1384/12/2170 ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66, тел. 48-51-90
ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 07 червня 2012 р. Справа № 2-а-1384/12/2170 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гомельчука С.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Державної служби з питань інвалідів та ветеранів до виробничо-комерційного підприємства "Вікторія" про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені, встановив: Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів Державної служби з питань інвалідів та ветеранів (даілі - позивач, Фонд) звернулося до суду з позовом до виробничо-комерційного підприємства "Вікторія"(далі-відповідач, ВКП"Вікторія") про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені на загальну суму 8431 грн. 09 коп. Позовні вимоги обгрунтовані тим, що згідно з даними звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2011 рік, поданого відповідачем, середньооблікова чисельність його штатних працівників складає 34 особи, з цього розрахунку установлений норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік становить 1 робоче місце. За 1 робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте ним, відповідач до 18 квітня 2012 року повинен був самостійно сплатити позивачу адміністративно-господарські санкції у розмірі 8417 грн. 65 коп. ВКП "Вікторія" нараховано пеню за порушення терміну сплати цих санкцій в сумі 13 грн. 44 коп. Станом на 25 квітня 2012 року заборгованість відповідача зі сплати адміністративно - господарських санкцій та пені на загальну суму 8431 грн. 09 коп. відповідачем не сплачена добровільно, а тому підлягає стягненню. Відповідач в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, клопотань про відкладення розгляду справи не надав, про місце, дату та час розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься серед матеріалів справи. Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату , час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. Виходячи з викладеного, суд вважає за можливе розглянути адміністративну справу в порядку письмового провадження. Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Державної служби з питань інвалідів та ветеранів підлягає задоволенню з наступних підстав. Як вбачається з матеріалів справи, 13 березня 2012 року відповідачем подано до Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Державної служби з питань інвалідів та ветеранів Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2011 рік, відповідно до якого середньооблікова чисельність його штатних працівників складає 34 особи. Установлений норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів становить 1 місце. Як відображено у звіті, протягом вищезазначеного періоду на підприємстві не працювало жодної особи з обмеженими фізичними можливостями. У зв'язку з невиконанням нормативу працевлаштування інвалідів до відповідача застосовані адміністративно-господарські санкції у розмірі 8417 грн. 65 коп. Листом від 14 березня 2012 року № 03-08/3002 ВКП"Вікторія" повідомлено Фондом про необхідність сплати даних санкцій. Пеня за порушення терміну їх сплати нарахована відповідачеві на суму 13 грн. 44 коп. Статтею 18 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 21.03.1991 року № 875-ХІІ зі змінами та доповненнями (далі-Закон № 875-ХІІ) встановлено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості. Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціальні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Згідно зі статтею 19 Закону № 875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць. Відповідно до статті 20 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, які використовують найману працю, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу. Абзацом четвертим пункту 2 статті 19 Закону України “Про зайнятість населення”від 01.03.1991 року № 803-ХІІ із змінами та доповненнями (далі-Закон № 803-ХІІ) визначено право державної служби зайнятості направляти для працевлаштування на підприємства, в установи та організації всіх форм власності при наявності там вільних робочих місць інвалідів, які звертаються до служби зайнятості, відповідно до рівня їх освіти і професійної підготовки та рекомендацій МСЕК, наявних у них кваліфікації і знань та з урахуванням їх побажань. Статтею 20 Закону № 803-XII встановлено, що підприємства, установи і організації, незалежно від форм власності, їх службові особи зобов'язані сприяти проведенню державної політики зайнятості на основі: додержання законодавства про працю, а також прийнятих відповідно до нього умов договорів та угод; організації професійної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації працівників, а також професійного перенавчання тих, хто підлягає вивільненню з виробництва, у тому числі інвалідів; працевлаштування осіб, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці, в кількості, визначеній місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами відповідних рад, та інвалідів у кількості, визначеній згідно із Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"; Наказом Міністерства праці та соціальної політики України "Про затвердження форм звітності та інструкцій щодо їх заповнення" від 19 грудня 2005 року № 420, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 грудня 2005 р. за № 1534/11814 затверджено форму звітності N 3-ПН "Звіт про наявність вакансій" та Інструкцію щодо заповнення, де передбачено, що підприємства, установи, організації, їх структурні підрозділи та філії незалежно від форми власності та господарювання подають центрам зайнятості за місцем їх реєстрації як платника страхових внесків при наявності вакансій вищезазначений звіт. Зі змісту листа Бериславського районного центру зайнятості від 10 квітня 2012 року № 02-07/487 судом встановлено, що відповідач протягом 2011 року не інформував службу зайнятості про наявність вільних робочих місць (вакантних посад для працевлаштування інвалідів) шляхом подання звітів за формою № 3-ПН. Оцінюючи наведене, суд вважає, що відповідач не виконав обов'язку роботодавця щодо надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для працевлаштування інвалідів у вигляді належним чином складеної та заповненої в повному обсязі звітності форми № 3-ПН "Звіт про наявність вакансій". Оскільки виробничо-комерційним підприємством "Вікторія" відповідно до вимог чинного законодавства не забезпечено працевлаштування інвалідів у 2011 році, а тому застосування до нього адміністративно-господарських санкцій та нарахування пені є правомірним. З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Державної служби з питань інвалідів та ветеранів та їх задоволення. Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються. Керуючись ч.4 ст.94, ч.6 ст. 128, ст.ст. 158-163, 167 КАС України, суд,- постановив: Позов задовольнити повністю. Стягнути з виробничо-комерційного підприємства "Вікторія", ідентифікаційний код
31681960, на користь Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Державної служби з питань інвалідів та ветеранів, адміністративно - господарські санкції в розмірі 8417 (вісім тисяч чотириста сімнадцять) грн. 65 коп. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно - господарських санкцій в сумі 13 (тринадцять) грн. 44 коп. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення. В разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи. Суддя Гомельчук С.В. кат. 10.3.4