уваги вказані вимоги Закону суд виходить з того, що відповідною радою, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, відповідно до спірних правовідносин у цій справі, є Приазовська районна рада та яка, відповідно до визначених у ст. 27 повноважень, була наділена повноваженнями припиняти право користування земельною ділянкою у випадку невикористання протягом одного року земельної ділянки наданої для сільськогосподарських потреб.

А згідно з наступною, а саме ч. 6 ст. 27 ЗК України від 18.12.90 №561-XII, законодавець передбачив, що лише у разі незгоди землекористувача у випадках, до кола яких відноситься і випадок, коли протягом одного року не використовується земельна ділянка надана для сільськогосподарського виробництва, припинення права користування землею провадиться в судовому порядку.

При цьому, позивач не надав суду доказів того, що КСП СПО "Зоря", правонаступником якого є ТОВ "Зоря", відповідач у цій справі, був не згоден та заперечував проти припинення права користування земельною ділянкою загальною площею 252,7 га і у зв'язку із такою його незгодою позивач звернувся з цим позовом до господарського суду Запорізької області, який і розглядає справу № 5009/1356/12.

Більш того, ТОВ "Зоря" під час розгляду цієї справи в суді не заперечував проти позовних вимог та жодного разу не повідомив суд про те, що він, як правонаступник реформованого КСП СПО "Зоря", не згоден чи заперечує проти припинення права користування вказаною вище земельною ділянкою.

Також судом прийнято до уваги те, що у п. ч. ч. 1 ст. 28 ЗК України від 18.12.90 №561-XII (припинення права колективної власності на земельну ділянку чи її частину) є посилання на п. 8 ст. 27 ЗК України від 18.12.90 №561-XII. Крім того, що ч. 3 ст. 28 ЗК України від 18.12.90 №561-XII визначено, що припинення права власності на земельну ділянку провадиться за рішенням відповідної ради (...), а у разі незгоди власника у випадку передбаченому п. 3, а також при вилученні земельної ділянки відповідно до п. 4 ч. 1 цієї статті, припинення права власності на землю провадиться в судовому порядку.

Слід зазначити, що ні позивач у цій справі, ні відповідач не надали суду доказів додержання ними положень ст. 29 ЗК України від 18.12.90 №561-XII щодо порядку припинення права власності на землю та права користування земельною ділянкою відносно ТОВ "Зоря", яке є правонаступником реформованого КСП СПО "Зоря".

А оскільки, зі підстав наведених вище, позивач звертається до суду з цим позовом і просить суд застосувати до спірних правовідносин положення ЗК України від 18.12.90 №561-XII та позов задовольнити, при цьому, самим же позивачем порушуються норми статей 27-29 вказаного Кодексу, якими передбачено порядок та механізм припинення права користування земельною ділянкою та припинення права колективної власності на землю, чи її частиною (тобто при згоді сторін -відповідна рада, у випадку заперечень чи не згоди власника - суд), наявність наведених вище обставин унеможливлює правові підстави для задоволення позову в цій частині. У зв'язку з чим у задоволенні першої позовної вимоги відмовляється повністю.

Крім того, суд вважає надуманими та такими, що не ґрунтуються на жодній нормі чинного законодавства, твердження позивача про припинення права колективної власності на земельну ділянку площею 252,7 га із 28.02.01.

Відповідно до ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконними та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права і інтереси.

Як зазначалось вище, відповіно до ст. 17 ЗК України (від 18.12.90 в редакції яка була чинна в період передачі земель у колективну власність КСП СПО "Зоря"), передача земельних ділянок у колективну та приватну власність провадиться Радами народних депутатів, на території яких розташовані земельні ділянки. (…) Передача земельної ділянки у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам (…) провадиться сільськими, селищними, міськими радами (…) за місцем розташування земельної ділянки на підставі клопотань зазначених підприємств, кооперативів та товариств. До клопотання додаються матеріали, що обґрунтовують розмір земельної ділянки, обчислений відповідно до вимог частини 6 статті 5 цього Кодексу.

Розглядаючи справу по суті спору судом враховано, що акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямовані на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин. Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні.

Нормативний акт - це прийнятий уповноваженим державним чи ін. органом, у межах його компетенції, офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, носить загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово. Що стосується актів ненормативного характеру (індивідуальних актів), то вони породжують права і обов'язки тільки у того суб'єкта (чи визначеного ними певного кола суб'єктів), якому вони адресовані.

З урахуванням викладеного, оспорюваний позивачем у справі № 5009/1356/12 державний акт на право колективної власності на землю серії ЗП №00325 є актом ненормативного характеру (індивідуальним актом).

При прийнятті актів як нормативного, так і ненормативного (індивідуального) характеру державний чи інший орган повинен бути на це уповноваженим.

Підставами для визнання акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та (або) визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - осіб, яким такий акт адресований.

Згідно з приписами статей 125 та 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.

Тобто, державний акт посвідчує наявність в особи права користування земельною ділянкою і видається на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів АР Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій. У спорах, пов'язаних з правом власності або постійного користування земельними ділянками, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти про право власності чи постійного користування. Наведена правова позиція відповідає постанові пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами, внесеними згідно з постановою Вищого господарського суду від 26.12.11 № 14).

Статтею 5 ЗК України (від 18.12.90), визначено, що земля може належати громадянам на праві колективної власності. Суб'єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства (…).

Відповідно до ст. 23 ЗК України (від 18.12.90) право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів (ч. 1). Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян. До державного акта додається список цих громадян (ч. 2). Форми державних актів затверджуються Верховною Радою України (ч. 3).

Як вбачається із змісту оскаржуваного у цій справі державного акту на право колективної власності на землю серії ЗП № 00325, оспорюваний акт був виданий 08.05.96 відповідно до рішення Приазовської районної ради народних депутатів від 04.12.95 № 203-р.

Разом з тим, як свідчать наявні матеріали цієї господарської справи, рішення Приазовської районної ради народних депутатів від 04.12.95 № 203-р вказаною радою взагалі не приймалось. Вказане підтвердив і уповноважений представник Приазовської ради в суді який зазначив, що розпорядження від 04.12.95 № 203-р "Про передачу земель у колективну власність" було видано головою Приазовської районної державної адміністрації, а не районною радою (…).

Таким чином, наведене вище рішення Приазовської районної ради народних депутатів від 04.12.95 № 203-р, яке, як вбачається, було правовою підставою для видачі КСП СПО "Зоря" державного акту на право колективної власності на землю серії ЗП № 00325,вказаною районною радою, як уповноваженим органом, взагалі не приймалось.

А фактично головою Приазовської районної державної адміністрації 04.12.95 за № 203-р було видано розпорядження "Про передачу земель у колективну власність" без наявних правових підстав оскільки Закон України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.99 № 586-XIV набув чинності тільки із 12.05.99, тобто через декілька років після 04.12.95.

Будь-якого іншого рішення Приазовської районної ради народних депутатів чи іншого уповноваженого органу про передачу КСП СПО "Зоря" Приазовського району у колективну власність 4606,4 га земель для ведення сільськогосподарського виробництва в матеріалах справи № 5009/1356/12 відсутні і учасниками судового розгляду у справі -не надано.

Отже, матеріали цієї господарської справи свідчать, що державний акт серії ЗП № 00325 про передачу в колективну власність КСП СПО "Зоря" Приазовського району 4606,4 га земель для ведення сільськогосподарського виробництва виданий без належної правової підстави, а отже, був виданий відповідачу з порушенням норм чинного на той час законодавства, наведеного вище.

Частиною 2 ст. 4 3 Господарського процесуального кодексу України (ГПК України) визначено, що сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно з ч. 2 ст. 34 ГПК України, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Статтею 33 ГПК України обов'язок доказування покладено на сторони.

З огляду на вище викладені обставини, суд дійшов висновку, що позовна вимога про визнання недійсним (скасування) державного акту на право колективної власності на землю КСП СПО "Зоря" серії ЗП № 00325 від 08.05.96, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 434, є обґрунтованою, та такою, що підлягають задоволенню судом.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 80 ГПК України, господарський суд припиняє провадження у справі, якщо (…) позивач відмовився від позову і відмову прийнято господарським судом.

За приписами ст. 78 ГПК України, відмова позивача від позову (…) викладається в адресованих господарському суду письмових заявах, що долучаються до справи.

З огляду на викладене, приймаючи до уваги те, що клопотання представника позивача про відмову від частини позовних вимог (а саме п. 3 прохальної частини позовної заяви) подано уповноваженою особою позивача відповідно до норм ст. 22 ГПК України, відповідає вимогам чинного законодавства, не суперечить правам і охоронюваним законом інтересам сторін, що проти вказаного клопотання не заперечили ні відповідач ні треті особи 1, 2, 3, 4, вказане клопотання підлягає задоволенню, а провадження в цій частині стосовно позовних вимог про визнання земельної ділянки площею 252,7 га з цільовим призначенням "для сільськогосподарського виробництва", що була передана у колективну власність колективному сільськогосподарському підприємству "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" на підставі державного акту на право колективної власності серії ЗП № 00325 від 08.05.96, виданого згідно із рішенням Приазовської районної ради народних депутатів № 203-р від 04.12.95, землями державної власності, що перебувають у запасі на території Надеждинської сільської ради - підлягає припиненню.

Поряд з цим, оскільки позивачем при подачі позовної заяви у цій справі за квитанцією № пн 1385 від 10.04.12 було сплачено судовий збір у розмірі 1 073,00 грн. як за позовні вимоги не майнового характеру і взагалі не сплачено судовий збір за позовну вимогу майнового характеру у розмірі 1,5 мінімальної, станом на 01.01.12, заробітної плати, судом, на підставі статей 4, 5, 6 Закону України "Про судовий збір", стягується із позивача - Приазовської районної державної адміністрації в доход Державного бюджету України - 1 609,50 грн. недоплаченої суми судового збору за позовну вимогу (пункт 3 прохальної частини позовної заяви у цій справі) майнового характеру а саме: визнати земельну ділянку площею 252,7 га з цільовим призначенням "для сільськогосподарського виробництва", що була передана у колективну власність КСП "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" на підставі державного акту на право колективної власності серії ЗП № 00325 від 08.05.96, виданого згідно із рішенням Приазовської районної ради народних депутатів № 203-р від 04.12.95, землями державної власності, що перебувають у запасі на території Надеждинської сільської ради.

Керуючись ст. ст. 4-6 Закону України "Про судовий збір", ст. ст. 2 1 , 4 2 , 4 3 , 4 5 , 22, 27, 30, 33, 34, 49, 69, 78, п. 4 ч. 1 ст. 80, 82 1 , 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати недійсним державний акт на право колективної власності на земельну ділянку колективного сільськогосподарського підприємства "Сільськогосподарське пайове об'єднання "Зоря" серії ЗП № 00325 від 08.05.96 виданий згідно з рішенням Приазовської районної ради народних депутатів від 04.12.95 № 203-р.

Припинити провадження у справі в частині визнання земельної ділянки площею 252,7 га з цільовим призначенням "для сільськогосподарського виробництва" землями державної власності.

В іншій частині позову відмовити.

Стягнути з Приазовської районної державної адміністрації (72401, Запорізька область, Приазовський район, смт Приазовське, вул. Леніна, 31, код ЄДРПОУ 02126366) в доход Державного бюджету України (код ЄДРПОУ 38025409, одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), 22030001, Банк одержувача: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), № рахунку 31215206783007, символ звітності 206, з використанням параметру RR -83) -1 609 (одну тисячу шістсот дев'ять) грн. 50 коп. судового збору. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Суддя В.Л. Корсун

Повне рішення складено 01.06.2012.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення22.05.2012
Оприлюднено12.06.2012
Номер документу24500240
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/1356/12

Ухвала від 25.04.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Рішення від 22.05.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 11.04.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні