номер провадження справи 24/46/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.05.12 Справа № 5009/1510/12
за позовною заявою: Прокурор Комунарського району (69050, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 118-А) в інтересах держави в особі Запорізької міської ради (69015, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)
до відповідача: товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий дім" (69000, м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, буд. 4)
про зміну п. 9 договору оренди земельної ділянки
суддя Азізбекян Т.А.
У засіданні приймали участь представники:
від позивача: не прибув.
від відповідача: Миргородський Д.І. ( директор).
СУТЬ СПОРУ:
23.04.2012р. до господарського суду Запорізької області звернувся прокурор Комунарського району в інтересах держави в особі Запорізької міської ради з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий дім" про зміну п. 9 договору оренди земельної ділянки від 09.12.2005р., укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «Компанія Торговий Дім», площею 0,0614 га, яка знаходиться за адресою м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 4, виклавши його в такій редакції: «п. 9 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 29 381,37 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року».
Ухвалою від 23.04.2012р. судом порушено провадження у справі № 5009/1510/12, судове засідання призначено на 14.05.2012р. У сторін, прокурора витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи.
Ухвалою від 14.05.2012р. розгляд справи відкладений на 24.05.2012р.
Розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.
У засіданні суду 24.05.2012р., на підставі статей 82-1, 85 Господарського процесуального кодексу України, оголошено вступну і резолютивну частини рішення. Судом роз'яснено про час виготовлення рішення у повному обсязі.
Прокурор, позивач вимоги підтримали у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, зазначивши наступне. Перевіркою, проведеною прокуратурою району встановлено, що між Запорізькою міською радою та ТОВ «Компанія Торговий Дім»09.12.2005р. укладений договір оренди земельної ділянки площею 0,0614 га, яка знаходиться за адресою м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 4 для розташування прибудови до крамниці продовольчих товарів. Згідно п. 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 2 795,73 грн. за календарний рік у цінах 2005 року. Земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду пройшла нормативну оцінку та складає відповідно до даних Держкомзему 979 379,12 грн. На вказаній земельній ділянці розташовано прибудову до крамниці продовольчих товарів орендаря. Відповідно до вимог Податкового кодексу України (ст. ст. 274, 275, 276) земельний податок, що повинен сплачуватись за земельну ділянку, яку передану відповідачу в оренду за договором від 09.12.2005р. повинен складати 3% від суми земельного податку. Пункт 9 договору оренди, укладеного між позивачем та відповідачем не відповідає вимогам Податкового кодексу України в частині встановленої орендної плати. Станом на квітень 2012р. відповідні зміни до договору оренди не внесено. Враховуючи викладене, просять суд на підставі ст. ст. 269, 274, 276 Податкового кодексу України, ст. ст. 653, 654 Цивільного кодексу України, позов задовольнити.
Відповідач проти позову заперечив, вважає, що відсутні правові підстави для задоволення заявлених прокурором вимог. У відзиві на позовну заяву вказує, що між Запорізькою міською радою та ТОВ «Компанія Торговий дім»укладено договір оренди землі загальною площею 0,0614 га, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 4, який зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 19 грудня 2005 року № 040526100853. У відповідності із п. 9 договору, орендна плата вносилася орендарем у грошовій формі та у розмірі 4 340,40 грн., що складає 1,5% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року. Земельна ділянка отримувалася на час виконання добудови крамниць. В зв'язку із завершенням будівництва відповідачем виконано процедуру припинення права користування земельною ділянкою, що підтверджено рішенням Запорізької міської ради шостого скликання дев'ятої сесії від 18.05.2011р. за № 51/42. Цей факт не врахований позивачем, на момент внесення пропозицій Запорізької міської ради, договір оренди землі було розірвано. Враховуючи вищевикладене, просить суд в позові відмовити.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, прокурора, суд
ВСТАНОВИВ:
09.12.2005р. Запорізькою міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Компанія торговий дім" (Орендар) на підставі рішення Запорізької міської ради четвертого скликання двадцять другої сесії № 37/192 від 01.01.2005р. був укладений договір оренди землі з додатковою угодою від 07.11.2007р., на виконання умов якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для розташування прибудови до крамниці продовольчих товарів, яка знаходиться у м. Запоріжжя, вул. Ново кузнецька, 4.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0614 га (п. 2). На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: об'єкт незавершеного будівництва (п.3). Земельна ділянка передається в оренду разом з об'єктом незавершеного будівництва (п.4).
Відповідно до п. 19 договору, передача земельної ділянки Орендарю здійснюється Орендодавцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється у п'ятиденний термін після державної реєстрації договору за актом її приймання-передачі.
19.12.2005р. договір оренди землі зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040526100853.
Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:03:040:0038 загальною площею 0,0614 га для розташування прибудови до крамниці продовольчих товарів, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ново кузнецька, 4, підтверджується Актом прийому-передачі земельної ділянки від 19.12.2005р., який підписано і скріплено печатками позивача і відповідача.
19.08.2005р. за участю представників ТОВ "Компанія Торговий Дім та ТОВ "Проект-Комплекс" було виконано встановлення меж земельної ділянки 0,0614 га в натурі (на місцевості), про що складено відповідний акт.
Пунктом 8 договору встановлено, що він укладається на десять років.
Як зазначено в п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 279 572,62 грн. в цінах 2005 року.
Згідно з п. 9 договору (в редакції додаткової угоди), орендна плата вносилася орендарем у грошовій формі та у розмірі 4 340,40 грн., що складає 1,5% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року).
У зв'язку із тим, що розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 9 договору оренди землі від 09.12.2005р., не відповідає вимогам Податкового кодексу України (ст. ст. 274, 275, 276), прокурор звернувся до суду з даними позовом про внесення змін до договору оренди землі від 09.12.2005р., виклавши п. 9 договору в наступні редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 29 381,37 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011р.
Проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, вислухавши представників сторін та прокурора, суд вважає позовні вимоги прокурора такими, що не підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Рішенням Запорізької міської ради № 9 від 18.01.2008р. встановлено орендну плату за земельні ділянки у м. Запоріжжя такою, що не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення -розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
03.03.2008р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», згідно якого вирішено, зокрема, впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки, з 01.03.2008р. Рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001р. № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя»визнано таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки. Доручено управлінню земельних ресурсів у місті Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників.
27.07.2011р. липня 2011 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16, яким визнано таким, що втратило чинність рішення № 9 від 18.01.2008р. При цьому, рішенням № 16 від 27.07.2011р. затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3".
Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Законом України "Про плату за землю"(що був чинним на момент укладення договору оренди) та Податковим кодексом України, що набув чинності на час вирішення даного спору, передбачено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земельної ділянки (ст. 288.5 Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Правові засади проведення оцінки земель, в тому числі грошової, визначає Закон України "Про оцінку земель", яким встановлено, що нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.
Таким чином, внаслідок зміни ставки оподаткування змінюється розрахунок орендної плати.
Згідно ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка затверджується відповідною радою. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до технічного завдання на розрахунок нормативної грошової оцінки, яке надано прокурором, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, переданої в оренду за договором за даними Держкомзему , складає 979 379,12 грн.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Кодексом.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Приписами ст. 188 ГК України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Крім того, статтею 651 ЦК України визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Пунктом 12 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі, внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Згідно ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Таким чином, зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, що призводить до обов'язковості внесення змін до договору оренди землі.
У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно зі статтею 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до частини першої статті 188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею ГК України. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до п. 32 договору оренди землі від 20.02.2006 р. зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Таким чином, судом встановлено, що рішення № 16 від 27.07.2011 р. про затвердження коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки та рішення № 79 від 03.03.2008 р. про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя прийняті уповноваженим органом, договір оренди містить умови, при наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду.
При цьому суд зазначає, що 29.09.2011р. Запорізька міська рада направила на адресу відповідача пропозицію про приведення договору оренди землі до вимог законодавства, однак на підставі поданих матеріалів, враховуючи добровільну відмову ТОВ «Компанія Торговий Дім»від права користування земельними ділянками по вул. Новокузнецькій, 4, 18.05.2011р. Запорізька міська рада прийняла рішення № 51/42, яким вирішено, зокрема, припинити ТОВ «Компанія Торговий Дім»право оренди земельними ділянками загальною пло щею 0,5458 га по вул. Новокузнецькій, 4, у тому числі земельною ділянкою (кадастровий номер 2310100000:03:040:0038) площею 0,0614 га (землі комерційного та іншого використання) раніше наданою рішенням сесії міської ради від 01.08.2005р. № 37/192 «Про передачу в оренду ТОВ «Компанія Торговий Дім»земельної ділянки по вул. Ново кузнецькій, 4 для розташування прибудови до крамниці продовольчих товарів; договір оренди землі від 19.12.2005р. розірвати.
За таких обставин, в ході судового вирішення спору судом встановлено, що правовідносини сторін у даній справі щодо оренди земельної ділянки загальною площею 0,0614 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 4 припинилися у зв'язку із розірванням договору оренди землі від 09.12.2005р.
Таким чином, у суду відсутні підстави для внесення змін до спірного договору.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Доводи прокурора, в обґрунтування заявлених вимог, суд визнав необґрунтованими.
Враховуючи вище наведене, в позові відмовляється.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір до стягнення не присуджуються.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4 5 ,49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Суддя Т.А. Азізбекян
Повне рішення складено 08.06.2012р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2012 |
Оприлюднено | 15.06.2012 |
Номер документу | 24628699 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Азізбекян Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні