ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"07" червня 2012 р.Справа № 3/35/5022-415/2012 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Турецького І.М.
Розглянув справу
до відповідача Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації вул. Агнона, 3, м. Бучач, Тернопільська область (код ЄДРПОУ 03195553)
про cтягнення витрат за надані пільги по оплаті за електроенергію
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_2 -юрисконсульт Бучацького РЕМ , представник за довіреністю № 5120/25 від 27.12.2011р.
від відповідача: не з'явився
Суть справи:
Відкрите акціонерне товариство "Тернопільобленерго" м. Тернопіль в особі Бучацького району електричних мереж , м. Бучач звернулося до господарського суду Тернопільської області з позовною заявою до відповідача - Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації в Тернопільській області про cтягнення витрат за надані пільги по оплаті за електроенергію у розмірі 2333 грн. 19 коп.
Судовий збір покласти на відповідача.
Відповідач своїм конституційним правом на захист скористався . Явку у призначене судове засідання свого представника не забезпечив.
Проте, надав суду письмовий відзив позовну заяву №09-02/1051 від 01.06.2012р. (вх. №12620 від 06.06.2012р.) , в якому проти позову заперечує, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог , розгляд справи і прийняття рішення здійснити без присутності представника управління.
Ухвалою господарського суду Тернопільської області від 28 травня 2012 року порушено провадження у справі та призначено до розгляду у судовому засіданні на 07 червня 2012 року о 11:40 год.
В розпочатому судовому засіданні представнику позивача роз'яснено його процесуальні права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22, 81-1 ГПК України.
Технічна фіксація (звукозапис) судового процесу , в порядку ст. 81-1 ГПК України , не здійснюється із-за відсутності відповідного клопотання сторін.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши обставини справи, вислухавши доводи представника позивача, суд встановив наступне:
Відповідно до частин 4, 7 статті 22 Закону України "Про міліцію", працівникам міліції та членам їх сімей надається 50-процентна знижка по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива в межах норм, встановлених законодавством (частина четверта статті 22 із змінами, внесеними згідно із Законом №107-VI від 28.12.2007 р. - зміну визнано неконституційною згідно з Рішенням Конституційного Суду № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р.); за працівниками міліції, звільненими зі служби за віком, хворобою або вислугою років, зберігається право на пільги за цим Законом за умови, якщо середньомісячний сукупний доход сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (частина сьома статті 22 із змінами, внесеними згідно із Законами № 2484-12 від 19.06.1992 р., № 107-VI від 28.12.2007 р. - зміну визнано неконституційною згідно з Рішенням Конституційного Суду № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р.). До прийняття змін, визнаних Рішенням Конституційного Суду № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. неконституційними, частини четверта та сьома зазначеної статті були викладені в наступній редакції: "працівникам міліції та членам їх сімей надається 50-процентна знижка по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива; за працівниками міліції, звільненими зі служби за віком, хворобою або вислугою років, зберігається право на пільги за цим Законом".
Із змісту зазначеної вище норми вбачається, що працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років надано право на отримання 50-відсоткової знижки плати за комунальні послуги, при цьому обмеження обсягу наданих пільг нормами, встановленими законодавством, рішенням Конституційного Суду України по справі № 1-28/2008 від 22.05.2008 р. № 10-рн/2008 визнано неконституційними.
Згідно п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1996 р. № 879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати" саме Державному комітету по житлово-комунальному господарству, Міністерству палива та енергетики надано право давати в межах своєї компетенції роз'яснення щодо реалізації пільг на житлово-комунальні послуги.
Листом № 32-01/6-2934 від 17.12.2009р. Департамент з питань електроенергетики Міністерства палива та енергетики України повідомив, що постанова Кабінету Міністрів України від 01.08.1996 р. № 879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати" (із змінами і доповненнями) є підзаконним нормативно-правовим актом, якою керуються відповідні органи, установи та організації у разі, коли на це є пряме посилання у відповідних законах України, відповідно до яких споживачам надаються пільги на користування житлово-комунальними послугами. А також, зазначено, що працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років згідно з чинним законодавством надається 50% знижка по оплаті за всю спожиту електроенергію за місяць.
У відповідності до Закону України "Про електроенергетику", Правил користування електричною енергією для населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.1999 р. № 1357, згідно до вимог укладених договорів про користування електричною енергією, Відкрите акціонерне товариство "Тернопільобленерго", в особі Бучацького району електромереж в період з червня місяця 2011 р. по грудень місяць 2011 р. (включно) постачав працівникам міліції, які звільнені зі служби за віком, хворобою або вислугою років, електроенергію, які оплачували її з урахуванням пільг у відповідності до Закону України "Про міліцію".
Проте, як вбачається із представлених суду доказів, спір винник внаслідок того, що Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації не погодилось відшкодувати витрати по наданню пільг в розмірі 2333 грн. 19 коп.
Порядок відшкодування суми витрат, які виникли внаслідок постачання електричної енергії пільговим категоріям споживачів, визначено у Бюджетному кодексі України, Положенні про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 р. № 117 (далі - Положення) та Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256 (далі - Порядок).
Відповідно до Бюджетного кодексу України, під субвенціями розуміють міжбюджетні трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному тим органом, який прийняв рішення про надання субвенції ( пункт 48 частини 2 статті 2) . У Державному бюджету України можуть передбачатися такі трансферти місцевим бюджетам: 1) дотація вирівнювання бюджету Автономної Республіки Крим, обласним бюджетам, бюджетам міст Києва та Севастополя, районним бюджетам та бюджетам міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, іншим бюджетам місцевого самоврядування, для яких у державному бюджеті визначаються міжбюджетні трансферти; 2) додаткова дотація на вирівнювання фінансової забезпеченості місцевих бюджетів; 3) субвенції на здійснення державних програм соціального захисту; 4) додаткова дотація на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, внаслідок надання пільг, встановлених державою; 4-1) субвенція на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах; 5) субвенція на виконання інвестиційних програм (проектів); 6) інші додаткові дотації та інші субвенції (частини 1 статті 97) .
Статтею 102 Бюджетного кодексу України, зокрема, передбачено, що за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу надаються житлові субсидії населенню та пільги працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, у зв'язку з хворобою або за вислугою років (п. 2) . Кабінет Міністрів України може здійснювати перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту між їх видами та між місцевими бюджетами, виходячи з фактично нарахованих обсягів відповідних пільг, субсидій і допомоги населенню в межах загального обсягу таких субвенцій. (ч. 6 ).
Забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (пільговики), здійснюється за допомогою Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, відповідно до Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003р. № 117.
Відповідно до ст.102 Бюджетного кодексу України, видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку , визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Пунктом 1 Порядку, визначено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, в тому числі надання пільг працівникам міліції, звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років, шляхом надання субсидій населенню на оплату зокрема електроенергії, за рахунок субвенцій з державного бюджету .
Відповідно до даного Порядку , головні розпорядники коштів місцевих бюджетів ведуть персоніфікований облік отримувачів за видами пільг в тому числі звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років військовослужбовцям Служби безпеки, працівникам міліції, особам начальницького складу податкової міліції, рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої системи, державної пожежної охорони, а також здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі отриманих від них щомісячних звітів щодо послуг, наданих отримувачам, які мають право на відповідні пільги.
Із матеріалів справи вбачається, що позивачем, з дотриманням правил вищевказаного положення (п.п.10,11 Положення) та п.23 Порядку підтвердження заборгованості, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 191 від 22.02.2006 р., подавалися до уповноваженого органу (відповідача) по два примірника актів звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги, між Бучацьким РЕМ та головним розпорядником коштів місцевого бюджету за кожний місяць про наявність та розмір заборгованості з пільг, наданих звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років працівниками міліції, що не заперечується відповідачем та підтверджується актами звіряння розрахунків між сторонами за спірний період. (знаходяться в матеріалах справи).
Разом з тим , як свідчить представлений позивачем розрахунок заборгованості, станом на час розгляду спору в суді борг відповідача становить в сумі 2333,19 грн., який відповідачем не погашений .
Доводи відповідача про те, що обсяг спожитої електроенергії обмежений нормами користування, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1996 р. № 879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати" судом відхиляються з огляду на наступне:
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".
Статтею 19 вказаного Закону визначено, що державні соціальні гарантії є обов'язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Згідно п. п. 4, 7 ст. 22 Закону України " Про міліцію ", працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років надано право на отримання 50-відсоткової знижки плати за комунальні послуги. Дана норма не містить жодних обмежень. При цьому, обмеження обсягу наданих пільг нормами, встановленими законодавством, рішенням Конституційного Суду України по справі № 1-28/2008 від 22.05.2008 р. № 10-рн/2008 визнано неконституційними.
Посилання відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 01.08.1996р. № 879, згідно якої не передбачено виключень щодо категорій пільговиків, є безпідставним, оскільки застосовується у випадку, коли є посилання на норми споживання у законі, яким надано пільги. Однак, як вже зазначалось вище, ст.22 Закону України "Про міліцію" не містить посилань на норми споживання.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1996 року № 879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати", Державному комітетові по житлово-комунальному господарству, Міністерству палива та енергетики надано право давати в межах своєї компетенції роз'яснення щодо реалізації пільг на житлово-комунальні послуги.
Міністерство палива та енергетики України, в межах компетенції наданої п.2 постанови КМУ від 01.08.1996р. №879, листом від 17.12.2009р. за №32-01/6-2934 надало роз'яснення щодо застосування норм, визначених вищезазначеною постановою КМУ, в якому наведено: "Працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років, згідно з чинним законодавством надається 50 % знижка по оплаті за всю спожиту електроенергію за місяць" (знаходиться в матеріалах справи), що додатково підтверджує підставність позовних вимог ВАТ "Тернопільобленерго" та безпідставність тверджень відповідача.
Відповідно до ст.17 Закону України "Про електроенергетику", збитки енергопостачальників від надання пільг з оплати за спожиту електроенергію повинні бути відшкодовані.
Статтею 152 Конституції України, зазначено, що закони та інші правові акти за рішенням Конституційного Суду України визнаються неконституційними повністю чи в окремій частині, якщо вони не відповідають Конституції України або якщо була порушена встановлена Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності. Закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Посилання відповідача на інші підзаконні нормативно-правові акти суд розцінює критично, так як за загальним правилом вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Зазначене правило підпорядкованості таких актів законам закріплене у положеннях Конституції України.
Отже, у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.
Враховуючи викладене , оцінивши докази у їх сукупності, суд прийшов до висновку , що позовні вимоги про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації 2333,19 грн. витрат за надані пільги по оплаті за електроенергію, підлягають задоволенню, як документально обґрунтовані.
Відповідно до вимог ст. ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Судовий збір, згідно ст. 49 ГПК України та Закону України "Про судовий збір", покладається на відповідача.
Керуючись Конституцією України, ст. ст. 32, 33, 43, 49, 81-1, 82 - 85 ГПК України, Бюджетним кодексом України, Законом України "Про міліцію", Законом України "Про електроенергетику", Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1996 року № 879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати", Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256, Положенням про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 р. № 117 , Порядком підтвердження заборгованості , що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2006 р. № 191, Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. , господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю .
2. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації вул. Агнона, 3, м. Бучач, Тернопільська область (код ЄДРПОУ 03195553) на користь Відкритого акціонерного товариства "Тернопільобленерго", вул. Енергетична, 2, м. Тернопіль, в особі Бучацького району електричних мереж, вул. Агнона, 3 м. Бучач, Тернопільська область -2333 грн. 19 коп. витрат за надані пільги по оплаті за електроенергію на поточний рахунок із спеціальним режимом використання 26037348102159 а Ощадбанку, МФО 338545, код 25781978 .
3. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації вул. Агнона, 3, м. Бучач, Тернопільська область (код ЄДРПОУ 03195553) на користь Відкритого акціонерного товариства "Тернопільобленерго", вул. Енергетична, 2, м. Тернопіль, в особі Бучацького району електричних мереж, вул. Агнона, 3 м. Бучач, Тернопільська область -1609 грн. 50 коп. витрат по сплаті судового збору на п/р 26009348102110 в ТОУ АТ "Ошадбанк" м. Тернопіль МФО 338545 , код 25781978 .
4. Накази видати стягувачеві після набрання судовим рішенням законної сили.
5. На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення, "12 " червня 2012 року , через місцевий господарський суд.
6. Рішення направити сторонам у справі .
Суддя І.М. Турецький
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2012 |
Оприлюднено | 15.06.2012 |
Номер документу | 24599343 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Турецький І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні