Рішення
від 08.05.2012 по справі 7/14/5022-122/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" травня 2012 р.Справа № 7/14/5022-122/2012

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Стадник М.С.

розглянув матеріали справи

за позовом: Борсуківської сільської ради, вул. Вишнівецька, 1, с. Борсуки, Лановецький район, Тернопільська область, 47412

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державна фінансова інспекція в Тернопільській області, вул. Грушевського ,8 , м. Тернопіль

до відповідача: Лановецького споживчого товариства, вул. Грушевського, 2, м.Ланівці, Лановецький район, Тернопільська область, 47400

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

Лановецьке районне споживче товариство, вул. Грушевського, 2, м.Ланівці, Лановецький район, Тернопільська область

За участю представників сторін:

відповідача: Шпак З.І., постанова правління №б/н від 08.12.2008р.

ОСОБА_2, доручення № 39 від 18.04.2012р.

третьої особи на стороні відповідача : Шпак З.І., постанова зборів пайовиків від 07.02.2003р.

третьої особи на стороні позивача : ОСОБА_3, довіреність №б/н від 05.01.2012р

Суть справи:

Борсуківська сільська рада звернулась з позовом про стягнення з Лановецького споживчого товариства 19870,48грн. втрат доходів місцевого бюджету за самовільне використання землі в с. Борсуки, с. Нападівка, с. Синівці та про зобов'язання його укласти договори оренди даних земельних ділянок.

Сторони відповідно до ст. 64 ГПК України повідомлені про місце і час розгляду справи.

Учасникам судового процесу в засіданні оголошено склад суду та роз'яснено їх права і обов'язки передбачені ст. 22 ГПК України.

Борсуківська сільська рада в обґрунтування позовних вимог посилається на Акт ревізії Контрольно -ревізійного відділу в Лановецькому районі №26-22/26 від 28.05.2010р., при проведенні якої встановлено, що Лановецьке споживче товариство без укладення договорів оренди, безоплатно використовує земельні ділянки (с. Борсуки площею - 0,405 га; с. Синівці - 0,10га; та с. Нападівка -0,37га) в результаті чого втрати доходів місцевого бюджету за використання землі Лановецьким споживчим товариством становлять 19870,48грн.; Акти обстеження земельних ділянок від 28.04.2010р., згідно яких встановлено, що останні роки Лановецьке споживче товариство безоплатно використовує земельні ділянки в с. Борсуки (0,405га), с. Синівці (0,10га) та с. Напарівка, (0,37га) для комерційних цілей без документів, що посвідчують право користування ними; представник в судовому засіданні пояснив, що сільська рада неодноразово зверталась до відповідача з пропозицією укласти договір оренди земельних ділянок, якими він користується безоплатно, однак Лановецьке споживче товариство не здійснило жодних дій щодо врегулювання питання правомірності користування земельними ділянками та внесення плати за землекористування, тоді як радою прийняті наступні рішення: №147 від 24.01.2005р. "Про закріплення земельної ділянки за Лановецьким споживчим товариством", №171 від 11.04.2008р. "Про затвердження акту вибору та переведення земель РСТ в землі не надані у власність та постійне користування". Просить суд звернути увагу на те, що бездіяльність відповідача підтверджена також річними звітами Борсуківської сільської ради за період 2007-2010р.р., в яких зазначена інформація про наявність на території сільської ради земель та розподіл їх по землекористувачах та власниках землі та угідь .

Лановецьке споживче товариство (далі товариство) проти позовних вимог заперечує, при цьому зазначає, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує таке право і його державної реєстрації, приступати до використання земельної ділянки без такого документа та до встановлення її меж у натурі (на місцевості), забороняється. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації, однак між Лановецьким споживчим товариством та Борсуківською сільською радою договори оренди спірних ділянок протягом 2007р. -2009р. не укладалися. Також зазначає, що товариство створене шляхом реорганізації (виділення) Лановецького Районного споживчого товариства і є його правонаступником в частині переданих активів та пасивів. Так, згідно акту від 01.04.2004р. безоплатної передачі основних засобів у власність Лановецького споживчого товариства передано магазини в с. Нападнівка, с. Синівці та с. Борсуки, а право власності на нежитлові будівлі магазинів у товариства виникло лише: на магазини в с. Нападнівка та с. Синівці -20.11.2008р., а на магазин в с. Борсуки 08.02.2011р., про що свідчать витяги про реєстрацію прав власності на нерухоме майно. Звертає увагу суду на те, що 16.02.2011р. між Лановецьким споживчим товариством та СПД ОСОБА_4 укладено договір № 111 на виконання геодезичних робіт, по земельних ділянках на території Лановецького району, в зв'язку з чим Лановецьке районне споживче товариство зверталося до Борсуківської сільської ради з відношенням № 43 від 18.03.2011р. про вилучення земельних ділянок для їх обслуговування з користування, та товариство з відношенням №34 від 18.03.2011р. про надання в оренду терміном на 49 років земельні ділянки загальною площею 0,875 га., для обслуговування нерухомого майна та дати дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів що посвідчують право користування земельною ділянкою. Однак товариство, відповідь на вищезазначені відношення, отримало лише 07.02.2012р., а саме рішення Борсуківської сільської ради №102 від 16.01.2012р. "Про надавання дозволу Лановецькому СТ на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок". Крім того, звертає увагу суду на те, що із акту ревізії неможливо встановити із якого розрахунку встановлена сума збитків. Просить в позові відмовити.

Лановецьке районне споживче товариство вважає позовні вимоги позивача безпідставними, оскільки станом на момент прийняття судом рішення землекористувачем земельних ділянок в с. Нападнівка, с. Синівці та с. Борсуки є РАЙСТ, яке сплачує плату за землю, підтвердженням чого є постанова Тернопільського окружного адміністративного суду від 09.11.2011р. у справі №2-а/1970/2903/11 за позовом Збаразької міжрайонної державної податкової інспекції (Лановецьке відділення) до Лановецького районного споживчого товариства, яким стягнуто заборгованість по платі за землю, зокрема по Борсуківській сільській раді в сумі 1537,10грн.

Державна фінансова інспекція в Тернопільській області подала витребувані судом документи, представник в судовому засіданні пояснив, що проведеною ревізію виконання Борсуківською сільською радою бюджету за період з 01.04.2007р. по 01.04.2010р. встановлено, що Лановецьке споживче товариство користується земельною ділянкою без укладеного договору оренди, що призвело до збитків місцевому бюджету на суму 19870,48грн., які розраховані відповідно наданої Управлінням Держкомзему у Лановецькому районі нормативно-грошової оцінки земельної ділянки Лановецького Рай СТ в розрізі по селах із врахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки земель - 3,2.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши в процесі розгляду справи представників сторін, третіх осіб, встановлено :

- відповідно до ст. 113 Бюджетного кодексу України, ст. 2 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" (далі Закон України) здійснення державного фінансового контролю за цільовим та ефективним використанням коштів державного бюджету та місцевих бюджетів, збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності в міністерствах та інших органах виконавчої влади, в державних фондах, у бюджетних установах і у суб'єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах і в організаціях, які отримують (отримували в періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно, покладено на державну контрольно-ревізійну службу (Головне контрольно-ревізійне управління України, контрольно-ревізійні управління в Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі, контрольно-ревізійні підрозділи (відділи, групи) у районах, містах і районах у містах), яка здійснює такий контроль шляхом проведення державного фінансового аудиту та інспектування (ревізії);

- проведення інспектування підконтрольної установи проводиться контрольно - ревізійною службою відповідно до "Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою" затвердженого постановою КМ України від 20.04.2006р. №550 (в редакції постанови чинної на момент проведення ревізії та складання акту) , за результатами якого складається акт ревізії, в якому перевіряючими фіксуються факти порушення законодавства щодо незаконного і нецільового витрачання державних коштів, приховування від бюджету належних йому платежів та інших порушень фінансової дисципліни або зловживань, встановлення винних осіб у їх допущені та вимоги щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства, а також встановлюється розмір шкоди і заподіяних збитків, причини і обставини їх виникнення.

Так, Контрольно-ревізійним відділом в Лановецькому районі, за результатами ревізії Борсуківського сільського бюджету за період з 01.04.2007р. по 01.04.2010р., складено акт ревізії №26-22/26 від 28.05.2010р., яким, як вважає відділення, встановлено, що в результаті не укладення сільським головою Шуль П.Д. та Лановецьким споживчим товариством договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,875га. на якій знаходяться магазини товариства (с. Борсуки, площею 0,405га., с. Синівці площею 0,10га. та с. Нападівка площею 0,37 га.) за період 01.04.2007р. -01.04.2010р., бюджетом не до отримано доходів на суму 19870,48грн. (в тому числі за (квітень-грудень) 2007року -1987,04грн., за 2008рік -7948,20грн., за 2009рік -7948,20грн. та за (січень-березень) 2010р. - 1987,04грн.), чим порушено вимоги ст. 125 Земельного кодексу України.

За наслідками проведеної ревізії, Борсуківською сільською радою Лановецькому споживчому товариству направлено претензію №06 від 12.01.2011р. про оплату в місячний термін 19870,48грн. недоотриманих коштів за використання земельної ділянки загальною площею 0,875га, яку товариство відхилило з підстав відсутності порушення з боку товариства земельного законодавства ( лист №5 від 17.01.2011р.).

Суд, давши оцінку поданим сторонами доказам та наведеним представниками сторін доводам, прийшов до висновку, що позов не підлягає до задоволення .

При цьому суд виходив з наступного:

- згідно ст. 19 Конституції України, ст. 24. Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі Закон про місцеве самоврядування) органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

- відповідно до ч.1 п. 34. ст. 26 Закону про місцеве самоврядування до повноважень сільських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, які розглядаються виключно на пленарних засіданнях;

- земельні відносини регулюються нормами Земельного кодексу України (далі ЗК України), іншими нормативно -правовими актами, що регулюють дані правовідносини та Цивільним кодексом України (далі ЦК України);

- відповідно до ч. 1, 2 ст.116 ЗК України громадяни, юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, шляхом передачі земельних ділянок у власність чи оренду.

Право користування земельною ділянкою для провадження підприємницької та іншої діяльності виникає у громадян (підприємців) та юридичних осіб на правах її оренди відповідно до ст. 93 ЗК України після укладення договору оренди земельної ділянки, порядок укладення якого встановлений Законом України "Про оренду землі", Цивільним кодексом України.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, які приймаються на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок межі яких не встановлені в натурі (на місцевості), відповідно до ст. 124 ЗК України та в порядку встановленому ст.ст. 118, 123 цього кодексу.

Так, відповідно до даних норм ЗК України, особа зацікавлена в одержані у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з відповідним клопотанням до районної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, додавши до нього документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування. Відповідна районна державна адміністрація або рада розглядає дане клопотання у місячний термін і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект відведення земельної ділянки розробляється спеціальними організаціями на замовлення зацікавленої особи, який погоджується з органами по земельних ресурсах, природоохоронними і санітарно -епідеміологічними органами, органом архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної районної державної адміністрації або ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах повноважень визначених ЗК України, приймають відповідне рішення про надання земельної ділянки.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються шляхом затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (п. 9 ст. 123 ЗК України).

Не змінюється порядок надання земельної ділянки у користування для обслуговування придбаного за договором нерухомого майна (будівлі), яка розміщена на такій ділянці.

Так, згідно ст. 377 ЦК України, ч. 2 ст. 120 ЗК України, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Тобто, дані норми закону не встановлюють автоматичного переходу до набувача майна права користування земельною ділянкою на умовах оренди від відчужувача майна, оскільки таке право, на відміну від права власності або постійного користування у набувача можливе лише за рішенням власника землі прийнятого на підставі ст. 123 ЗК України, яка не містить імперативного обов'язку органу місцевого самоврядування прийняти рішення про укладання договору оренди землі з особою, яка придбала право власності на об'єкти нерухомості, що на цій землі розташовані, поза межами встановленого ЗК України порядку.

Матеріалами справи доведено і не заперечуються сторонами наступні факти:

- Лановецькою районною державною адміністрацією проведено 25.06.1997р. державну реєстрацію юридичної особи -Лановецьке районне споживче товариство (місцезнаходження м. Ланівці, вул. Грушевського, 2, ідентифікаційний код - 01767301), про що свідчить довідка Тернопільського обласного управління статистики;

- Лановецькою районною державною адміністрацією проведено 11.12.2003р. державну реєстрацію юридичної особи -Лановецьке споживче товариство (місцезнаходження м. Ланівці, вул. Грушевського, 2, ідентифікаційний код - 32290764), створеного шляхом реорганізації товариства (виділенням) з правом правонаступництва прав та обов'язків в частині переданих активів, про що свідчить Статут товариства та довідка Тернопільського обласного управління статистики;

- відповідно до акту передачі основних засобів проведених станом на 01.04.2004р., передано безоплатно комісією з балансу Лановецького районного споживчого товариства на баланс Лановецького споживчого товариства основні засоби в кількості 83 одиниці, залишковою вартістю 1601209грн., серед яких: торговий центр в с. Борсуки (рік будівництва - 1980р., вартість 289713грн.); магазин в с. Нападівка (рік будівництва 1970р., вартість - 10475грн.); магазин в с. Синівці (рік будівництва 1974р., вартість - 16577грн.);

- рішенням господарського суду Тернопільської області від 05.09.2008р. у справі №10/105-2690 за позовом: Лановецького споживчого товариства до Лановецького районного споживчого товариства, Лановецького районного бюро технічної інвентаризації, визнано право власності за споживчим товариством на об'єкти нерухомого майна, в тому числі: магазину с. Нападівка, торгового будинку с. Борсуки, магазину с. Синівці та зобов'язано БТІ виготовити технічну документацію та зареєструвати право власності на об'єкти нерухомості (рішення набрало законної сили);

- на підставі рішення господарського суду від 05.09.2008р. у справі №10/105-2690, БТІ здійснило державну реєстрацію права власності на об'єкти торгівлі за Лановецьким споживчим товариством, про що свідчать витяги із Реєстру права власності на нерухоме майно, а саме: на будівлі магазинів в с. Нападнівка та с. Синівці -20.11.2008р., та на торговий будинок в с. Борсуки - 08.02.2011р.;

- рішенням Борсуківської сільської ради народних депутатів від 26.04.1993р. №33 виділено земельні ділянки під будівлі збудованих магазинів розміщених на території Борсуківської сільської ради і прилеглу до них територію, а саме: по с. Борсуки - 0,15га, по с. Нападівка -0,24га, по с. Синівці - 0,10га., при цьому у рішенні не зазначено на яких умовах надається земельна ділянка;

- згідно річних звітів про наявність земель та розподіл їх по землекористувачах та власниках землі та угідь на території Борсуківської сільської ради за період 2007 -2011 роки, землекористувачем земельних ділянок є Лановецьке районне споживче товариство: у 2007-2008р.р. (с. Борсуки - 0,5000, с. Нападівка -0,3700, с. Синівці -0,1000); у 2009-2011р.р. (с. Борсуки - 0,4050, с. Нападівка -0,3700, с. Синівці -0,1000);

- згідно довідки Управління Держкомзему у Лановецькому районі від 04.05.2012р. №306/12/05, по Борсуківській сільській раді станом на 01.01.2012р. обліковуються за РАЙСТ земельні ділянки загальною площею 0,875га: с Борсуки - 0,405га, с. Нападівка -0,37га, с. Синівці -0,10га (слід зазначити, що управління довідкою від 06.05.2010р. повідомляло КРУ про грошову оцінку земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні РАЙСТ, а не СТ);

- згідно довідки Збаразької міжрайонної державної податкової інспекції (Лановецьке відділення) від 07.05.2012р. №294, на обліку в податковій інспекції перебуває, як платник земельного податку до бюджету Борсуківської сільської ради, Лановецьке районне споживче товариство, яке за даними обліку за період 2007-2012роки, сплатило податок тільки за січень -травень 2008року;

- рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 09.11.2011р. у справі №2-а/1970/2903/11 за позовом Збаразької міжрайонної державної податкової інспекції (Лановецьке відділення) до Лановецького районного споживчого товариства стягнуто з РАЙСТ, в межах строків позовної давності за період з 30.10.2008р. - 30.08.2011р. , в доход бюджету Борсуківської сільської ради 1537,10грн. заборгованості по платі за землю;

- рішенням Бросуківської сільської ради №102 від 16.01.2012р. надано Лановецькому СТ дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду (під магазини) із земель ненаданих у власність та користування (забудовані землі, землі громадського призначення) в межах населених пунктів загальною площею 0,8750га, а саме: с. Борсуки - 0,4050га, с. Нападнівка -0,3700га, та с. Синівці -0,1000га, та зобов'язано в місячний термін звернутися в ліцензовану організацію щодо виготовлення документації про відведення земельних ділянок.

Враховуючи вищезазначені факти, та норму ст. 2 Закону України "Про плату за землю", згідно якої використання землі в Україні є платним, і така плата справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, судом встановлено: - землекористувачем спірних земельних ділянок на території Борсуківської сільської ради станом на момент прийняття судом рішення є Лановецьке районне споживче товариство; за користування земельними ділянками, Лановецьке районне споживче товариство, як платник земельного податку, сплачує плату за землю, в т.ч. і згідно рішення суду, яке є обов'язковим для виконання.

Згідно ст. 15 Закону України "Про плату за землю", землекористувачі сплачують орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права користування земельною ділянкою, в даному випадку з дня набрання договором оренди землі чинності, тобто після його державної реєстрації (ст.18 ЗУ "Про оренду землі", ст.125 ЗК України), а у разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році .

Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, при цьому обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Позивач не довів суду належними доказами, припинення права користування Лановецьким РАЙСТ земельними ділянками розміщеними на території Борсуківської сільської ради та виникнення права користування ними у Лановецького споживчого товариства.

Посилання позивача на рішення сільської ради від 24.01.2005р. №147 "Про закріплення земельної ділянки за Лановецьким споживчим товариством", яким вирішено "Закріпити земельну ділянку розміром 0,97га, яка рахується за Лановецьким РАЙСТ в зв'язку з реорганізацією Лановецького районного споживчого товариства за Лановецьким споживчим товариством", оскільки дане рішення залишилося нереалізованим, так як не було оформлено право власності на об'єкти торгівлі, а згідно ст. 120 ЗК України (в редакції від 25.10.2001р.) було передбачено перехід права користування земельною ділянкою до нового власника житлового будинку (будівлі, споруди), розташованого на цій земельній ділянці, на підставі договору оренди, який не був укладений.

Також, не приймаються судом до уваги акти обстеження земельних ділянок, оскільки такі не мають юридичної сили, так як складені поза межами складання проекту землеустрою, в якому зазначається розмір земельної ділянки необхідний для обслуговування будівель, та який є належним доказом після його затвердження сесією міської ради.

Такий суду не наданий за його відсутності.

При таких обставинах, приймаючи до уваги, що викладена в акті ревізії КРУ інформація щодо порушення відповідачем земельного законодавства, спростована матеріалами справи, а тому позовні вимоги заявлені неправомірно та не підлягають до задоволення .

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 33, 43, 84 ГПК України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

1. В позові відмовити.

На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, протягом десяти днів з дня підписання рішення ( 17.05.2012р. ), через місцевий господарський суд.

Суддя М.С. Стадник

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення08.05.2012
Оприлюднено11.06.2012
Номер документу24503821
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —7/14/5022-122/2012

Ухвала від 10.04.2012

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 20.03.2012

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 24.02.2012

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Рішення від 08.05.2012

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні